2022-11-01, 22:38
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labilegreger
Råkar de gå många nysvenskar på utbildningen? Det skulle förklara en del.
Det finns blattar överallt, problemet är dock lite större den här gången.
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Skrämmande, och dessa människor ska jag möta när mina son eller dotter behöver vård. Hur fan kan jag lita på att dessa människor ger min dotter eller son rätt vaccinationsspruta och inte en dödsspruta som används i palliativ vård?
Sprutorna är nog ganska lika, det som skiljer är möjligtvis innehållet. Däremot tror jag inte att du automatiskt skulle dö av att få samma medicin som någon som ligger inne för palliativ vård. Det är ju inte så att vi praktiserar eutanasi i Sverige.

Annars har du ju en poäng, trots att sjuksköterskor inte tar några medicinska beslut av vikt så skulle det ju vara jobbigt om någon stack sönder en vid blodprovstagning, körde in katetern snett eller en tops i hjärnan på en.
Citera
2022-11-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Farbror-
De låter ju som något studenten omgående borde begära omprövning på, och hänvisa till boken. Även gå till expeditionen och begära ut alla deltagares tentamen, eller i vart fall alla som skrev den specifika tentamen, dessa ska sparas i minst 2 år för att sedan jämföra svar om det stämmer som någon tidigare påpekat att personer fått olika poäng för exakt samma svar.

I övrigt vet jag inte vilka regler universitetet LiU har har om de måste klara tentamen innan de kan gå på föreläsningarna överhuvudtaget eller om det endast gäller tentamen, då kanske de hinner med att ta igen nästa kurs och göra en sen anmälan och skriva den tentamen också så att de inte hamnar efter alldeles för mycket.

Jag vet inte hur reglerna såg ut då eller nu gällande omprövning. Men de säger att alla som ville se sina tentor efteråt fick köa till ett litet rum som bara tre pers fick plats i åt gången, och att när de sa att de ville se sina tentor så fic de frågan om de ville hämta ut dem så de kunde läsa dem utanför rummet, vlket de sa ja på eftersom rummet var litet och kön lång, och när de bestämde sig för att överklaga betyget så fick de veta att det inte gick eftersom de hade hämtat ut sina tentor, vilket tydligen betydde att de inte längre kunde bevisa att tentorna var original.
Citera
2022-11-01, 22:44
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jävla bortförklaringar. Quiz-frågor ju de enklaste frågorna man kan få på en tenta. Svaret finns ju redan där, du behöver inte ens formulera ett godtagbart svar, det är bara att sätta ett kryss vid rätt svarsalternativ.

Eller hur fan tänker de? Att det är okej att ge fel medicin till fel patient när de är nyexaminerade? Kan de inte ens välja rätt svarsalternativ på en quiz-fråga undrar jag vad i helvete de gör på universitetet?
De gör ett akademiskt dagis av trial and error. Examinatorn (som har ansvar över detta prov) har i flera omgångar strukit frågor som visat sig vara för invecklade i formuleringarna och vilselett (och hon är inte något unikum på utbildningen). På köpet så är det så djup nivå som förväntas av en grundutbildad sjuksköterska. Därtill begränsad studietid som annan nämnt.

Resultatet landar i A) man klarar tentan med ytinlärd kunskap B) man kuggar tentan och gör om tills kunskapen sitter gott nog.
Förra examinatorn ska ha sagt han ville ha en pedagogisk utmaning som gjorde att kunskapen satt sig om man kuggade en gång.
Hon som formulerat tentan nu ärvde denna struktur och är inte alls i samma zone som honom. Tillika höll dåvarande examinator samtliga föreläsningar inför tentan. Konsekvensen blir en pannkaka med 10-15% godkända poster. Mest lidande blir universitetet som får nationell täckning över att ett lärarlag inte direkt skrotade ett arv de inte kunde hantera (ett väldigt, väldigt bra arv bör nämnas).
Senast redigerad av daf66 2022-11-01 kl. 23:06.
Citera
2022-11-01, 22:50
Medlem
Jag har hört att LiU ska ha landets sämsta medfak på grund av sin oupphörliga PBL, så jag tvivlar inte på att universitetet bär skulden för studenternas kassa resultat. Men jag vill ändå påpeka att lärare som kräver andra svar än de som står i boken inte är specifikt för LiU. Såna finns överallt (jag hade en själv).
Citera
2022-11-01, 22:57
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag har hört att LiU ska ha landets sämsta medfak på grund av sin oupphörliga PBL, så jag tvivlar inte på att universitetet bär skulden för studenternas kassa resultat. Men jag vill ändå påpeka att lärare som kräver andra svar än de som står i boken inte är specifikt för LiU. Såna finns överallt (jag hade en själv).
PBL är utmärkt. Det är när PBL ska implementeras mellan neuroser hos lärare och prioriteras före lärandet, som det uppstår problem! Det är ett aktivt experiment och likt kommunism och fascism är det ytterst lönsamt när alla är med på det.
Senast redigerad av daf66 2022-11-01 kl. 23:06.
Citera
2022-11-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Jag har läst fysiologi på universitet, och som jag minns det så var andelen underkända mycket högre, än vid övriga kurser jag läst. Jag skulle nog tippa att det var 35%. Men 85% låter fruktansvärt högt.
Det är ju inte 85 % av alla studenter. Det är 85 % av dem som behövt 3 försök. Och det är ju mer logiskt. Särskilt på tentor som kräver 100 % rätt.
Citera
2022-11-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Tydligen så är det ett tillfälligt avbrott på sjuksköterskeprogrammet i Linköping då 85% inte klarade tentan. Och hälften är spärrade från fortsatta studier och måste ta uppehåll i väntan på det fjärde tentamenstillfället i januari, med bland annat förlorade studiemedel som följd.

Vad är det som försiggår? Inkompetenta lärare? Usla elever? För svårt prov? Eller en mix? Vad är det för folk som på sjuksköterskeprogrammet i Linköping?

Studenterna verkar främst skylla på rättningen av tentan:

Länk till artikeln:
https://www.vardfokus.se/nyheter/tillfalligt-avbrott-pa-utbildningen-studentilska-mot-hoga-krav-och-svara-tentor/?fbclid=IwAR0WMK0N1QL6QApMQ6oyKsZcrujL6OrCU1tWHeHM oeXcND97GyvvytGGcto
Har hänt förr och rätt nyligen i America i en organkemi kurs. Det är alltid en rutten gammal lärare involverad som är bitter och utformar studieinnehållet så att den blir överdrivet bred samtidigt som tentafrågorna kan hyperfokusera i ett område. När det kommer till naturvetenskapliga kurser så är tydlighet A och O. Bort med läraren.
Citera
2022-11-01, 23:20
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är ju inte 85 % av alla studenter. Det är 85 % av dem som behövt 3 försök. Och det är ju mer logiskt. Särskilt på tentor som kräver 100 % rätt.
Det är 87 personer som är spärrade till nästa termin. Sammanlagt 87/203 personer är spärrade. Tidigsre år har antalet godkända pendlat mellan 70-95% efter omtentan. Ja man blir lite brydd, men det är bra att de sållar de som inte kan svenska.

Nästkommande terminer har högre nivå på inlärningskurvan med cirka 50% avhopp fem terminer senare. Resultatet blir då 40 studenter på en hel termin, ohållbart få i relation med kostnaden.
Senast redigerad av daf66 2022-11-01 kl. 23:23.
Citera
2022-11-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Jag vet inte hur reglerna såg ut då eller nu gällande omprövning. Men de säger att alla som ville se sina tentor efteråt fick köa till ett litet rum som bara tre pers fick plats i åt gången, och att när de sa att de ville se sina tentor så fic de frågan om de ville hämta ut dem så de kunde läsa dem utanför rummet, vlket de sa ja på eftersom rummet var litet och kön lång, och när de bestämde sig för att överklaga betyget så fick de veta att det inte gick eftersom de hade hämtat ut sina tentor, vilket tydligen betydde att de inte längre kunde bevisa att tentorna var original.

Ja det var det vidrigaste jag hört på länge mycket fult hanterat att de inte upplyst studenterna om detta innan. Jag hade kontaktat rektorn och dekanen bara för att jävlas men det kommer förmodligen inte leda någon vart om inte någon brutit mot någon regel, om så är fallet kan din kompis anmäla universitetet till universitetskanslersämbetet men det ändrar ju inte betyget tyvärr.
Citera
2022-11-01, 23:31
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Problemet är väl att om det ska kunna finnas vårdpersonal att anställa framöver så kommer de behöva sänka kraven och helt enkelt göra proven lättare, vilket medför att vården kommer bli sämre.
Se bara på hur det gick för Polismyndigheten efter att kraven sänktes...
Jag är själv utbildad sjuksköterska och tycker att skolan va ganska enkel ändå, jag behövde inte anstränga mig särskilt. Skillnaden från många andra yrken är ju att det viktigaste (enligt mig och många andra) är bemötandet med patienter/anhöriga samt förmågan att arbeta i team. Mycket av det andra lär man sig när man jobbar, den sociala kompetensen lär man sig inte i skolan.
Även om kraven skulle sänkas i skolan så skulle många bli underkända på praktiken, där möter man andra sjuksköterskor som de flesta först och främst kollar hur studenten beter sig bland patienterna.

Ska tilläggas att det är mycket praktik på ssk-programmet, själv hade jag 6 olika. Man fångas upp rätt snabbt, men på den sista förväntas du typ klara jobbet redan i alla fall de sista veckorna och gör du inte det får du ingen examen (hände flera i min klass).
Senast redigerad av cybergrodan 2022-11-01 kl. 23:35.
Citera
2022-11-01, 23:32
Medlem
Haft ssk-studenter sedan -96. Mattekunskaperna blir sämre och sämre.
Brukar alltid fråga dem följande:
”Du blandar antibiotikapulver i en 100 ml’s påse. Blandningen ska gå in på 20 min. Pumpen räknar ml/tim.
Vilken dropptakt knappar du in?
Detta är sjuans matematik. Ungefär 1/10 klarar det snabbt och utan hjälp.
Vissa börjar lalla om droppar/minuten och ska multiplicera med 20.
Andra ska ställa upp en ekvation på papper. Vissa håller på i 20 min och är osäkra på svaret. Många säger att det ska vara 33,3 ml/timmen.
Blir fan mörkräddd !!!!!

Svar: 300 ml/Tim
Citera
2022-11-01, 23:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det som är mest skrämmande är väl att du har barn. Om du försöker att använda bägge dina hjärnceller så ska vi försöka hjälpa dig genom denna traumatiska situation. Enklaste svaret blir att om dom inte klarar tentorna då blir dom inte sjuksköterskor, då möter inte dina stackars barn dessa människor. Klarar dom tentorna och får sin legitimation kommer dom att ge dina barn rätt spruta. Fast med tanke på hur korkad du verkar vara är det kanske bättre för barnen att få fel spruta
Fast det stämmer inte. Ju mer man sänker kraven, desto sämre sjuksköterskor kommer att examineras. Samma trend ser vi inom polis- och läraryrket. Tyvärr verkar du för dum för att förstå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in