2022-11-02, 11:33
Medlem
maxatdunders avatar
Vill ju ta studenternas parti om läraren ger olika betyg till olika studenter trots liknande svar. Att folk kuggar är inte ovanligt, 50% F på vissa tentor är återkommande fenomen.
Citera
2022-11-02, 11:36
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Tydligen så är det ett tillfälligt avbrott på sjuksköterskeprogrammet i Linköping då 85% inte klarade tentan. Och hälften är spärrade från fortsatta studier och måste ta uppehåll i väntan på det fjärde tentamenstillfället i januari, med bland annat förlorade studiemedel som följd.

Vad är det som försiggår? Inkompetenta lärare? Usla elever? För svårt prov? Eller en mix? Vad är det för folk som på sjuksköterskeprogrammet i Linköping?

Studenterna verkar främst skylla på rättningen av tentan:

Länk till artikeln:
https://www.vardfokus.se/nyheter/tillfalligt-avbrott-pa-utbildningen-studentilska-mot-hoga-krav-och-svara-tentor/?fbclid=IwAR0WMK0N1QL6QApMQ6oyKsZcrujL6OrCU1tWHeHM oeXcND97GyvvytGGcto

Detta är ännu ett resultat av att folk knarkar och förnekar att det ger dåliga konsekvenser.
Citera
2022-11-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Tydligen så är det ett tillfälligt avbrott på sjuksköterskeprogrammet i Linköping då 85% inte klarade tentan. Och hälften är spärrade från fortsatta studier och måste ta uppehåll i väntan på det fjärde tentamenstillfället i januari, med bland annat förlorade studiemedel som följd.

Vad är det som försiggår? Inkompetenta lärare? Usla elever? För svårt prov? Eller en mix? Vad är det för folk som på sjuksköterskeprogrammet i Linköping?

Studenterna verkar främst skylla på rättningen av tentan:

Länk till artikeln:
https://www.vardfokus.se/nyheter/tillfalligt-avbrott-pa-utbildningen-studentilska-mot-hoga-krav-och-svara-tentor/?fbclid=IwAR0WMK0N1QL6QApMQ6oyKsZcrujL6OrCU1tWHeHM oeXcND97GyvvytGGcto

Någon ansvarig examinator tröttande på den låga nivån på dagens studenter?

De kan för f-n knappt skriva och läsa nuförtiden som det verkar.

Och sen skyller man på rättningen? Tror dom att det räcker med att "tänka" rätt men skriva "lite" fel svar? Idioter.

Inte konstigt att anmälningarna till IVO ökar lavinartat.

Något måste göras innan det är för sent.
Citera
2022-11-02, 12:17
Medlem
DraconianTimess avatar
Tror att det går rejält med skit här på Flashback!
De flesta har snöat in sig på att det är diverse invandrare och andra mindre begåvade på universitetet. Hur vet ni det? Hur många av er har erfarenhet av att läsa på universitet?
Jag vet själv med mig att 85% underkända inte är något ovanligt. Skillnaden är att här har det kommit ut.
Dessutom har universitet inget krav på att lärare skall vara legitimerade. Man kan med andra ord få in alla möjliga figurer som kanske har kunskapen, men inte förmågan att lära ut.

Själv var jag med i gruppen bland de 90% underkända i matte på BTH (Blekinge Tekniska Högskola i Karlskrona). Medan andra kämpade järnet så var jag bland de som låg längst bak. Skrev in mig på samma kurs med annan lärare på Malmö Högskola (numera Malmö Universitet) och klarade mattekursen på första försöket.
Var låg felet? Jo på den totalt värdelösa matteläraren som fanns på BTH.

En annan kul anekdot från BTH är läraren som hade föreläsning i hur man räknar på svetskonstruktioner. Vi fick en gästföreläsare från Volvo som fick ett helt annat resultat på svetsberäkningarna och hon verifierade dessutom resultatet med hållfasthetstester.
Så vem skulle vi lyssna på? I det här fallet fick vi rätt för båda räknesätten, fastän vår egna föreläsare hade uppenbarligen fel.
Citera
2022-11-02, 12:20
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Såklart det gör. Universitet är förvaltningsmyndigheter (i folkmun: myndigheter) och lyder således under regeringen, och regeringen har lagt förordningar som innebär att universiteten måste jobba med jämställdhet och andra värdegrundsfrågor. Allt handlar om att inkludera fler invandrare, kvinnor och funktionsnedsatta, och för att möjliggöra detta så måste man sänka kraven. Det är bland annat därför polisutbildningskraven sänktes, för att få fler kvinnor och babbar att ansöka.

Källor:
https://jamstalldhetsmyndigheten.se/aktuellt/publikationer/jamstalldhetsintegrering-i-hogskolor-och-universitet-2019-2/
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/jamstalldhet/jamstalldhetsintegrering/

Men det fungerar inte för vi är inte villiga att betala priset bara för att Samira, Miriam och Aicha
vill bli sjuksköterskor. Klarar dom inte KRAVEN så skall dom inte bli SSK. Det går utmärkt att dom
är USK istället.

Den enda tentan det kan handla om är läkemedelsräkning. Endast 100 % är godkännt.
Alla andra tentor på SSK programmet är relativt enkla. Massa omvårdnadstjafs.

Om vi skulle acceptera 99 % rätt skulle potentiellt 1 på 100 patienter dö för dom fick fel dos.
Nitroglycerin 0,4 mg sublingualt blev 4 mg för decimalfel är vanligaste felorsaken.

Vi du eller ditt barn vara den där 1 på 100 som förlorade livet för att uppfylla politikernas
våta drömmar och Aichas karriärval ?

Nej tack för egen del.
Citera
2022-11-02, 12:46
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Den enda tentan det kan handla om är läkemedelsräkning. Endast 100 % är godkännt. Alla andra tentor på SSK programmet är relativt enkla. Massa omvårdnadstjafs.
Det framgår i artikeln i startinlägget vad det gäller för tenta. Även ett stort antal gånger i inläggen.
Citera
2022-11-02, 12:56
Medlem
Mrcool911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labilegreger
Okej, har du någon form av data på etnicitet?
Lite snabbt räknat så är ca 20 av 60 personer inte ursprungssvenskar.
Citera
2022-11-02, 12:58
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Jag får det till att det är 85% av de som gjorde omtenta tre. Så siffrorna säger inget om hur många som underkänts totalt i den kursen. Men jag kan ha missuppfattat.

Om du har rätt så är detta en ickenyhet. Det är välkänt att ju fler gånger man skriver en tenta desto större är chansen för underkänt.
Citera
2022-11-02, 13:05
Medlem
Dessa skall arbeta i vården! Det är viktigt att dom kan ta till sig viktig information och kunna granska kritiskt den information som tilldelas.

Men jag tror tyvärr att allt för många ser det som en slapp utbildning som man kan glida sig igenom.
Citera
2022-11-02, 13:13
Medlem
belfs avatar
Läkemedelsberäkningarna är matte på mellanstadienivå så inkvoterade raketforskare kommer få problem
Citera
2022-11-02, 13:14
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Om du har rätt så är detta en ickenyhet. Det är välkänt att ju fler gånger man skriver en tenta desto större är chansen för underkänt.
Varför är det så, blir tentorna svårare?
Citera
2022-11-02, 13:16
Medlem
Fyndigt-namns avatar
SSK-utbildningen är faktiskt relativt enkel. Men ribban bara sänks o sänks för att komma in på utbildningen. Hade flera utlänningar i min klass som inte ens kunde göra sig förstådda med svenska men ändå klarade c-uppsatsen av någon anledning.

Man är desperat för nya SSKor och så blir det bara trash.

Dessutom är lektorer hårdare mot svenskar på uppsatser och tentor.

Finns många spån i SSK-programmet.

Jag tycker de ska hålla höga krav så att vi som faktiskt är vettiga syrror blir ännu mer eftertraktade och kan kräva högre löner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in