2022-11-04, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du tror man sätter in bergvärme för 100-130 k, nytt tak och fönster i något som är rivningsfärdigt?! Bara för golvet och tapeterna är slitna och stenplattorna utanför saknas eller är gamla är det inte rivningsfärdigt. Huset har ju en betongstomme, mycket bra.

Det går göra ytskikten inomhus, fasad, byta ut kök, badrum för under 100k på denna kåk, så den ser finare ut än en nyproducerad hyresrätt. Jag har renoverat flera lägenheter och villor och sålt med förtjänst och vet vad man kan åstadskomma med små medel genom prisjämföra samt köpa en del saker begagnat.

Så trött på såna okunniga och opraktiska människor som dig som sitter med telefonen i högsta hugg till en flinande hantverk som blåser er. Det blir ju svindyrt om man anlitar hantverkare för byta kök, sånt kan man göra själv för struntpengar så det blir riktigt tjusigt. Man sätter inte in balingslöv heller utan IKEA stommar i en sån där kåk och massa begagnadt lyxigt kakel, bänkskivor, hoar, inbyggd ugn med några år på nacken från någon slösaktig övre medelklass på blocket.

Jag har gjort både. Dessutom både Ballingslöv och IKEA faktiskt.
När jag var ung och inte drog in lika mycket så renoverade jag själv.
Men sedan jag drar in betydligt mer per timme än det kostar att ta in ett proffs så gör jag hellre det.
Fast jag måste erkänns att jag t o m byggde ett komplett kaklat badrum enligt "säker vatten" bara för att kolla om jag fortfarande kunde. Och det var faktiskt riktigt kul. Särskilt som ett badrum ligger runt 100.000 om man hyr in en firma.

Men det där rucklet hade jag inte lagt ner ens projektledningtid på. Faktum är att jag inte ens hade köpt tomten för den ligger mer eller mindre i en rondell där det passerar mängder med bilar.
Citera
2022-11-04, 17:04
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag har gjort både. Dessutom både Ballingslöv och IKEA faktiskt.
När jag var ung och inte drog in lika mycket så renoverade jag själv.
Men sedan jag drar in betydligt mer per timme än det kostar att ta in ett proffs så gör jag hellre det.
Fast jag måste erkänns att jag t o m byggde ett komplett kaklat badrum enligt "säker vatten" bara för att kolla om jag fortfarande kunde. Och det var faktiskt riktigt kul. Särskilt som ett badrum ligger runt 100.000 om man hyr in en firma.

Men det där rucklet hade jag inte lagt ner ens projektledningtid på. Faktum är att jag inte ens hade köpt tomten för den ligger mer eller mindre i en rondell där det passerar mängder med bilar.

Vad är det som är fel på den? Det viktigaste och svåra är fixat med bergvärme, nytt tak och fönster, de som återstår är saker man kan göra själv: mugg, ytskikt, stenplattor, fasadmålning och altan och om kanske 10-15 år dränering och el som inte kostar så mycket. Dränering kan man göra själv och eljobbet kan man bila och dra kablarna själv hur allt ska sitta sen skruvar elektriker fast uttag och centraler för en lägre kostnad och godkänner.

Läget kunde varit bättre ja, men det finns ju hur mycket lägenheter som helst, som ligger nära vägar, busshållplatser och trafik med bullriga tunna 2-glas fönster. Hela innerstadens lägenhetsbestånd har myycket sämre läge och buller. Detta hus har 3 glas fönster, ligger över 15 meter från gatan som inte har så mycket trafik utanför och säkerligen rätt lugnt på insidan och baksidan vid altan en sommarkväll. Går sätta upp plank och fler tujor som dämpar. Jag tror det är nästan helt tyst inne i stora delar av kåken.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-04 kl. 17:13.
Citera
2022-11-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vad är det som är fel på den? Det viktigaste och svåra är fixat med bergvärme, nytt tak och fönster, de som återstår är saker man kan göra själv: mugg, ytskikt, stenplattor, fasadmålning och altan och om kanske 10-15 år dränering och el som inte kostar så mycket. Dränering kan man göra själv och eljobbet kan man bila och dra kablarna själv hur allt ska sitta sen skruvar elektriker fast uttag och centraler för en lägre kostnad och godkänner.

Läget kunde varit bättre ja, men det finns ju hur mycket lägenheter som helst, som ligger nära vägar, busshållplatser och trafik med bullriga tunna 2-glas fönster. Detta hus har 3 glas fönster, ligger över 15 meter från gatan som inte har så mycket trafik utanför och säkerligen rätt lugnt på insidan och baksidan vid altan en sommarkväll. Jag tror det är ok.

Jag fattar såklart vad du menar. Men att börja bygga badrum som jag har gjort är inget jag rekommenderar för de som inte är vana. Minsta fel kan kosta om försäkringsbolaget tycker att det inte är korrekt utfört enligt säker vatten.
I en av fastigheterna vi har så gjorde vi sådär och renoverade. Ångrar mig som f-n men detaljplanen var inte klar ännu. Har hyrt ut billigt till en polare i 10 år nu. Så i o f s är det ingen fara.

Jag hade inte renoverat den där. Bergvärmen kan man använda ändå om man river.

En cool lösning som vissa gjort är att skapa en brf på tomten och bygga parhus + en Atefallare.
Citera
2022-11-04, 17:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Lånar inte ut till nån.
Investerar dem till högre avkastning istället.
OMXSPI har fallit med 23.73% på ett år.
För dig är då -23.73% högre än 3.25%. Riktigt hur du fick till det medger jag villigt att jag inte förstår.

Och det här illustrerar varför bostadspriserna fallit.
När börsen faller minskar kontantinsatserna folk skall använda i uppgraderingarna.

Dels behövs likviden från försäljningen av fonderna för att betala flyttskatten och så för att öka på kontantinsatsen. Men när börsen faller så blir det inte så mycket att öka på. Och så faller bostadspriserna.

Några månader efter att börsen har vänt kommer bostadspriserna öka igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är bara Keynes och sossar som tror på att inflation är “lönedriven”.
Du glömde de som kan räkna.
Just sossar är väl inte så benägna att medge det. Då ger dom sig själva skuldbördan. Jag tror inte ni till vänster medger att det är ert fel. T ex du gör det ju inte.

På 80-talet så tvingade facket upp lönekostnaderna. Varvid producenterna ökade priserna.
Och så pågick det år efter år. Med 0% reallöneökningar.

Hur går man tillväga för att inte förstå att höjning av lönekostnaderna driver upp priserna?
Det borde vara omöjligt.

Och det gäller ju priser för nyproduktion av bostäder också för den delen. När alla lönekostnader stiger för alla inblandade så stiger priset på nyproduktion lika mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
sorry Foxxi men jag tar rygg på Slemhög istället
Du tänker sitta i häktescellen intill?
Citera
2022-11-04, 17:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Den som köper lär till 100% riva skiten och smälla upp ett kataloghus för lika mycket som att reparera det där rucklet istället och få dubbel boyta på köpet.
T o m i Vendelsömalm så är det ett rimligt tomtpris. Man har ju närheten till Brandbergen
Det kanske är tomtpriset man köper för. Ungefär.

Jag brukar ju ibland länka bostäder med äldre standard. Och det brukar leda till våldsamma känsloreaktioner. Men jag visar ju bara vad som händer med bostadspriset när man inte uppgraderar bostaden. Då stiger inte bostadspriset utan det faller.

Bubbelpratarna förstår inte det. Dom verkar tro att bostäder renoverar och uppgraderar sig själva gratis i takt med att boendestandard ökar.

På så vis är det väl inte så dumt om slemhog köper denna och investerar 3 MSEK i renovering/förbättring och får uppleva att han får tillbaka 2 MSEK av dessa vid försäljning.

Då kommer han börja hålla med mig
Citera
2022-11-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

När börsen faller minskar kontantinsatserna folk skall använda i uppgraderingarna.
Åhå. Det är nog dags för gubben att lära sig 1+1.

Situationen du nonchalant beskriver är alltså att hela marknaden står och faller på rejält leverage. Jag vet inte om det var den 1an som saknades eller om det är addition som är problemet.

Här har du en genomgång för addition (tecknet "+"):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Addition
Citera
2022-11-04, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
För dig är då -23.73% högre än 3.25%. Riktigt hur du fick till det medger jag villigt att jag inte förstår.

Dels behövs likviden från försäljningen av fonderna för att betala flyttskatten och så för att öka på kontantinsatsen. Men när börsen faller så blir det inte så mycket att öka på. Och så faller bostadspriserna.

Några månader efter att börsen har vänt kommer bostadspriserna öka igen.

Du glömde de som kan räkna.
Just sossar är väl inte så benägna att medge det. Då ger dom sig själva skuldbördan. Jag tror inte ni till vänster medger att det är ert fel. T ex du gör det ju inte.

På 80-talet så tvingade facket upp lönekostnaderna. Varvid producenterna ökade priserna.
Och så pågick det år efter år. Med 0% reallöneökningar.

Hur går man tillväga för att inte förstå att höjning av lönekostnaderna driver upp priserna?
Det borde vara omöjligt.

Och det gäller ju priser för nyproduktion av bostäder också för den delen. När alla lönekostnader stiger för alla inblandade så stiger priset på nyproduktion lika mycket.

Du tänker sitta i häktescellen intill?
Det kan hända att du inte förstår.
Men om man tradar kortsiktigt med en del av kassan, satsar en del på sitt egna utvecklade system som genererar som bäst ju mer volativ marknaden är och cherrypickar så avkastar det utmärkt.

Av det jag läst av dina inlägg så tror jag du också skulle kunna lära dig hur man gör, men så länge som du ska ha den attityd som du har så får du försöka lära dig själv istället för att ha kunnat få ett PM hur du kan satsa 1kr och få 2 öre i avkastning per dag.
Per dag alltså.
Senast redigerad av Russinsmurfen 2022-11-04 kl. 18:50.
Citera
2022-11-04, 18:41
Medlem
pop-ikons avatar
Ser ni vad många försäljningar det verkar bli den här veckan enligt Husmask?

Priserna återigen ordentligt ner Gbg och Malmö, men oförändrat eller svagt upp i Sthlm - på månadsnivå vilket såklart är otroligt volatilt såhär tidigt i månaden, men ändock.

Kan detta tyda på att en hel del säljare börjar acceptera den lägre prisbilden?
Citera
2022-11-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhgjhg78778
hur många satans gånger ska det påpekas att om alla HR går till kebabtekniker så blir det bristvara för svenskar, jävla idiot

Om alla hr går till kebabtekniker så är det slut på uppgångar i det området för då kommer svenskarna börja flytta ut därifrån.
Var det Stockholm du syftade på?
Citera
2022-11-04, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Ser ni vad många försäljningar det verkar bli den här veckan enligt Husmask?

Priserna återigen ordentligt ner Gbg och Malmö, men oförändrat eller svagt upp i Sthlm - på månadsnivå vilket såklart är otroligt volatilt såhär tidigt i månaden, men ändock.

Kan detta tyda på att en hel del säljare börjar acceptera den lägre prisbilden?

Eller att köpare köper trots en fallande marknad?
Citera
2022-11-04, 19:12
Medlem
Citat:
Eller att köpare köper trots en fallande marknad?

En förutsättning för att ha en fallande marknad är att det finns köpare.
Citera
2022-11-04, 20:12
Medlem
En förutsättning för att ha en marknad ö.h.t. är att det finns köpare.

Affärer görs kontinuerligt på alla marknader, oavsett prisnivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in