Citat:
Jag är alltså i grunden helt med på hur du tänker. Hur det "borde vara"
Men jag har samtidigt varit inne i marknaden så länge liksom hur Sverige har fungerat sedan 60-talet.
Bostadsmarknaden lider av en extrem obalans sedan dess egentligen. Miljonprogrammet försökte lösa efterfrågan liksom reglerade hyror.
Då hade Sverige 7,5 Miljoner invånare
Idag 10,5.
Det är 3 miljoner varav 2 miljoner invandrade som ska bo någonstans.
Bostadsbyggande har inte alls hållit jämna steg.
Obalansen i HUR man bor har också ändrats. Först från 6 pers i en tvåa innan miljonprogrammet till idag 2 pensionärer i 200 kvm villor.
Och värst blir det i populära delar av storstadsområden. (som du hänvisar till)
Om vi tar Vasastan som exempel så har det inte tillkommit många kvm där alls sedan 1973.
Totalt sett bor det inte många fler i innerstaden än det gjorde 1960
Medan hela Stor-Stockholm dubblerats i storlek.
Man behöver inte vara högutbildad i ekonomi för att förstå vilka konsekvenser det har på priserna.
Och Stockholms innerstad blir inte större med åren. Den ligger där den ligger.
Priserna i attraktiva områden i närheten följer samma ekonomiska lagar.
Men jag har samtidigt varit inne i marknaden så länge liksom hur Sverige har fungerat sedan 60-talet.
Bostadsmarknaden lider av en extrem obalans sedan dess egentligen. Miljonprogrammet försökte lösa efterfrågan liksom reglerade hyror.
Då hade Sverige 7,5 Miljoner invånare
Idag 10,5.
Det är 3 miljoner varav 2 miljoner invandrade som ska bo någonstans.
Bostadsbyggande har inte alls hållit jämna steg.
Obalansen i HUR man bor har också ändrats. Först från 6 pers i en tvåa innan miljonprogrammet till idag 2 pensionärer i 200 kvm villor.
Och värst blir det i populära delar av storstadsområden. (som du hänvisar till)
Om vi tar Vasastan som exempel så har det inte tillkommit många kvm där alls sedan 1973.
Totalt sett bor det inte många fler i innerstaden än det gjorde 1960
Medan hela Stor-Stockholm dubblerats i storlek.
Man behöver inte vara högutbildad i ekonomi för att förstå vilka konsekvenser det har på priserna.
Och Stockholms innerstad blir inte större med åren. Den ligger där den ligger.
Priserna i attraktiva områden i närheten följer samma ekonomiska lagar.
Du har många bra punkter, och jag borde kanske vara mer ödmjuk mot en som varit med så länge.
Är dock fortfarande inte övertygad om att priserna där (och i övriga landet) ska fortsätta på samma spår i all evighet. Människor kommer helt enkelt inte kunna finansiera köp om det skulle fortsätta upp mot t e x 250K/m2 i innerstaden.