Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-29, 19:46
  #2317
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonaz-zwenzzon
Hej alla!

Ja, som rubriken lyder undrar jag lite hur det ser ut med partykryssningar från Stockholm nu för tiden?

Vi är ett grabbgäng i 25års åldern som ska åka på en kryssning den 10 september, en 1-nattskryssning är det tänkt.
Våra alternativ är ju då Galaxy, Cinderella och även Viking Glory. Och vi vill ha mycket ungdomar och mycket fest ombord!

Ser man till hur det varit tidigare om åren, kanske främst från 2014/2015 fram till pandemin så har jag intrycket av att Galaxy haft lite bättre drag än Cinderella?

Galaxy går ju från Stockholm sista gången den 10/9 innan uthyrning till Nederländerna. Frågan är om man under sista resan kommer ha allt öppet? Alla barer, restauranger, discot och klubben? Och kanske framförallt om det är mycket folk ombord?

Hur är Cinderella en vanlig helg annars med en halvstor artist som ”Stiftelsen” på scenen?
”Tess från Alcazar” som Galaxy erbjuder dagen till ära är inte fullt lika lockande får jag med handen på hjärtat säga, även om artisten ombord inte är det viktiga!

Får intrycket av att Glory erbjuder en rätt så städad kryssning utan vidare partystämning? Någon som har några intryck att dela med sig av därifrån?

När vi ändå pratar kryssningar så kan jag slänga ut frågan om någon har någon erfarenhet av rockkryssningen som hålls på Silja Symphony samma helg? Hur bra drag är det där?

Tackar för alla era svar på förhand!

/Jonas
Av vad jag läst på forumet Landgången är det noll drag på Galaxy nu på slutet så den skutan skulle jag nog inte välja nu.
Citera
2022-10-11, 21:16
  #2318
Medlem
Tänkte ta en sista minuten kryssning till Helsingfors helt ensam, mest för att röra på benen och se något annat en mina väggar. Viking line är billigast, hur är deras båt Gabriella och buffen? Bryr mig inte om röj, vill mer shoppa taxfree, äta och dricka gott och gå runt lite i Helsingfors. Får man kliva tillbaka på båten när man vill fram till avgång eller är det bara där vid avgång man får kliva på igen?

Hur man tar man sig enklast / med minsta krångel till hamnen från Stockholm Centralstation? Finns inga bussresor med Helsingfors kryssningarna.

Hur dålig är under bildäck hytterna? Är mest rädd för att bli fast om något går fel med båten
__________________
Senast redigerad av Apanjullet 2022-10-11 kl. 21:37.
Citera
2022-10-11, 21:25
  #2319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Tänkte ta en sista minuten kryssning till Helsingfors helt ensam, mest för att röra på benen och se något annat en mina väggar. Silja Line är billigast, hur är deras båt Gabriella och buffen? Bryr mig inte om röj, vill mer shoppa taxfree, äta och dricka gott och gå runt lite i Helsingfors. Får man kliva tillbaka på båten när man vill fram till avgång eller är det bara där vid avgång man får kliva på igen?

Hur man tar man sig enklast / med minsta krångel till hamnen från Stockholm Centralstation? Finns inga bussresor med Helsingfors kryssningarna.

Hur dålig är under bildäck hytterna? Är mest rädd för att bli fast om något går fel med båten

Du skriver att Silja Line är billigast men undrar det är på deras båt Gabriella?

Gabriella är Viking Line. Viking Line är ofta billigare och mer familjer och pensionärer som reser.

Silja Line har Symphony och Serenade har ofta lite mer fest och har alltid en eller två kvällsföreställningar.

Åkte båda i somras och tycket maten var bättre på Silja Line och även underhållningen var bättre mer lyxkänsla.

Det är dock inte lika mycket party på båtarna nu för tiden som det var för tio år sedan. Det är lugnare på måndag-torsdag då det inte är sommar eller skollov.

För ta sig till Viking Line är enklast ta buss 53 från Centralen på Vasagatan till Londonviadukten. Hållplatsen ligger vid Max-restaurangen.

För ta sig till Silja Line är enklast buss 1 från Cityterminalen på Kungsbron till Gärdet eller tunnelbanans röda linje mot Ropsten till Gärdet och sen promenera i tio minuter. Annars kan man även ta buss 76 som stannar precis vid Värtahamnen, den stannar vid bland annat Ropsten, Slussen och Kungsträdgården dit du kan åka med tunnelbanan.

Har haft hytterna under bildäck, det kan låta lite mer oljud från maskinrummet, är man rädd för något fel kan hända eller svårt sova vid oljud kan det vara värt betala lite mer pengar om det är någon hundring extra.
Citera
2022-10-11, 21:39
  #2320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingokungen
Du skriver att Silja Line är billigast men undrar det är på deras båt Gabriella?

Gabriella är Viking Line. Viking Line är ofta billigare och mer familjer och pensionärer som reser.

Silja Line har Symphony och Serenade har ofta lite mer fest och har alltid en eller två kvällsföreställningar.

Åkte båda i somras och tycket maten var bättre på Silja Line och även underhållningen var bättre mer lyxkänsla.

Det är dock inte lika mycket party på båtarna nu för tiden som det var för tio år sedan. Det är lugnare på måndag-torsdag då det inte är sommar eller skollov.

För ta sig till Viking Line är enklast ta buss 53 från Centralen på Vasagatan till Londonviadukten. Hållplatsen ligger vid Max-restaurangen.

För ta sig till Silja Line är enklast buss 1 från Cityterminalen på Kungsbron till Gärdet eller tunnelbanans röda linje mot Ropsten till Gärdet och sen promenera i tio minuter. Annars kan man även ta buss 76 som stannar precis vid Värtahamnen, den stannar vid bland annat Ropsten, Slussen och Kungsträdgården dit du kan åka med tunnelbanan.

Har haft hytterna under bildäck, det kan låta lite mer oljud från maskinrummet, är man rädd för något fel kan hända eller svårt sova vid oljud kan det vara värt betala lite mer pengar om det är någon hundring extra.

Hoppsan, lite trött tack! Kanske värst att ta Silja Line endå trots lite högre pris.
Citera
2022-10-27, 13:52
  #2321
Medlem
Kryssning Sthlm-Helsingfors

Vi är ett gäng kompisar som ska åka kryssning till Sthlm-Helsingfors våren 2023. Endast denna sträckan är aktuell då hälften av kompisgänget hoppar på i Helsingfors.

Vilket rederi har bäst party och fest på denna rutt?
Tar gärna emot alla former av input

Tack på förhand!
Citera
2022-10-27, 13:59
  #2322
Medlem
HasanAbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proppen89
Vi är ett gäng kompisar som ska åka kryssning till Sthlm-Helsingfors våren 2023. Endast denna sträckan är aktuell då hälften av kompisgänget hoppar på i Helsingfors.

Vilket rederi har bäst party och fest på denna rutt?
Tar gärna emot alla former av input

Tack på förhand!

Hej!

Det är egentligen bara Viking Line och Silja Line som är relevanta för linjen, tyvärr är Sthlm-Helsingfors den linjen med minst fest/party. Spontant skulle jag tippa Viking Line, eftersom de är billigare = mer festiga människor (mindre barnfamiljer etc.).

Silja Lines fartyg är fräschare på den sträckan dock (Symphony/Serenade). Däremot som sagt, knappt någon fest där, kanske några mammor som sjunger karaoke vid kl: 20:00 på sin höjd.

Har åkt sträckan minst 100 ggr och kan knappt minnas ett enda tillfälle det har varit bra fest/musik.

Om ni vill ha fest är egentligen Cinderella ert enda alternativ, men den åker till åland och vänder, så då kommer ni ju knappast till Helsingfors.

Sthlm/Åbo är också ett festigare alternativ, men där har silja börjat hyra ut sina båtar som flyktingförläggningar, och Vikings splitternya båtar är troligtvis mer för pensionärer som vill åka på 24hkryssning.
Citera
2022-11-01, 20:23
  #2323
Medlem
GeleZachas avatar
Är det någon som åkt med nya Viking Glory? Hur är den, är det någon Viking Line-känsla kvar på det nya fartyget?
Påminner den mycket om Grace?
Citera
2022-11-02, 05:43
  #2324
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proppen89
Vi är ett gäng kompisar som ska åka kryssning till Sthlm-Helsingfors våren 2023. Endast denna sträckan är aktuell då hälften av kompisgänget hoppar på i Helsingfors.

Vilket rederi har bäst party och fest på denna rutt?
Tar gärna emot alla former av input

Tack på förhand!

Symphony/Serenade är det sällan någon större fest på. Ska du åka med någon av dessa båtar för fest, boka då på en specialkryssning med t.ex. rocktema, studentkryssning eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Tänkte ta en sista minuten kryssning till Helsingfors helt ensam, mest för att röra på benen och se något annat en mina väggar. Viking line är billigast, hur är deras båt Gabriella och buffen? Bryr mig inte om röj, vill mer shoppa taxfree, äta och dricka gott och gå runt lite i Helsingfors. Får man kliva tillbaka på båten när man vill fram till avgång eller är det bara där vid avgång man får kliva på igen?

Hur man tar man sig enklast / med minsta krångel till hamnen från Stockholm Centralstation? Finns inga bussresor med Helsingfors kryssningarna.

Hur dålig är under bildäck hytterna? Är mest rädd för att bli fast om något går fel med båten

Runt en halvtimme innan avgång har jag för mig dom vill att man är tillbaka på båten. Eller om det var en kvart? Landgången är ju på plats hela hamntiden, så man kan komma och gå så länge båten står i hamn. Viking brukar så vitt jag vet köra anslutningsbuss från cityterminalen. Annars kan du ta tunnelbanan till slussen och sedan buss till londonviadukten (en hållplats).

Dom är väl sådär. Du behöver nog inte oroa dig för att bli fast på däck 2 då det finns utrymningsväg i varje vattentät sektion under bildäcket. Räkna dock med att det kan låta illa, du kan få lyssna på både maskin och ballasttankarna.
__________________
Senast redigerad av MrMario 2022-11-02 kl. 05:56.
Citera
2022-11-02, 12:09
  #2325
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Hur dålig är under bildäck hytterna? Är mest rädd för att bli fast om något går fel med båten
C-hytterna ser ju ut ungefär som B-hytterna. Blir mycket oljud där nere om det är sjögång. Jag har åkt där nere då det blåste 20 meter per sekund. Då var det extremt mycket skrammel där nere då det skramlade varje gång före slog i vågorna.
Är det kav lugnt blir det inte så farligt förutom då båten anlöpte Mariehamn på morgonsidan och bogpropellrarna drog igång.
Citera
2022-11-04, 10:19
  #2326
Medlem
Partykryssning, vad ska man tänka på??

Hej! Ska på partykryssning till Estland nu i November. Är de nå särskilt man behöver tänka på? Och vad är de för åldergräns i taxfreen när de gäller alkohol? Och hur ofta kollar dom väskor efter alkohol innan man går på båten, tänkte om de är enkelt att ta med sig egen dricka?
Citera
2022-11-04, 10:30
  #2327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestmussen
Hej! Ska på partykryssning till Estland nu i November. Är de nå särskilt man behöver tänka på? Och vad är de för åldergräns i taxfreen när de gäller alkohol? Och hur ofta kollar dom väskor efter alkohol innan man går på båten, tänkte om de är enkelt att ta med sig egen dricka?

När jag åkte för några år sedan kollade dom inte alls. Men dom hade hundar så ta inte med dig droger. Kommer inte ihåg åldersgränsen dock.
Citera
2022-11-04, 10:48
  #2328
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
När jag åkte för några år sedan kollade dom inte alls. Men dom hade hundar så ta inte med dig droger. Kommer inte ihåg åldersgränsen dock.

Har aldrig behövt uppvisa väska. 18-årsgräns borde gälla från Estland i a f, men jag har aldrig sett att någon behövt uppvisa leg på någon färdväg. De kan ha hundar dock i Stockholm, så inga droger.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951393

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback