Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Kommer ha en miljon till kontantinsats sommaren 2023 och en över medellön, vad tror du om möjligheterna att göra villaklipp?
Jag skulle tippa på att de är goda-mycket goda.
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Huspriserna kommer nog att gå ned, men om de rasar är jag lite mer tveksam till. Möjligen på fritidshus, dessa är ju både en tillgång och kostnad för många.
Jag tror att folk, generellt här inne, spelar ner den grad Medelsvensson är belånad. Det talas om att majoriteten har flera tiotals tusen över till sparande var månad, baserat på mer eller mindre scetchy undersökningar som gjorts av SCB och liknande propagandainstitut. De stora arvens tid är, dessutom, förbi nu.
Men, vi får se vem som har rätt!
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Så länge som arbetslösheten är låg, särskilt bland medelklassen så är boendet prioriterat. Dessutom, om vi tänker på fastighetskrisen i början av 90-talet finns idag inga billiga hyresrätter att flytta till. Då kunde man få första handskontrakt bums även i kommuner som Stockholm om man kunde tänka sig ett litet "sämre" område. Idag finns inte den möjligheten.
Det sistnämnda här är jag helt enig i. Hyresmarknaden är en skugga av sitt forna jag och det sätter oss i skiten rejält framöver.
Arbetslösheten kommer att skjuta i höjden tämligen ordentligt under det närmaste året är jag rädd. Byggsvängen håller på att pissa i byxorna av oro as we speak, alla deras underleverantörer likaså, tjänstesektorn (främst restauranger, pubar, bio, fritidsintressen av allehanda slag, teater, lyxkonsumtionspalats, o.s.v.) också. Man räknar med kraftigt minskade intäkter framöver, eftersom folk helt enkelt prioriterar bort kostsamma exkursioner, och ersätter dem med tv-soffan, because har ej råd. Att vi under 2023 får se en arbetslöshet, som ovanpå den ekonomiska skakigheten, ökar med flera procent ser jag nästan som en självklarhet idag. Likaså att vi får se fler och fler människor utmätta p.g.a. konsumtionslån och kreditkort, som var maxade redan innan krisen.