Citat:
Ursprungligen postat av
DrNoob
Nu är Donbas en intern angelägenhet
Tjetjenien känns ganska ryskt är min ganska oinsatta synvinkel. Huvudstad grundad som ryskt fort. Känns inte spontant som att jag skulle ställa mig på islamistsidan där.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjetjenien
Oavsett är det inte mycket till imperialism där. Möjligen mer av "kampen mot terrorismen". Tjetjenien är alltså inte ett exempel på expansionism som pro-ukraina-nördarna här vill få det till
Om du läser Wikipedia-artikeln som du själv länkar till så kan du se att Ryssland erövrade och annekterade Tjetjenien 1859, under den värsta imperialismen. Vidare kan du läsa att befolkningen i Tjetjenien är 5% ryssar och 95% tjetjener (tjetjensktalande, ett språk som inte har mycket gemensamt med ryska.
Tar du dig dessutom vidare till
engelska Wikipedia kan du läsa om självständighetsomröstningen som hölls i Tjetjenien 1991 där 72% av befolkningen röstade för självständighet och mot att fortsätta vara en del av Ryssland. Av någon anledning accepterade inte det demokratiälskande ryska folket detta utan skickade in stridsvagnarna (och fick duktigt med stryk, men det är en annan historia).
Tycker du fortfarande inte att det är en smula konstigt att Ryssland är så förtjust i att stödja självständighetsrörelser i sina grannländer (Donbas men också Sydossetien och Abkhazien) samtidigt som de blir väldigt sura när någon vill göra sig självständig från dem?
Citat:
Ursprungligen postat av
akademikerfyllo
Den misslyckad drönarattacken mot Sevestopol var ett desperat försök av demokraterna i USA att prococera fram en rysk reaktion bara en vecka innan midterm elections. Ryssland faller inte i fällan, men UK, som är operativt ansvariga, gör sig alltmer till en måltavla om det riktiga helvetet brakar loss. Lägg till detta att UK verkar vara ansvariga för det praktiska gällande sprängningen av Nordstream. NATO är ytterst inhumana som gör allt för att blockera spannmålsleveranser till tredje världen. Västvärlden kommer att orsaka massvält.
Vad har attacken mot Sevastopol med spannmålsexporten att göra? Jag tror nog att spannmålsfartygen vågar köra även utan att ryska flottan garanterar deras "säkerhet".