Citat:
Det talas om amorteringskravens varande eller icke.
Det är inte rimligt att begagnade slitna hus ökar alltför mycket - jag har lösningen.
Hus A köps nytt - 10-20% cash säljs efter 10 år beg.
Hus B är 30 år o begränsat skick o lån - köps antingen 100% cash eller köparen övertar lån o
cashar resten
Priset är inte givet - men vad som skall vara givet är att belåningen får inte öka och viss amortering skall ske.
Detta leder till billigare bostadskostnader.
Sen kan vi gå tillbaka till systemet med bottenlån - dvs om beghus anses vara renoverat till nybyggnadsstandard - skick o inte nya regler - då o endast då får belåningen öka - vinst vid ökade lån - längre livslängd
Det är inte rimligt att begagnade slitna hus ökar alltför mycket - jag har lösningen.
Hus A köps nytt - 10-20% cash säljs efter 10 år beg.
Hus B är 30 år o begränsat skick o lån - köps antingen 100% cash eller köparen övertar lån o
cashar resten
Priset är inte givet - men vad som skall vara givet är att belåningen får inte öka och viss amortering skall ske.
Detta leder till billigare bostadskostnader.
Sen kan vi gå tillbaka till systemet med bottenlån - dvs om beghus anses vara renoverat till nybyggnadsstandard - skick o inte nya regler - då o endast då får belåningen öka - vinst vid ökade lån - längre livslängd
Ett system liknande detta skulle leda till högre kvalitet på bostadsmarknaden och lägre priser. Kanske även att folk som idag trissar upp priserna med stora skulder skulle behöva jobba lite mer innan de bjuder sig upp till nocken.
Skulderna skapar risker på marknaden. Nu när folk lånat många miljoner för något som är byggt på 50 talet eller tidigare, och knappt renoverat alls (annat än kök och badrum) så skapar de risk för alla på hela marknaden. Om lånetorskarna inte fanns skulle priset vara lägre, risken vara lägre och känsligheten vid konjuktursvängningar vara lägre.
Om banker inte var en så het marknad kanske vi även skulle ha mer kapital riktat mot verksamheter som faktiskt behövs.. Jag läste någonstans (vet inte om det är sant) att finansbranchen gör lika mycket vinst på stockholmsbörsen som resten av börsen tillsammans.. Den tillför inget värde alls.
Om dessa var syrror, ingeniörer, poliser, lärare och läkare istället så kanske samhället sett annorlunda ut.. Igen, en utopi. Människor är dumma och lata, quickfix med lån och snabba pengar inom finans är mer i vår natur.