2022-10-28, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
På vilket sätt är den felaktig?

För att man kan välja att leva sitt liv som det andra könet utan att identifiera sig som det, dvs utan att vara trans. Jag gav dig ju ett alldeles lysande exempel på just detta för en stund sen.

Hon, kvinnan som levde som en man för att kunna skriva en bok om upplevelsen men som fortfarande identifierade sig som kvinna. Hon är inte trans. Hon är cis. Samtidigt har du transpersoner som är kvar i garderoben som lever sina liv som det kön de inte identifierar sig som. Dessa personer är likt förbannat trans.

Vill du ha ett fiktivt exempel så ta Mulan.
Senast redigerad av enhalvboj 2022-10-28 kl. 20:39.
Citera
2022-10-28, 20:36
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
En man föds med kuk. En kvinna med fitta. Det är fakta. Tyck vad du vill, det skiter jag i.
Det är inte fakta. Det är din fördom baserad på intelligensbrist och ignorans.
Citera
2022-10-28, 20:38
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
För att man kan välja att leva sitt liv som det andra könet utan att identifiera sig som det, dvs utan att vara trans. Jag gav dig ju ett alldeles lysande exempel på just detta för en stund sen.

Hon, kvinnan som levde som en man för att kunna skriva en bok om upplevelsen men som fortfarande identifierade sig som kvinna.

Vill du ha ett fiktivt exempel så ta Mulan.

Ok, men hur vet du att den transperson du träffar är en verklig transperson och inte en person som låtsas?
Citera
2022-10-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ok, men hur vet du att den transperson du träffar är en verklig transperson och inte en person som låtsas?

Jag frågar?
Citera
2022-10-28, 20:41
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Jag frågar?

Och både Mulan och undercover-journalisten hade svarat att de vore en man.
Citera
2022-10-28, 20:42
Medlem
Citat:
Och både Mulan och undercover-journalisten hade svarat att de vore en man.

Och?
Citera
2022-10-28, 20:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ja en transvestit är en cisman som klär ut sig till kvinna. Som "lajvar" kvinna ja, det antar jag att man kan säga. Samma med dragqueens. En transkvinna däremot, är en biologisk man som identifierar sig som kvinna. Nåt helt annat.

Vi använder ett annat ord än kön. Genus.
Ja, men problemet är att han inte är en kvinna, men känner sig som en sådan. Det får han förstås göra. Men det förändrar inte verkligheten. Lika lite som du blir en kvinna för att du tar på dig kvinnokläder.
Han är en man som känner sig som en kvinna. En transkvinna men inte en kvinna.
Citera
2022-10-28, 20:44
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Och?

Du hävdade ju själv att ingen av dem var det.
Citera
2022-10-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja, men problemet är att han inte är en kvinna, men känner sig som en sådan. Det får han förstås göra. Men det förändrar inte verkligheten. Lika lite som du blir en kvinna för att du tar på dig kvinnokläder.
Han är en man som känner sig som en kvinna. En transkvinna men inte en kvinna.

Någon som är biologisk man men identifierar sig som en kvinna är en transkvinna ja. Inte en biologisk kvinna. Du sparkar in öppna dörrar.

En transkvinna är fortfarande en typ av kvinna. En transkvinna. Inte en biologisk sådan. En transkvinna.
Senast redigerad av enhalvboj 2022-10-28 kl. 21:28.
Citera
2022-10-28, 20:48
Medlem
Citat:
Du hävdade ju själv att ingen av dem var det.

Ja. Vi känner ju till historierna. Alltså kan vi säga att de inte är det.

I övrigt ser jag inte hur det skulle vara upp till mig att avgöra vad en person känner sig som. Varför skulle jag göra det?
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
En någon som är biologiska man men identifierar sig som en kvinna är en transkvinna ja. Inte en biologisk kvinna. Du sparkar in öppna dörrar.

En transkvinna är fortfarande en typ av kvinna. En transkvinna. Inte en biologisk sådan. En transkvinna.
En transkvinna är en man som känner sig som en kvinna. En typ av man faktiskt om man ska vara korrekt.
Citera
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av howdie11
Det är inte fakta. Det är din fördom baserad på intelligensbrist och ignorans.
Vänligen presentera fakta eller inse att du är en inskränkt transvestit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in