Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Det kanske är tomtpriset man köper för. Ungefär.
Jag brukar ju ibland länka bostäder med äldre standard. Och det brukar leda till våldsamma känsloreaktioner. Men jag visar ju bara vad som händer med bostadspriset när man inte uppgraderar bostaden. Då stiger inte bostadspriset utan det faller.
Bubbelpratarna förstår inte det. Dom verkar tro att bostäder renoverar och uppgraderar sig själva gratis i takt med att boendestandard ökar.
På så vis är det väl inte så dumt om slemhog köper denna och investerar 3 MSEK i renovering/förbättring och får uppleva att han får tillbaka 2 MSEK av dessa vid försäljning.
Då kommer han börja hålla med mig

120 000 kr, sen har fixat den lika fräsch invändigt som en nyproducerad bostadrätt(alla ytskikt, badrum, kök+gipsputsad, flytspacklad och klinkers i källare) inkl fasadmålning, altanbygge och snygga markplattor och ett gäng tujor. Säljs sen 1 miljon dyrare. De är vad det kostar, men byggarna tar ut 700-800 000 kr för samma jobb inkl material i nyproduktion med snikklinkers, färg och kakel.
Det finns en anledning man är mångmiljonär utan aktieavkastning. Slemhog är expert på vad, var och när man handlar saker billigt och effektiva lösningar. I mitt yrke har jag på kort tid nästan halverat kommunala budgeten jag ansvarar för och har hur mycket pengar över som helst och cheferna har ångest vi ligger miljoner back. Har sänkt skatten med ca 30 öre/år per löntagare. Det gillar väl en skatteminimerare som dig.