2022-11-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar 5 november

Del 1 https://www.flashback.org/sp82305477
De inblandade. Tove, JJ, MH. Toves far.
Del 2 https://www.flashback.org/sp82305481
Konflikten. Vittnesmål om MGM:s personligheter m.m. Bilder MGM.
Del 3 https://www.flashback.org/sp82305489
Händelser under natten. Förfest. Nöjet. Dunsar/ljud från lgh. Grannars vittnesmål.
Del 4 https://www.flashback.org/sp82305494
McDonalds-besöket under natten. Toves mobil under natten. Dagen efter försvinnandet. Potatisgrep.
Del 5 https://www.flashback.org/sp82305507
JJ's lägenhet. Lägenhetshuset. Grannar
Del 6 https://www.flashback.org/sp82305511
Initialt polisarbete. Utredning. Toves mobil. Toves cykel
Del 7 https://www.flashback.org/sp82305517
Sökinsatser. Fyndet av Toves kropp. Kartor fyndplats.
Del 8 https://www.flashback.org/sp82305523
Åklagaren. Domstolen. Domstolshandlingar/protokoll. Första och andra häktningen.
Del 9 https://www.flashback.org/sp82305535
Aktuella adresser och bilar
Del 10 https://www.flashback.org/sp82305540
Övriga uppslag. Spår. Podden "Försvunnen".
Del 11 https://www.flashback.org/sp82305545
FAQ - Frequently asked questions. Svar på vanligaste frågorna.
Del 12
Kort tidslinje. Lång tidslinje. (Denna del kommer 6-7 november).
Del 13
Sammanfattningar/transkriberingar av podden "Försvunnen". (Denna del kommer 6-7 november).

Tack, Greven, du gör ett förstklassigt jobb. Inte lätt att smälta allt detta och få fram en bild av det mest sannolika händelseförloppet.

Jag tycker mig överallt se spår av organiserad brottslighet i Vetlanda. Navet i denna tycks vara knarkhandel. Jag misstänker JJs far för att vara gangsterbossen. MH är troligen drogberoende och därför inkopplad i brottsligheten. Vem äger krogen Nöjet där droger såldes den kvällen? Att grannen under JJ arbetar som dörrvakt där är mer av en slump än jag kan svälja. Jag litar inte ett dugg på honom som skjutsade JJ till McD den natten. Syftet var nog att be om hjälp för att frakta bort liket, och grannen är inblandad. Den andre sonen är ju bevisligen kriminell.

Hur vore det annars möjligt att bära ut liket utan att grannarna under hörde det? Nej, jag misstänker att alla, eller nästan alla i den gården är kriminella. Vem äger den? JJs far? Är det någon koppling mellan grannen i samma våning, WN, och JJs far? WN driver ett rekondföretag och det skulle inte förvåna mig om han har affärsförbindelser med JJs far. Är det maffia hela staden? JJs far är ju en jude från Israel och har säkert de bästa internationella relationer. Han tvättar väl sina drogpengar i Israel.

Varför grälade Tove och JJ? Varför mördades Tove? Min teori är att Tove fick reda på JJs kriminella verksamhet och vägrade ha något mer med henne att göra. Den kvällen träffade hon JJ av en slump och blev vittne till att de sålde droger. Hon blev arg och protesterade, hotade med att gå till polisen.

JJ röjde för mycket för Tove och blev skraj. Vad skulle hon göra? Hon tog Tove med hem för att tala ut med henne och förmå henne att tiga. Det gick inte så bra. Tove sa att JJ fick dra sig ur brottsligheten, annars skulle hon, Tove, gå till polisen. Då såg JJ sig tvungen att slå till. Troligen drogade hon Tove med något i hennes glas. Hon svimmade och föll hårt i golvet. Reste sig igen och föll åter. Det är väl dunsarna grannarna hörde.

Det är inte alls säkert att hon dog i lägenheten. Hon kan ha förts levande ut av grannarna under och de två männen i 20-årsåldern som JJ träffade vid McD. Så kördes hon till fyndplatsen, och någonstans på vägen dit dödades hon. Kanske ledde drogen själv till döden, kanske stryptes hon. Är inte dessa två unga män i 20-årsåldern samma som rånade en affär och flydde till JJs lägenhet med pengarna?
Citera
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Vem är Anna och vad heter hon på riktigt?

Kan vara Mirjam Olsson …28 år bor på Storgatan en bit från Johanna. Undrar om det var hon som var på förfesten ? har läst att de var tre stycken
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Exakt.

Precis vad jag också har tänkt mig att så skulle kunna ha skett. Jag tror inte på strypning med hjälp av händerna. Tar mer tid och fodrar mer kraft samt fortfarande kan det blivande BO skrika till en början. Om inte så var en tvungen att hålla för hennes mun medans den andra ströp.

Dessutom en eller flera kuddar finns i varje hem.
Tycker de känns ganska riskabelt med kudde, borde vara mindre riskfritt med en påse över huvudet eller händer för munnen tills offret är nere på golvet sen stryptag med händer, hålla på med kuddar å tramsa ne...
Citera
2022-11-05, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
En kropp som legat i (kallt) vatten utomhus 2 v den här tiden på året är i regel väldigt välbevarad. I princip som att ha legat i bårhusets kyl motsvarande tid.

En kropp som legat på marken motsvarande tid under de väderförhållanden som varit är sannolikt mycket sämre bevarad.

Bra där. Har läst på nu om ”likvax” och annat. Huvva!
Citera
2022-11-05, 22:08
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Jag vill inte försvara henne på något vis men man får ta hennes ålder i beaktning, ungdomar kan säga saker utan att de fattar vad de säger ?
28år?
Citera
2022-11-05, 22:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Jag vill inte försvara henne på något vis men man får ta hennes ålder i beaktning, ungdomar kan säga saker utan att de fattar vad de säger ?

"Anna" är 29 år enligt artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelcore
Tack. Är grannens sovrum rummet som "putar ut" på överkant till höger?

Man undrar om polisen letade efter något speciellt eller bara sökte igenom grundligt. Detta var ju då redan på söndagen innan MGM var häktade.

Jag vet inte hur planlösningen ser ut, jag har varit/är för lat att titta på den, man har ett liv utanför FB också, haha. Men den finns i sammanfattningarna.....
Jag tror att polisen sökte igenom riktigt grundligt eftersom de kom på fötter så ovanligt tidigt. De letade nog då efter en levande person......

Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ang tvättstugan så är det nog kanske lättaste sättet att få ut T om de ska bära henne. Någon i tråden angav att Jj s bil stod parkerad på baksidan av huset när de ner Tove genom tvättstugeingången och bilen är på baksidan så är det lättare att ingen ser. Bara gå förbi två stycken grannar och sen är det lungt. På framsidan med bra belysning mer risk att stöta på folk ökar risken att bli pålommna

Jag har också tänkt så, och ibland tänker jag t o m att TT tas in den vägen och kanske aldrig kommer upp i lgh......
Citera
2022-11-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Det är en teori i tråden sedan länge men ingen har sagt att det är sant. Ingen säger något om konflikten. Det är mycket konstigt

Konflikten kan ju ha börjat med en skitgrej som ingen minns och sedan eskalerat. Inte helt ovanligt bland tonårstjejer (vet att bo var 21 så behöver ingen bråka om det). Bara en spekulation men det skulle förklara varför inget framkommit om orsaken till en konflikt.
Citera
2022-11-05, 22:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Avund och svartsjuka har ställt till det alltför många gånger. T har allt det där som JJ och MH inte har. En trygg uppväxt, bra utbildning, grym på bollplanen, pojkvän och omtyckt av alla.

GM inväntade förmodligen den sista pussebiten- det rätta tillfället när T trodde att allt var lugnt.
hmm, jag håller med! jag tror nästan att JJ velat skada/döda TT förut men kanske inte fått det där guldläget, nu tar hon chansen(?)
Citera
2022-11-05, 22:13
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Tack, Greven, du gör ett förstklassigt jobb. Inte lätt att smälta allt detta och få fram en bild av det mest sannolika händelseförloppet.

Jag tycker mig överallt se spår av organiserad brottslighet i Vetlanda. Navet i denna tycks vara knarkhandel. Jag misstänker JJs far för att vara gangsterbossen. MH är troligen drogberoende och därför inkopplad i brottsligheten. Vem äger krogen Nöjet där droger såldes den kvällen? Att grannen under JJ arbetar som dörrvakt där är mer av en slump än jag kan svälja. Jag litar inte ett dugg på honom som skjutsade JJ till McD den natten. Syftet var nog att be om hjälp för att frakta bort liket, och grannen är inblandad. Den andre sonen är ju bevisligen kriminell.

Hur vore det annars möjligt att bära ut liket utan att grannarna under hörde det? Nej, jag misstänker att alla, eller nästan alla i den gården är kriminella. Vem äger den? JJs far? Är det någon koppling mellan grannen i samma våning, WN, och JJs far? WN driver ett rekondföretag och det skulle inte förvåna mig om han har affärsförbindelser med JJs far. Är det maffia hela staden? JJs far är ju en jude från Israel och har säkert de bästa internationella relationer. Han tvättar väl sina drogpengar i Israel.

Varför grälade Tove och JJ? Varför mördades Tove? Min teori är att Tove fick reda på JJs kriminella verksamhet och vägrade ha något mer med henne att göra. Den kvällen träffade hon JJ av en slump och blev vittne till att de sålde droger. Hon blev arg och protesterade, hotade med att gå till polisen.

JJ röjde för mycket för Tove och blev skraj. Vad skulle hon göra? Hon tog Tove med hem för att tala ut med henne och förmå henne att tiga. Det gick inte så bra. Tove sa att JJ fick dra sig ur brottsligheten, annars skulle hon, Tove, gå till polisen. Då såg JJ sig tvungen att slå till. Troligen drogade hon Tove med något i hennes glas. Hon svimmade och föll hårt i golvet. Reste sig igen och föll åter. Det är väl dunsarna grannarna hörde.

Det är inte alls säkert att hon dog i lägenheten. Hon kan ha förts levande ut av grannarna under och de två männen i 20-årsåldern som JJ träffade vid McD. Så kördes hon till fyndplatsen, och någonstans på vägen dit dödades hon. Kanske ledde drogen själv till döden, kanske stryptes hon. Är inte dessa två unga män i 20-årsåldern samma som rånade en affär och flydde till JJs lägenhet med pengarna?

Mycket intressant TEORI!
Citera
2022-11-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tyngre blir en död kropp förstås inte.
Men det som händer är att när muskeltonus släpper blir kroppen ” lealös”.
T ex att hålla någon under armarna som inte är levande gör att du inte får grepp på samma sätt. Armarna håller inte emot utan glider uppåt.

Det är väl på det viset man kan uppleva en avliden person som väldigt tung.

Det finns ju en psykologisk aspekt också: Att ta i/ vara nära en avliden människa försätter människor i affekt/ distress - eftersom vi är både fylo- och ontogenetiskt betingade som flockdjur.
Lägg där till det ytterligare stresspåslag av att befinna sig i en "förbjuden zon" som gärningsman - skam, skuld och rädsla för upptäckt.

All together - klart "knäna känns veka" och varje steg och lyft tungt då - med en puls och andningsfrekvens "sky high".
Citera
2022-11-05, 22:20
Medlem
Kan mgm drogat BO så pass att hon avlider? Bo kanske känner sig dålig, går in på toan kräks, ramlar, ringer pojkvännen och sluddrar... trillar... När hon ligger på golvet kanske hon sparkar/fäktar med ben och armar.... Någon skrev tidigare att hammarslagen kan komma från "badkaret".
BO kanske spydde... Därav jj utsaga att "hennes kompis är full och spytt"
Citera
2022-11-05, 22:22
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Där har du JJ/pappans. Borde vara den i beslag?

https://www.autouncle.se/se/d/15093626-begagnad-suzuki-alto-1-0-vvt-68hk-lagmilare-aux-ingang-arskatt-360kr

Tack, mamman har en
Suzuki SX4 1.6 4X4 årsmodell 2014 reg KGM 288. Tycker du att dessa bilar liknar varandra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in