2022-08-17, 16:52
Medlem
Dziwnes avatar
Existensminimum = försörjningsstöd

Har man försörjningsstöd behöver man inte betala till CSN, bara att be om ett intyg och skicka in.

Har du däremot en inkomst så skriver du hur mycket du tjänar på mina sidor på CSN (för hela året, innan skatt), så kommer beloppet du ska betala korrigeras till lämplig nivå.
Citera
2022-08-17, 17:00
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad.

/Moderator
Citera
2022-08-21, 21:35
Medlem
Jag har en pågående skuldsanering sen ett par månader tillbaka.

1. Fick innan sommaren en löneökning med ca 10%, lönen är nu 27.000 brutto
Bör jag nämna detta för KF? Kan det hända något om jag inte gör det?

2. Jag har ca 30.000 på Avanza, finns det risk att KF kan ta dom framöver? Tänker innan saneringen är slut och om summan har växt en del. Den är ju ändå på 5 år. Kollar dom ens mina konton vid pågående skuldsanering? Det är väl mest vid löneutmätning och när man väl ansöker? Jag la in dom nu i somras efter min ansökan blev godkänd.

3. Lite offtopic, men jag bor i en hyresrätt. På hyresrättens hemsida så står det att ”Vi godkänner inte hyresgäster med betalningsanmärkningar eller oreglerade skulder hos KF”. Jag är lite nojig att dom ska säga upp mitt förstahandskontrakt pga detta. Jag har aldrig varit sen med min hyra, och jag hamnade i ekonomsik knipa först efter jag hade flyttat in, kan dom säga upp mitt kontrakt pga detta?

Tack på förhand
Senast redigerad av hankertanker 2022-08-21 kl. 21:42.
Citera
2022-08-24, 23:34
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankertanker
Jag har en pågående skuldsanering sen ett par månader tillbaka.

1. Fick innan sommaren en löneökning med ca 10%, lönen är nu 27.000 brutto
Bör jag nämna detta för KF? Kan det hända något om jag inte gör det?

2. Jag har ca 30.000 på Avanza, finns det risk att KF kan ta dom framöver? Tänker innan saneringen är slut och om summan har växt en del. Den är ju ändå på 5 år. Kollar dom ens mina konton vid pågående skuldsanering? Det är väl mest vid löneutmätning och när man väl ansöker? Jag la in dom nu i somras efter min ansökan blev godkänd.

3. Lite offtopic, men jag bor i en hyresrätt. På hyresrättens hemsida så står det att ”Vi godkänner inte hyresgäster med betalningsanmärkningar eller oreglerade skulder hos KF”. Jag är lite nojig att dom ska säga upp mitt förstahandskontrakt pga detta. Jag har aldrig varit sen med min hyra, och jag hamnade i ekonomsik knipa först efter jag hade flyttat in, kan dom säga upp mitt kontrakt pga detta?

Tack på förhand

1. Är löneökningen mindre än 5000:- behöver du inte meddela detta.

2. KFM kommer inte göra någonting vad gäller undersökningar under din sanering. Lyckas du spara pengar är det helt okej. Om pengarna du lyckas spara växer, är det okej också.

3. Dom kan ej säga upp ditt förstahandskontrakt så länge du sköter ditt boende. Att du nu är hos KFM har ingen betydelse eller någon möjlighet för dem att säga upp dig. Du kan va lugn.
Citera
2022-08-29, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicanio1982
Hej! Jag har överklagat 2 beslut som jag skulle betala,Nu har jag fått 2 brev i kivra där d står att skulderna är avskrivna då man inte svarat domstolen i tid betyder d att skulderna är borta?

Btw det du skrev ang revolut förut, fungerar det? Tex banker som wise, revolut osv eller paypal?
Citera
2022-09-15, 18:28
Medlem
Jagserdigjustnus avatar
Jag ska ansöka om skadestånd digitalt men e-tjänsten accepterar inte diarienumret som står på första pappret i brevet: xxxx-xx-Umeå. Inte heller diarienumret som står i pappersansökan accepteras: xxxx-xx/xxxx. Vad kan vara fel?
Citera
2022-09-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Andra länder verkar inte ha någon kronofogde? Såg nån amerikansk video om man kunde förklara sig själv i konkurs .. sen är alla skulder borta efter fem år .. är systemet med creditscore bättre, så långivarna får skylla sig själv om dom lånar ut till en pajas som mig?
Det är mycket bättre system I alla avseenden men myndighetssverige kämpar med näbbar och klor för att inte införa det och försöker övertyga befolkningen Om att så inte är fallet. Vid Tex arbetslöshet känner systemet ingen skillnad mellan en arbetslös akademiker , läkare eller städare.Alla är arbetslösa och tillför samhället precis noll och ska av skattebetalnas pengar få lika mycket/lite I ersättning.
Citera
2022-09-16, 14:43
Medlem
någon mer som tycker att kronofogden har blivit jävligt tjatiga ? Jag får 2-3 brev varannan dag.. orkar inte öppna skiten ens
Citera
2022-09-16, 22:04
Medlem
Citat:
någon mer som tycker att kronofogden har blivit jävligt tjatiga ? Jag får 2-3 brev varannan dag.. orkar inte öppna skiten ens

Det beror nog lite på hur mycket man låter bli att betala. Jag har fått ett brev för kanske 10 år sedan.
Citera
2022-09-23, 10:38
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:

Om du inte öppnar breven ringer de snart på dörren i stället.
Citera
2022-09-24, 12:41
Medlem
Magasinering av prylar?

Jag har sett att det finns diverse magasineringsföretag som erbjuder förvaring av ägodelar. Min undrar är om Kronofogden kan hitta dessa i något register? Min plan är nämligen att när skiten träffar fläkten "gömma" mina tillgångar från Kronofogden. Men för att göra det måste jag såklart veta om de kan lista ut att man har sina tillgångar just där. Jag anser att frågan är legitim eftersom detta är privatföretag och att de därför kanske, om möjligt, inte har någon direkt koppling till kronofogden.

Har ni några andra tips, är jag öppen för förslag. Gömma-hos-vänner är inte aktuellt. Jag tvivlar på att någon av mina närmaste vill ha mitt fula ekbord hemma hos sig.
Citera
2022-09-25, 01:25
Medlem
Får kronofogden öppna kassaskåp?

Kan och får kronofogden öppna kassaskåp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in