2022-10-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Var någonstans satt dom i en bil med igen immade rutor ?

Illharjen
Citera
2022-10-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas811
Illharjen
Är det bekräftat av någon
Citera
2022-10-30, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Utan en kropp kommer ingen åtalas för mord/brott mot griftefriden. Det kan inte bli tal om ett sådant åtal om man inte har ett bevis för att ett sådant brott har skett. Och om nu en åklagare skulle mot all förmodan väcka ett sådant åtal som kommer det inte vinna gehör i rätten sedan.

Betänk att utan en kropp så vet man inte ens vem som skulle ha begått brottet. Man har ju egentligen blott en sannolikhetsgrund här att det är M eller J (eller båda) som har begått ett personbrott mot T. Men man vet inte vad för brott eller av vem.

Som exempel på det kan du ju ta läkarna som styckade da Costa där man inte kunde utesluta att hon faktiskt inte hade mördats utan dött en naturlig död. Att hon hade styckats av läkarna stod utom rimligt tvivel (däremot hade preskriptionstiden gått ut för det typet av brott och därmed kunde de inte dömas för det eftersom de aldrig åtalats för det). Något annat brott kunde man inte heller avgöra vem av läkarna som hade begått. Med det i åtanke så undrar jag om man verkligen kommer kunna åtala J eller M för något annat än eventuellt möjligen olaga frihetsberövande, men även det är högst tveksamt pga man inte ens vet om de har begått ett sådant brott, eller vem av dem som begått det eventuella brottet. Det handlar ju helt om vad de själva säger i sina förhör, för någon konkret bevisning har ju vad det verkar än så länge inte dykt upp i utredningen.

Instämmer i att det blir svårt att sätta dit någon om de inte hittar kroppen. Jag utgår från att den kommer att hittas, tror inte att tjejerna lyckats gömma den så väl att den är borta för gott.
Citera
2022-10-30, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Är det bekräftat av någon

Vet ej det tyvärr om de är trådsanning eller bekräftat.
Citera
2022-10-30, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
uppgiften att hon gått fram t silverfärgad bil utanför McDonals har även media hintat om.
Så det lär stämma..
Här i tråden skrevs idag el igår
att ägaren till den silverfärgade bilen skulle avföras
han var visst son till en polis..den där killen som talade med J han som satt i den där silverfärgade bilen.
Okej. Där kan vi ha en förklaring. Det är väl så i synnerhet på mindre orter att om man har nära släktband till poliser så är man immun. Det är tråkigt eftersom han kan ha viktiga uppgifter att lämna i det här fallet.
Citera
2022-10-30, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Är dessa bilder tagna nu? JJ's bostad är till höger enligt ritning, notera att stegen är böjd upptill, någon har vid något tillfälle pysslat med något där. Det känns ju som konstaterat närmast att det var den vägen dom fick ut TT. Fönstret är dessutom tomt på grejer som man isåfall skulle vänta sig. Börjar bli mycket nu som pekar på att TT mördats i bostaden.

https://www.bildtagg.se/bild/nd9wrb9bgmh00wqgpwt1xirp
Brandstegar är ofta böjda på det sättet för att det skall bli säkrare att lämna stegen eller tvärtom. Att någon skulle gå upp dit med en gassvets för att böja ett galvaniserat stålrör finner jag som mycket osannolikt.
Citera
2022-10-30, 18:01
Medlem
Citat:
Vet ej det tyvärr om de är trådsanning eller bekräftat.
Hade JJ med sig Toves mobil och handlade med hennes bankkort på McDonalds? Nån som vet?.
Citera
2022-10-30, 18:01
Medlem
zugfahrers avatar
Baserat på vilket håll tråden pekar:
Motiven för att mörda. De fyra L'en. Lust, love, loathing and loot. Dvs, lust, kärlek, avsky och plundring.

Har TT rejectat JJ's romantiska kärleksförklaringar? Har TT varit en kärleksrival? Har TT bevittnat något kriminellt som JJ gjort? Eller har ett fysiskt gräl gått överstyr? Rivalitet? Natural Selection. TT kan ju knappast ha triggat JJ med en negativ kommentar kring de fina blomlapparna hon har satt på sin dörr. Har TT försökt sätta JJ på plats och det slagit slint?

Känns inte som plundring är anledningen, då man inte är särskilt rik som lärare/student, boendes hos pappa. Tror TT's tvillingsyster har en del att tillägga i allt.
Senast redigerad av zugfahrer 2022-10-30 kl. 18:32.
Citera
2022-10-30, 18:02
Medlem
FruEds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Spekulationer igen:

- Oljuden i lägenheten är JJ och MH som attackerar TT.
- Antagande är att när JJ lämnar lägenheten så är TT död eftersom MH antagligen inte kunnat hantera TT själv , psykiskt eller fysiskt … alternativ t döende … nä.. jag tror nog JJ ser till att TT är död innan hon går ut … vi har inga observationer på ljud efter att JJ åkte till MCD heller ?
- När JJ kommer tillbaka från McD stannar dem i lägenheten någon timme och funderar på vart / vad dem ska göra ….
- Just nu finns det väl bara ett scenario … att dem haft ”TUR” och lyckats få ut TT genom trapphuset mellan 04:00 och 06:00 … därefter kört kanske någon timme …
- För att sedan vända tillbaka och pausa vid Illharjen där vittnen sett dem mellan 07:00 och 09:00 …där sitter dem och funderar på vad som hat hänt …alternativt dumpat telefon och nycklar

Fel / brister / frågetecken ?

Tror precis som dig att om uppgiften att dom setts kring Illharjen stämmer så är det inte där kroppen dumpats utan paus tar man nog efter att ha fått lite distans till kroppen. Alternativt att dom diskuterar vart dumpning bör ske och har någon då knackat på rutan som har nämnts i tråden så lämnar man nog ingen kropp där..

Jag har börjat spekulera i om det kan finnas andra ställen i lägenhetshuset som dom skulle kunna ha styckat kroppen för lättare förflyttning.. Den här ytan mellan lägenheterna tex. Tror vi att polisen har kollat med Luminol där? Skulle annars vara rätt smart att stycka kroppen i något gemensamt utrymme dit alla grannar har tillgång.. Att TTs mobil åkt med till McDonalds va ju troligen ett misstag. Tänker om JJ sen fått en snilleblixt att försöka hävda att det va grannen som måste haft TTs mobil..

Sen har jag också tänkt mycket på JJs pappa. Har svårt att se att han skulle hjälpa till eller ens ringas av JJ. Men det betyder inte att JJ inte har tillgång till hans kunskap. Han kan mycket väl sagt vid diverse sammanhang alltifrån ”Hoppar man ner här i vattnet då kommer man aldrig upp igen” eller ”Hade jag någonsin behövt bli av med en kropp, så hade jag lagt den i vattnet här” Kanske lite på skämt..

Ber om ursäkt ifall något av detta skrivits tidigare men jag har helt tappat bort mig i tråden senaste dagarna och inte lyckats läsa allt på dom senaste hundratalen..
Senast redigerad av FruEd 2022-10-30 kl. 18:04.
Citera
2022-10-30, 18:03
Medlem
Citat:
Vad menar du med att bevisen kan stekas i den processen?

Som att klampa in på en brottsplats och kontaminera eller trampa runt eller liknande så kan samma ske i processen när de tömmer en dator eller en mobil om man gör fel. Systemet gör det mesta jobbet men man ska veta vad man gör så det inte går snett. Alltså att data förloras.

Samma sak när du loggar in i nåt konto. Då sätter du igång massa processer som kan ge t.ex en ”false positive”, alltså sånt som ser positivt ut för utredningen men som kanske inte stämmer i verkligheten.

Senaste position kanske flyttas till polishuset och den för utredningen viktiga kanske raderas bara för att ta ett hypotetiskt exempel.

Så ska de återskapa en mobil, vilket sällan görs, så krävs det familjens medgivande, krångel med operatör och annat. Och sen kan det visa sig att den är säkerhetskopierad senast för två månader sen… Alltså inga aktuella ”data”.

Däremot så får man tillgång till olika appar och konton om man lyckas den vägen. Och där kan färsk data finnas i chattar.

Men i stunden så tror jag att MH och JJ’s mobiler är hetare än TT’s. Bevismässigt.

För att helt enkelt kunna ställa det som finns i dem mot det de säger i förhör.

Polisen (eller ja programmet de använder) kanske återskapar chatthistorik. MGM emellan. Hoppsan.
Citera
2022-10-30, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Inte för att jag tror att en "elpistol" använts, men varför skulle inte någon av tjejerna kunna ha en för självförsvar? Lätt att få tag på och kostar bara någon hundring...
Jag har en. Det är bra att ha, det kan dom mycket väl ha haft också.
Citera
2022-10-30, 18:11
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Som att klampa in på en brottsplats och kontaminera eller trampa runt eller liknande så kan samma ske i processen när de tömmer en dator eller en mobil om man gör fel. Systemet gör det mesta jobbet men man ska veta vad man gör så det inte går snett. Alltså att data förloras.

Samma sak när du loggar in i nåt konto. Då sätter du igång massa processer som kan ge t.ex en ”false positive”, alltså sånt som ser positivt ut för utredningen men som kanske inte stämmer i verkligheten.

Senaste position kanske flyttas till polishuset och den för utredningen viktiga kanske raderas bara för att ta ett hypotetiskt exempel.

Så ska de återskapa en mobil, vilket sällan görs, så krävs det familjens medgivande, krångel med operatör och annat. Och sen kan det visa sig att den är säkerhetskopierad senast för två månader sen… Alltså inga aktuella ”data”.

Däremot så får man tillgång till olika appar och konton om man lyckas den vägen. Och där kan färsk data finnas i chattar.

Men i stunden så tror jag att MH och JJ’s mobiler är hetare än TT’s. Bevismässigt.

För att helt enkelt kunna ställa det som finns i dem mot det de säger i förhör.

Polisen (eller ja programmet de använder) kanske återskapar chatthistorik. MGM emellan. Hoppsan.
Jösses.

Det är knappast så att den vanliga poliskonstapeln sätter sig ned och börjar försöka lista ut inloggning eller lösenord och startar appar till höger och vänster.

Har du ett enda exempel på när polisens regionala it-brottscentrum eller NFC, Nationellt forensiskt centrum gjort något av de fel du påstår faktiskt händer i dina inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in