2022-11-04, 18:10
Medlem
hippilis avatar
Har ett par knivar i varje verktygslåda i bilarna. Under sätet påse med diverse verktyg och kniv som jag tar med in på skroten skulle jag bli straffad för det skäller jag som en ilsken tax
Citera
2022-11-04, 18:13
Medlem
Elekensas avatar
Problemet är att kriminella haft det som en ursäkt att bära kniv och utgett sig för att vara snickare med mera. Då kom dom undan med att bära kniv. Något som givetvis täppts igen och tyvärr påverkar alla.

Så tacka dom kriminella gängen för denna lag snarare än kasta skit på polisen.
Citera
2022-11-04, 18:14
Medlem
Trakessons avatar
Jag tycker det sjukaste är hur de ser på en bil. En bil borde snarast ses som en förlängning av bostaden. Den är i alla fall ingen allmän plats. Hur hade det gått om det varit en husbil snickaren färdades i? Och hur hade det gått om han bodde i husbilen men var på väg till en kompis? Knivlagen är ganska tramsig och väldigt godtycklig. De som använder knivar som vapen skiter fullständigt i den och vi andra drabbas om vi har en kniv med oss av legitima orsaker.
Citera
2022-11-04, 18:20
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
"Det var i somras som snickaren stoppades av polis på Gällingevägen i Fjärås. I bilens förardörr låg en mattkniv. Själv uppger snickaren att han var på väg från Mariestad till Kungsbacka för att träffa en kompis och att kniven förmodligen åkt ur hans arbetsbyxor."

"Tingsrätten ifrågasätter inte att snickaren använder kniven i sitt arbete men menar att han varit oaktsam eftersom han inte haft uppsikt över kniven och innehaft den i en bil på allmän plats. Därmed döms han för brott mot knivlagen eftersom knivinnehavet enligt tingsrätten inte varit befogat.
Påföljden blir 50 dagsböter ā 200 kronor. Dessutom ska snickaren betala 800 kronor till brottsofferfonden och blir av med kniven."

https://norrahalland.se/nyheter/snickare-brot-mot-knivlagen/32100
En kvinna dömdes för samma brott nyligen. Hon hade ett bollträd i bilen.

Svenska Polisens totala oförmåga att bekämpa grov brottslighet är ökänd i världen. Sverige hamnar i botten när det gäller Polisens kompetens.

Istället för att fokusera på allvarlig brottslighet så jagar man skötsamma medborgare med lagar som vantolkas av kvinnliga inkvoterade åklagare och Polis.

Att man alls lägger ned Polisiära resurser på detta säger allt om den svenska Polisen.

Löjeväckande.
Citera
2022-11-04, 18:21
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Wow vilket scoop. En snickare får betala några hundralappar i böter. Jag kan verkligen förstå hur denna tråden hamnade på heta ämnen. Not
Några hundralappar?
10 000 kr är inte "några hundralappar"
Citera
2022-11-04, 18:24
Medlem
Kennethkvartings avatar
Knivlagen är ett övergrepp på mina och alla andra svenska fria mäns rättigheter.

Den kom till därför att våldsamma katolska, kommunistiska indianmestiser började översvämma vårt land i början av 1980-talet, ja italienare och annat katolikdrägg också för den delen.

Dessa medfött våldsamma as högg vilt runt sig under gatubråk under 80-talet och våra landsförrädare till politiker valde att inskränka våra rättigheter i stället för att kasta ut våldsverkarna ur landet.

Jag bär som en civil olydnad nästan alltid kniv i svångremmen, undantag är om jag ska ut på krogen eller motsvarande, sunt förnuft får råda. Därutöver har jag säkert fyra knivar i hytten på arbetsbilen, i privatbilen har jag också minst två knivar.

Polisen ska bekämpa brott, inte kränka medborgarnas rättigheter.
Citera
2022-11-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om man köper en kniv, eller är på väg med en för omslipning ... så ska man straffas!

Nej, så är det inte.

Du får ha en kniv i bilen om du behöver den, har köpt den eller som ditt exempel, ska slipa den. Åker du buss måste du ha den i en väska.

Jag har kniv i fiskeväskan och det är helt ok om du är på väg att fiska. Är du däremot på väg nån annanstans, tex affären, eller krogen, är det inte ok.
Citera
2022-11-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
En kvinna dömdes för samma brott nyligen. Hon hade ett bollträd i bilen.

Svenska Polisens totala oförmåga att bekämpa grov brottslighet är ökänd i världen. Sverige hamnar i botten när det gäller Polisens kompetens.

Istället för att fokusera på allvarlig brottslighet så jagar man skötsamma medborgare med lagar som vantolkas av kvinnliga inkvoterade åklagare och Polis.

Att man alls lägger ned Polisiära resurser på detta säger allt om den svenska Polisen.

Löjeväckande.

Ok? Är det inte tillåtet att ha slagträ med sig, om man ska spela brännboll?
I fallet du refererar till låter det som om det finns mer bakom.
Citera
2022-11-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
200 är inte en ovanlig dagsböter. Taxerar man 33000/mån och har barn så landar man där någonstans.

Har personen inga barn är inkomsten 20840kr per månad innan skatt.

1 barn är inkomsten 22850kr per månad innan skatt.

2 barn är inkomsten 24870kr per månad innan skatt.

Om dömde personer har 6 barn hemma skulle den tjäna 33000 före skatt för få 200kr per dagsböter alternativ 4 barn hemma med maka/sambo som tjänar mindre än 4000kr innan skatt per månad.
Citera
2022-11-04, 18:37
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Snickaren var ledig från arbetet och tog den 14 juni i år en tur med sin privata bil. Han skulle åka från Mariestad till Kungsbacka för att träffa en kompis. På vägen blev han stoppad av polisen. Något som Kungsbackaposten skrivit om tidigare.

Vid en kontroll av bilen hittade polisen en mattkniv i dörrfacket på förarsidan. Polisen beslagtog kniven och snickaren blev så småningom åtalad för brott mot knivlagen.

I polisförhör medgav snickaren att kniven hade hittats i hans bil, men han motsatte sig att han gjort något brottsligt. Han menade att mattkniven måste ramlat ut ur arbetsbyxorna i den privata bilen som han ibland använder när han jobbar.
https://www.byggnadsarbetaren.se/snickarens-svar-efter-polisens-boter-10-000-for-kniv-i-bilen/
Citera
2022-11-04, 18:39
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Hade ni sett hur killen som blev bötfälld ser ut och vilket tidigare register han ev har så förstår ni kanske att han blev fälld för knivlagen. Vi var inte där och kan därför tycka det är löjligt.

Det är inte samma sort folk som är snickare idag som det var för 50 år sedan, bara så ni vet.

Min mamma hade aldrig blivit fälld för vara sig knivlagen eller basebollträ, det hade inte jag heller blivit.
Citera
2022-11-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Urlöjligt att bli bötad pga en mattkniv som denne har i bilen och använder i yrket. Lite förvånad är jag faktiskt över hur löjligt det är. Är själv väldigt noga med att ha morakniv o annan verktyg i ryggsäcken så fort jag kliver av passet eller färdas mellan jobb. Jag ser många i kollektivtrafiken på morgonen som har morakniven hängandes på arbetsbyxan, bara dumma risker eller så känner de kanske inte till att det är olagligt.
olagligt att ha den i väskan också så vad spelar det för roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in