2022-11-06, 14:08
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, man ska ha alla dörrar öppna i ett läge med så många frågetecken. Själv landar jag i att T var i lägenheten. Dom tre sågs lämna nöjet tillsammans i riktning mot J s lägenhet. Hennes mobil var där, J säger själv att dom varit där, dunsarna och att J inte öppnar dörren.

Att vara öppen är bra. Kategorisk inte lika framgångsrikt. Att TTs mobil kan spåras till lägenheten är i sig inget konstigt, då den är del av det bevismaterial som måste undanröjas om man är skyldig. Att JJ säger att TT varit där tar jag för egen del inte som intäkt för någonting. Det kan vara lika sant som att de blev sams och TT cyklade hemåt sedan (..).

Tänker tvärtom : För det första saknar jag vittnesuppgifter om TTs närvaro utanför huset, på väg till lägenheten, och framförallt finns inga vittnesuppgifter vi känner till som vare sig bekräftar att folk flyttar ut något från vån. 2 och ut på gården, eller transport. Inga bilar har hörts av grannarna på vån. 1 (försvunnen - podden).

En transport från lägenheten inne i Vetlanda betraktar jag som betydligt mer riskfylld och otymplig, än om mordet inträffar utomhus eller på en plats utan grannar tätt inpå. Jag säger inte att jag har rätt. Jag skriver vad jag tror är sannolikt eller inte, och kan såklart ha fel.

Kan inte för mitt liv se hur de skulle lyckas med konststycket att transportera BO med 4 personer enbart i lägenheten under, som redan är på helspänn. Någon måste se eller höra antingen dem, offret eller upphämtning. Att man inte öppnar om man väsnas, och en eller flera i lägenheten flippat, är inget konstigt i sig.

- Vilka har sett alla tre lämna Nöjet - och vid vilken plats och tid på sträckan, tidslinjen? *
* - I vilken källa hittar du dessa vittnesmål?
Senast redigerad av Xedome 2022-11-06 kl. 14:16.
Citera
2022-11-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Ok sorry jag hade tydligen inte ställt om till vintertid. Pojkvännen ringde alltså tio i två. Tjejerna lämnade krogen 01.00. Kanske tog det en kvart att gå hem till JJ? Då verkade allt vara ok. Så långt är vi överens. Däremot förkommer det många uppgifter i media att TT ska ha ringt sin pojkvän vid halvtretiden (klockslag kan variera) och sagt att hon skulle åka hem då. Det är den uppgiften jag är fundersam kring. Om det var pojkvännen som sa det kan han ha menar att han fick text istället för samtal. Det är rätt vanligt att folk säger de ”pratat” med någon de egentligen bara skrivit meddelanden till. För i så fall kan det ha varit tjejerna som försökt lugna pojkvännen mer TTs telefon. Sedan stoppat den i fickan och åkt till Donken.

Precis. Jag funderar också på vad som hände i kommunikationsväg 0230, det är ju dessutom samma tid som är angiven för själva människorovet i häktningen.
Citera
2022-11-06, 14:12
Medlem
Vid 21 års ålder har Tove säkert lämnat tonårstiden och tjafset bakom sig. Kan inte tänka mig att det är någon löjlig konflikt om någon kille eller ryktesspridning som är bakgrunden till mordet.
Därmed inte sagt att dom andra tjejerna och framförallt inte Maja har det.

Det måste vara ett helt byalag involverade i den här smeten + någon annan kriminalitet. Vi får se. På måndag kommer nog ett antal andra personer att gripas.
Citera
2022-11-06, 14:12
Medlem
lindblomsgröns avatar
Finns det nån som har Linus mobilnr då PM mig
Citera
2022-11-06, 14:13
Medlem
Innan har jag trott att Tove självmant följde med upp till lägenheten. Men hur cykeln låg får mig att fundera på om det var så.

Men är det möjligt att tvinga med en person upp till en lägenhet utan massa skrik? Låter inte troligt, om hon inte hade drogats ner. Samtalet till pojkvännen en kvart tidigare var ju lugnt så känns som drogerna utesluts.

Tror iaf att Tove dödades uppe i lägenheten, utan möjlighet att skrika.

Tror MH bar ner Tove till bilen när JJ var i Mc Donalds, då grannarna slappnat av med vetskapen om att JJ var ok och inte hemma. De verkar ju ha åkt till fyndplatsen väldigt snabbt efter att JJ kom hem från Mc Donalds. Innan kan de inte ha gjort det då grannarna lyssnade på vad som hände och stod redo i trappuppgången. Efteråt mc Donalds besöket borde grabbarna också väl vara lite spända…

Vet någon om det finns hiss i lägenheten?
Citera
2022-11-06, 14:15
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Att vara öppen är bra. Kategorisk inte lika framgångsrikt. Att TTs mobil kan spåras till lägenheten är i sig inget konstigt, då den är del av det bevismaterial som måste undanröjas om man är skyldig.

Tänker tvärtom : För det första saknar jag vittnesuppgifter om TTs närvaro utanför huset, på väg till lägenheten, och framförallt finns inga vittnesuppgifter vi känner till som vare sig bekräftar att folk flyttar ut något från vån. 2 och ut på gården. Inga bilar har hörts av grannarna på vån. 1 (försvunnen - podden).

En transport från lägenheten inne i Vetlanda betraktar jag som betydligt mer riskfylld och otymplig, än om mordet inträffar utomhus eller på en plats utan grannar tätt inpå. Jag säger inte att jag har rätt. Jag skriver vad jag tror är sannolikt eller inte, och kan såklart ha fel.

Kan inte för mitt liv se hur de skulle lyckas med konststycket att transportera BO med 4 personer enbart i lägenheten under, som redan är på helspänn. Någon måste se eller höra antingen dem, offret eller upphämtning. Att man inte öppnar om man väsnas, och en eller flera i lägenheten flippat, är inget konstigt i sig.

- Vilka har sett alla tre lämna Nöjet - och vid vilken plats och tid på sträckan, tidslinjen? *

Varför ska någon granne sett något, man sover mitt på nätterna, än om man blir väckt, t.o.m går upp och knackar på dörren så sitter man inte uppe sen, man lägger sej och sover igen.
Citera
2022-11-06, 14:18
Medlem
Citat:
Där saknas information: Skulle vilja veta vart alla tre observerats mellan Nöjet och resp. lägenhet. Utan de observationerna står man sig slätt. Kan ha varit olika alternativ - alltifrån att TT får reda på att JJ messat något kränkande till AW om henne och hon vänder med cykeln för att konfrontatera JJ. Till att JJ, MH blev hämtade på vägen, åker förbi TT och beslutar sig för att jävlas.

Någon borde ha sett dem på vägen mellan Nöjet och resp. bostad. Samtidigt saknas vittnesuppgifter om hur TT skulle ha kommit in i huset, ut ur huset, ställt cykeln, osv. Tänker att det måste ha skett något på vägen som överrumplade TT. Förmodligen utomhus. Till pojkvännen säger hon väl bl.a att hon är på väg hem. Känns långsökt att hon skulle ha följt med på efterfest eller samtal, med flera hon inte är vän med, och in i lägenheten.

Nej ingen behöver ha sett dem på vägen,detta är en liten stad med liten befolkning. Fan jag kan gå ut i min stad (ca 76.000 invånare) efter 1 på natten och promenera 5-10 minuter ner mot centrum eller från centrum och hem utan att möta en levande själ. Varför skulle inte det gå i Vetlanda?
Citera
2022-11-06, 14:23
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Varför ska någon granne sett något, man sover mitt på nätterna, än om man blir väckt, t.o.m går upp och knackar på dörren så sitter man inte uppe sen, man lägger sej och sover igen.

Se bakgrund i det jag skrev, intervjun med grannen - chauffören i podden försvunnen, med mera. Stämmer det dessutom att en annan granne varit dörrvakt på Nöjet, har han nyligen kommit hem om han jobbat kväll. Med så många på helspänn mitt i natten, missar man väl vare sig flytt, ev. skrik eller transport. Till och med WN var vaken och hörde dunsarna.
Citera
2022-11-06, 14:24
Medlem
Citat:
Att vara öppen är bra. Kategorisk inte lika framgångsrikt. Att TTs mobil kan spåras till lägenheten är i sig inget konstigt, då den är del av det bevismaterial som måste undanröjas om man är skyldig. Att JJ säger att TT varit där tar jag för egen del inte som intäkt för någonting. Det kan vara lika sant som att de blev sams och TT cyklade hemåt sedan (..).

Tänker tvärtom : För det första saknar jag vittnesuppgifter om TTs närvaro utanför huset, på väg till lägenheten, och framförallt finns inga vittnesuppgifter vi känner till som vare sig bekräftar att folk flyttar ut något från vån. 2 och ut på gården, eller transport. Inga bilar har hörts av grannarna på vån. 1 (försvunnen - podden).

Jag har tidigare i tråden ifrågasatt att mordet skett i JJs lgh och att kroppen burits ut. För det första med bara två personer och ingen utkik.
Det går med en utkik och två bärare men är som sagt mycket riskfyllt. Behövs bara ett vittne som dyker upp på en sekund så är det kört.

Sen kräver det såklart bistånd från några andra byfånar som inte är i lgh vid mordet.
Citera
2022-11-06, 14:27
Medlem
Citat:

I sammanfattningen del 3 står det:

Polisen säger att Tove lämnar Nöjet efter 01.
- 01.00: De tre kvinnorna lämnar Nöjet tillsammans. Enligt polisen går de norrut på Storgatan. Tove går med sin cykel. (Aftonbladet)

Enligt vittnesuppgifter ska Tove och de båda kvinnorna därefter ha besökt en av kvinnornas lägenhet. Men det är uppgifter som polisen inte har fått bekräftat. (Efterlyst)

Tyvärr står det inte vilka som lämnat dessa uppgifter. Förmodligen är det vittnen som journalisterna luskat reda på, men som vill vara anonyma. Alla vittnesuppgifter ska man givetvis ta med en nypa salt.
Citera
2022-11-06, 14:28
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag har tidigare i tråden ifrågasatt att mordet skett i JJs lgh och att kroppen burits ut. För det första med bara två personer och ingen utkik.
Det går med en utkik och två bärare men är som sagt mycket riskfyllt. Behövs bara ett vittne som dyker upp på en sekund så är det kört.

Sen kräver det såklart bistånd från några andra byfånar som inte är i lgh vid mordet.

Håller med. 1-2 i lägenheten under (4st boende) berättar att de är oroliga att något hänt, pratade om att larma polisen vid 3-tiden och gick ut i trapphuset direkt när de hörde att JJ öppnade dörren utanför.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-06 kl. 14:38.
Citera
2022-11-06, 14:31
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I sammanfattningen del 3 står det:

Polisen säger att Tove lämnar Nöjet efter 01.
- 01.00: De tre kvinnorna lämnar Nöjet tillsammans. Enligt polisen går de norrut på Storgatan. Tove går med sin cykel. (Aftonbladet)

Enligt vittnesuppgifter ska Tove och de båda kvinnorna därefter ha besökt en av kvinnornas lägenhet. Men det är uppgifter som polisen inte har fått bekräftat. (Efterlyst)

Tyvärr står det inte vilka som lämnat dessa uppgifter. Förmodligen är det vittnen som journalisterna luskat reda på, men som vill vara anonyma. Alla vittnesuppgifter ska man givetvis ta med en nypa salt.

Fair enough. Ja, självklart är de anonyma. Hade de varit rubricerade som kroggäster / pizzerian el dyl, hade man möjligen kunnat dra slutsats om tid. Och vice versa, för att försöka förstå vad som hände när.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in