2022-11-03, 13:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FAKEWEFAGENT
Obestridbartvis har jag Kent, Roger, Nalle Puh, halva CCP och tre dvärgar, så att du har tyvärr fel här för att du har färre på din sida. Ledsen gumman, du har grund att anmäla oaktsam våldtäkt här, du kan ha Ipsi och Tomatkungen som expertvittnen.

Män är våldtäktsmän och bekymrar sig sällan med samtycke, där är du och Diworkin överens och har nog samma storlek också. Men Sverige är det enda landet på jorden som har "oaktsam våldtäkt" som en brottskategori.
Nej, verkligen inte. Vi är inte ens först med rubriceringen - den har vi kopierat från Norge.

I Norge har grov oaktsam våldtäkt funnits som brottsrubricering sedan år 2000 och det infördes efter stor debatt. Kritikerna befarade en minskad rättssäkerhet vilket i efterhand inte har kunnat konstateras.

https://www.svd.se/a/248e1a10-a002-3116-b0fa-55fea87c6e35/norge-en-forebild-for-battre-sexbrottslag

Det finns också i England och Skottland bl a.
Citera
2022-11-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Som advokat Sargon De Basso förklarade, bevisningen fungerar i stort sett bra i svenska domstolar men det finns två undantag där vi inte har några beviskrav alls bortsett från en trovärdig saga, och det är relations- och sexual-mål.

Men han är ju en "importvara", ju. Och sådana litar du väl ändå inte på? Dessutom är han en "importvara" från MENA, vilka är överrepresenterade i just våldtäktsdomar. Du anser ju att kvinnor inte ska "rösta hit" sådana som honom, men du tycker ju tydligen ändå att han är helt ok. Kvinnor som röstar rött/grönt litar förmodligen också på folk som De Ba*sso. Så du är i gott sällskap, av de du föraktar. De Ba*sso är försvarsadvokat dessutom, det är väl lite hans jobb att stå upp för misstänkta och få folk att tvivla. Hur vore det med lite källkritiskt tänkande?
Citera
2022-11-03, 13:39
Medlem
Citat:
Du har skrivit otaliga långa svar där du bluddrar om annat än just det jag frågar om. Det är mycket enklare att bara svara ja eller nej på följande fråga men det vågar du inte, varför är du så rädd för att tydligt säga vad du anser?

Är hörsägen alltid skvaller enligt din åsikt, ja eller nej?

I vardagsspråk är hörsägen = skvaller, ja.

I rättssammanhang kan hörsägen vara trovärdiga vittnesuppgifter som givits i andra/tredjehand och därmed en del av den fria bevisprövningen. Men det kan också vara skvaller. Det beror lite på hur personen som säger/skriver "Hörsägen" uttrycker sig i stort.

Jag har redan svarat på frågan massvis med gånger, när ska du förstå svaret?
Citera
2022-11-03, 13:56
Medlem
Citat:
För det första kan man inte säga att det är ett offer då ingen har dömts, för det andra kan det inte lika gärna vara en man, det är väldigt ovanligt.

Men det bekräftar det jag sagt hela tiden, att det som krävs är en trovärdig saga från kvinnan men när hon inte vill medverka finns det förstås ingen trovärdig saga och då blir heller ingen dömd.

Det väljer man faktiskt själv, vad man väljer att kalla vederbörande. Offer eller målsägande.

Det blir allt vanligare att män blir våldtagna, innan 2014 var det relativt ovanligt, därefter har det ökat, för att minska något igen efter 2018. 1.1% av alla män mellan 16-84 uppger att de utsattes för sexbrott 2021. kvinnor i samma åldersspann och samma år: 7.5%. Så. Så ovanligt är det inte. Sedan får vi tänka på att det förmodligen är mer stigmatiserat och skamfyllt för en man, än för en kvinna att anmäla eller ens uppge att man har utsatts för våldtäkt (även om det givetvis även är svårt för kvinnliga offer att anmäla). Så det lär finnas ett mörkertal av utsatta män.

Några domar har fallit det senaste där män blivit våldtagna. Två unga killar blev misshandlade/torterade och våldtagna av tre unga vuxna män, på en kyrkogård, när de var på väg hem. Ett fruktansvärt övergrepp. En man blev våldtagen av sin flickvän när han sov, i det fallet fanns det vittne, så hon kunde fällas för våldtäkten. Ett annat fall rör också en sovande man som blev våldtagen av en kvinna i en bil, hans någon polare filmade delar av händelsen så där finns det också bevis som kunde fälla förövaren. En man på väg hem blev attackerad av ett gäng män och våldtagen, hur det gick för honom vet jag inte.

Därtill har vi de fruktansvärda förnedringsrån som sker mot framförallt unga män. Även om det inte är sexbrott, så när man läser om dessa, så finner iaf. jag paralleller till sexualbrott av sadistisk art, i det att förövaren har ett överlägset övertag över sitt offer och njuter av att förnedra sitt offer.

Så nog fan är det en hel del män drabbade av våldtäkter och förnedrande våld! Det är inte bara kvinnor som drabbas av detta.

Så lagen gällande våldtäkt och gällande oaktsam våldtäkt är bra för offer för dessa brott, för att få upprättelse. Oavsett om offren är kvinnor eller män.
Citera
2022-11-03, 14:16
Medlem
Citat:
Kan du inget annat än att producera halmgubbar, han skrev inget om att detta gällde alla.

Nja. Det är nog du som har svårt att förstå vissa retoriska resonemang. Du tycks ta allt som skrivs bokstavligt.

Huruvida våldtäktsoffer har pojkvänner eller inte, finns det nämligen ingen statistik på. Så det går varken att påstå att det är alla, många, några, få eller inga.
Citera
2022-11-03, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Men han är ju en "importvara", ju. Och sådana litar du väl ändå inte på?

Det är förstås skillnad på importvaror och importvaror, en våldtäktsneger och en advokat är inte riktigt samma sak.

Citat:
I vardagsspråk är hörsägen = skvaller, ja.

Och det gäller i samtliga fall alltså och inte bara ibland, för du har ju sagt emot detta tidigare också.

Citat:
Det väljer man faktiskt själv, vad man väljer att kalla vederbörande. Offer eller målsägande.

Du väljer om du vill ljuga ja men om man håller sig till objektiva fakta så kan man inte veta om målsägande är ett offer innan det är klarlagt. Detta borde du begripa.
Citera
2022-11-03, 14:36
Medlem
Citat:
Det är förstås skillnad på importvaror och importvaror, en våldtäktsneger och en advokat är inte riktigt samma sak.

Exakt så resonerar säkert de kvinnor som röstar grönt/rött också. Att det finns många bra invandrare (vilket det också gör) och inte bara dåliga. Många kvinnor har dessutom gott om kollegor som är "importvaror", goda och bra kollegor. Har tanken någonsin slagit dig att det är sådana bra invandrare dessa kvinnor "röstar hit"?

Citat:
Och det gäller i samtliga fall alltså och inte bara ibland, för du har ju sagt emot detta tidigare också.

Läs vad jag har skrivit. Jag har varit tydlig i varje inlägg gällande detta. Ipsi fattar. Du fattar inte.

Citat:
Du väljer om du vill ljuga ja men om man håller sig till objektiva fakta så kan man inte veta om målsägande är ett offer innan det är klarlagt. Detta borde du begripa.

På vilket vis menar du att det är lögn att jag kallar ett hypotetiskt fall för offer?
Jag kallar väl ändå vederbörande för vad jag vill? Offer passar rent av bättre som term när det rör sig om hypotetiska fall. För där finns ju ingen målsägande, eftersom det inte finns något mål i hypotetiska fall.

Både kvinnor och män kan falla offer för våldtäktsförövare. Både vad gäller våldtäkt och oaktsam våldtäkt. Och när vi diskuterar i sådana generella ordalag, så förenklar det diskussionen att jag kallar dem för offer. Inte sant?
Senast redigerad av TomatKungen 2022-11-03 kl. 14:43.
Citera
2022-11-03, 14:43
Medlem
Citat:
Exakt så resonerar säkert de kvinnor som röstar grönt/rött också. Att det finns många bra invandrare (vilket det också gör) och inte bara dåliga. Många kvinnor har dessutom gott om kollegor som är "importvaror", goda och bra kollegor. Har tanken någonsin slagit dig att det är sådana bra invandrare dessa kvinnor "röstar hit"?

Så kvinnorna accepterar våldtäktsnegrer eftersom det finns några få skötsamma också som kanske t.o.m. i undantagsfall kan bidra netto till samhället. Ja det är ju det jag sagt, kvinnorna tycker att våldtäkter är en skitsak som kan accepteras.

Citat:
Läs vad jag har skrivit. Jag har varit tydlig i varje inlägg gällande detta. Ipsi fattar. Du fattar inte.

Varför har du så förbaskat svårt att ge raka svar?
Det går inte att debattera seriöst med någon som är så feg som dig som slingrar dig i flera dagar, har du ingen ryggrad alls?

Citat:
På vilket vis menar du att det är lögn att jag kallar ett hypotetiskt fall för offer?
Jag kallar väl ändå vederbörande för vad jag vill? Offer passar rent av bättre som term när det rör sig om hypotetiska fall. För där finns ju ingen målsägande, eftersom det inte finns något mål i hypotetiska fall.

Du kan inte veta att det är ett offer innan det är bevisat att brottet har skett, förstår du verkligen inte detta?

I alla de fall där det är falska anmälningar så är det den anklagade som är offret och inte den som anklagar.
Citera
2022-11-03, 14:49
Medlem
Citat:
Så kvinnorna accepterar våldtäktsnegrer eftersom det finns några få skötsamma också som kanske t.o.m. i undantagsfall kan bidra netto till samhället. Ja det är ju det jag sagt, kvinnorna tycker att våldtäkter är en skitsak som kan accepteras.

Varför har du så förbaskat svårt att ge raka svar?
Det går inte att debattera seriöst med någon som är så feg som dig som slingrar dig i flera dagar, har du ingen ryggrad alls?

Du kan inte veta att det är ett offer innan det är bevisat att brottet har skett, förstår du verkligen inte detta?

I alla de fall där det är falska anmälningar så är det den anklagade som är offret och inte den som anklagar.

Det är väl för fan ingen människa som "accepterar" våldtäktsförövare. Varför vill du framstå som efterbliven? Men som du själv ser: så finns det "importvaror" som tom. du gillar. Träffar kvinnor dagligen på "importvaror" som de gillar: kollegor tex. Så är det inte konstigt om kvinnor inte först och främst tänker "våldtäkt" i samma mening som "migration". Utan de kanske snarare tänker "först kostar det pengar, men sedan kanske jag får bra kollegor".

Jag har givit dig rakt svar. Ipsi har tom. försökt förklara för dig vad jag menar. Att du inte förstår svaret kan jag tyvärr inte göra något åt. Jag har försökt i flera dagar.

När jag diskuterar riktiga våldtäktsärenden så kallar jag de inblandade för "målsägande" och "MGM". Men nu diskuterar vi hypotetiska/generella fall och då kallar jag de "inblandade" för offer och förövare. Vad ska jag annars kalla dem för? Det finns ju inget mål, så målsägande blir märkligt att kalla någon hypotetisk/generell "person" för.
Citera
2022-11-03, 14:55
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Nej. Det räcker inte med vad en psykolog sagt/vad en mamma har sagt. Som sagt: se dokumentären Nytorgs*mannen. Så får du se på saker och ting. Där var det ett offer som vaknade upp av att hennes byxor var uppklippta i grenen och hennes tampong låg på golvet. Hon såg att det fanns blod på en kille som låg och sov i samma lägenhet som henne. Hennes mamma lämnade in anmälan och hon fick själv prata med utredare. Men den misstänkte hämtades inte in. Varför? För det fanns ingen målsägande-berättelse, offret låg och sov under övergreppet nämligen. (Så nej. Det räcker inte med vad en psykolog/en mamma har sagt, det behövs bevis och en målsägandeberättelse också.) Så förövaren gick fri och begick flera övergrepp, innan han åkte dit på narkotika. Man sökte igenom hans telefon och fann flera filmer på övergrepp på flera olika kvinnor. Minst 19 offer. Se dokumentären. Finns på SVT.

Nej, folk "sitter inte på mindre". Ingen sitter på vad enkom en psykolog/en mamma har sagt. Det krävs betydligt mer än så. Bland annat en målsägandeberättelse och annat bevis.

Du har inte förstått ännu att lagen om oaktsam våldtäkt täpper till kryphålet som finns i våldtäktslagstiftning?
Det gör den nämligen. Och det ser jag som något positivt med denna lag.

Metafor:
Vi har lagar kring: mord och dråp.
Vi har lagar kring: grov våldtäkt, våldtäkt, grov oaktsam våldtäkt och oaktsam våldtäkt.
Att inte ha lag om grov oaktsam våldtäkt/oaktsam våldtäkt är ungefär som att inte ha en lag om dråp.
Detta skulle innebära att de som inte har mördat, men i stundens hetta/utan uppsåt dödat en annan människa inte skulle dömas för dråp, utan frias, eftersom det inte är mord. Precis så är det med oaktsam våldtäkt. Det är som "våldtäkternas motsvarighet till dråp", kan man mycket slarvigt uttrycka det. dråp/oaktsam våldtäkt täpper båda till kryphål i lagen om mord/våldtäkt. Så att förövare som begått brott (inte mord/inte våldtäkt, utan dråp/oaktsam våldtäkt), kan bli anmälda och eventuellt åtalade och eventuellt dömda för detta. Läs några av de 31 domarna, så förstår du.

Du måste försöka ha lite logik i dina resonemang. Du kan inte prata om att det är svårt att döma folk när Nytorgsmannen fick 5 år. Att det inte är ett brott när brottsoffret själv inte vet säger ju för fan sig självt.

Se fallet Ulf. Det krävs inga bevis och det finns inte ens en trovärdig saga. Så ser det ut i svenska rättssalar. Så dömdes även mina vänner. Noll bevis och något som hände för 9 år sen så dom dömdes på hörsägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Fast det är inte lätt att bli dömd för våldtäkt. Faktum är att det är mycket svårt att döma någon för våldtäkt, vilket vi ser i statistiken.
Så vad du menar med " ännu enklare "är det svårt för oss lite mer verklighetsförankrade personer att förstå.

Det är otroligt enkelt i jämförelse med ALLA ANDRA BROTT SOM HAR BEVISKRAV. Vad är det du inte fattar?
Citera
2022-11-03, 14:56
Medlem
Citat:
Det är väl för fan ingen människa som "accepterar" våldtäktsförövare.

Jo om man fortsätter rösta på massinvandringspartier så accepterar man de konsekvenser det medför.

Citat:
När jag diskuterar riktiga våldtäktsärenden så kallar jag de inblandade för "målsägande" och "MGM". Men nu diskuterar vi hypotetiska/generella fall och då kallar jag de "inblandade" för offer och förövare. Vad ska jag annars kalla dem för? Det finns ju inget mål, så målsägande blir märkligt att kalla någon hypotetisk/generell "person" för.

Du kan inte veta om det ens förekommit en våldtäkt innan det är bevisat och därmed vet du inte om MÄ är ett offer eller om det är den anklagade som är ett offer.
Citera
2022-11-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Du måste försöka ha lite logik i dina resonemang. Du kan inte prata om att det är svårt att döma folk när Nytorgsmannen fick 5 år. Att det inte är ett brott när brottsoffret själv inte vet säger ju för fan sig självt.

Se fallet Ulf. Det krävs inga bevis och det finns inte ens en trovärdig saga. Så ser det ut i svenska rättssalar. Så dömdes även mina vänner. Noll bevis och något som hände för 9 år sen så dom dömdes på hörsägen.

Jag har inte skrivit att det är svårt att döma folk. Det är lätt, om det finns bevis. Vilket det gör när det kommer till Nytorg*smannen. Han har rentav erkänt. Men det är omöjligt att döma någon på endast hörsägen. Vet inte ett enda våldtäktsfall där offret inte har medverkat, men någon ändå blivit dömd på endast hörsägen av offrets mamma eller psykolog. Det fungerar helt enkelt inte så. Då läggs förundersökningen ner. Offret måste medverka. Räcker inte med endast hörsägen.

Fallet Ulf?

Tja. Dina polare är endast anekdoter tills du länkat till FUP och dom. Maskerade givetvis, så du inte röjer din anonymitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in