Citat:
Ursprungligen postat av
b1619d
Problemet är väl att om det ska kunna finnas vårdpersonal att anställa framöver så kommer de behöva sänka kraven och helt enkelt göra proven lättare, vilket medför att vården kommer bli sämre.
Se bara på hur det gick för Polismyndigheten efter att kraven sänktes...
Jag är själv utbildad sjuksköterska och tycker att skolan va ganska enkel ändå, jag behövde inte anstränga mig särskilt. Skillnaden från många andra yrken är ju att det viktigaste (enligt mig och många andra) är bemötandet med patienter/anhöriga samt förmågan att arbeta i team. Mycket av det andra lär man sig när man jobbar, den sociala kompetensen lär man sig inte i skolan.
Även om kraven skulle sänkas i skolan så skulle många bli underkända på praktiken, där möter man andra sjuksköterskor som de flesta först och främst kollar hur studenten beter sig bland patienterna.
Ska tilläggas att det är mycket praktik på ssk-programmet, själv hade jag 6 olika. Man fångas upp rätt snabbt, men på den sista förväntas du typ klara jobbet redan i alla fall de sista veckorna och gör du inte det får du ingen examen (hände flera i min klass).