Citat:
Ursprungligen postat av
hankertanker
Jag har en pågående skuldsanering sen ett par månader tillbaka.
1. Fick innan sommaren en löneökning med ca 10%, lönen är nu 27.000 brutto
Bör jag nämna detta för KF? Kan det hända något om jag inte gör det?
2. Jag har ca 30.000 på Avanza, finns det risk att KF kan ta dom framöver? Tänker innan saneringen är slut och om summan har växt en del. Den är ju ändå på 5 år. Kollar dom ens mina konton vid pågående skuldsanering? Det är väl mest vid löneutmätning och när man väl ansöker? Jag la in dom nu i somras efter min ansökan blev godkänd.
3. Lite offtopic, men jag bor i en hyresrätt. På hyresrättens hemsida så står det att ”Vi godkänner inte hyresgäster med betalningsanmärkningar eller oreglerade skulder hos KF”. Jag är lite nojig att dom ska säga upp mitt förstahandskontrakt pga detta. Jag har aldrig varit sen med min hyra, och jag hamnade i ekonomsik knipa först efter jag hade flyttat in, kan dom säga upp mitt kontrakt pga detta?
Tack på förhand
1. Är löneökningen mindre än 5000:- behöver du inte meddela detta.
2. KFM kommer inte göra någonting vad gäller undersökningar under din sanering. Lyckas du spara pengar är det helt okej. Om pengarna du lyckas spara växer, är det okej också.
3. Dom kan ej säga upp ditt förstahandskontrakt så länge du sköter ditt boende. Att du nu är hos KFM har ingen betydelse eller någon möjlighet för dem att säga upp dig. Du kan va lugn.