2022-11-04, 22:44
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlackMagic
Normalt sett ja.
Jag hade både yxa o kniv i handskfacket Men klarade mig utan åtal av nån konstig anledning.

Jag måste berätta en sann men galen historia. Jag reste genom Afrika med privatplan, och vi kom till en internationell flygplats på västkusten på vår väg till europa. Vi gjorde en mellanlandning. Vi skall ut ur flygplatsen för att ta möten med regeringen. När vi skall in igen efter avsluta möten skall vi gå genom säkerhetskontrollen med portföljerna. Då säger vakterna till honom, "Har du en yxa i väskan?", Han svarar "Ja". Han hade en liten handyxa, typ som man har när man är ute och hajkar. Jag frågade honom varför, han svarade "Why Not? Det här är Afrika." Och döm om min förvåning om att han fick ta med den in på flygplatsen. Vi flög förvisso med eget plan samt var VIP-svenskar, men ändå. Det var absolut inga problem. Jag har aldrig någonsin varit med om något liknande. Han hade den alltså även med samtidigt som vi träffade Regering och President! Helt djävla galet.
Citera
2022-11-04, 22:50
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Sånt här gör att blodet kokar i en och man vill bara ha sönder något !!

Det är precis den här svårigheten att kontrollera sina känslor som gör att vi inte vill ha folk med kniv i det offentliga.

Det är väldigt skumt att polisen sökte i dörrfacket så där. Det fanns nog en bra anledning till att man gjorde det.
Citera
2022-11-04, 23:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Berätta gärna hur du tänker nu. (för du gör en tankevurpa)

För övrigt misstänker jag att det är inte hela sanningen i trådstarten. Kanske blev GM dömd för flera brott? Eller har GM blivit dömd för liknande brott tidigare?

Kan ingen gräva fram domen?

Snickaren uppger att den ”måste åkt ur fickan”, kan är alltså inte medveten om knivens placering.

En användare stör sig på Att polisen agerar på en bagatell,

Den jag citerar skriver
Citat:
Den bagatellen kan sluta i mord dock.
Hade den legat i bagageluckan och inte lättåtkomlig vid konflikt hade de troligen inte brytt sig.

Mitt resonemang:
Ett mord är en planerad handling, snickaren vet inte om att kniven finns där, om det gjort skillnad med ”lättåtkomligheten” Som han skriver, så blir det knappast fråga om något annat än dråp.

Annan vinkel:
Om jag planerar ett mord, så åker jag inte till platsen och hoppas improvisera fram ett vapen där. Jag har med mig ett, och det ligger inte framme heller isåfall.
Snickaren blir stoppad helt på random plats, så hur detta ”kan sluta i mord” får inte jag som slutsats.
Senast redigerad av scoremax 2022-11-04 kl. 23:44.
Citera
2022-11-04, 23:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
"Det var i somras som snickaren stoppades av polis på Gällingevägen i Fjärås. I bilens förardörr låg en mattkniv. Själv uppger snickaren att han var på väg från Mariestad till Kungsbacka för att träffa en kompis och att kniven förmodligen åkt ur hans arbetsbyxor."

"Tingsrätten ifrågasätter inte att snickaren använder kniven i sitt arbete men menar att han varit oaktsam eftersom han inte haft uppsikt över kniven och innehaft den i en bil på allmän plats. Därmed döms han för brott mot knivlagen eftersom knivinnehavet enligt tingsrätten inte varit befogat.
Påföljden blir 50 dagsböter à 200 kronor. Dessutom ska snickaren betala 800 kronor till brottsofferfonden och blir av med kniven."

https://norrahalland.se/nyheter/snickare-brot-mot-knivlagen/32100

Denna lag måste verkligen ändras. Jag har kniv i bilen för att kunna skära av bilbälten om jag är tvungen. Det bör alla ha.

Lite gulligt att han blev av med mattkniven. En sån kostar typ 49kr på Biltema.
Citera
2022-11-05, 00:37
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Så jävla typiskt av Sveriges usla poliskår att bötfälla vanliga arbetare för bagateller. Jag blir uppriktigt sagt förbannad på detta överförmynderi.
han skulle kanske ha den om det blev bråk och skyllde på att den trillat ur.
Bra att sådana typer åker dit så det inte händer igen och att hantverkare kollar upp sina arbetsredskap ordentligt.
Citera
2022-11-05, 00:49
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Så jävla typiskt av Sveriges usla poliskår att bötfälla vanliga arbetare för bagateller. Jag blir uppriktigt sagt förbannad på detta överförmynderi.

Finns det något "brott" att sätta dit folk för så gör svensk polis allt dom kan för att det ska hända. Även om det inkluderar att ljuga, förvränga, plantera saker osv. Svensk polis är ett skämt.
Citera
2022-11-05, 01:21
Medlem
Kernkraftwerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
200kr i dagsbot tyder ju inte på att personen är "vanlig arbetare"... snarare svartjobbare.

Räkna ut att jag också hade fått 200kr i dagsbot som "vanlig arbetare" så det är väl inget konstig ?
Citera
2022-11-05, 02:18
Medlem
En del försvarar märkligt nog domarna.
Andra bedyrar att deras lilla fickkniv är inlåst i bagaget..
Inser ni inte det sjuka i hela situationen från polis via åklagare till tingsrättsdom?

Om du vill ha en kniv i din egna bil är det din ensak och inget som någon annan har med att göra i ett fritt land.
Springa runt med kniv på stan när du inte är i behov av den är en annan femma, men jösses...snacka om anarkotyranni.
Låt Svensson vara och fokusera istället på den växande skaran av knarklangande mördare
Citera
2022-11-05, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
200kr i dagsbot tyder ju inte på att personen är "vanlig arbetare"... snarare svartjobbare.
200 kronor som dagsbot är rätt högt enligt mig. Så han har nog en bra inkomst och pyntar en del skatt. De som inte har någon inkomst hamnar väl på 50 kronor.

Dock ansågs inte brottet speciellt grovt då det endast blev 50 stycken sådana dagsböter!
Citera
2022-11-05, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jo men nu hade ju kniven trillat ur hans arbetsbyxor o hamnat i dörrfacket. Hur tusan skulle han veta om det?
Kniven kan ju ha kommit bort varsomhelst men nu råkade den ligga i dörrfacket.
Skall man bli dömd för att ha tappat bort något?
Sjukt!
Oaktsamhet helt enkelt. Det gör inte att du går fri från allt även om du inte hade uppsåt!
Citera
2022-11-05, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Lagar ska följas men detta synes som ett väl småsint agerande av polisen. Cykelstölder skiter de helt i men mattkniv ja då åker du dit. Prioriteringar? Proportioner? Förtroende? Är dessa ord polisen hört talas om?
Att reda ut en cykelstöld tar grymt mycket mer resurser. Detta väldigt lite.
Citera
2022-11-05, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Har personen inga barn är inkomsten 20840kr per månad innan skatt.

1 barn är inkomsten 22850kr per månad innan skatt.

2 barn är inkomsten 24870kr per månad innan skatt.

Om dömde personer har 6 barn hemma skulle den tjäna 33000 före skatt för få 200kr per dagsböter alternativ 4 barn hemma med maka/sambo som tjänar mindre än 4000kr innan skatt per månad.
Den baseras inte enbart på inkomst utan en helhetsbedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in