Citat:
Ursprungligen postat av
davidladde
Frågan är om någon av tjejerna kommer prata nu när man hittat kroppen.
Jag måste säga jag är riktigt jävla förvånad att två riktigt unga tjejer som inte är livstidskriminella sätts i ett häkte med fulla restriktioner ett par veckor och båda lyckas vara helt tysta om ett mord.
Markabert och detta saknar motstycke i svensk kriminalhistoria att två såhär unga tjejer mördar en tredje tjej och sedan kniper käft rakt igenom trots omfattande bevisläge.
JJ ska ha gjort lumpen i israeliska försvarsmakten och jag undrar om man inte går igenom försvar mot förhörsmetoder med tanke på att kidnappning av israeliska soldater är något man ägnat sig åt både från palestinskt och libanesiskt håll.
Oavsett vad det praktiskt innebär tror jag JJ kan ha fått en bra uppfattning om vad en förhörsledare kan veta, vad det exakt är de kommer vilja få ut från en och allmänt få en känsla för vad som är själva kärnan i ett förhör.
Vad gäller MH tror jag hon drogs med i konflikten mellan JJ och TT som en buddy på JJ:s sida. JJ har ett rykte om sig att vara självupptagen och manipulativ, MH har en historia av depression, har hoppat av högstadiet, har säkert haft det svårt socialt. JJ lägger ner stor kraft och uppmärksamhet på MH och gör henne till sin vän. JJ har pga sin personlighet behov av tillgivna vänner som upplever att de inte har så stora sociala alternativ, MH blir självklart glad av att bli neddragen på fester o dyl av JJ.
När mordet sker tar JJ befälet. Hon får MH att förstå att hon är medskyldig, målar upp skräckscenarier över vad som kommer hända om MH fälls. Som alternativ till detta scenario förklarar JJ att om de bara får undan TT:s kropp snabbt och smidigt så "KAN" polisen inte fälla dem. JJ fortsätter att snickra ihop en kort, relativt enkel story som båda ska minnas. "Bara berätta den här, svara inte på några andra frågor". Detta drillas och repeteras genom hela morgonen. MH lugnas av de väldigt enkla instruktioner hon får. Hon håller sig till JJ:s instruktioner för de är de enda som kan få henne att känna sig säker.