2022-11-07, 06:22
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Håller inflationen i sig och räntorna fortsätter uppåt under hela 2023 så är vi där om ett år.

Säkerligen, iaf i Storstäderna, kanske t om mer. Redan ner -20% på villor där.
Citera
2022-11-07, 06:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Hoppas idioter som lånat upp sig för mycket får sälja till underpriser. Detta är en möjligheternas tid.

Visst känner man en aning oskyldig skadeglädje..? Speciellt mot dem som varit malliga över sina hus, och sett ner på oss som bor i lägenhet!
Citera
2022-11-07, 07:00
Medlem
disquss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag band i slutet av 2016 till 1,36%.
Beklagar. Jag band förra året samma tid till 1.1%.
Citera
2022-11-07, 07:08
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Vilket alltså är en helt separat diskussion och har ingenting med ökade räntor att göra.

Det var några som påstod att bankerna kan säga upp ditt lån om priserna sjunker drastiskt till följd av de ökade räntorna. Jag svarade på det. Så det är absolut en del av diskussionen.
Citera
2022-11-07, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Frågan är väl då vad som menas med "monsterhöjning".

De kan ju inte höja räntan så mkt att medelklassen hamnar på gatan, så allt är relativt.

Det är klart de kan. Men det är kontraproduktivt, ja. Men det har gjorts förr många gånger runt om i världen..
Citera
2022-11-07, 07:36
Medlem
Konfucius2s avatar
Ta me tusan, undra om inte Rumänerna är rikast

”Rumänien har både högst andel hushåll som äger sitt boende, 96 procent, och lägst andel av bostadsägarna som har ett bolån, 1 procent.”

Inte behöver de fundera över räntor…
Senast redigerad av Konfucius2 2022-11-07 kl. 07:38.
Citera
2022-11-07, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Den höjdes 500% under en dag.

Men skapade stiltje mer än ett år. Vilket var meningen. Husen var extremt billiga under denna tid. Köparna var få men extremt glada. Samma sak kan man ju inte säga om säljarna.
Citera
2022-11-07, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Att det finns människor som er är jag helt med på, att det skulle vara ytterst få som lever på marginalen tror jag däremot att du har helt fel i. Det finns väldigt många som gör det, i alla åldrar.

90-talskrisen har jag också upplevt, om än som barn, jag var runt 12, och det samhälle jag ser idag är ytterligt utsatt i sin oförmåga att tackla en liknande situation igen. Det oroar mig.

Jag håller med om att det finns många som lever på marginalen, men inte att de sitter på dyra villor eller bostadsrätter. Framförallt inte så att de måste sälja oavsett pris.

Nu pratar jag om andel tittar man på antal så kommer säkert väldigt många hamna i kläm särskilt om arbetslösheten ökar.

Jag kom ut i arbetslivet i slutet på nittiotalet i krisens efterdyningar med hårda krav av lånegivarna.
Topp lån med hög ränta som avbetalades aggressivt, mina två första bostadslån var så och gjorde att min belåningsgrad sjönk rejält. Prisökningarna under 00 och 10 talet gjorde att lånen ficka att bli av med.
Många av mina bekanta valde att spara i fonder istället för att betala av lånen oavsett vilket så gav det många av oss idag mellan 40-50 en stabil grund som gör det möjligt att ta sig förbi en lågkonjunktur utan någon privat ekonomisk katastrof.
Citera
2022-11-07, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Din mäklare? Har du en egen privat mäklare?

Ja han säljer alla mina bostadsrätter
Fast o bra pris
= min mäklare
Ser inte det står ”privat” någonstans?
Citera
2022-11-07, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om inflationen är 15% och räntan 2,5% har du förlorat 12,5% av ditt sparkapital efter ett år. Hur stor din konsumption är saknar betydelse. Du kan iofs spara mer genom att äta mindre och sänka värmen, men det är ett val som du kan göra även när vi inte har energikris och inflation.

Kapitalet uttryckt i kr har inte minskat utan ökat beroende av hur mycket du använt till konsumtion. Har du tex nyttjat 50.000 kr för att täcka de av inflationen höjda konsumtionskostnaderna har ändå kapitalet stigit med 20.000 kr. Däremot har köpkraften på det återstående kapitalet minskat.
Citera
2022-11-07, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Din mäklare? Har du en egen privat mäklare?

0,75 % eller 75punkter höjer de RB i slutet av november
Citera
2022-11-07, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestbice
Har du några exempel på detta, det är något som är så vedertaget här på FB i dessa trådar "alla lånetorskar som lånat mer än de har råd med", jaha, vilka är det du pratar om. Det är verkligen EXTREMT få svenskar som kommer få problem att betala sina boenden även vid kraftiga räntehöjningar. Att vi får en extremt deppig lågkonjunktur som drabbar 99.9% av befolkningen däremot, det kan du räkna med, men där är även du inräknar om du inte på något magiskt sätt står utanför ekonomin.

Exempel är de som har gjort det. Vet inte några specifika.

Nej jag har bara pengar här och var. Går något ner går något annat upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in