Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-04, 20:35
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det kanske är tomtpriset man köper för. Ungefär.

Jag brukar ju ibland länka bostäder med äldre standard. Och det brukar leda till våldsamma känsloreaktioner. Men jag visar ju bara vad som händer med bostadspriset när man inte uppgraderar bostaden. Då stiger inte bostadspriset utan det faller.

Bubbelpratarna förstår inte det. Dom verkar tro att bostäder renoverar och uppgraderar sig själva gratis i takt med att boendestandard ökar.

På så vis är det väl inte så dumt om slemhog köper denna och investerar 3 MSEK i renovering/förbättring och får uppleva att han får tillbaka 2 MSEK av dessa vid försäljning.

Då kommer han börja hålla med mig

120 000 kr, sen har fixat den lika fräsch invändigt som en nyproducerad bostadrätt(alla ytskikt, badrum, kök+gipsputsad, flytspacklad och klinkers i källare) inkl fasadmålning, altanbygge och snygga markplattor och ett gäng tujor. Säljs sen 1 miljon dyrare. De är vad det kostar, men byggarna tar ut 700-800 000 kr för samma jobb inkl material i nyproduktion med snikklinkers, färg och kakel.

Det finns en anledning man är mångmiljonär utan aktieavkastning. Slemhog är expert på vad, var och när man handlar saker billigt och effektiva lösningar. I mitt yrke har jag på kort tid nästan halverat kommunala budgeten jag ansvarar för och har hur mycket pengar över som helst och cheferna har ångest vi ligger miljoner back. Har sänkt skatten med ca 30 öre/år per löntagare. Det gillar väl en skatteminimerare som dig.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-04 kl. 21:03.
Citera
2022-11-04, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Ser ni vad många försäljningar det verkar bli den här veckan enligt Husmask?

Priserna återigen ordentligt ner Gbg och Malmö, men oförändrat eller svagt upp i Sthlm - på månadsnivå vilket såklart är otroligt volatilt såhär tidigt i månaden, men ändock.

Kan detta tyda på att en hel del säljare börjar acceptera den lägre prisbilden?
Glöm upp, jag kan garantera att priserna tankar november-december. Vi får nog vänta med popcornen till Mars (january kommer lika garanterat vara en rekyl uppåt).

Men ja, det är däremot intressant att det är ganska gott om avslut helt plötsligt. Om man bara spontant ska gissa så är det ju rätt svårt att gissa att det är köpare som kapitulerar just nu, så då bör det vara säljare som kapitulerar. Och vi vet att vi har massvis med affärer som folk velat få igenom i ett halvår nu.
Citera
2022-11-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Glöm upp, jag kan garantera att priserna tankar november-december. Vi får nog vänta med popcornen till Mars (january kommer lika garanterat vara en rekyl uppåt).

Men ja, det är däremot intressant att det är ganska gott om avslut helt plötsligt. Om man bara spontant ska gissa så är det ju rätt svårt att gissa att det är köpare som kapitulerar just nu, så då bör det vara säljare som kapitulerar. Och vi vet att vi har massvis med affärer som folk velat få igenom i ett halvår nu.

Precis, folk som vill sälja har det inte varit ont om. Nu har de sakteliga sänkt priserna och kan därmed finna köpare. Smart av säljarna att inse det kommer bli värre att vänta.
Citera
2022-11-04, 22:35
Medlem
Citat:

har noterat en del vansinnes-affärer slutas nyligen i mitt område, finns uppenbarligen massor av människor som inte vet att det är ränteökningar på väg
Citera
2022-11-04, 22:37
Medlem
Citat:
Men du fattar ju hursomhelst inte hur Sverige fungerar. Utnyttjandegraden på tex hyresrätter i innerstaden är extremt låg. Det finns en extrem mångd hyresrätter som står mer eller mindre tomma. Det är en konstant brist på hyresrätter i Sverige (på alla platser som är det minsta attraktiva) eftersom hyresrätterna är upptagna oavsett om någon bor i dem eller inte.

Invandring påverkar inte ens detta på marginalen. Det är rent av ett groteskt system gentemot specifikt invandrare eftersom det baserar sig i arv, dvs invandrare är per konstruktion exkluderade.

Sen kanske man slussar in massa invandrare i HR i Örebro och detta skulle ju teoretiskt kunna leda till brist på HR där, men grejen är att i Örebro kan du hitta en HR själv också. Den där teoretiska bristsituationen har alltså inte uppstått.

Och så kommer det förbli, för i den mån Sverige tekniskt sätt fortfarande fungerar demokratiskt trots det statliga ägandet, så gör det ingen skillnad när befolkningen inte fattar något. Ni bara rapar ur er statens egna befängda marknadsföring åt båda håll.

wow, så du menar att man ärver HR från sina föräldrar, iq-fiskmås på denna tönt
Citera
2022-11-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Precis, folk som vill sälja har det inte varit ont om. Nu har de sakteliga sänkt priserna och kan därmed finna köpare. Smart av säljarna att inse det kommer bli värre att vänta.

Tror att säljarna inser att Ingves kan höja räntan 100punkter den 24nov..

Den risken är inte säljarna beredda att ta !
Citera
2022-11-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Ser ni vad många försäljningar det verkar bli den här veckan enligt Husmask?

Priserna återigen ordentligt ner Gbg och Malmö, men oförändrat eller svagt upp i Sthlm - på månadsnivå vilket såklart är otroligt volatilt såhär tidigt i månaden, men ändock.

Kan detta tyda på att en hel del säljare börjar acceptera den lägre prisbilden?

Acceptera och acceptera.. vissa har helt enkelt inte råd att stå med dubbla boenden när frugan sugit av en kollega på firmafesten och äktenskapet kreverat

Återigen, vi är bara i startgroparna av vad som (med största sannolikhet) kommer att vara åratal av prisfall på bostäder och sjunkande levnadsstandard för Svensson.
Citera
2022-11-04, 23:37
Medlem
slemhogs avatar
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-bromma-mariehall-stockholms-kommun-saterivagen-21-6781308703594225790

Billigt. Nästan nere på samma pris som 2014. Minns en 30 m2 lgh såldes för 995 000 kr år 2010-2011 i samma område som jag tänkte köpa.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-04 kl. 23:39.
Citera
2022-11-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-bromma-mariehall-stockholms-kommun-saterivagen-21-6781308703594225790

Billigt. Nästan nere på samma pris som 2014. Minns en 30 m2 lgh såldes för 995 000 kr år 2010-2011 i samma område som jag tänkte köpa.

Lyckades hitta bilder i Googles cache. Det var inte en pundarkvart och ser inte ut att vara bottenvåning. Trendig loftsäng, balkong och allt för en upcoming yuppie.

https://imgur.com/HF5LqSA

För 1500k, det är 900k ner (38%) sedan februari i samma hus för samma storlek. (2400k)

https://www.booli.se/annons/4534159

I juni gick de för 2000k.
https://www.booli.se/bostad/759877

Ganska markant prisfall i kåken. Man tänker att det borde finnas en hel del spekulanter på sådana där ettor 1000m från pendel och t-bana.
Senast redigerad av fittfittan 2022-11-05 kl. 00:03.
Citera
2022-11-05, 00:04
Medlem
slemhogs avatar
Man har det bra här i Aspudden i billig kommunal 3a med 2000 i hyra och blivande hyreshöjning på 3.5% i vår på några hundra.
Nu ser man bolånetorskarna i Bostadsrätter runt på gatan, smyga in på Lidl och handla från kampanjbladet. Vissa har medhavd ICA påse och fyller matvarorna i för hålla uppe medelklass fasaden.
Hyresgäster handlar på ICA deli disk och mår bra.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-05 kl. 00:12.
Citera
2022-11-05, 00:18
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Lyckades hitta bilder i Googles cache. Det var inte en pundarkvart och ser inte ut att vara bottenvåning. Trendig loftsäng, balkong och allt för en upcoming yuppie.

https://imgur.com/HF5LqSA

För 1500k, det är 900k ner (38%) sedan februari i samma hus för samma storlek. (2400k)

https://www.booli.se/annons/4534159

I juni gick de för 2000k.
https://www.booli.se/bostad/759877

Ganska markant prisfall i kåken. Man tänker att det borde finnas en hel del spekulanter på sådana där ettor 1000m från pendel och t-bana.

Galet prisfall, nytt rekord i tråden? Jag är dock inte nöjd förens den är nere på 1 mille.
Tack för ditt detektivarbete och stora insats, beundransvärd analytisk förmåga vid midnatt en fredag kväll.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-05 kl. 00:20.
Citera
2022-11-05, 00:28
Medlem
Tror ni inte att det kommer att komma en gigantisk rekyl uppåt på bostadsmarknaden?

Om Sveriges befolkning ökar och det är stopp i bostadsbyggandet.

Det låter som att priserna kommer ta ett stort hopp uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in