2022-10-30, 12:50
Medlem
Hej! Första inlägget. Har fått vänta några dagar på att få kontot aktiverat, men ville bolla en teori. Har inte sett att scenariot Har diskuterats.

Hur var det med det andra samtalet/meddelandet till pojkvännen? Var kom uppgiften från att hon ringde och sa att hon var på g hem? Minns jag rätt att MGM sa det? Jag tänker såhär. TT uppmanas ringa för att säga att hon är på väg hem. Eller, TT börjar känna sig obekväm med nåt som händer och säger till MGM att hon bara ska ringa och säga att hon är på väg hem. Hon når telefonsvarare och låtsas prata med pojkvännen. Istället för att lägga på, gömmer hon telefonen, så pojkvännen ska höra att det är problem. Pojkvännen hör detta på morgonen och kontaktar polis. Kan det vara därför polisen verkar så säkra på att det inte är ett frivilligt försvinnande?
Kan det vara därför de får bråttom att göra sig av med telefonen strax efteråt? De upptäckte att samtalet fortfarande var igång, vet att TT har snapkarta, så prio ett blir att få ut telefonen?
OBS. Spekulationer. Välkomnar kritik på resonemanget.
Citera
2022-10-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Somsagt, jag vet inte mer än det jag nu skrivit.
Angående pappan så har jag också läst det i tråden, men det är inte jag som kommit med den uppgiften.

Det som vore till extrem hjälp från dig är bara om du kan skaffa en så exakt tid som möjligt för detta möte med JJ och MH vid Illharjen på söndagsmorgonen och på en skala från 1-10 på hur säkra uppgiftslämnaren är på att det är JJ och MH i den röda Alton …

Då har vi en tidsangivelse på söndagsmorgonen som låser en hel del i form av hur långt bort osv
Citera
2022-10-30, 12:54
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Nja, om någon tar stryptag hinner du skrika innan du börjar "domna av" om det inte utförs av ett proffs.
Det är bara på film man segnar ihop utan ett ljud. Detsamma gäller teorierna om stekpanna i huvudet och silvertejp över munnen.
Det enda ljudlösa jag kan tänka mig är om T somnat (då antagligen av droger). Men tidslinjen talat emot det.

Du låter väldigt självsäker i ditt påstående, själv tycker jag det låter orimligt. Har du någonsin blivit strypt på riktigt att du kan med erfarenhet säga att det är som du säger?

Om nu Tove följde med självmant till lägenheten måste det betyda att hon inte kände sig hotad, åtminstone inte till livet. Vi vet ju inte i dagsläget vad som hänt i lägenheten om ett bråk eskalerat där som blivit högljutt eller om JJ egentligen planerat det i huvudet på vägen till lägenheten och sedan överfallit TT i det tysta. Om hon nu blivit strypt tror jag inte att TT skulle hunnit skrika och dessutom skulle hon antagligen inte vetat i den sekunden att det var på blodigt allvar. För att kunna skrika så att det hörs krävs ju att du får ordentligt med luft i lungorna och att du sedan kan få ut den luften, med ett rejält stryptag (spekulationer från min sida) borde det vara ytterst svårt att skrika. Förövrigt kan kvävning gå till på flera sätt.
Citera
2022-10-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettfantastisktnamn
Hej! Första inlägget. Har fått vänta några dagar på att få kontot aktiverat, men ville bolla en teori. Har inte sett att scenariot Har diskuterats.

Hur var det med det andra samtalet/meddelandet till pojkvännen? Var kom uppgiften från att hon ringde och sa att hon var på g hem? Minns jag rätt att MGM sa det? Jag tänker såhär. TT uppmanas ringa för att säga att hon är på väg hem. Eller, TT börjar känna sig obekväm med nåt som händer och säger till MGM att hon bara ska ringa och säga att hon är på väg hem. Hon når telefonsvarare och låtsas prata med pojkvännen. Istället för att lägga på, gömmer hon telefonen, så pojkvännen ska höra att det är problem. Pojkvännen hör detta på morgonen och kontaktar polis. Kan det vara därför polisen verkar så säkra på att det inte är ett frivilligt försvinnande?
Kan det vara därför de får bråttom att göra sig av med telefonen strax efteråt? De upptäckte att samtalet fortfarande var igång, vet att TT har snapkarta, så prio ett blir att få ut telefonen?
Jag tycker också sista samtalet/röstmeddelander är intressant. Man borde kunna få fram från bakgrundsljud om det gjordes utomhus eller inomhus.
Citera
2022-10-30, 12:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Om dunsarna i lägenheten skulle bero på fight är det ju jättekonstigt att inga skrik hörts.
Också svårt att tänka att bråk skulle eskalera till mord utan höjda röster som borde snappats upp av grannarna.
Om någon håller händerna framför din mun alt stryper dig så är det nog svårt att skrika va? eller om man får en påse över huvudet.
Citera
2022-10-30, 12:56
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Butcher
Det finns ingen chans att Tove själv håller sig borta? Är man 100% på att brott ens skett?

GW var inne på det som ett möjligt scenario i en av de tidiga artiklarna på Aftonbladet. Och det kan ju inte helt uteslutas, även om alltför många indicier talar för att hon faktiskt har utsatts för ett brott.

Även om vi inte vet säkert motivet till brottet, så är brottsscenariot ändå mycket troligare än att hon håller sig undan av egen fri vilja.
Citera
2022-10-30, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Om någon håller händerna framför din mun alt stryper dig så är det nog svårt att skrika va? eller om man får en påse över huvudet.

Eller ett slag först ned en hammare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Du låter väldigt självsäker i ditt påstående, själv tycker jag det låter orimligt. Har du någonsin blivit strypt på riktigt att du kan med erfarenhet säga att det är som du säger?

Om nu Tove följde med självmant till lägenheten måste det betyda att hon inte kände sig hotad, åtminstone inte till livet. Vi vet ju inte i dagsläget vad som hänt i lägenheten om ett bråk eskalerat där som blivit högljutt eller om JJ egentligen planerat det i huvudet på vägen till lägenheten och sedan överfallit TT i det tysta. Om hon nu blivit strypt tror jag inte att TT skulle hunnit skrika och dessutom skulle hon antagligen inte vetat i den sekunden att det var på blodigt allvar. För att kunna skrika så att det hörs krävs ju att du får ordentligt med luft i lungorna och att du sedan kan få ut den luften, med ett rejält stryptag (spekulationer från min sida) borde det vara ytterst svårt att skrika. Förövrigt kan kvävning gå till på flera sätt.
Tränar kampsport där strypning är en del. Såklart inte samma som två händer runt halsen med med samma logik. Jo, du hinner skrika. Om det inte finns med en kudde över huvudet såklart ...
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
GW är inne på att de två MGM borde ha sagt något hittills, eftersom det är tufft att vara häktade i över två veckor med fulla restriktioner om man är tidigare ostraffade.

Även de mest förhärdade brottslingarna sjunger ut efter två veckor i isolation.

Jag funderade lite på det, den ena utav dem borde ju vara rädd för att den andre sjunger ut? Hur funkar det i dessa lägen, har de båda advokaterna som är ansvariga för de båda tjejerna en gemensam kontakt där de berättar för MGM "den andre pratar inte så du kan bara fortsätta neka"? Alltså förekommer det en sån korrespondens mellan advokaterna? Någon som vet?

Det kan ju isåfall vara därför som tjejerna är helt tysta i förhör eftersom de vet om att den andre inte pratar och fortfarande nekar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Bilder från baksidan av huset.

https://www.bildtagg.se/bild/ppx35d63h06x68wqvzf66pqj

https://www.bildtagg.se/bild/nd9wrb9bgmh00wqgpwt1xirp

Är dessa bilder tagna nu? JJ's bostad är till höger enligt ritning, notera att stegen är böjd upptill, någon har vid något tillfälle pysslat med något där. Det känns ju som konstaterat närmast att det var den vägen dom fick ut TT. Fönstret är dessutom tomt på grejer som man isåfall skulle vänta sig. Börjar bli mycket nu som pekar på att TT mördats i bostaden.

https://www.bildtagg.se/bild/nd9wrb9bgmh00wqgpwt1xirp
Senast redigerad av Haldane 2022-10-30 kl. 13:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettfantastisktnamn

Om det nu vore så att T kände att det blivit obekvämt på ett obehagligt sätt så vore väl det logiska att T faktiskt lämnade lghn istället. Eller ringde 112? Att stanna kvar i en situation där hon, som läkarstudent dessutom, skulle uppleva att det är fara och färde för hennes egna hälsa/liv låter långsökt. Det är i så fall snarare mer logiskt antingen att det samtalet skedde under hot, eller att hon helt enkelt inte såg något illvilligt komma alls mot henne.

Skulle det finns en röstinspelning där det hörs att något sker så skulle det dessutom knappast ha tagit ett dygn innan polisen häktade, utan då skulle pojkvännen ha kunnat meddela det som hörs på samtalsinspelningen direkt när han larmar om att hon är saknad på förmiddagen.

Tyvärr så är det resonemanget bristande. Men jag uppskattar och puschar dig till att fortsätta att tänka utanför boxen, för mer sådant behövs. Det är lätt att stirra sig blind på blott en teori. Men i sådana här fall behövs nya synvinklar och inputs helt klart.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Är det troligast att hon är död? Har gått två veckor nu utan att hon hittats.
Stendöd samma natt, ingen har sett röken av henne tyvärr
högst sannolikt strypt antingen med händer/handskar eller påse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in