2022-11-04, 10:21
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
För 1 år sedan så skulle räntan börja höjas med 25 punkter i slutet av 2024. För några månader sedan så skulle vi ha 1,25 % i styrränta i slutet av 2022, sen skulle vi ha 2,25 % i början av 2023. Nu skall räntan toppa på 2,50 %?
Tycker du att dessa ”prognoser” har någon relevans öht? Ingves säger i förtäckta ordalag att räntan måste upp mer och snabbare.

Riksbanken och bankernas analytiker är segare än kola med att uppdatera sina prognoser.

Men marknaden har prisat in en topp runt 3% i styrränta sedan typ i maj. Det har minst sagt varit volatilt även där men den har åtminstone varit hyggligt konsekvent jämfört med analytikerna.

Frågan är om Riksbanken kör en 75 i nov + 50 i februari eller 100 i nov och kanske 25 punkter i februari. Det är i princip det vi har att spela med.

Men skulle konjunkturen blir än värre än väntat till februari är det inte omöjligt att de stannar vid 2,75% om de tar i med 100 nu i nov.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-11-04 kl. 10:30.
Citera
2022-11-04, 10:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Jag tror vi alla kan hålla med Foxxi att vi ser en uppgång 2023.
Frågan är hur snabb denna blir?

Har vi ATH priser redan Q2 2023 så borde jag typ köpa nu asså

Tycker jag absolut att du ska göra. Teckna upp minst två nyproduktions-BR också, passa på att exponera dig maximalt nu för att tjäna multum. Är i princip riskfria miljoner som du bara kan hämta hem nu. Lycka till!
Citera
2022-11-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Jag tror vi alla kan hålla med Foxxi att vi ser en uppgång 2023.
Frågan är hur snabb denna blir?

Har vi ATH priser redan Q2 2023 så borde jag typ köpa nu asså

Jag tvivlar oerhört starkt på detta, snarast är det då vi börjar se de negativa effekterna på allvar. Men vi sparar detta inlägget och lägger det på minnet. Så plockar vi fram det om ett halvår igen och ser vem som hade rätt.
Citera
2022-11-04, 11:09
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Riksbanken och bankernas analytiker är segare än kola med att uppdatera sina prognoser.

Men marknaden har prisat in en topp runt 3% i styrränta sedan typ i maj. Det har minst sagt varit volatilt även där men den har åtminstone varit hyggligt konsekvent jämfört med analytikerna.

Frågan är om Riksbanken kör en 75 i nov + 50 i februari eller 100 i nov och kanske 25 punkter i februari. Det är i princip det vi har att spela med.

Men skulle konjunkturen blir än värre än väntat till februari är det inte omöjligt att de stannar vid 2,75% om de tar i med 100 nu i nov.

Spelar ingen roll om konjunkturen försämras om inflationen är 10% och fortfarande ökar i feb De kommer höja räntan då för att få ner inflationen, prisstabilitet är riksbankens primära huvudsakliga mål!
Vi går mot stagflation med lågkonjunktur, hög inflation, höga räntor och spruckna bostadsbubblor, orsakat av dyr energi, dåligt utbud.
Nu är det kokta fläsket stekt.

Bostadsextremisten Liksom-fb försöker hålla sig mentalt stabil, men han känner på ångesten kryper inpå, han känner i luften en stor mörk storm annalkas vid horisonten. Under 2024 kommer den mentala kollapsen när boomer lådan är värd 1 Seketas, strax efter blir han utburen av män med vita rockar till en kombi med tonade rutor för vidare transport. Den geniala pensionsplanen med minusränta och maxade avdrag från Dr. Akelius skattefifflarmanual från 80-talet gick i stöpet.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-04 kl. 11:31.
Citera
2022-11-04, 11:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Men jisses, marknaden är vad som är i ropet just nu, Carnegies aktiechef sitter och säger efter FED presskonferens att de gissade fel i somras och de trodde på sjunkande räntor för tidigt.
Det är rätt häpnadsväckande att en aktiechef på ett större mäkleri/fondbolag inte ens förstår varifrån inflationen kommer och hur den måste tryckas tillbaka.
Istället sitter alla och hoppas på att inflationen skall försvinna som ett trollslag.
Tyska facken kräver för övrigt lönepåslag uppåt 10 % 2023.
Tror du att inflationen kommer komma ned till 2 % i närtid??
Citera
2022-11-04, 11:23
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Men jisses, marknaden är vad som är i ropet just nu, Carnegies aktiechef sitter och säger efter FED presskonferens att de gissade fel i somras och de trodde på sjunkande räntor för tidigt.
Det är rätt häpnadsväckande att en aktiechef på ett större mäkleri/fondbolag inte ens förstår varifrån inflationen kommer och hur den måste tryckas tillbaka.
Istället sitter alla och hoppas på att inflationen skall försvinna som ett trollslag.
Tyska facken kräver för övrigt lönepåslag uppåt 10 % 2023.
Tror du att inflationen kommer komma ned till 2 % i närtid??

Nej men jag är inte ensam om att tro på ~5% inflation i december 2023 vilket centralbankerna kan rationalisera med en nedåtgående trend och därmed stoppa räntehöjningarna.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-11-04 kl. 11:25.
Citera
2022-11-04, 12:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej men jag är inte ensam om att tro på ~5% inflation i december 2023 vilket centralbankerna kan rationalisera med en nedåtgående trend och därmed stoppa räntehöjningarna.
Om räntan lyfter till 3,25 % och blir kvar där under ett par år, tror du verkligen att det skall få bostadsmarknaden att vända upp när löntagarna fått rejält sänkta reallöner?
Citera
2022-11-04, 12:18
Medlem
Citat:
Om räntan lyfter till 3,25 % och blir kvar där under ett par år, tror du verkligen att det skall få bostadsmarknaden att vända upp när löntagarna fått rejält sänkta reallöner?
Då är ändå 3,25 riktigt låg ränta.
Jag skulle aldrig låna ut mitt kapital för så låg avkastning.
Citera
2022-11-04, 12:22
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Var sa jag något sådant? Jag diskuterade bara styrräntan i sig.

Sedan tycker jag mig se att de stora ökningarna i förväntad styrränta var det som fick marknaden på brant fall i april. Inte några reella räntekostnader som träffade hushållen med tanke på 0,25% styrränta där och då.

Däremot har tex Stockholms innerstad stått rätt stabil i flera månader nu trots 100 punkter i faktiskt förhöjda räntekostnader under tiden. Hushållen kanske inte är lika sofistikerade som deltagarna i säg Prospera. Men nog påverkar deras förväntningar mer än faktiska räntor för stunden.
Citera
2022-11-04, 12:38
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Är det nästa år du köper? Dvs vid uppgången

Slemhog är redo hösten 2023 när bopriserna fallit -40-50% från toppen, göra bra affärer med lyxpensionärer och bolånetorsken Foxxi.
831 000 kr sparat idag, 1 mille kontantinsats sommaren 2023.
Skriver falskt anställningsintyg med en polare som har firma och lånar 6 miljoner till en sekelskifte villa i Ålsten som sjunkit från 18 till 7 milj hehe!
Senast redigerad av slemhog 2022-11-04 kl. 12:47.
Citera
2022-11-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Slemhog är redo hösten 2023 när bopriserna fallit -40-50% från toppen, göra bra affärer med lyxpensionärer och bolånetorsken Foxxi.
831 000 kr sparat idag, 1 mille kontantinsats sommaren 2023.

sorry Foxxi men jag tar rygg på Slemhög istället
Citera
2022-11-04, 12:50
Medlem
slemhogs avatar
Nu börjar man få villor för 3.5-3.7 milj i Stockholms förorter med kollektivtrafik.
Vendelsö är rätt schyst ställe.
Sitter bergvärme, nya fönster och tak i kåken så det är bra förutsättningar.

Bud på 3.7 milj. Går fixa upp de invändiga ytskikten till nyskick, byta badrum, kök och målning av kåken i 2022 års trendkulör för under 100k.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-vendelsomalm-haninge-kommun-huldabergsvagen-27-19261898
Senast redigerad av slemhog 2022-11-04 kl. 12:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in