2022-11-02, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Tipper politiet kunne funnet ut ganske mye om den taperullen hvis de gikk inn for det.
Som sagt, sidene på en slik rull er ofte klebrige, og der kan det henge igjen partikler
som kanskje viser hvor rullen har vært før den ble lagt på skapet i gangen. Hårstrå og
annet organisk materiale kan feste seg. Man kan ganske sikkert også finne ut hvor mye
tape som evt. er revet av, kanskje til og med lengden på de individuelle bitene.

Alt dette fordrer selvsagt at krimteknikerne har tatt alle nødvendige forholdsregler og
forholdt seg til absolutt alt som gjenstander av potensiell interesse.

Jeg klarer ikke helt å fri meg fra mistanken om at TH kan ha hatt til hensikt å lure
politiet inn på åstedet for å tråkke det fullt av politispor før krimteknikerne begynte.

Funn av taperull og strips på et åsted det også befinner seg et brev med krav om løsepenger får meg til å tenke at akkurat disse to tingene har vært gjenstander av stor interesse for politiet og grundig undersøkt.

Andre ting på åstedet, som kanskje kan være av interesse om man tenker litt vidt og bredt, er nok oversett.
Citera
2022-11-02, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Det er vanskelig å se om en eller begge futuruimmennene ligner på voldtektsmannen. Luemannen halter kanskje litt.

De to futurummennene har veldig ulikt ganglag og jeg har vanskelig for å tro at det er en og samme futurummann som er både luemann og telefonmann, men ganglag kan være tilgjort og ganglag påvirkes også av at luemann gikk med større hastighet enn telefonmann.

Sto det i en av artiklene at den voldtektsmannen var 180 cm høy?

Om Futurummennene:
"Tror etterlyste menn er 180-188 og 176-182 cm"
https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-etterlyste-menn-er-180-188-og-176-182-cm/70821612
Enig, tenkte også at forskjellig tempo er vesentlig, og gjør det vanskelig å sammenligne.

Vet ikke om det sto noe om høyde. Greit å vite for å sammenligne.
Citera
2022-11-02, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Enig, tenkte også at forskjellig tempo er vesentlig, og gjør det vanskelig å sammenligne.

Vet ikke om det sto noe om høyde. Greit å vite for å sammenligne.
Her ble det sagt at voldtektsmannen er rundt 180 cm høy:
https://www.nrk.no/video/etterlyser-mann-etter-voldtekt-paa-loren_8915

Noe med ganglaget til voldtektsmannen fra videoen: Fotbladene peker litt utover når han går. (Han har en spesiell "sving" på bena når han går)
(Fetad: Noe som jeg også la merke til på hettemann2).

Sprox-sporene kan kanskje avsløre om skobæreren hadde fotblader som peker utover?

Voldtektsmannen: Tydelige brystmuskler. Atletisk kropp. Hettemann1 har vel også det?
Fetad: Det vises godt både på bilde her og på videoen i den andre artikkelen: https://www.abcnyheter.no/nyheter/2010/05/10/109347/etterlyses-for-voldtekt

Mennene på Futurumvideoen er vanskelig å studere ettersom det ikke er nærbilder og bildene er litt forvrengt (pga dårlig kameraoppløsning?) og luemannen derfor muligens ser tynnere ut enn han er?

Om voldtektsmannen fra abcnyheter-artikkelen:
"Politiet har gitt følgende signalement av mannen:
Han er cirka 180 cm høy, har normal kroppsbygning, mørke øyebryn og mørkt hår.
Han var iført hettegenser eller jakke med stor hette. Hetta hadde han over hodet, denne skjulte mye av ansiktet.
Han snakket norsk."
Senast redigerad av z-z-z 2022-11-02 kl. 15:45.
Citera
2022-11-02, 15:51
Avslutad
Citat:
Om jeg husker riktig, så presiserte politiet at de ikke etterlyste den andre mannen (hettemann2) på videoen i forbindelse med etterlysningen av hettemann1.

Hvorfor presiserte de dette?
Det er litt underlig dersom politiet ønsket å få vite hvem hettemann1 er, ettersom den andre mannen kan ha gjort noen viktige vitneobservasjoner av hettemann1 og kunne ha bidratt med viktige opplysninger.

Så, hvorfor presiserte de dette?
For å gi en beskjed til hettemann2 om at de vet hvem han er?
Tenker årsaken kan være, at Hettemann1s bevegelser er mest interessant i forhold til åstedet:

Kl 10:22 fra parkeringshuset ved Lørenskog Ishall ---> opp trapp over Metrosenteret ---> ned trappen til Festplassen (mellom Metrosenteret og Lørenskog Hus) ---> går i nordgående retning ---> gangbro over RV 159 ---> Mailand Skole ----> Hjelpemiddelsentralen (sørsiden av bygget) ---> Rådhusparken (retning andemateplassen og Elveveien), siste observasjon mot Langvannet.

28 min etterpå blir Hettemannen observert gående i sørgående retning på Festplassen (mellom Metrosenteret og Lørenskog Hus) ---> langs Metrosenteret og opp mot parkeringshuset ved Lørenskog Ishall

Kl 10:22 fra Ishallen
+ X min til Langvannet fra Ishallen
+ 28 min ved Festplassen
+ X min til Ishallen fra Festplassen
= Kl 10:50 + X min

Nå har vi altså fått vite at Hettemann1 er sjekket ut av saken. Har notatet ovenfor i margen.
Citera
2022-11-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Tenker årsaken kan være, at Hettemann1s bevegelser er mest interessant i forhold til åstedet:

Kl 10:22 fra parkeringshuset ved Lørenskog Ishall ---> opp trapp over Metrosenteret ---> ned trappen til Festplassen (mellom Metrosenteret og Lørenskog Hus) ---> går i nordgående retning ---> gangbro over RV 159 ---> Mailand Skole ----> Hjelpemiddelsentralen (sørsiden av bygget) ---> Rådhusparken (retning andemateplassen og Elveveien), siste observasjon mot Langvannet.

28 min etterpå blir Hettemannen observert gående i sørgående retning på Festplassen (mellom Metrosenteret og Lørenskog Hus) ---> langs Metrosenteret og opp mot parkeringshuset ved Lørenskog Ishall

Kl 10:22 fra Ishallen
+ X min til Langvannet fra Ishallen
+ 28 min ved Festplassen
+ X min til Ishallen fra Festplassen
= Kl 10:50 + X min

Nå har vi altså fått vite at Hettemann1 er sjekket ut av saken. Har notatet ovenfor i margen.
Jeg forstår. Takk for fin oversikt
Fetad: Det var da han hadde kommet fra motorveien?

På video med Ø. Milli ble det sagt at Hettemannen gikk en omvei gjennom et boligfelt. Måtte han gå den omveien av en spesiell grunn tro? Hadde omveien noe å gjøre med hans stopp ved søppelkassene? Måtte han gå den omveien for å komme dit? Eller gikk han en omvei etter at han var ved søppelkassene?

Men jeg tenker at hvis det var virkelig viktig for politiet å finne hettemannen, så hadde de vel også etterlyst hettemann2 + den kvinnen som stoppet da de to kom gående i tilfelle disse to husket detaljer om hettemannen som de hadde sett på ganske nært hold og i tilfelle de kunne hjelpe politiet til å finne frem til hettemannen.

Nå husker jeg ikke, men ba politiet også eventuelle vitner (eller andre som gjenkjente mannen) som kunne hjelpe politiet til å identifisere hettemannen om å melde seg?
Senast redigerad av z-z-z 2022-11-02 kl. 16:16.
Citera
2022-11-02, 16:20
Medlem
Citat:
Jeg forstår. Takk for fin oversikt
Fetad: Det var da han hadde kommet fra motorveien?

På video med Ø. Milli ble det sagt at Hettemannen gikk en omvei gjennom et boligfelt. Måtte han gå den omveien av en spesiell grunn tro? Hadde omveien noe å gjøre med hans stopp ved søppelkassene? Måtte han gå den omveien for å komme dit? Eller gikk han en omvei etter at han var ved søppelkassene?

Men jeg tenker at hvis det var virkelig viktig for politiet å finne hettemannen, så hadde de vel også etterlyst hettemann2 + den kvinnen som stoppet da de to kom gående i tilfelle disse to husket detaljer om hettemannen som de hadde sett på ganske nært hold og i tilfelle de kunne hjelpe politiet til å finne frem til hettemannen.

Nå husker jeg ikke, men ba politiet også eventuelle vitner (eller andre som gjenkjente mannen) som kunne hjelpe politiet til å identifisere hettemannen om å melde seg?
De har sikkert funnet hettemann 2 uten å etterlyse offentlig.
Han kan ha blitt gjenkjent av politi, brukt kort eller mobil så de ser det på innsamlet video de ikke har vist oss.
Citera
2022-11-02, 16:26
Medlem
first.springs avatar
Her kommer dommen til PSS.
Interessant lesning.
https://we.tl/t-BbYCfOE2FL
Citera
2022-11-02, 16:51
Medlem
Takk for dommen. Leses i kveld.
Citera
2022-11-02, 16:55
Medlem
Her er VGs første artikkel om dommen:

Han er dømt til 3 år og 3 måneders fengsel.

Tiltalte skal nå dømmes for seks helerier, ett tilfelle av hvitvasking og dokumentforfalskning. Heleriene og hvitvaskingen er begått blant annet ved bruk av omfattende misbruk av andres identiteter», står det i dommen

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/loerenskog-siktet-doemt-i-heleri-sak.qDNube_v2?utm_source=vgfront&utm_content=hoved lopet_row3_pos1&utm_medium=df-86-d30cd1ce

I tillegg TV2:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/drapssiktet-mann-31-domt-for-grovt-heleri-og-hvitvasking/15236791/
Citera
2022-11-02, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Ingen tvil om at tiltalte og hans kone er en duo... Resten får tas i kveld
Citera
2022-11-02, 17:07
Medlem
mister007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Husk popkorn;dette er saker
Citera
2022-11-02, 17:36
Medlem
Nå som dommen er sluppet er det jo greit å minne om hva siktelsen i Lørenskog-saken handler om.

Vedkommende er siktet for drap eller medvirkning til drap. Politiets siktelse handler ikke om kidnapping.
Både etterforskningen og siktelsene viser med all tydelighet hva som er politiets reelle hovedhypotese.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in