Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
För det första kan man inte säga att det är ett offer då ingen har dömts, för det andra kan det inte lika gärna vara en man, det är väldigt ovanligt.
Men det bekräftar det jag sagt hela tiden, att det som krävs är en trovärdig saga från kvinnan men när hon inte vill medverka finns det förstås ingen trovärdig saga och då blir heller ingen dömd.
Det väljer man faktiskt själv, vad man väljer att kalla vederbörande. Offer eller målsägande.
Det blir allt vanligare att män blir våldtagna, innan 2014 var det relativt ovanligt, därefter har det ökat, för att minska något igen efter 2018.
1.1% av alla män mellan 16-84 uppger att de utsattes för sexbrott 2021. kvinnor i samma åldersspann och samma år: 7.5%. Så. Så ovanligt är det
inte. Sedan får vi tänka på att det förmodligen är mer stigmatiserat och skamfyllt för en man, än för en kvinna att anmäla eller ens uppge att man har utsatts för våldtäkt (även om det givetvis även är svårt för kvinnliga offer att anmäla). Så det lär finnas ett mörkertal av utsatta män.
Några domar har fallit det senaste där män blivit våldtagna. Två unga killar blev misshandlade/torterade och våldtagna av tre unga vuxna män, på en kyrkogård, när de var på väg hem. Ett fruktansvärt övergrepp. En man blev våldtagen av sin flickvän när han sov, i det fallet fanns det vittne, så hon kunde fällas för våldtäkten. Ett annat fall rör också en sovande man som blev våldtagen av en kvinna i en bil, hans någon polare filmade delar av händelsen så där finns det också bevis som kunde fälla förövaren. En man på väg hem blev attackerad av ett gäng män och våldtagen, hur det gick för honom vet jag inte.
Därtill har vi de fruktansvärda förnedringsrån som sker mot framförallt unga män. Även om det inte är sexbrott, så när man läser om dessa, så finner iaf. jag paralleller till sexualbrott av sadistisk art, i det att förövaren har ett överlägset övertag över sitt offer och njuter av att förnedra sitt offer.
Så nog fan är det en hel del män drabbade av våldtäkter och förnedrande våld! Det är inte bara kvinnor som drabbas av detta.
Så lagen gällande våldtäkt och gällande oaktsam våldtäkt är bra för
offer för dessa brott, för att få upprättelse. Oavsett om offren är kvinnor eller män.