2022-11-06, 19:20
Medlem
Äsch vi har väl betalat mindre än någonsin för mat och boende jämfört med disponibel inkomst på slutet. Istället har vi konsumerat som aldrig förr och köpt allt möjligt skit. Bra folk får dra in lite. Göra egen enkel mat och nöja sig med lite mindre och billigare njutningsmedel.
Citera
2022-11-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Räntan kommer ändå hamna på över 5%, dessutom så har FED en styrränta på 4%, och kronan kommer aldrit stärkas så länge vi ligger så långt ifrån FED.

USA statskuld är så pass stor att räntebetalningarna kommer att vara större än militärbudgeten om ett fåtal år. En ränta som är högre än 5-6% kommer att svida rejält och kommer troligen inte att bli långvarig utan att det får allvarliga konsekvenser.
Citera
2022-11-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Procrastination1
USA statskuld är så pass stor att räntebetalningarna kommer att vara större än militärbudgeten om ett fåtal år. En ränta som är högre än 5-6% kommer att svida rejält och kommer troligen inte att bli långvarig utan att det får allvarliga konsekvenser.

Man kan i princip trycka nya pengar (kvantitativa lättnader/QE) för att underhålla sitt budgetunderskott och därmed serva sin statsskuld.
Rävsaxen man nu sitter i består av investerarpessimism kontra trovärdig finanspolitik.

1. Ett växande budgetunderskott genererar högre ränta på finansiering genom statsobligationer.
--> Än mer pessimism där köpare kräver än högre ränta för risken av betalningsproblem.

2. Alternativt sänker man räntan under kommande år och börjar lätta på finanspolitiken, vilket i sin tur genererar investerarflykt från USD då den urholkas i värde pga inflationen.

På kort sikt kanske dollarn stärks ännu mer då mycket pengar lär komma över atlanten när kriget eskalerar och europas ekonomier åker ner i den pågående malströmmen.

Jag har svårt att se vilka vapen man eventuellt kan ta till för att vända på skutan när skulderna nått dessa nivåer.
Citera
2022-11-06, 19:40
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Procrastination1

Det är möjligt, men ska vi få bukt med våran inflation så måste framförallt kronan stärkas, det gör den aldrig så länge vi ligger så långt efter FED som vi gör.

Sen kan jag tycka att alla som sitter i riksbanksfullmäktige ska entledigas snarast möjligen.

Redan i december så band jag t.ex mitt elpris i 3 år då jag var väldigt orolig för just inflationen, vad gjorde Stefan Ingves då? Ingenting. Istället vaknar dom som en skock yrvakna höns när inflationen redan är åt skogen för hög.
Citera
2022-11-06, 19:41
Medlem
Bra riksbanken!

Nu kommer arbetslösheten att rusa!
Tycker så synd om alla mindre företag som kommer få det riktigt tufft 2023.
Citera
2022-11-06, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Äsch vi har väl betalat mindre än någonsin för mat och boende jämfört med disponibel inkomst på slutet. Istället har vi konsumerat som aldrig förr och köpt allt möjligt skit. Bra folk får dra in lite. Göra egen enkel mat och nöja sig med lite mindre och billigare njutningsmedel.

Bra att folk får dra in lite?
Du verkar tro att hela Sveriges befolkning lever i ett ekonomiskt överflöd. Om det inte finns något att dra in på då? Ärthjärna.
Citera
2022-11-06, 19:58
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Klart det kan hända. Jag har haft högre ränta än det när vi köpte första lägenheten på 90-talet. Allt är möjligt. Glöm inte det.

Man ska i åtanke att höga räntor på 80 talet och i början på 1990 - talet var klart lättare att hantera. Större avdrag…

I samband med skattereformen 1990/91 sänktes ränteavdraget från 50 till 30 procent av räntekostnaden.

Nu svider en högre ränta bra mycket värre.

Personligen tror jag definitivt inte på 10% ränta…
Senast redigerad av Konfucius2 2022-11-06 kl. 20:05.
Citera
2022-11-06, 20:01
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Varför håller man på dutta på? Bättre att smälla till med en styrränta på 5 % och sen avvaktar man, än att håll på dra ut på det som man gör nu. Banker och annat löst folk räknar ändå med en styrränta på 5% snart.

Säkert för att få kokta grodan effekten. Folk vänjer sig mer och reagerar mindre om de ökar lite i taget än att smälla på på en gång.. samma med inflationspriserna.
Citera
2022-11-06, 20:09
Medlem
infidels avatar
Citat:
Nu är du ute och cyklar min herre. Banken kan ej säga upp ditt bolån så länge du sköter dina betalningar. Eventuell prisnedgång på marknaden är ej skäl att säga upp ditt lån.

Däremot kan dom säga upp ditt lån om du t.ex missköter underhåll så att värdet minskar pga det.

Så ditt hemmasnickrade scenario att mannen som skröt om sin bolånerånta på 1,39% är så fel det kan bli. Den mannen kommer fortsätta kunna bo i sin bostad sålänge han sköter alla betalningar.

Du säger emot mitt scenario samtidigt som du bekräftar det? Som du skrev själv, om värdet på säkerheten har minskat (till under lånets storlek) så kan banken säga upp lånet. En priskrasch på bostadsmarknaden kommer att sänka försäljningvärdet rejält, så då föreligger plötsligt ditt och mitt scenario. Han som skröt om sin bolåneränta kommer att upptäcka att han har rumpan bar.
Citera
2022-11-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Man ska i åtanke att höga räntor på 80 talet och i början på 1990 - talet var klart lättare att hantera.

De var lättare att hantera för att skulderna var lägre. Skulderna ökade länge i samma takt som räntorna sjönk. Nu försöker man höja räntorna på ett skuldberg för att bekämpa inflationen...
Citera
2022-11-06, 20:13
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Du säger emot mitt scenario samtidigt som du bekräftar det? Som du skrev själv, om värdet på säkerheten har minskat (till under lånets storlek) så kan banken säga upp lånet. En priskrasch på bostadsmarknaden kommer att sänka försäljningvärdet rejält, så då föreligger plötsligt ditt och mitt scenario. Han som skröt om sin bolåneränta kommer att upptäcka att han har rumpan bar.

Haha men läser du ens vad jag skriver? Nej, nej nej. En priskrasch föranleder INTE att banken kan säga upp ditt bolån. Däremot om du missköter ditt hus, du låter det förfalla etc etc då kan dom säga upp det.

Så återigen, Om så bopriserna sjunker med 70% så kommer INGET att hända så länge man kan betala sina räntor. Han som skröt om sitt bolån kommer även i fortsättningen kunna bo kvar om han kan betala för sig.
Citera
2022-11-06, 20:13
Medlem
Konfucius2s avatar
Det är inte så enkelt att höjer vi styrräntan hiskligt mycket så fixar sig allt.
Argentina har en styrränta på 70%

https://www.cnbc.com/2022/09/16/arge...vershoots.html
Senast redigerad av Konfucius2 2022-11-06 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in