2022-11-03, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Dina texter är flum och fria fantasier och har ingenting relevant att tillföra verkligheten.
Hörsägen har faktiskt en definition också.

Nu bör du veta att vi i Sverige skiljer oss från de flesta andra västländer genom att tillåta sk fri bevisprövning, dvs att vi inte diskvalificerar "skvaller" som du kallar det.
Se här, ett examensarbete från Lunds U på professionell nivå i Juridik:
https://www.lu.se/lup/publication/8977182

Låt mig översätta:
Svensk domstol ursäktar skvaller, så länge man får sin man dömd för t.ex. våldtäkt.
Man tränger således bort en mycket gammal och allmän rättspraxis för att bättra på resultaten i antal domar.
Med följden att fler oskyldiga döms.

Och du tror på fullaste allvar att hörsägen endast används i våldtäktsmål? Nej, så är det inte. Man lyssnar givetvis på om det finns tredjehandsinformation kring att någon sett någon haft det vapen, ett vapen av märket som användes vid just den aktuella skjutningen.

I våldtäktsmål handlar hörsägen om: andra/tredjehandsinformation om tex. vittnesuppgifter hur offret mådde efteråt, vad offret sa/hur offret reagerade. Men denna information räcker inte för en fällande dom. Det räcker inte med att en förtvivlad mamma ringer och säger att sonen Bertil blivit våldtagen av Pelle, mamman har inte sett det själv, men Bertil har under gråt och ångest berättat det för henne. Det krävs betydligt mer än så, för att få Pelle dömd för våldtäkt. Det inser du väl ändå? Hörsägen används som en del av den fria bevisprövningen, ja. Men det krävs betydligt mer än så för att få någon dömd.

Och jag kan då tycka att det är bra att rätten vet hur offret mått efteråt. Eller hur? Det kan ju säga en hel del. Tänk om det tex. framkommer vittnesuppgifter/hörsägen som säger att "offret" är ute och firar med sina kamrater på kvällen och säger "han har inte våldtagit mig, men han betalade inte tillbaka 5000 till mig och då ska han få se på fan!". Givetvis kanske inte detta leder till en friande dom (eftersom det endast är hörsägen och hörsägen har inte sådan hög betydelse som du/andra tycks tro), men det kan ge utredarna mer att nysta i. Precis som det kan ge utredarna mer att nysta i om offret enligt anhöriga ter sig traumatiserad efter det påstådda övergreppet. Tänk till lite. Om man inte tar med hörsägen, så tar man ju inte heller med "offrets" festande och kommentar. Tänk på det.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-11-03 kl. 07:09.
Citera
2022-11-03, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Och du tror på fullaste allvar att hörsägen endast används i våldtäktsmål? Nej, så är det inte.

Som advokat Sargon De Basso förklarade, bevisningen fungerar i stort sett bra i svenska domstolar men det finns två undantag där vi inte har några beviskrav alls bortsett från en trovärdig saga, och det är relations- och sexual-mål.
Citera
2022-11-03, 08:33
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Vilken statistik? ..alla som sagt att de våldtagit någon jämfört de som blir dömda för våldtäkt? ..vilken statistik?

Anmälningar och domar givetvis.

Du kan bespara mig gissningar angående att du tror att falska anmälningar sker titt som tätt och att det därför inte går att ta någon statistik gällande våldtäkter på allvar.
Citera
2022-11-03, 08:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Som advokat Sargon De Basso förklarade, bevisningen fungerar i stort sett bra i svenska domstolar men det finns två undantag där vi inte har några beviskrav alls bortsett från en trovärdig saga, och det är relations- och sexual-mål.

Bevisningen fungerar knappast bra i stort eftersom det går att skjuta omkring sig på öppen gata utan att dömas för det, detta trots övertygande bevisning.
Citera
2022-11-03, 08:39
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nej du har inte svarat på det, du har bluddrat om en massa andra saker och sagt emot dig själv flera gånger.

Patetiskt att du är så rädd att du inte vågar ge ett klart svar på en enkel fråga, lite skämskudde på den.

Jag väntar på att du ska respondera på inlägget om prejudikat och praxis, lite skämskudde på att du duckar den.
Citera
2022-11-03, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Stämmer detta, Flickfotografen?

Vi skriver i en tråd med 50+ där ingen kan komma överens om vad samtycke är och det är inte att det råder nån brist eller förvirring kring begreppet.
Citera
2022-11-03, 08:42
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FAKEWEFAGENT
Vi skriver i en tråd med 50+ där ingen kan komma överens om vad samtycke är och det är inte att det råder nån brist eller förvirring kring begreppet.

Jag är överens med både Ipsi och Tomatkungen. Och troligtvis med större delen av den svenska befolkningen. De flesta har inget bekymmer med samtycke.
Citera
2022-11-03, 08:44
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej. Enligt Brå beror det inte på att man inte har någon misstänkt. I 53% av fallen skulle det eventuellt kunna leda till fällande dom, men offret vill inte medverka/bevisen är otillräckliga.

Brå anger även att det brister i arbetet kring var 10onde anmälan:

"Brå har slumpmässigt valt ut 785 av våldtäktsanmälningarna 2016 och studerat allt material i ärendena. Brå har funnit brister av olika slag i ungefär var tionde utredning. Främst handlar det om att utredningen tagit för lång tid, att möjliga utredningsåtgärder inte vidtagits eller att förhören hade brister.

Studien har gjorts på uppdrag av regeringen. Förhoppningen är att den ska vara till nytta både för rättsväsendet och för andra som är engagerade i frågan vad rättsväsendet kan göra för att våldtäktsutsatta ska få upprättelse och möjlighet till läkning."
Källa: Brå

Slutsats: om arbetet gick mer systematiskt till väga gällande utredningsåtgärder (så att man hinner fånga in teknisk bevisning etc., med empati och försiktighet för offret, snabba utredningsinsatser, systematiska förhör som inte brister, ser till att med empati för offret få offret att medverka etc. Så skulle förmodligen fler förövare bli åtalade och dömda för våldtäkt.

Som polisorganisationen nu är ordnad så ska de som utreder dödsskjutningar även utredda våldtäkter. Vilket fall tror du prioriteras? Dödskjutningarna givetvis. Det handlar ändå om mord, vilket är det absolut allvarligaste brottet. Våldtäktsanmälningarna blir därmed liggande, för länge, så att teknisk bevisning etc. kan bli svår att finna sedan.

Jag menar inte att det är många fler fall än 5% som skulle leda till fällande dom. Men då skulle man iaf. ha utrett det ordentligt och vid varje nedlagd förundersökning iaf. haft en vettig anledning att lägga ner förundersökningen. Och kanske skulle det snarare vara 10-15% av alla anmälningar, som hade lett till fällande dom, istället för bara ynka 5%. Det vet vi inte.

Tack för din insats här, jag hänvisar mitt svar hit.
Citera
2022-11-03, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag är överens med både Ipsi och Tomatkungen.
Och troligtvis med större delen av den svenska befolkningen.
Obestridbartvis har jag Kent, Roger, Nalle Puh, halva CCP och tre dvärgar, så att du har tyvärr fel här för att du har färre på din sida. Ledsen gumman, du har grund att anmäla oaktsam våldtäkt här, du kan ha Ipsi och Tomatkungen som expertvittnen.

Citat:
De flesta har inget bekymmer med samtycke.
Män är våldtäktsmän och bekymrar sig sällan med samtycke, där är du och Diworkin överens och har nog samma storlek också. Men Sverige är det enda landet på jorden som har "oaktsam våldtäkt" som en brottskategori.
Citera
2022-11-03, 09:39
Medlem
Citat:
Bevisningen fungerar knappast bra i stort eftersom det går att skjuta omkring sig på öppen gata utan att dömas för det, detta trots övertygande bevisning.

Jaså kan du ge exempel på när de har friats trots övertygande bevisning?

Citat:
Jag väntar på att du ska respondera på inlägget om prejudikat och praxis, lite skämskudde på att du duckar den.

Det har jag redan svarat på, det går inte att citera en praxis eftersom det inte är text, kan du ingenting?

Du vågar däremot inte svara på den enkla frågan:
- Är hörsägen alltid skvaller eller bara ibland?

Vad är du så rädd för, svara bara, ja alltid eller nej bara ibland.
Varför vågar du inte det?
Citera
2022-11-03, 09:42
Medlem
Citat:
Jag är överens med både Ipsi och Tomatkungen. Och troligtvis med större delen av den svenska befolkningen. De flesta har inget bekymmer med samtycke.

Otroligt korkat påstående, de flesta män blir ju inte falskeligen anklagade för det men för de som blir det är det en katastrof.
Citera
2022-11-03, 13:12
Medlem
Citat:
Tack för din insats här, jag hänvisar mitt svar hit.

Tack själv, Moment22
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in