Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Att det finns människor som er är jag helt med på, att det skulle vara ytterst få som lever på marginalen tror jag däremot att du har helt fel i. Det finns väldigt många som gör det, i alla åldrar.
90-talskrisen har jag också upplevt, om än som barn, jag var runt 12, och det samhälle jag ser idag är ytterligt utsatt i sin oförmåga att tackla en liknande situation igen. Det oroar mig.
Jag håller med om att det finns många som lever på marginalen, men inte att de sitter på dyra villor eller bostadsrätter. Framförallt inte så att de måste sälja oavsett pris.
Nu pratar jag om andel tittar man på antal så kommer säkert väldigt många hamna i kläm särskilt om arbetslösheten ökar.
Jag kom ut i arbetslivet i slutet på nittiotalet i krisens efterdyningar med hårda krav av lånegivarna.
Topp lån med hög ränta som avbetalades aggressivt, mina två första bostadslån var så och gjorde att min belåningsgrad sjönk rejält. Prisökningarna under 00 och 10 talet gjorde att lånen ficka att bli av med.
Många av mina bekanta valde att spara i fonder istället för att betala av lånen oavsett vilket så gav det många av oss idag mellan 40-50 en stabil grund som gör det möjligt att ta sig förbi en lågkonjunktur utan någon privat ekonomisk katastrof.