Citat:
Ursprungligen postat av
WZno75
Någon nämnde "Pertorpsgölen Eksjö" för nån dag sedan, var det random inlägg eller vad handlade det om?
Jag skrev om den här ”gölen” :
Google Maps…
Typ rakt väster ut om man utgår från ”Hasses Gatukök” ligger en sjö/göl ”Klastorpargölen”.
Om vi nu utgår från Klastorpargölen. Öster om sjön ligger ett ”ödehus”. Eller inte öde som att folk varit inne i huset. Det är låst. Men trädgården är igenväxt och ingen uppkörd väg fram till huset. Kanske någon som ärvt och bara ser till det var 10:e år typ..ingen aning såklart, men status på huset är väl i den ”stilen”.
På framsidan av huset finns en stor grön handpump/brunn.
Detta vet jag för att jag gick rakt på huset i vårt egna sök förra helgen. Vi kollade allt vi kunde. Det hade börjat bli mörkt och vi hade amatörmässigt bara våra telefoner som ficklampor. Brunnen rubbade vi inte på. Men mossan i kanterna såg ändå orörd ut..
Under huset fans plats för att krypa in/gömma. Vi lyste och kunde varken se eller känna någon lukt.
Kändes spontant ”stillsamt”, inte så nedtrampat men visst fanns det några tecken på kliv i högt gräs. Men inte som att man fart runt.
Men. Ändå.
Om man går runt sjöns topp, väster. Där finns ett stort stenchakt (vet inte om det heter så). Men iaf, väldigt mkt sten i varierande stl. En ny/tillfällig stenväg är lagd till området.
Vi kom ifrån kalhygget och skogen, men gick ut via grusvägen och då finns där en bomm in till området. Dock så var den ej låst.