2022-11-06, 18:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Så om jag köper en bulle på ICA så är det en utgift?

Det är en utgift och en kostnad eftersom det sker direkt. Om du betalar med ett kreditkort kommer utbetalningen senare. Med ett hus är det tvärtom. Där kommer inte den eventuella kostnaden förrän huset säljs, men utgiften kommer vid datum för amortering.
Citera
2022-11-06, 18:35
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Det största problemet är väl huvudet upp i röven syndromet som finns i Stockholm. Man ser bara
huvudstaden och förträffligheten med det, det var väl detta du menade.

Det är nån slags blandning av uppblåsthet, vänsterliberalism och trender.

Fast det är ju bara idioterna, de allra flesta är ju normala människor som precis överallt annars.

Vete fan vad det är. Dom verkar liksom tro att alla som inte är som dom önskar att dom vore det, och fattar inte hur genuint illa många tycker om dom. Dom tror att det är avundsjuka.
Citera
2022-11-06, 18:43
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Vete fan vad det är. Dom verkar liksom tro att alla som inte är som dom önskar att dom vore det, och fattar inte hur genuint illa många tycker om dom. Dom tror att det är avundsjuka.

Ja, så kan det kanske vara med vissa, låter som dom är väldigt osäkra dom människorna.

De normala Stockholmarna är ju jättetrevliga och ödmjuka.
Citera
2022-11-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Rätt säker på att det är de som lånat mer än de klarar som är idioter. Jag är i gruppen som kommer tjäna pengar på det.

Har du några exempel på detta, det är något som är så vedertaget här på FB i dessa trådar "alla lånetorskar som lånat mer än de har råd med", jaha, vilka är det du pratar om. Det är verkligen EXTREMT få svenskar som kommer få problem att betala sina boenden även vid kraftiga räntehöjningar. Att vi får en extremt deppig lågkonjunktur som drabbar 99.9% av befolkningen däremot, det kan du räkna med, men där är även du inräknar om du inte på något magiskt sätt står utanför ekonomin.
Citera
2022-11-06, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Varför håller man på dutta på? Bättre att smälla till med en styrränta på 5 % och sen avvaktar man, än att håll på dra ut på det som man gör nu. Banker och annat löst folk räknar ändå med en styrränta på 5% snart.

För att inte krascha ekonomin totalt så klart.
Citera
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Krävs cirka 55k brutto för att få 3mkr i lån som ensamstående. Inte helt orimlig lön för vissa högutbildade.

Det är en genomsnittslön i Stockholm för de som äger bostad enligt vissa nyliberaler på forumet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Låt oss hoppas detta scenario inträffar ))) En stor reset, där de gnetande och sparsamma vinner.

Har varnat i över 5 års tid här på forumet om, om det livsfarliga med minusränta, mångmiljon skulder och snabbt stigande räntor till 10-15% så många inte kommer ha råd att äta.
Jag har alltid ansett detta är en stor global konspiration för att knäcka den nordvästeuropeiska människan, lura de me glitter och billiga pengar, sen när de flesta sitter i rävsaxen, snabbt höja räntan till 10-15% i en iscensatt kris, så som denna är med covid och centralbankstimulanserna.

Kom inte och klaga om detta nu inträffar samtidigt som vaccinskador börjar ploppa upp och folk dör lite här och var. Den naive, lättlurade samt fårskallen brukar vanligtvis i slutändan slås ut i denna värld.

Jag har tydligen runt 125 i IQ och är väldigt svår att lura och manipulera, ser mönster i saker och ting som kan sammankopplas i ett sammanhang och helhetsbild, en klarsynthet att se den underliggande sanningen, det blir nog min räddning, jag brukar alltid ha rätt i slutändan.

Konspirationsteorier och hög IQ, lol.
Citera
2022-11-06, 18:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Ja jag e ju inte ledsen att jag bara har bostadslån på en 700.000...
15% på 700 papp är 105 000 per år. Det kanske du klarar, men inte f-n är det kul?
Citera
2022-11-06, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
15% på 700 papp är 105 000 per år. Det kanske du klarar, men inte f-n är det kul?

15% kommer inte hända, vad grundar du dessa siffror på? 3000% på 10k är inte heller kul, men det kommer ju inte heller hända så varför pratar vi om det?
Citera
2022-11-06, 18:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
15% kommer inte hända, vad grundar du dessa siffror på? 3000% på 10k är inte heller kul, men det kommer ju inte heller hända så varför pratar vi om det?
Klart det kan hända. Jag har haft högre ränta än det när vi köpte första lägenheten på 90-talet. Allt är möjligt. Glöm inte det.
Citera
2022-11-06, 18:53
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnodKatod
För att inte krascha ekonomin totalt så klart.

Räntan kommer ändå hamna på över 5%, dessutom så har FED en styrränta på 4%, och kronan kommer aldrit stärkas så länge vi ligger så långt ifrån FED.
Citera
2022-11-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Klart det kan hända. Jag har haft högre ränta än det när vi köpte första lägenheten på 90-talet. Allt är möjligt. Glöm inte det.

Nej, tider förändras, lika lite som att man kan köpa en villa i Stockholm för 700k idag kan dåtidens ränteläge jämföra med dagens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in