2022-10-28, 11:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Angående vänster- eller högersväng utanför Skandia.

Väktare HO uppger i förhör 12/6 1986

"Och sedan ungefär 23.20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem. Han bor tydligen utåt Mörby eller Danderyd någonting. Och tåget kommer på Centralen kvart i tolv."

Tåget avgår 23.48.

Det finns ingen känd anledning för SE att ta höger utanför S44. Och har han gjort det har han alltså på förhand ljugit för väktaren.

Att SE svänger vänster stämmer med

-det han själv uppger
-det han på förhand uppger till väktaren
-det han säger till sin fru
-det han brukar göra vid kvällsjobb enligt sin fru
-tiden han lämnar Skandia för att hinna med sista tåget hem.
Vad den lite allmänt svamlige väktaren HO uppger, och först efter att SE har haft sin egen rekonstruktion i TV där han går ut åt vänster och har bråttom till tunnelbanan, kanske inte väger så tungt. Och exfrun förhörs väl inte förrän efter att mer än trettio år har gått sedan mordet. Skall man försöka få in det här i en sammanhängande teori om händelseförloppet så skulle jag rangordna alternativen i den här ordningen:

1. SE går ut åt höger, möter makarna Palme någonstans norr om Skandiaentrén, vänder och följer efter dem söderut mot mordplatsen.

2. SE står och pratar med väktarna i receptionen, och ser då genom fönstret att makarna kommer gående. SE får plötsligt bråttom, avslutar snabbt samtalet och går ut åt vänster och följer efter dem.

3. SE pratar länge med väktarna, och kommer därför ut först efter att makarna Palme redan har passerat Skandiaentrén. Han känner igen dem bakifrån, går direkt åt vänster och skyndar sig ikapp.
Senast redigerad av Draifos 2022-10-28 kl. 11:20.
Citera
2022-10-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men vid Grand lär SE knappast ha varit. För då måste han röra sig dubbelt så fort som LOP, och det har vi inte sett en trovärdig förklaring till och finns inga vittnesmål därom. Tex LJ som bör vara på Luntmakargatan då. Alltså kan mannen på Grand vara någon annan, då har vi någon i keps och glasögon vid Grand som inte är SE och det öppnar upp för att en man i keps (osäkert) som skjuter Palme mycket väl kan vara någon annan än SE.

Då säger inte eventuella likheter mellan SE och mördaren speciellt mycket.

Det är helt enkelt så att om SE inte varit vid Grand, så måste man förklara bort mannen vid Grand/möbelaffären om man vill ha SE till GM.
Jag tror inte att det Var SE som är Grand mannen. Men det kan inte utifrån vittnesmålen uteslutas helt.
Jag håller med dig och har skrivit det tidigare. OM SE är grandmannen måste han för att varaGM ha lämnat platsen flera minuter före statsminister paret, vilket saknar stöd hos vittnena.
Alternativt att klockan vid utstämplingen går kraftigt fel ,för fort så att utstämpling skedde runt 23.00 snarare vilket förefaller helt omöjligt.

Var SE Grandmannen så talar det starkt för hans oskuld vilket jsg tidigare också påpekat. Nu tror jag att SE aldrig var vid Grand denna kväll varken när OP anlände eller vid filmens slut.
Citera
2022-10-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Samtalet mellan Engström och LP har iaf stöd i vad som sägs i förhör redan dagen efter. Det anhängare hittar på är just bara fantasi och önsketänkande. Finns inget stöd någonstans att ex. Engström skulle vara vid Sari och bli kränkt. Faktiskt bara ren fantasi. Samma sak att han skulle gå norrut. (se roerlig:s inlägg)
Samtalet mellan LP ochSE saknat helt stöd. Inget annat vittne uppfattade detta trots att de stod alldeles bredvid på den geografiskt mycket begränsade platsen. Inte ens LP själv gav något som helst stöd för detta i sina utsagor.
Citera
2022-10-28, 11:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tror inte att det Var SE som är Grand mannen. Men det kan inte utifrån vittnesmålen uteslutas helt.
Jag håller med dig och har skrivit det tidigare. OM SE är grandmannen måste han för att varaGM ha lämnat platsen flera minuter före statsminister paret, vilket saknar stöd hos vittnena.
Alternativt att klockan vid utstämplingen går kraftigt fel ,för fort så att utstämpling skedde runt 23.00 snarare vilket förefaller helt omöjligt.

Var SE Grandmannen så talar det starkt för hans oskuld vilket jsg tidigare också påpekat. Nu tror jag att SE aldrig var vid Grand denna kväll varken 2är OP anlände eller vid filmens slut.

Så din tes, är att SE ofta gick beväpnad, eller råkade göra det denna kväll, såg LOP av en slump när han var på väg norrut efter utstämplingen ca 23:20?
Citera
2022-10-28, 11:31
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tror att du är nästan ensam om att hitta stöd för att detta samtal skett, det saknas helt stöd för detta i materialet.

I materialet finns det stöd för samtal mellan Engström och LP.

Till skillnad från allt "anhängare" här fantiserar ihop. De senaste önsketänkandet. Engström går norrut. Blir kränkt. LP blundar. Tar upp stora revolvern han alltid går omkring med. Skjuter. Flyr. Kryssar sen tillbaka mellan poliserna till mordplatsen. Hoppas ingen av alla vittnen känner igen honom. Noterar allt som händer. GS är brysk. Inklusive att poliserna springer utan signalement, fast han inte ens var där då. Går sen lugnt tillbaka till väktarna och tar en kopp kaffe. Den 52 åriga gubben kan.
Senast redigerad av niokilometer 2022-10-28 kl. 11:38.
Citera
2022-10-28, 11:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Angående vänster- eller högersväng utanför Skandia.

Väktare HO uppger i förhör 12/6 1986

"Och sedan ungefär 23.20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem. Han bor tydligen utåt Mörby eller Danderyd någonting. Och tåget kommer på Centralen kvart i tolv."

Tåget avgår 23.48.

Det finns ingen känd anledning för SE att ta höger utanför S44. Och har han gjort det har han alltså på förhand ljugit för väktaren.

Att SE svänger vänster stämmer med

-det han själv uppger
-det han på förhand uppger till väktaren
-det han säger till sin fru
-det han brukar göra vid kvällsjobb enligt sin fru
-tiden han lämnar Skandia för att hinna med sista tåget hem.

Fast säger inte frun att han brukade ta bussen hem när han jobbade sent? Sent ser ut att innebära kl. 23 och därefter, enligt PH:s och RB:s undersökning (som tyvärr bara omfattar några veckor).

Menar du att hon då avser bussen från Mörby, och inte den från Odenplan? Tog han alltid buss sista biten?

Säga vad man vill, men om SE var GM lyckades han verkligen med "Operation: Vänstersväng". I alla år är det som inpräntat i vittnens och bedömares medvetande.

S "Mr Stealth" E?!
Citera
2022-10-28, 11:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad den lite allmänt svamlige väktaren HO uppger, och först efter att SE har haft sin egen rekonstruktion i TV där han går ut åt vänster och har bråttom till tunnelbanan, kanske inte väger så tungt. Och exfrun förhörs väl inte förrän efter att mer än trettio år har gått sedan mordet.

"Tjugo över elva lämnade SE Skandia för att hinna med sista tunnelbanan hem. Han hade bråttom."

Det är vad som framkommer i Rapport vad jag kan notera. Har HO slagit upp när Mörby-tåget går? Att benämna en avgång 23.48 som "kvart i tolv" framstår för mig som talspråklig förmedling.

Men det är ju möjligt att han är "hjälpsam" (sen vet man väl inget om huruvida HO ens sett aktuell Rapport-sändning).

Och det är möjligt att hitta svagheter i vart och ett av övriga omständigheter för vänstersvängen. Men sammantaget pekar det som är känt i den riktningen och inget för motsatsen. Den kräver att man vänder ut och in på sig eller saken.

Det ME uppger 30 år senare, att SE ringde på mordkvällen och sa att han missat sista T-banan, stämmer med det SE själv uppgett.

Att ME 30 år senare kommer ihåg hur han brukade göra tycker jag inte är något att vara tveksam till.

Det som dock tydligast indikerar att det SE uppger rörande riktning är riktigt, är hårdfakta i form av t-banans avgångstider och som stämmer gott med klockslaget han lämnar Skandia.
Citera
2022-10-28, 11:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast säger inte frun att han brukade ta bussen hem när han jobbade sent? Sent ser ut att innebära kl. 23 och därefter, enligt PH:s och RB:s undersökning (som tyvärr bara omfattar några veckor).

Han tog nattbussen när han jobbade "mycket" sent. Det får tolkas som så sent att inte t-banan gick längre (Mörby-grenen hade ju inte nattrafik och slutade gå ganska tidigt). Det sker en gång under de undersökta veckorna. Vid det tillfället stämplar han ut omkring tio i tolv, dvs lagom i tid för att hinna med den förmodade första nattbussen.

Citat:
Menar du att hon då avser bussen från Mörby, och inte den från Odenplan? Tog han alltid buss sista biten?

Det gick, såvitt känt, i allmänhet inga bussar till Täby från Odenplan. Dock, när tunnelbanan till Mörby inte gick ersattes den med buss från Odenplan. Detta i form av att två täbybusslinjer då förlängdes från Danderyds sjukhus till Odenplan. Om man råkade bo vid någon av dessa två täbybusslinjer så behövde man inte byta vid Danderyds sjukhus.

Han torde alltid tagit buss från Danderyds sjukhus/Mörby Centrum om han kom från stan med tunnelbanan eller ersättande nattbuss.

(Fanns iofs möjlighet att byta till Roslagsbanan vid Mörby, men den ligger avigt till där).
Citera
2022-10-28, 12:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Och det är möjligt att hitta svagheter i vart och ett av övriga omständigheter för vänstersvängen. Men sammantaget pekar det som är känt i den riktningen och inget för motsatsen. Den kräver att man vänder ut och in på sig eller saken.
Om man som du är inne på att det i själva verket var CA som sköt Palme så blir det naturligtvis svårt att föreställa sig att SE skulle ha gått åt höger när han kommer ut på gatan. Han säger ju själv att han gick ut åt vänster, och varför skulle han ljuga i en mordutredning om han inte själv är gärningsmannen.
Citera
2022-10-28, 12:10
Medlem
Citat:
Det borde inte ha varit svårt att känna igen Olof och Lisbeth, särskilt inte om han hade sett dem tidigare under kvällen och visste hur de var klädda. Holmér skriver: "Olof har svart ytterrock och en stor ryssmössa. Lisbet bär en brun mockapäls. Det går inte att ta miste på dem".

Jag har letat men inte lyckats hitta några bilder som visar hur utsikten mot gatan kan ha varit från receptionen, och jag har inte ens klart för mig riktigt var receptionen låg i förhållande till Sveavägen. Men jag skulle kunna tänka mig att de hade skyltfönster ut mot gatan, och att väktarna satt så att de hade uppsikt över om det rörde sig någon där utanför. T.ex. nämns det väl någonstans att de såg SE när han bankade på dörren och ville bli insläppt. Och om de mot förmodan inte hade uppsikt över området utanför entrén så kanske det området täcktes av övervakningskamerorna. Kanske SE rentav råkade se i en av monitorerna som fanns i receptionen att Olof och Lisbeth kom gående utanför?

I aprilförhöret svarar dock SE nekande på frågan om han hade sett någonting t.ex. genom fönstret, och enligt Roland Bergström var han tydlig med att han inte stannade till någonting i receptionen på vägen ut:
Och då sade jag det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna någonting? Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för att det är ganska vanligt när vi jobbar sent att man stannar och byter ett par ord med väktarna. Men det påstår han att han inte gjort.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Roland-Bergstr%C3%B6m.pdf
Går det kanske att se på planritningen var receptionen låg i förhållande till Sveavägen, och kanske någon fasadritning eller något foto utifrån som visar hur fönstren ut mot gatan var placerade?
Jag har gjort en egen tråd där ni kan posta frågor och så länkar jag ritningar. men vi behöver inte gå den vägen nu. vad vill du har för ritning? vilket avstånd osv
Citera
2022-10-28, 12:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är faktiskt så att eftersom det blir tajt för Engström med utstämplingstiden så blir det ju nästan så att han faktiskt kommer ut i en bra tid för paret Palme...

Kan han se paret Palme när han kommer ut och går mot dom först kanske säger Godkväll Olof och får ett snäsigt svar tillbaka...

Engström blir kränkt och vänder på klacken

Ja, jag skrev väl precis något sådant men tog även upp andra uppgifter man då behöver ta ställning till.
Se min lista.
Enligt väktarna skulle han med Tunnelbanan, som ligger söder ut. Men här har han alltså tagit höger, norrut.
Vet dock inte vad du menar med "bra tid" här. Men det kanske är då att han väl ute på Sveavägen tittat höger och fått syn på paret?
Citera
2022-10-28, 12:28
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Om man som du är inne på att det i själva verket var CA som sköt Palme så blir det naturligtvis svårt att föreställa sig att SE skulle ha gått åt höger när han kommer ut på gatan. Han säger ju själv att han gick ut åt vänster, och varför skulle han ljuga i en mordutredning om han inte själv är gärningsmannen.

Men det finns inget stöd för att han skulle gå norrut. Däremot söderut. Stödet är att han säger det till väktarna. De har heller inte sagt något annat att de sett honom gå mot vad han sagt. Tiden. Han går just vid 23:20 tiden för att hinna med, sista, tunnelbanan. Som går 23:31? från Hötorget.
(KP:s hittepå att Engström inte har bråttom för att han ska åka först 23:47, fr TCentralen, är bara ett försök att stärka sin egen korthusteori)

Nattbussen har inte heller börjat gå ännu, så varför ska han gå norrut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in