2022-11-04, 13:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Jag tror snarare att människor här inte tycker att ”din fakta” är särskilt korrekt.
Det givna då vore att visa var jag läser av fakta fel. Men det händer ju inte. (Av förklarliga skäl).

Citat:
Du fortsätter att mena att priset på bostäder avgörs av nyproduktionskostnaden. Vilket är märkligt då 99% av utbudet utgörs av befintligt utbud.
Förstår man inget om ekonomi och prisbildning så lär det uppfattas som märkligt.

Jag får förklara detta då och då. Förhoppningsvis förstår en del då.
Det kan göras med ett enkelt exempel.
Du, jag och SocialtKontrakt är på gång att köpa villa. Det finns 2 relevanta objekt till försäljning. En nyproduktion för 4 MSEK och en likvärdigt renoverad och uppfixad befintlig.
Vi startar budgivningen på den befintliga. Vid 3 MSEK stannar du eftersom i din värld skall den vara billigare då den är befintlig.
Jag och SocialtKontrakt fortsätter dock och när SocialtKontrakt bjuder 3.950 för den befintliga väljer jag att köpa den nyproducerade iom att dom då hamnar på samma pris för mig.
Så jag och SocialtKontrakt får våra villor till nypris. Och du får fortsätta sova under en gran.

Förstår du nu varför nyproduktionen sätter prisnivån?

Citat:
Jag kan inte tala för andra människor.
Det är dock precis det du och andra bubbelpratare gör hela tiden.
Ni accepterar inte andras preferenser och säger därmed att andra gör FEL.

Citat:
Som jag skrev, betalningsförmågan finns inte till dagens räntor.

Som jag sa ovan.
Nej, du svarar inte med en stavelse på frågan.
Förstår du inte ens frågan. Jag tyckte jag var tydlig.

Om Fia hade större betalförmåga än Nisse och vann budgivningen tidigare, Varför skulle de ändras så att Nisse vinner imorgon?

Den är helt obesvarad.

Citat:
Det är möjligt att det är så. Finns inga köpare kommer priserna däremot att falla ännu lägre.
De som köper på botten (och "fyndar") är inte bubbelpratarna som skall fynda. Det är vad jag kommunicerar och du inte klarar av att besvara.

Citat:
Nej men det finns 101 999 andra bostadsrätter i Stockholms innerstad.
Och det finns köpare. Och vem som köper bestäms av betalvilja/förmåga.
Och den ordningen ifrågasätter jag om den kommer ändras.
Och jag får exakt inget svar.

Om den inte ändras är det samma personer som bor i centrala Stockholm. Och alla wannabe bor någon annanstans.

Det här verkar svårt att ta in.

Citat:
Priset är dynamiskt. Det kan gå upp och ner, och nu pekar allt på att det kommer gå ner.
Uppenbarligen inte allt. Eftersom vi läste från SBAB nyligen att villapriserna bottnat. Det dom lutar sig mot säger inte det du påstår.
Ditt problem är att dom är mer kunniga och bättre på att räkna än vad du är.

(Det säger inte att dom får rätt. Det säger att dom är mer trovärdiga än någon på Flashback som uttalar sig baserat på känslor).

Citat:
Går priserna ner och man tvingas sälja har man ett blancolån för många år framöver. Alla kommer inte tvingas att sälja men går räntorna upp/folk blir av med jobben så blir det ju så.
De som hamnar i negative equity är försumbart. Eller snarare bortom försumbart.
Du borde begripa att de som köper i centrala Stockholm då går in med mycket stor kontantinsats.

Citat:
Det är få som kan casha en lägenhet. Det är ganska irrelevant jämförelse oavsett.
Tja, det är väl inte så många som gör det. Men det lär vara betydligt fler än de som du släpar fram som hamnar i negative equity.

Citat:
Här behöver du nog förstå att mängden som kommer in på bostadsmarknaden eller ska byta upp sig (nya pengar) inte längre finns kvar. Pyramiden har fallit.
Som sagt, så har det sagts i +10 år. Var gjorde dom som sa det tidigare för fel? För fel hade dom. Fast dom var stöddiga och hånade oss som hade rätt.

Sedan är det fel att tala om "kommer in pengar". Det kommer inte in några pengar. Du får möjligen tala om omsätts.

Citat:
Omsättningen minskar trots rekordutbud. Uppenbarligen så är det inte tillräckligt många som vill köpa för att täcka utbudet, och vill man sälja behöver man gå ner i pris.
Consumer confidence har gått i botten. Så det är inget konstigt att folk tar det lite lugnare med bostadsköpen. Men köpare finns. flanders här i tråden som tänker byta upp sig. Och jag har en släkting som är med i budgivningarna i centrum gettot. Ja, det blir budgivning.

Kan bli så att flanders köper på botten. Det är bra punkt att byta upp sig på.

Men du duckar för det jag skriver. Priserna visar folks preferenser. Och de som gråtlipar över de kan inte acceptera andras preferenser. Det är där problemet ligger.

Är priserna för höga. Är det en bubbla? Ja men producera då bostäder och profitera på det. Det är det rationella. Men var är alla bubbelpratare som gör det?
Gick det inte att profitera? Var produktionskostnaden så hög?

Citat:
Det må vara så. Men du förstår väl att inget varar för alltid? 2022-202X verkar det till slut bli av.

Under den snart 30 år långa lånefesten med fallande räntor så har vi till slut nått punkten där räntorna kraftigt går upp och ändrar förutsättningarna.
Du visar ju inte på något sätt det du påstår. Är allt bara känslobaserat?

Citat:
Du lever i en värld som inte är densamma som de som är tänkta att fylla på bostadsmarknadspyramiden. Detta för att du är +65 år gammal och varit med på lånefesten sedan starten. Din situation speglar inte marknaden. Förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå!
Det är fortfarande så att jag måste ta kostnaden av mitt boende. Och mina förlorade intäkter ökar med stigande ränta.
Det intressanta här är att jag tar den kostnaden. Utan att gråta.
Borde väl gå att begripa att andra också tar den.

Eller har priset på små krypin rakat i höjden?
När vi inte tar kostnaden. Dvs när preferenserna ändrats. Så kommer priserna på dyra bostäder falla och de på små stiga. Är vi där?
Citera
2022-11-04, 13:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Då är ändå 3,25 riktigt låg ränta.
Jag skulle aldrig låna ut mitt kapital för så låg avkastning.
Ok. Vem lånar du ut till kapital till och vilken ränta får du som är högre?
Citera
2022-11-04, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ok. Vem lånar du ut till kapital till och vilken ränta får du som är högre?
Lånar inte ut till nån.
Investerar dem till högre avkastning istället.
Citera
2022-11-04, 13:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nej men jag är inte ensam om att tro på ~5% inflation i december 2023 vilket centralbankerna kan rationalisera med en nedåtgående trend och därmed stoppa räntehöjningarna.
FED kommer nog inte ge sig förrän dom får stopp på löneökningarna. Dom kan inte stanna så länge det är lönedriven inflation.

Slipper vi det i Sverige kan RB stanna tidigare.

--------------------
En liten dark horse är ifall Kina lättar helt på covid restriktionerna och konsumtionen drar iväg där. Då får vi inflation här pga stigande råvarupriser. Iaf under en tid tills råvaru-utvinningen kunnat rampa upp.
Citera
2022-11-04, 13:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Var sa jag något sådant? Jag diskuterade bara styrräntan i sig.

Sedan tycker jag mig se att de stora ökningarna i förväntad styrränta var det som fick marknaden på brant fall i april. Inte några reella räntekostnader som träffade hushållen med tanke på 0,25% styrränta där och då.

Däremot har tex Stockholms innerstad stått rätt stabil i flera månader nu trots 100 punkter i faktiskt förhöjda räntekostnader under tiden. Hushållen kanske inte är lika sofistikerade som deltagarna i säg Prospera. Men nog påverkar deras förväntningar mer än faktiska räntor för stunden.
Nedgångar tar tid om det inte blir en extern chock modell subprimekrisen eller kronförsvaret.
Sen är det psykologi med i spelet, dock äts betalningsförmågan bort från de tänkta köparna och reallönesänkningar verkar fortsätta under 2023 om än förhoppningsvis i långsammare takt.
Som det ser ut nu så kommer priserna hacka nedåt under flera år framöver. I takt med att bundna räntor förfaller och måste förhandlas om så kommer kostnadspressen stadigt stiga.
Stigande räntor är ohållbart generellt sett för världsmarknaden och kommer att ge oss en skakig färd även på aktiemarknaderna.
Vi är bara i början på en flera år lång period med sjunkande tillgångspriser, stigande arbetslöshet och stök före det att vi vänder upp igen.
Citera
2022-11-04, 13:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Då är ändå 3,25 riktigt låg ränta.
Jag skulle aldrig låna ut mitt kapital för så låg avkastning.
Fast bolåneräntorna lär hamna uppåt 5 % om det sker.
Citera
2022-11-04, 13:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men jisses, marknaden är vad som är i ropet just nu, Carnegies aktiechef sitter och säger efter FED presskonferens att de gissade fel i somras och de trodde på sjunkande räntor för tidigt.
Det är rätt häpnadsväckande att en aktiechef på ett större mäkleri/fondbolag inte ens förstår varifrån inflationen kommer och hur den måste tryckas tillbaka.
Varifrån har du fått att aktiechefen inte vet det?
Ingenting talar väl för att aktiechefen inte vet det.

Det som folk som estimerat inte kunnat ta hänsyn till är att hushållen struntat i räntehöjningarna och konsumerar på som vanligt. Felet man gjort är att tro att folk skulle bry sig om räntehöjningarna.

Därför måste CB höja mer så att hushållen faktiskt dämpar sig. Till slut kommer det bli så kännbart att dom dämpar sig och recession och arbetslöshet inträder. Och inflationen rasar ned till 1%. Och räntorna sänks igen.

Citat:
Istället sitter alla och hoppas på att inflationen skall försvinna som ett trollslag.
Nej, men du har ju ingen koll alls. Du kan väl försöka ta in det mest triviala iaf.
Men förväntar sig att stigande räntor dämpar efterfrågan.
Ganska trivialt.

Och där lönedriven inflation uppstår kommer den dämpas när folk blir arbetslösa. Det blir inte som på 70/80-talet att kommunerna kan höja skatten och anställa arbetslösa som kommunalarbetare.
Citera
2022-11-04, 13:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varifrån har du fått att aktiechefen inte vet det?
Ingenting talar väl för att aktiechefen inte vet det.

Det som folk som estimerat inte kunnat ta hänsyn till är att hushållen struntat i räntehöjningarna och konsumerar på som vanligt. Felet man gjort är att tro att folk skulle bry sig om räntehöjningarna.

Därför måste CB höja mer så att hushållen faktiskt dämpar sig. Till slut kommer det bli så kännbart att dom dämpar sig och recession och arbetslöshet inträder. Och inflationen rasar ned till 1%. Och räntorna sänks igen.

Nej, men du har ju ingen koll alls. Du kan väl försöka ta in det mest triviala iaf.
Men förväntar sig att stigande räntor dämpar efterfrågan.
Ganska trivialt.

Och där lönedriven inflation uppstår kommer den dämpas när folk blir arbetslösa. Det blir inte som på 70/80-talet att kommunerna kan höja skatten och anställa arbetslösa som kommunalarbetare.
Det är bara Keynes och sossar som tror på att inflation är “lönedriven”.
Citera
2022-11-04, 13:28
Medlem
Citat:
Fast bolåneräntorna lär hamna uppåt 5 % om det sker.
Det är väl också lågt.
Tur man amorterat klart.
Citera
2022-11-04, 13:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det är väl också lågt.
Tur man amorterat klart.
Det var lågt när ett objekt kostade 5 milj och var belånat till 4 milj, när samma objekt kostar 13-14 milj och är belånat till 9-10 milj så är det inte så lågt längre.
Sen när elen gått upp med några tusenlappar/månad, maten likaså, bränsle etc.
Citera
2022-11-04, 13:47
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nu börjar man få villor för 3.5-3.7 milj i Stockholms förorter med kollektivtrafik.
Vendelsö är rätt schyst ställe.
Sitter bergvärme, nya fönster och tak i kåken så det är bra förutsättningar.

Bud på 3.7 milj. Går fixa upp de invändiga ytskikten till nyskick, byta badrum, kök och målning av kåken i 2022 års trendkulör för under 100k.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-vendelsomalm-haninge-kommun-huldabergsvagen-27-19261898

Slipning och oljning av parkett.
Ommålning av väggar, tak, trapp, snickerier.
Byta ut alla skabbiga laminatgolv.
Helrenovering av våtutrymme och gästtoalett.
Helrenovering av källare/gillestuga.
Ny garageport.
Byta kök.
Byta ut alla rostiga avloppsrör i gjutjärn.

100k? Euro då eller?
Senast redigerad av ETA2824-2 2022-11-04 kl. 13:51.
Citera
2022-11-04, 13:54
Medlem
Citat:
Det är bara Keynes och sossar som tror på att inflation är “lönedriven”.

Väldigt sant detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in