2022-10-31, 21:16
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Vet många som känner JJ tex, men det hjälper ju knappast ändå. Dem behöver ju inte veta något om brottet i sig för det. Inte ens hennes närmsta verkar ju veta något, så varför skulle vi resten göra? Hade någon vetat mer hade det varit löst för längesen.

Det kan vara en iakttagelse, något man grunnat på som inte riktigt stämmer, något man hittat på gatan, det där lilla som kanske inte verkar betydelsefullt men ändå kan vara avgörande. En reklamutdelare, någon som städat gatan tidigt på morgonen, någon som jobbat natt och kommer hem kan ha gjort observationer som kan hjälpa till och lösa så att T hittas.
Senast redigerad av Pythia_88 2022-10-31 kl. 21:18.
Citera
2022-10-31, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Det känns utan tvekan att JJ var den drivande i detta fall. jag tror att dom kör en till häktningsperiod sen kanske det släpper MH iaf eller båda. men med punktmarkering då

Betvivlar starkt att polisen kommer lägga resurser på att punktmarkera MGM. Vågar rentav påstå att man inte kommer att göra det. Möjligen närmaste dygnet efter frisläppande.

Man har i så fall om de släpps fria, om inget nytt kommer fram, varken ett BO eller en klarlagd GM. Polisen kan inte slösa resurser (skattepengar och personal) på att bevaka två personer som man inte ens vet om de är skyldiga till något brott.

Det som kommer hända är att utredningen i princip nästan läggs på skrå tills dess att det kommer in nya uppgifter som kan sätta händelseförloppet i dager något klarare. Detta kan ske genom lite rutinförhör eller liknande. Sen kommer det förmodligen bli upp till allmänheten att via slumpen hitta T, om det sker.

Risken finns annars att det här blir ett fall där vi aldrig får veta vad som hände. Ytterligare ett cold case fall. Vet inte riktigt hur många regionen har av sådana i dagsläget, men det lär ju vara några tiotal.
Citera
2022-10-31, 21:18
Medlem
En sak slår mej om någon utav de misstänkta kvinnorna ska ha via sms-meddelande uttalat något hot mot Tove efter det att Tove och kvinnorna lämnat Nöjet ? men det är bara en teori som har dykt upp plötsligt.
Citera
2022-10-31, 21:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Det är en trådsanning att mobiltelefonen har hittats hos JJ. Polisen har aldrig bekräftat det. När man började söka i dammar för några dagar sen uppgav man att man letade efter en mobiltelefon.
Hon har den t/r till donken.
Citera
2022-10-31, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Jag skulle nog tippa på att åklagaren kommer att ge beslut om de bägge misstänkta kvinnliga GM ska få förlängd tid i häktet.

Det är inte åklagaren som beslutar om det.
Citera
2022-10-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Om detta stämmer, tyder det på att man inte är helt övertygade om tjejernas inblandning i TTs försvinnande.

Jag tror att gärningsmannaprofilgruppen som kommit in från Noa har bedömt det som väldigt osannolikt att MGM är inblandade med tanke på deras ålder, att de är tidigare ostraffade och att varken Tove eller något konkret har kunnat hittas/knytas till MGM. Det har liksom gått två veckor och T är spårlöst försvunnen samtidigt som varenda millimeter av Vetlanda är finkammat, samt platser som MGM har koppling till. Två tidigare unga ostraffade tjejer är inte kapabla till det.

Lägg till att båda håller tyst, vilket får anses som väldigt ovanligt. Oftast brukar en av dem sjunga inom sinom tid.

Det framstår som osannolikt. Åter. MGM är de sista som såvitt känt såg TT i livet. De har själva, såvitt jag förstår, bekräftat det (dvs det finns ingen uppgift om någon som har sett henne i liv efter det att hon enligt TT påstås ha cyklat hem). Det finns ett antal, högst besvärande, indicier:

- JJ och MT har olika uppgifter om Mcdonaldsutflykten. JJs utsaga har vederlagts av grannen som jag förstår det.
- Det har hörts ett antal dunsar och hammarliknande slag från JJs lägenhet. Dessa har såvitt känt inte fått någon godtagbar förklaring.
- Grannar har knackat på efter dunsar/hammarliknande slag. Ingen öppnade.
- JJ uppträdde märkligt när hon stöter på sin granne lite senare, efter att dunsarna har förekommit.
- JJ påstår att någon ska hämta upp henne för att handla på Mcdonalds. Men när hon istället får skjuts av grannen köper hon typ bara chilicheese (och något mer lätt - minns ej vad)
- Av någon anledning har JJ plockat upp en påse i TT:s cykelkorg när hon återkom. Det framstår som märkligt om JJ trodde att TT då hade cyklat hem.
- JJs cykel har flyttats från TT:s lägenhetshus efter att TT kom hem från Mcdonalds-utflykten.
- JJ och TT påstås ha setts i en immad bil vid ett naturreservat på söndagsmorgonen. Det är ett högst ovanligt ställe att bege sig till, särskilt med bil, en söndagsmorgon efter en fest-lördag som har slutat vid 02-03-tiden. Särskilt om man gillar droger.
- Etc

Jag tror att de är högst inblandade och att en av dem, antagligen JJ, gjort sig skyldig till själva mordet. MT medhjälpare i någon utsträckning. Så även JJ:s fader.
Citera
2022-10-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Måste bara tillägga att det kan vara så att JJ manipulerat/tvingat MH att hjälpa till.
Tror oxå MH har blivit manipulerad.
Skulle mycket väl kunna tänka mig att MH har berättat vad hon vet, men att de måste hitta mer bevis och kanske Tove för att kunna gå vidare.
Någonting säger mig att de har mer än vi vet ändå, tack vare tystnaden till/från media samt att GW (oavsett vilken teori han lutar åt) gav lokala polisen kred för att de har skött denna utredning bra hittills.
Citera
2022-10-31, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Är det förundersökningsledaren hos Polisen som tar beslut om förlängd häktning ?
Citera
2022-10-31, 21:21
Medlem
borjeBandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova

För att vara helt korrekt så jo, det är åklagare som beslutar om det ska ansökas om förlängd häktning, det är domstolen som gör bedömning om det bifalles eller avslås
Citera
2022-10-31, 21:22
Medlem
Citat:
Är det förundersökningsledaren hos Polisen som tar beslut om förlängd häktning ?
Nej, det är tingsrätten som avgör det i det här fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Det framstår som osannolikt. Åter. MGM är de sista som såvitt känt såg TT i livet. De har själva, såvitt jag förstår, bekräftat det (dvs det finns ingen uppgift om någon som har sett henne i liv efter det att hon enligt TT påstås ha cyklat hem). Det finns ett antal, högst besvärande, indicier:

- JJ och MT har olika uppgifter om Mcdonaldsutflykten. JJs utsaga har vederlagts av grannen som jag förstår det.
- Det har hörts ett antal dunsar och hammarliknande slag från JJs lägenhet. Dessa har såvitt känt inte fått någon godtagbar förklaring.
- Grannar har knackat på efter dunsar/hammarliknande slag. Ingen öppnade.
- JJ uppträdde märkligt när hon stöter på sin granne lite senare, efter att dunsarna har förekommit.
- JJ påstår att någon ska hämta upp henne för att handla på Mcdonalds. Men när hon istället får skjuts av grannen köper hon typ bara chilicheese (och något mer lätt - minns ej vad)
- Av någon anledning har JJ plockat upp en påse i TT:s cykelkorg när hon återkom. Det framstår som märkligt om JJ trodde att TT då hade cyklat hem.
- JJs cykel har flyttats från TT:s lägenhetshus efter att TT kom hem från Mcdonalds-utflykten.
- JJ och TT påstås ha setts i en immad bil vid ett naturreservat på söndagsmorgonen. Det är ett högst ovanligt ställe att bege sig till, särskilt med bil, en söndagsmorgon efter en fest-lördag som har slutat vid 02-03-tiden. Särskilt om man gillar droger.
- Etc

Jag tror att de är högst inblandade och att en av dem, antagligen JJ, gjort sig skyldig till själva mordet. MT medhjälpare i någon utsträckning. Så även JJ:s fader.

Hur förklarar du att T fortfarande är spårlöst försvunnen? När man lagt ner enorma resurser på att hitta henne?
Citera
Medlem
borjeBandits avatar
Citat:

Åklagaren är förundersökningsledare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in