2022-11-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Hettemann1 bærer en maske. Hettemann2 har mørk skjeggvekst. Hos han er både øyne, nese, kinn, munn og partier på haken synlig. Hos hettemann1 er både nese og munn dekket av masken.
Takk! Dere som er gode til å sammenligne: Er det likhetstrekk mellom hettemann2 og den mannen på videoen fra voldtektssaken?

Artikler med bilde og video av mannen i voldtektssaken:
Her ser han lang og slank ut (og ligner på hettemann1?). Bildet viser også ansiktet usladdet. Har han samme ansiktsform som hettemann2?
https://www.abcnyheter.no/nyheter/2010/05/10/109347/etterlyses-for-voldtekt
Her ser han kortere og fyldigere ut (og ligner på hettemann2?)
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/denne-mannen-er-etterlyst-for-voldtekt-pa-loren-i-oslo/12692408/
Senast redigerad av z-z-z 2022-11-02 kl. 14:22.
Citera
2022-11-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Sitat fra boka om taperullen:
“Politiet finner også den svarte stripsen i gangen og en sølvtape oppå et skap.”
Tipper kjipeste sort billig-gaffa kjøpt på CO eller Biltema. Kruttsterk lim og lett å rive fra rullen.

Når du nevner det, så er dette et funn som potensielt kan være interessant. Hvis tapen er brukt under forbrytelsen, kan man anta at dette har skjedd på åstedet. Man kan anta at GM bar hansker av ett eller annet slag. Latexhansker vil i så fall være det mest anvendelige for håndtering av f.eks. strips og tape. Tykkere hansker ville gjøre det vanskelig å rive tapen av rullen, eller forsåvidt også håndtere strips.
Uansett vil det være mulighet for at det fins partikler etter GM langs rivekanten på rullen, eller forsåvidt også på sidene, da disse også er klebrig nok til at ting kan bli hengende igjen.

Jeg kan ikke forstille meg annet enn at politiet må ha gjort lab-undersøkelser av alt som ble funnet.

Jeg støtter ikke de mest omfattende villedningsteoriene, men jeg tror at villedning for å peke i retning av kidnapping ble gjennomført, f.eks. brev og krytporigg. På samme måte tror jeg strips og tape bevisst er lagt igjen, ettersom dette er gjenstander som i større grad peker mot kidnapping, enn drap. Bakbundet med strips og tape foran munnen. Tviler derfor på at tapen er brukt, og type hansker brukt da er heller ikke er så viktig.
Senast redigerad av Alsagio 2022-11-02 kl. 14:24.
Citera
2022-11-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Jeg støtter ikke de mest omfattende villedningsteoriene, men jeg tror at villedning for å peke i retning av kidnapping ble gjennomført, f.eks. brev og krytporigg. På samme måte tror jeg strips og tape bevisst er lagt igjen, ettersom dette er gjenstander som i større grad peker mot kidnapping, enn drap. Bakbundet med strips og tape foran munnen. Tviler derfor på at tapen er brukt, og type hansker brukt da er heller ikke er så viktig.

Jeg tror hun kan ha vært både stripset og teipet på toalettrommet hun mulig ble ført inn på etter dyttet inn i trappa. Men det kan selvfølgelig være at taperullen som lå igjen er en rekvisitt. Altså ikke samme taperull som ble benyttet på henne.
Citera
2022-11-02, 14:37
Medlem
Om jeg husker riktig, så presiserte politiet at de ikke etterlyste den andre mannen (hettemann2) på videoen i forbindelse med etterlysningen av hettemann1.

Hvorfor presiserte de dette?
Det er litt underlig dersom politiet ønsket å få vite hvem hettemann1 er, ettersom den andre mannen kan ha gjort noen viktige vitneobservasjoner av hettemann1 og kunne ha bidratt med viktige opplysninger.

Så, hvorfor presiserte de dette?
For å gi en beskjed til hettemann2 om at de vet hvem han er?
Citera
2022-11-02, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Interessant! Er den videoen i en avisartikkel? Hva er i så fall avisartikkelens tittel?

Edit: Har fått link til artikkel.
Her ser han lang og slank ut (og ligner på hettemann1?):
https://www.abcnyheter.no/nyheter/2010/05/10/109347/etterlyses-for-voldtekt
Her ser han kortere og fyldigere ut (og ligner på hettemann2?)
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/denne-mannen-er-etterlyst-for-voldtekt-pa-loren-i-oslo/12692408/
Hvilket av de to bildene stemmer best med mannens egentlige utseende? Han kan jo selvfølgelig ha hatt en annen kroppsvekt i 2018 enn han hadde på det tidspunktet da han ble fanget på video i forbindelse med voldtektssaken.
Ser du har fått link til videoen fra Løren 2010.

Som skrevet, Hettemann1 er sjekket ut, og Hettemann2 var vel aldri aktuell. Jeg tenkte mest på likhet mellom Futurum-mennene (evt er mann 1 og mann 2 i Futurum-videoen samme person) og mannen i Løren-videoen. Jeg spurte om andre ser samme likhetstrekk (halting osv).
Senast redigerad av Havhest 2022-11-02 kl. 14:57.
Citera
2022-11-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Sitat fra boka om taperullen:
“Politiet finner også den svarte stripsen i gangen og en sølvtape oppå et skap.”
Tipper kjipeste sort billig-gaffa kjøpt på CO eller Biltema. Kruttsterk lim og lett å rive fra rullen.

Når du nevner det, så er dette et funn som potensielt kan være interessant. Hvis tapen er brukt under forbrytelsen, kan man anta at dette har skjedd på åstedet. Man kan anta at GM bar hansker av ett eller annet slag. Latexhansker vil i så fall være det mest anvendelige for håndtering av f.eks. strips og tape. Tykkere hansker ville gjøre det vanskelig å rive tapen av rullen, eller forsåvidt også håndtere strips.
Uansett vil det være mulighet for at det fins partikler etter GM langs rivekanten på rullen, eller forsåvidt også på sidene, da disse også er klebrig nok til at ting kan bli hengende igjen.e

Jeg kan ikke forstille meg annet enn at politiet må ha gjort lab-undersøkelser av alt som ble funnet.
enig i det med labbundersøkelser. Alle disse sporene sjekkes og kryssjekkes opp mot andre funn. Det er dette og ny teknologi i krypotosporet som muligens gjør at politiet utad er så sikre på å oppklare saken. Må være noe de vet som ikke er lekket ut. Pss er moduskandidat men litt pussig at han er så uvøren om det står om 21 år. Voldtekten var risikosport. Litt impulsiv type med notorisk kriminell hjerne.
Citera
2022-11-02, 14:54
Avslutad
Citat:
Takk!

Med tanke på Legokatts spekulasjoner om at AE kan ha forsvunnet fra Sv4 i live, tenker jeg på at AEs klær som lå på det lille badet (gjestetoalettet) i 1. etasje kanskje ikke var klær som AE hadde på seg på det tidspunktet da GM kom i kontakt med henne på forsvinningsdagen.
Hvis forbrytelsen stemmer med GG-hypotesen, kan AE ha kjøpt inn andre klær til denne anledningen og hun kan ha kledt seg om etter å ha plantet spor og hun kan deretter ha gått ut for å møte GM som hun trodde at var en venn.

Hvem installerte den appen på AEs mobil?
I hvor lang tid hadde hun hatt denne appen?
Kan GM (som eventuelt var AEs "venn") ha installert denne appen?
"Fall i trapp" kan ha blitt laget ved å slippe eller kaste mobilen ned trappen.

Har TH tenkt over om han blødde i ukene/månedene før forsvinningen og tenkt over om noen kan ha tatt vare på blod og deretter plantet hans blod på dørkarm på ytterdør og på vegg og gulv på gjestetoalettet?

De to mennene i BMW-en i Ås og de to hettemennene (hvis de er involvert) kan kanskje være samme personer? Den ene av de var kraftigere enn den andre.

Kanskje AE ventet i en bil mens Hettemann1 spaserte til Sv4 med et brev? Og deretter kjørte de mot Ås? Kan dette stemme tidsmessig med Ås-observasjonen?

Kan AE eventuelt ha kjørt bil over plen for å hente Hettemann1 i Sv4 som hadde plantet ferdig sporene? Edit: Det stemmer vel ikke med tidspunkt for bil over plen og hettemann1 sin vandring.

Hettemann2 kan kanskje ha vært en tid i huset før bil over plen kom kjørende?
Hettemann1 skulle kanskje bare levere et brev.

AE hadde en stor omgangskrets. Har politiet undersøkt om noen av disse og/eller om noen av disses kontakter hadde tilgang på en slik BMW som ble observert i Ås?

Var det kun 1 vitne til observasjonen av bil over plen?
Var det på et tidspunkt da det var svært lite folk ute?
Jeg har ingen tro på at AEH har bidratt til sin egen kidnapping, slik du foreslår her (eller på andre måter).
Jeg tror ikke en så voksen dame ville gjort det/tenkt på den måten.

AEH har blitt beskrevet på en helt annen måte. Vitner har fortalt at hun er/var svært glad i familien sin, og at hun er/var mest opptatt av å glede disse. AEH var familiens "lim" (nav), ifølge vitner.
Citera
2022-11-02, 14:56
Medlem
Citat:
Om jeg husker riktig, så presiserte politiet at de ikke etterlyste den andre mannen (hettemann2) på videoen i forbindelse med etterlysningen av hettemann1.

Det er litt underlig dersom politiet ønsket å få vite hvem hettemann1 er, ettersom den andre mannen kan ha gjort noen viktige vitneobservasjoner av hettemann1 og kunne ha bidratt med viktige opplysninger.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirkemo
Intervju av politioverbetjent samtidig som at Oslo brann og redningsetat rigger seg til ved vannet.
3:15 - Han snakker om at grunnen til at dem ikke har startet tidligere er eksponerigsfare i forbindelse med saken.
Når journalisten presser videre om hvorfor man har startet akkurat nå, snakker politimannen om forhold som temperatur osv, og at det passer fint i dag.
Han presiserer at det IKKE er Anne hagen man leter etter , men relevante spor.

https://www.youtube.com/watch?v=k3YlJKCzUr8

Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Hvorfor presiserer politiet at det IKKE er TH?
Hvordan kan de vite at det ikke er TH? De mener jo at det er et par timer på dagen de ikke helt sikkert kan redegjøre for han? Er det samme klokkeslett?

Er det fordi de mistenker at det er en annen person, at de har en spesiell i tankene?

Kan det være sønnen? VE?

En ting jeg tenker er at den jakken burde det være mulig å spore opp? Hvit glidelås er veldig tydelig.
Kan man finne bilder på nett av "mistenkte" med samme jakke?

Han ville vel ikke gått på åpen gate med maske? Da vil jeg gjette skjerf, buff eller skjegg.
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ser du har fått link til videoen fra Løren 2010.

Som skrevet, Hettemann1 er sjekket ut, og Hettemann2 var vel aldri aktuell. Jeg tenkte mest på likhet mellom Futurum-mennene (evt er mann 1 og mann 2 i Futurum-videoen samme person). Jeg spurte om andre ser samme likhetstrekk (halting osv).
Takk. Jeg er ikke sikker på at alle politiets utsagn stemmer med fakta. Se innlegg over angående noen av politiets presiseringer. Hva kan være de logiske grunnene til at politiet velger å presisere ting?
Jeg skal se på futurumvideoene.
Senast redigerad av z-z-z 2022-11-02 kl. 14:59.
Citera
2022-11-02, 14:58
Medlem
Citat:

Hettemann2 kom ut av senteret. Han er ikke, som hettemann1, observert signaliserende ved hjelpemiddelsentralen og gående i retning av SV4 på et tidspunkt noe kan ha tilstøtt Fru Hagen. Han ser for det meste også ryggen på en særs godt tildekket person der han vandrer noen meter bak i videoopptaket.

Men klart de kunne etterlyst vedkommende med tanke på at denne kunne ha gjort observasjoner av hettemann1 på vei ut av senteret før hettemann1 passerte utgangen der. Han kunne kanskje klart å tippe høyden på denne særs godt tildekkede personen. Gitt opplysninger om farger på klær, skotype, at personen bar maske osv.

Hettemann1 ser derfor ut til å ha vært langt viktigere for dem å få opplysninger om. Ikke så vanskelig å forstå med tanke på observasjonene gjort av han under gåturen han foretok den dagen.
Citera
2022-11-02, 15:03
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio

Tipper politiet kunne funnet ut ganske mye om den taperullen hvis de gikk inn for det.
Som sagt, sidene på en slik rull er ofte klebrige, og der kan det henge igjen partikler
som kanskje viser hvor rullen har vært før den ble lagt på skapet i gangen. Hårstrå og
annet organisk materiale kan feste seg. Man kan ganske sikkert også finne ut hvor mye
tape som evt. er revet av, kanskje til og med lengden på de individuelle bitene.

Alt dette fordrer selvsagt at krimteknikerne har tatt alle nødvendige forholdsregler og
forholdt seg til absolutt alt som gjenstander av potensiell interesse.

Jeg klarer ikke helt å fri meg fra mistanken om at TH kan ha hatt til hensikt å lure
politiet inn på åstedet for å tråkke det fullt av politispor før krimteknikerne begynte.
Citera
2022-11-02, 15:05
Avslutad
Citat:
Takk. Jeg er ikke sikker på at alle politiets utsagn stemmer med fakta. Se innlegg over angående noen av politiets presiseringer. Hva kan være de logiske grunnene til at politiet velger å presisere ting?
Jeg skal se på futurumvideoene.
Nja, jeg er heller ikke sikker på det, men synes ikke det fører noen vei å diskutere det mer enn det allerede har blitt gjort. Det er veldig mulig at ikke alle opplysningene vi har fått stemmer, og at dette er bevisst strategi, men kan bare notere det i margen.

Se forøvrig min edit i innlegget du siterte: "Jeg tenkte mest på likhet mellom Futurum-mennene (evt er mann 1 og mann 2 i Futurum-videoen samme person) og mannen i Løren-videoen."
Citera
2022-11-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Nja, jeg er heller ikke sikker på det, men synes ikke det fører noen vei å diskutere det mer enn det allerede har blitt gjort. Det er veldig mulig at ikke alle opplysningene vi har fått stemmer, og at dette er bevisst strategi, men kan bare notere det i margen.

Se forøvrig min edit i innlegget du siterte: "Jeg tenkte mest på likhet mellom Futurum-mennene (evt er mann 1 og mann 2 i Futurum-videoen samme person) og mannen i Løren-videoen."
Det er vanskelig å se om en eller begge futuruimmennene ligner på voldtektsmannen. Luemannen halter kanskje litt.

De to futurummennene har veldig ulikt ganglag og jeg har vanskelig for å tro at det er en og samme futurummann som er både luemann og telefonmann, men ganglag kan være tilgjort og ganglag påvirkes også av at luemann gikk med større hastighet enn telefonmann.

Sto det i en av artiklene at den voldtektsmannen var 180 cm høy?

Om Futurummennene:
"Tror etterlyste menn er 180-188 og 176-182 cm"
https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-etterlyste-menn-er-180-188-og-176-182-cm/70821612
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in