Citat:
Det givna då vore att visa var jag läser av fakta fel. Men det händer ju inte. (Av förklarliga skäl).
Citat:
Förstår man inget om ekonomi och prisbildning så lär det uppfattas som märkligt.Jag får förklara detta då och då. Förhoppningsvis förstår en del då.
Det kan göras med ett enkelt exempel.
Du, jag och SocialtKontrakt är på gång att köpa villa. Det finns 2 relevanta objekt till försäljning. En nyproduktion för 4 MSEK och en likvärdigt renoverad och uppfixad befintlig.
Vi startar budgivningen på den befintliga. Vid 3 MSEK stannar du eftersom i din värld skall den vara billigare då den är befintlig.
Jag och SocialtKontrakt fortsätter dock och när SocialtKontrakt bjuder 3.950 för den befintliga väljer jag att köpa den nyproducerade iom att dom då hamnar på samma pris för mig.
Så jag och SocialtKontrakt får våra villor till nypris. Och du får fortsätta sova under en gran.
Förstår du nu varför nyproduktionen sätter prisnivån?
Det är dock precis det du och andra bubbelpratare gör hela tiden.
Ni accepterar inte andras preferenser och säger därmed att andra gör FEL.
Citat:
Nej, du svarar inte med en stavelse på frågan.Förstår du inte ens frågan. Jag tyckte jag var tydlig.
Om Fia hade större betalförmåga än Nisse och vann budgivningen tidigare, Varför skulle de ändras så att Nisse vinner imorgon?
Den är helt obesvarad.
Citat:
De som köper på botten (och "fyndar") är inte bubbelpratarna som skall fynda. Det är vad jag kommunicerar och du inte klarar av att besvara.
Citat:
Och det finns köpare. Och vem som köper bestäms av betalvilja/förmåga.Och den ordningen ifrågasätter jag om den kommer ändras.
Och jag får exakt inget svar.
Om den inte ändras är det samma personer som bor i centrala Stockholm. Och alla wannabe bor någon annanstans.
Det här verkar svårt att ta in.
Citat:
Uppenbarligen inte allt. Eftersom vi läste från SBAB nyligen att villapriserna bottnat. Det dom lutar sig mot säger inte det du påstår.Ditt problem är att dom är mer kunniga och bättre på att räkna än vad du är.
(Det säger inte att dom får rätt. Det säger att dom är mer trovärdiga än någon på Flashback som uttalar sig baserat på känslor).
Citat:
De som hamnar i negative equity är försumbart. Eller snarare bortom försumbart.Du borde begripa att de som köper i centrala Stockholm då går in med mycket stor kontantinsats.
Citat:
Tja, det är väl inte så många som gör det. Men det lär vara betydligt fler än de som du släpar fram som hamnar i negative equity.
Citat:
Som sagt, så har det sagts i +10 år. Var gjorde dom som sa det tidigare för fel? För fel hade dom. Fast dom var stöddiga och hånade oss som hade rätt.Sedan är det fel att tala om "kommer in pengar". Det kommer inte in några pengar. Du får möjligen tala om omsätts.
Citat:
Consumer confidence har gått i botten. Så det är inget konstigt att folk tar det lite lugnare med bostadsköpen. Men köpare finns. flanders här i tråden som tänker byta upp sig. Och jag har en släkting som är med i budgivningarna i centrum gettot. Ja, det blir budgivning.Kan bli så att flanders köper på botten. Det är bra punkt att byta upp sig på.
Men du duckar för det jag skriver. Priserna visar folks preferenser. Och de som gråtlipar över de kan inte acceptera andras preferenser. Det är där problemet ligger.
Är priserna för höga. Är det en bubbla? Ja men producera då bostäder och profitera på det. Det är det rationella. Men var är alla bubbelpratare som gör det?
Gick det inte att profitera? Var produktionskostnaden så hög?
Citat:
Du visar ju inte på något sätt det du påstår. Är allt bara känslobaserat?
Citat:
Det är fortfarande så att jag måste ta kostnaden av mitt boende. Och mina förlorade intäkter ökar med stigande ränta.Det intressanta här är att jag tar den kostnaden. Utan att gråta.
Borde väl gå att begripa att andra också tar den.
Eller har priset på små krypin rakat i höjden?
När vi inte tar kostnaden. Dvs när preferenserna ändrats. Så kommer priserna på dyra bostäder falla och de på små stiga. Är vi där?
Jag diskuterade bara styrräntan i sig.