2022-11-04, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Finns det ingenting du kan ta med dig ifrån summeringen och frågeställningen?
Det är ett examensarbete och den sätter fingret exakt på skillnaderna mellan rättsstater och principer för juridisk prövning.

Summeringen besvarar frågor från utbildningens följande delar:
allmän rättslära
komparativ rätt
processrätt
bevisrätt
bevisrättsliga principer

Min fråga här är: Kan vi ändra prövning av bevis för att få fler dömda, eller ska vi bibehålla de ursprungliga och grundläggande principerna för att behålla rättsstatens viktigaste princip.

Att till varje pris försöka undvika att döma oskyldiga till brott de inte begått.
Läs Juels böcker. Flera hundra sitter oskyldigt dömda i Sverige och efter MeToo är tusentals oskyldiga uthängda och avstängda från sina egna livsverk enbart baserat på påståenden, rykten och förtal.
Bara en handfull av de förtalande parterna har dömts för sina brott.

Om det fanns en risk att du själv cancellades, hade du skrikit dig blå för rättvisa.
Som feminazi, rycker du bara på axlarna och det gör dig inte ett dugg bättre än tyskarna under Hitler, som kanske anade att judeutrotning pågick, men bara ryckte på axlarna.

Det gör dig till en ganska vedervärdig människa.
Frågeställningen var alltså om bevisningen värderades orimligt lågt och om hörsägen eller andrahandsuppgifter tas hänsyn till i praktiken, eller om sådan bevisning anses ha så lågt bevisvärde att domstolarna konstant utesluter eller bortser från den.
Citera
2022-11-04, 11:21
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Frågeställningen var alltså om bevisningen värderades orimligt lågt och om hörsägen eller andrahandsuppgifter tas hänsyn till i praktiken, eller om sådan bevisning anses ha så lågt bevisvärde att domstolarna konstant utesluter eller bortser från den.
Vilket utfallet redan besvarar med all önskvärd tydlighet.

Kan du se vad skribenten förordrar i den här frågan?
Kan du sätta in frågeställningen på tidsaxeln till när vi fick samtyckeslagen?

Säg mig, börjar det klarna?
Citera
2022-11-04, 11:30
Avslutad
Citat:
Vilket utfallet redan besvarar med all önskvärd tydlighet.

Kan du se vad skribenten förordrar i den här frågan?
Kan du sätta in frågeställningen på tidsaxeln till när vi fick samtyckeslagen?

Säg mig, börjar det klarna?
Berätta vad de kom fram till.
Citera
2022-11-04, 12:25
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du förstår väl ändå det otroligt korkade påståendet som m.g.t.o.w kommer med, när hon påstår att kvinnor inte bryr sig om våldtäkter, eftersom kvinnor i större utsträckning röstar röd-grönt (detta eftersom Mp och C framförallt är för en generös flyktingpolitik och m.g.t.o.w menar att detta leder till massimport av våldtäktsförövare)?
...blablabla...
Om du vill diskutera m.g.t.o.w s åsikter och uttalanden får du göra det med honom själv.
Jag ser att han har flera relevanta poänger som mycket väl kan vara med sanningen överensstämmande.
Men det är mina övertygelser, som jag uppfattat läget, när man börjar stänga av det propagandiska bruset.

Tråden ska handla om samtycke. Jag samtycker inte till den riktning du vill föra diskussionen.
Citera
2022-11-04, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
..och här har vi det. Ditt mindset.

Det är antal ÅTAL som ska jämföras mot andel som går till fällande dom!!

..inte anmälningar, ditt jävla nöt.

Varför tas då anmälningarna med i all statistik som Brå gör? Är Brå också "en jävla nöt"?
Citera
2022-11-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
I den kontexten är hörsägen ett extra lager, utan källa finns som sagt ingen våldtäkt. Så enbart ord mot ord innebär att man inte ens har hörsägen. Är bara semantik så det finns ingen anledning att snurra bort sig i det.

Teknisk bevisning behövs sannerligen inte.

Det är kvinnans samtycke man frågar efter. Du säger att du läser domar? Då vet du det med.

Fast lilla söta du. Något kan inte både vara det lättaste och det svåraste så du får nog lista ut vad du faktiskt tror och sen komma tillbaka till mig ok?

Citat:
Där slutade jag läsa.

Citat:
Läs här:
https://kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-genomfort/fa-ditt-skadestand
Vad står det på sista raden?

Standard?
https://referatsamling.brottsoffermyndigheten.se/referat/sexualbrott-mot-vuxna/valdtakt-och-grov-valdtakt/#r-10733

Eller här:
https://referatsamling.brottsoffermyndigheten.se/referat/sexualbrott-mot-vuxna/valdtakt-och-grov-valdtakt/#r-10734

Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Om du vill diskutera m.g.t.o.w s åsikter och uttalanden får du göra det med honom själv.
Jag ser att han har flera relevanta poänger som mycket väl kan vara med sanningen överensstämmande.
Men det är mina övertygelser, som jag uppfattat läget, när man börjar stänga av det propagandiska bruset.

Tråden ska handla om samtycke. Jag samtycker inte till den riktning du vill föra diskussionen.

Citat:
Tänk på hur du uttrycker dig.
Sluta tala om för mig vad jag tror eller tänker.
Kontext/sammanhang är ganska viktigt och tredjehandsinformation, eller vittnesmål generellt är inte hörsägen.
"Nisse sa att Janne hade sett ett vapen av modellen Glock 19 i Kalles väska", duger inte till att fälla Kalle för olaga vapeninnehav.
Speciellt inte om Nisse är lika övertygad om att det var ett tjeckiskt vapen.

Män är oftare, mycket oftare utsatta för misshandel i krogmiljö/utomhus av en icke-närstående person, än vad kvinnor är. Även om givetvis även kvinnor blir misshandlade. Precis som även män blir våldtagna. 1.1% av män mellan 16-84, uppger att de blivit utsatta för sexbrott 2021. Motsvarande siffra för kvinnorna är 7.5%.

Tänk om kvinnor hade haft lika upprörda åsikter om lagar som rör misshandel, som vissa av er i tråden har kring våldtäkter. "Han bara ljuger för att få ut pengar från försäkringsbolaget, han har inte blivit misshandlad!" "Misshandelslagstiftningen är rättsosäker och det är massor med oskyldigt dömda som sitter i fängelse dömda för misshandel!", "Lagen gällande ringa misshandel borde skrotas, den i synnerhet är rättsosäker!", "Han ville säkert ha stryk, det var frivilligt, men när hans flickvän kom på honom med att ha varit ute och nöjes-slåss igen, så anmälde han händelsen som misshandel!", "Att ens hörsägen ska gälla i misshandelsfall, det är rättsosäkert! Varför ska vi tro på att Greta sett Pelle blöda näsblod efter den av Pelle påhittade misshandeln!", "Det räcker ju med att han säger att han har blivit misshandlad/har en trovärdig saga, så blir någon dömd för det!"

För märk väl: det behöver faktiskt inte finnas spår av misshandel, trots att misshandel har skett. Örfilar har man ju fått, utan att det syns efteråt. Det går inom "ringa misshandel".
Citera
2022-11-04, 15:49
Medlem
Citat:
Läs här:
https://kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-genomfort/fa-ditt-skadestand
Vad står det på sista raden?

Standard?
https://referatsamling.brottsoffermyndigheten.se/referat/sexualbrott-mot-vuxna/valdtakt-och-grov-valdtakt/#r-10733

Eller här:
https://referatsamling.brottsoffermyndigheten.se/referat/sexualbrott-mot-vuxna/valdtakt-och-grov-valdtakt/#r-10734

Svårförtjänta pengar. Mycket svårförtjänta pengar. Då ska alltså Lisa hitta på en våldtäkt och sedan för evigt ses som "våldtäktsoffret" av vissa och som "våldtäkts-lögnerskan" av vissa. Ja, för så kommer det vara. Så ska hon stå upp för sin lögn i evighet, tills hon dör. Knappast värt de där små slantarna.
Citera
2022-11-04, 15:50
Medlem
Citat:
Varför tas då anmälningarna med i all statistik som Brå gör? Är Brå också "en jävla nöt"?

Känner du inte ens till alla skandaler hos BRÅ?

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/det-ar-en-skandal-att-bra-bojer-sig-for-makten/
Citera
2022-11-04, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Känner du inte ens till alla skandaler hos BRÅ?

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/det-ar-en-skandal-att-bra-bojer-sig-for-makten/

Och vad har det med deras framtagna statistik att göra? Siffror är siffror. Knappast så att makten sagt till dem att "dessa siffror ska ni ta med". I så fall hade väl den regering som sitter på makten velat ha så bra siffror som möjligt? Tex. "I Sverige anmäls 30 våldtäkter/år, inga mörkertal, för vi är så sköna och bra här, så ingen räds att anmäla en våldtäkt. Av de 30 som anmäls går 29 till åtal och av dessa 29 går 29 till fällande dom, eftersom vi har ett så pass bra rättsväsende i Sverige. Den övriga har gjort falsk anmälning och har givetvis därmed blivit dömd för det, för vi har ett så jädra bra rättsväsende i Sverige. Givetvis är det bevisat utom allt rimligt tvivel att de 28 våldtäkterna är våldtäkter och att den 30 : onde är falsk angivelserna är. Så jädra bra är vi här!". Ingen regering vill ha vår kassa statistik när det kommer till våldtäktsanmälningar....................
Så åter igen: vad har Expressens Patriks påstående om Brå, med Brås framtagna statistik att göra?
Citera
2022-11-04, 16:00
Medlem
Citat:
Och vad har det med deras framtagna statistik att göra? Siffror är siffror. Knappast så att makten sagt till dem att "dessa siffror ska ni ta med". I så fall hade väl den regering som sitter på makten velat ha så bra siffror som möjligt? Tex. "I Sverige anmäls 30 våldtäkter/år, inga mörkertal, för vi är så sköna och bra här, så ingen räds att anmäla en våldtäkt. Av de 30 som anmäls går alla 28 till åtal och av dessa 28 går 28 till fällande dom, eftersom vi har ett så pass bra rättsväsende i Sverige. De övriga 2 har gjort falska anmälningar och har givetvis därmed blivit dömda för det, för vi har ett så jädra bra rättsväsende i Sverige. Givetvis är det bevisat utom allt rimligt tvivel att d 28 våldtäkterna är våldtäkter och att de två falska angivelserna är falska angivelser. Så jädra bra är vi här!". Ingen regering vill ha vår kassa statistik när det kommer till våldtäktsanmälningar....................
Så åter igen: vad har Expressens Patriks påstående om Brå, med Brås framtagna statistik att göra?

Jag besvarade din fråga: Är Brå också "en jävla nöt?"
Svar: Ja
Citera
2022-11-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jag besvarade din fråga: "Är Brå också "en jävla nöt?"
Svar: Ja

Och den uppfattningen har du fått av att ha läst en ledare hos Expressen. Ok.
Hört talas om källkritiskt tänkande någon gång?
Citera
2022-11-04, 16:11
Medlem
Citat:
Och den uppfattningen har du fått av att ha läst en ledare hos Expressen. Ok.
Hört talas om källkritiskt tänkande någon gång?

Uppenbarligen har inte du lärt dig källkritik eftersom du missade att denna artikel baserade sig på en granskad forskarrapport från Linköpings universitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in