Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Spärrkurser/tentor får inte förekomma i Sverige enligt ÖNH:
https://www.onh.se/avgoranden/antagning/antagningsarenden/2015-02-13-beslut-2015-02-13-reg.nr-23-61-15.html
Jag vet att vissa lärosäten fortfarande tillämpar dem, men det är inte lagligt, och kommer inte upprätthållas vid överklagan till ÖNH.
Därav inte sagt att man alltid har rätt att gå nästa kurs. Man måste fortfarande ha förutsättningar att kunna tillgodogöra sig kursen. Detaljerna finns i beslutet jag länkade.

Intressant länk!
En kurs kan kräva "särskild behörighet", men då kan man få undantag med hänvisning till "reell kompetens", dvs att man i praktiken har de förkunskaper som krävs, och har erhållit den t.ex. från ett jobb eller från en annan utbildning. Studenten i din länk försökte få undantag från kravet för att hon var sjuk när förkunksapskursens tenta gick, men det accepterades inte.
Jag har nog inte hört begreppet "spärrkurs" tidigare. Enligt din länk skulle det vara ett behörighetskrav på ett utbildningsprogram som man inte kan få undantag ifrån. Är spärrkursen den förkunskapsgivande kurs som krävs, eller den fördjupningskurs som kräver detta?
Däremot har jag hört talas om att en utbildningsplan kan ha "spärrar", "trösklar" och "uppflyttningskrav", men allt sånt är på väg bort från utbildningsplanerna. Universitetsjuristerna vill att behörighetskraven istället ska stå i kursplanerna, och att de flesta av kursernas förkunskapskrav även kontrolleras för programstudenter, inte bara fristående studenter. Det är ett ganska nytt fenomen.
En poängtröskel är normalt inte en spärr (ett extrakrav utöver vad kursplanen säger), utan tvärtom en generell dispens - programstudenter som klarar tröskeln får dispens från många av de särskilda behörighetsraven.
I praktiken ges många dispenser, t.ex. om kurser ligger direkt efter varandra, eller består av flera moment. På en del universitet finns det listor över exakt vilka dispenser som gäller på ett program, men det vill juristerna att det inte publiceras öppen på webben, för att ingen ska stämma universitetet. Vissa har detaljerade listor, andra skriver i lite vaga ord hur kursernas krav tillämpas/kontrolleras på programmet och vilka dispenser som brukar ges i praktiken.