2022-11-03, 10:12
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Låter rimligt.

Vet du eller någon annan hur länge T har befunnit sig i lägenheten? Inte hört nåt om tidsspannet. Nånstans läste jag att de lämnade Nöjet 00.30. Men hur lång tid tar det hem till JJ till fots? Och vilken tidpunkt är det mest sannolikt att T mördats- är det ca 2.45? Isåfall har T befunnit sig ca 1,45 timmar i lägenheten. Kan det stämma? Har de alltså först diskuterat saker mer sansat och sen precis innan hon ska lämna så går JJ (och kanske MH) till angrepp?

De var på Nöjet fram till stängningsdags, dvs 01:00. Sedan gick det nog lite tid för trängsel, uthämtning av jackor, mingel utanför, en cigg, etc. De började nog gå runt 01:20. När TTs pojkvän ringer vid 01:48 och Tove säger att allt är bra, så var de nog precis framme vid JJs lägenhet skulle jag gissa. Även om promenaden normalt sett går snabbare. Men nu var de lite på lyset och skulle gå med sina cyklar. Ungefär så.
Citera
2022-11-03, 10:12
Medlem
Fibonaccitals avatar
Nu när jag kollade in alla kartorna så frågar jag mig:

Hur i h-e hittade de dit?

Krånglig väg att köra.
Hur lång tid tog det att köra från JJs hem och fram till tillbaka?

Hur i h-e fick de in TT i bilen och vilken bil?
Citera
2022-11-03, 10:14
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
Haha du säger att det är lättare att locka in någon i en bil än att utföra mordet i en lägenhet, som att det bara är att locka henne med godis...
Beror väl på vad som avses med godis....
Citera
Medlem
SayWhatAgains avatar
Kanske att vi får lite mer information vid nästa häktesförhandling.
Rubriceringen kommer då troligtvis vara mord. Om det sker nu i dagarna eller om två veckor återstår att se.

Några punkter som jag personligen ser framemot i FUP:

* brottsplats och motiv.
* skuldfråga/tillvägagångssätt samt MHs roll i det hela.
* den tredje tjejen som var med på förfest.som har gått under radarn.
* exakt vad det är som gör pojkvännen orolig när har hör meddelandet. (Obekräftade uppgifter än så länge?)
* är det JJs röda bil som används?
* uppgifterna att JJ och MH syns till vid Illharjens naturreservat.
* anledning till sista mobiluppkopplingen.
Var det planlagd för att vilseleda, eller bara en stor miss från MGM. Var är telefonen nu?

Kommer säkert fler punkter jag kommer på senare.

Jag återkommer till tråden när det kommer ny info.

Vila i frid Tove, du hittades till slut!
Beklagar sorgen till familjen och anhöriga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Frågan är om någon av tjejerna kommer prata nu när man hittat kroppen.

Jag måste säga jag är riktigt jävla förvånad att två riktigt unga tjejer som inte är livstidskriminella sätts i ett häkte med fulla restriktioner ett par veckor och båda lyckas vara helt tysta om ett mord.

Markabert och detta saknar motstycke i svensk kriminalhistoria att två såhär unga tjejer mördar en tredje tjej och sedan kniper käft rakt igenom trots omfattande bevisläge.

JJ ska ha gjort lumpen i israeliska försvarsmakten och jag undrar om man inte går igenom försvar mot förhörsmetoder med tanke på att kidnappning av israeliska soldater är något man ägnat sig åt både från palestinskt och libanesiskt håll.

Oavsett vad det praktiskt innebär tror jag JJ kan ha fått en bra uppfattning om vad en förhörsledare kan veta, vad det exakt är de kommer vilja få ut från en och allmänt få en känsla för vad som är själva kärnan i ett förhör.

Vad gäller MH tror jag hon drogs med i konflikten mellan JJ och TT som en buddy på JJ:s sida. JJ har ett rykte om sig att vara självupptagen och manipulativ, MH har en historia av depression, har hoppat av högstadiet, har säkert haft det svårt socialt. JJ lägger ner stor kraft och uppmärksamhet på MH och gör henne till sin vän. JJ har pga sin personlighet behov av tillgivna vänner som upplever att de inte har så stora sociala alternativ, MH blir självklart glad av att bli neddragen på fester o dyl av JJ.

När mordet sker tar JJ befälet. Hon får MH att förstå att hon är medskyldig, målar upp skräckscenarier över vad som kommer hända om MH fälls. Som alternativ till detta scenario förklarar JJ att om de bara får undan TT:s kropp snabbt och smidigt så "KAN" polisen inte fälla dem. JJ fortsätter att snickra ihop en kort, relativt enkel story som båda ska minnas. "Bara berätta den här, svara inte på några andra frågor". Detta drillas och repeteras genom hela morgonen. MH lugnas av de väldigt enkla instruktioner hon får. Hon håller sig till JJ:s instruktioner för de är de enda som kan få henne att känna sig säker.
Citera
Medlem
Hur funkar det rent ”rättsmässigt” att ändra sin version när nya bevis/händelser tillkommer i utredningen?
Dvs. Om JJ tidigare sagt att Tove cyklade hem vid 3-tiden och när hon får veta att Tove funnits tex ändrar sin version till att Tove kvar kvar i lgh när hon åkte till Mcd, och ev skyller något på MH?
Jag menar ”hur många gånger ”under förhör kan man ändra sin version utan att inte bara tappa i trovärdighet utan även att detta kan användas som ”ytterligare” bevis ?
Citera
2022-11-03, 10:15
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
Mördare och psykopater är inte direkt kända för att tänka logiskt eller klart.

Då pojkvännen ringde åt Tove på natten så sa han att hon verkade normal. Polisen anser att gärningen skedde väldigt snabbt efter det samtalet, alltså verkar inte något direkt bråk vara orsaken? Det pekar enligt mig på att de hade planerat detta och insåg nu att de måste skrida gärningen till verket innan hon far hem.
Låter fruktansvärt. Vi får se vad som kommer fram i utredningen. Är det planerat mord hamnar ju allt i annan dager.
Citera
2022-11-03, 10:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Någon där ute på landet kan ha en övervakningskamera som (utan tillstånd) filmar vägen och man sett bilen passera till och från dumpningsplatsen på natten?

Det behövs inget tillstånd för kamera som filmar hemfridzonen även om det syns bilar och personer utanför zonen så länge de inte kan identifieras. På natten kan det alltså synas belysning från bilar ganska långt bort på en liten väg som normalt inte har någon trafik alls. Då kan man ofta fastställa att det passerat en bil vid en ganska exakt tidpunkt. Har personerna i bilen haft med sig mobiltelefoner så blir det ganska lätt att identifiera dem.
Citera
2022-11-03, 10:16
Medlem
Kan det vara något om att TT är tyska och så har vi en judinna och en svart tjej..

Citat:
Ursprungligen postat av Spotlife
Kanske handlade bråket om något så enkelt som att Tove tyckte att fotbollsspelare i Vetlandatoppen är Elit? (och alla andra är det inte, underförstått) Då skulle kanske en fd fotbollsspelare som JJ ta åt sig och tycka att Tove räcker ut tungan åt alla andra.

Därför kanske JJ beter sig hotfullt på ett obehagligt sätt mot Tove och dem som Tove har tagit under sina vingar. Typ någon yngre tjej i Fotbollslaget, kan det vara så enkelt och tramsigt? Ett litet fjortisbråk.https://www.facebook.com/emma.ragnarsson.96/

Ren Gissning från min sida. Ett försök att förstå fjortisbråket, annars har jag verkligen svårt att fatta vad det kan handla om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag är säker på detta har diskuterats 100 gånger innan men hade JJ en nära relation med denna granne? Står inte så mycket om vem grannen är i sammanfattningen, jag tycker bara det är lite skumt att en nykter granne ”råkar” komma ut i trapphuset samtidigt som JJ mitt i natten efter kl 3 och sätter sig i sin bil för att köra sin granne till McDonalds? Men antar polisen har bra bevis för att utesluta andra.

Grannarna hade redan hört oljud så det var inte så att de bara råkade komma ut mitt i natten. Minns jag rätt så hade just de här grannarna redan varit uppe och knackat på utan att någon öppnat.
Citera
Medlem
Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Lagar är så skeva att tiden man sitter häktad ska räknas med.
Självklara borde vara att straffet börjar först domen är satt.

Finns absolut noll att vinna på att samarbete vid förhör, bara neka oavsett vad och blir man påkommen blir man belönad med straffrabatt.
Sverige - brottslingarnas paradis.

Så pinsamt att vara svensk, får skämmas när man säger att man är svensk vid resor. Usch

Självklart ska tiden man sitter häktad räknas med, eftersom man i Sverige kan sitta häktad på indicier i 9 månader eller mer. Det är ju helt apart. Rena Nord-Korea-fasonerna, och inget som anstår ett civiliserat land. Som redan påpekats måste åtal i t.ex. Storbritannien väckas efter 36 timmar. Nog får man skämmas över Sverige alltid, men inte p.g.a. anledningen du framför.
Citera
2022-11-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
Du har också påstått en herrans massa annat exempelvis att Pingstkyrkan ligger bakom detta och att T måste ha gått med till lägenheten för att ha sex för det är det enda man gör på en nattklubb enligt dig (att bjuda med folk hem för att ligga alltså).
Förlåt mig om jag har lite svårt att köpa alla dina teorier rakt av.
Pingstkyrkan styr allt i staden okej vad vi pratade om är att Hbtq rörelsen har starkt kritik mot Vetlanda. Motivet oklart från början utgång mord ja. Om det var det från början svårt att veta. Även hbtq tidningarna själva skriver kritiskt om Vetlanda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in