2022-10-28, 09:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Och du jobbar på riktigt med mjukvaruutveckling?

De (några miners + bitcoin core) kan helt enkelt bestämma vad bitcoin ska bli i framtiden och införa funktionalitet som gynnar dem, vare sig det är buggar eller inte.

Det är korrekt. Du får det dock att låta som att det är 50-60 pers det handlar om, vilket jag försökte påvisa är helt felaktigt.

Du behöver ALLA miners att gå med på den elakartade forken. Jag vet inte hur du skall sälja in det även om du ens lyckades skapa den kodbasen.

Om det är några som inte väljer denna fork, utan fortsätter att köra på vanliga Bitcoin, så är det upp till marknaden att värdera om dom vill ha Bitcoin med en bakdörr som kan bli hackad, eller gamla goda Bitcoin.

Du kan fortsätta förminska hur lätt det är att hacka Bitcoin, men så länge du inte beskriver ett rimligt scenario hur detta skulle gå till i praktiken så är det lätt att avfärda denna invändning som sedvanligt trams från din sida.

- -

Hade något av allt trams du kommit med haft någon verklig bärning, så hade Bitcoin aldrig haft en market cap på 400 miljarder dollar. Du har liksom inte kommit på något på din kammare som ingen annan, betydligt bättre vetande än dig, redan utvärderat och avfärdat.
Vem tror du att du är egentligen, "kebabmedpommes"?
2022-10-28, 09:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är korrekt. Du får det dock att låta som att det är 50-60 pers det handlar om, vilket jag försökte påvisa är helt felaktigt.

Du behöver ALLA miners att gå med på den elakartade forken. Jag vet inte hur du skall sälja in det även om du ens lyckades skapa den kodbasen.

Om det är några som inte väljer denna fork, utan fortsätter att köra på vanliga Bitcoin, så är det upp till marknaden att värdera om dom vill ha Bitcoin med en bakdörr som kan bli hackad, eller gamla goda Bitcoin.

Du kan fortsätta förminska hur lätt det är att hacka Bitcoin, men så länge du inte beskriver ett rimligt scenario hur detta skulle gå till i praktiken så är det lätt att avfärda denna invändning som sedvanligt trams från din sida.

- -

Hade något av allt trams du kommit med haft någon verklig bärning, så hade Bitcoin aldrig haft en market cap på 400 miljarder dollar. Du har liksom inte kommit på något på din kammare som ingen annan, betydligt bättre vetande än dig, redan utvärderat och avfärdat.
Vem tror du att du är egentligen, "kebabmedpommes"?

Market cap är inte en meningsfull siffra på något som inte är ett producerande företag.

Jag bara påpekar uppenbara diskrepanser i dina och andras resonemang kring hur bitcoin fungerar. Vad spelar det för roll "vem jag är"? Konstigt.

Poängen är att bitcoin är lika centralstyrt som t ex någon centralbank (som du hatar), fast med ännu mindre insyn.
2022-10-28, 09:53
Medlem
Citat:
Och du jobbar på riktigt med mjukvaruutveckling?

De (några miners + bitcoin core) kan helt enkelt bestämma vad bitcoin ska bli i framtiden och införa funktionalitet som gynnar dem, vare sig det är buggar eller inte.

Mer korrekt så är det inte endast miners utan alla noder (vem som helst med internetuppkoppling kan driva en egen nod efter en måttlig investering, jag kommer eventuellt själv att skaffa en så småningom) som man ska nå nittioprocentig konsensus bland för att få en uppdatering av koden godkänd. Att nå sådan konsensus är inte helt lätt och tar tid. Om det handlar om en uppdatering som anses nödvändig för skalning så lär man dock nå konsensus förr eller senare.

I nuläget skalar dock lightning utmärkt och har utrymme att växa en hel del innan det högst eventuellt tar stopp, så få lär vara intresserade av att godkänna någon sådan förändring av koden i dag.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-28 kl. 09:57.
2022-10-28, 09:56
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Market cap är inte en meningsfull siffra på något som inte är ett producerande företag.
Du snyter åsikter ur näsan nu. Klart market cap är meningsfull siffra även på råvaror, derivat, värdepapper och dylikt.

Citat:
Jag bara påpekar uppenbara diskrepanser i dina och andras resonemang kring hur bitcoin fungerar. Vad spelar det för roll "vem jag är"? Konstigt.
Du har haft 15-20 invändningar mot Bitcoin varav om du hade haft rätt på en (1st) enda av dessa så hade Bitcoin haft ett värde av 0.
Men tittar vi på facit så har Bitcoin ett värde på 20k styck, eller en market cap på 400 miljarder dollar vilket är relevantare siffra.

Då får man fråga sig, har "kebabmedpommes" på flashback rätt i någon sina invändningar, eller är han bara ett troll och marknaden har bättre koll när den värderar Bitcoin till 20k styck.
Du verkar tro det förstnämnda, därför frågar jag mig vem du tror du är som anser dig veta bättre än alla andra.

Citat:
Poängen är att bitcoin är lika centralstyrt som t ex någon centralbank (som du hatar), fast med ännu mindre insyn.
Du är ensam om denna åsikt, för åsikt är precis vad det är.
2022-10-28, 09:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
I nuläget skalar dock lightning utmärkt och har utrymme att växa en hel del innan det högst eventuellt tar stopp, så få lär vara intresserade av att godkänna någon sådan förändring av koden i dag.
Om du med "utmärkt" menar inte alls, så kanske du har rätt. Det är fortfarande avsändare som ska beräkna routes i realtid, vilket såklart inte är skalbart någonstans.
2022-10-28, 10:05
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du snyter åsikter ur näsan nu. Klart market cap är meningsfull siffra även på råvaror, derivat, värdepapper och dylikt.

Du har haft 15-20 invändningar mot Bitcoin varav om du hade haft rätt på en (1st) enda av dessa så hade Bitcoin haft ett värde av 0.
Men tittar vi på facit så har Bitcoin ett värde på 20k styck, eller en market cap på 400 miljarder dollar vilket är relevantare siffra.

Då får man fråga sig, har "kebabmedpommes" på flashback rätt i någon sina invändningar, eller är han bara ett troll och marknaden har bättre koll när den värderar Bitcoin till 20k styck.
Du verkar tro det förstnämnda, därför frågar jag mig vem du tror du är som anser dig veta bättre än alla andra.

Du är ensam om denna åsikt, för åsikt är precis vad det är.

När du inte har några argument kvar så tar du dig alltid till svaret "jo men bitcoin har ju inte 0 i värde så du måste ha fel". Återigen är det priset du kommenterar och inte värdet. Värde är ju det vi diskuterar nu (och det är mycket närmare 0 än dagens pris).

Jag är heller inte ensam om någon av åsikterna ovan. T ex:
https://finance.yahoo.com/news/irony-envisioned-fully-decentralized-bitcoin-170811070.html
https://ieeexplore.ieee.org/document/7176229

Nästan 75% av miners består av endast fyra entiteter:
https://btc.com/stats/pool?pool_mode=day
2022-10-28, 10:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
(vem som helst med internetuppkoppling kan driva en egen nod efter en måttlig investering, jag kommer eventuellt själv att skaffa en så småningom)
Varför har du inte skaffat en för länge sedan?
Jag är sugen på detsamma, och även att sätta upp Lightning noder med Raspberry Pi. Men iom att jag till skillnad från dig inte använder Bitcoin i vardagen annat än för att hodla, så skulle det inte ge mig så mycket att få till utöver kunskapen.
2022-10-28, 10:11
Medlem
Citat:

Nästan 75% av miners består av endast fyra entiteter:
https://btc.com/stats/pool?pool_mode=day

Det är dock snabbt, enkelt och billigt gjort för en brytare att växla från en pool till en annan, eller till och med starta upp en ny pool, om den pool den är ansluten till börjar ägna sig åt några dumheter.

Så pooladministratörens subversiva möjligheter är i ett PoW-system som Bitcoin högst begränsade. Brytaren sitter på hårdvaran och väljer vilken pool vederbörande ska tillhöra.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-28 kl. 11:04.
2022-10-28, 10:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om bitcoin rasar från 60k till 20k, kan man säga att jag har haft 60% rätt? Eller hur funkar det här argumentet? Mycket underligt tänkt från din sida.
2022-10-28, 10:13
Medlem
Citat:
Varför har du inte skaffat en för länge sedan?
Jag är sugen på detsamma, och även att sätta upp Lightning noder med Raspberry Pi. Men iom att jag till skillnad från dig inte använder Bitcoin i vardagen annat än för att hodla, så skulle det inte ge mig så mycket att få till utöver kunskapen.

Det har inte blivit av bara. Jag har även blivit mer intresserad av och fått lite mer kunskap om dessa mer tekniska sidor på senare år.
2022-10-28, 10:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om bitcoin rasar från 60k till 20k, kan man säga att jag har haft 60% rätt? Eller hur funkar det här argumentet? Mycket underligt tänkt från din sida.

Nej, så funkar inte argumentet. Det är en dikotomi, antingen har du rätt eller så har du fel.
2022-10-28, 10:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej, så funkar inte argumentet. Det är en dikotomi, antingen har du rätt eller så har du fel.
Jag tolkar dig i så fall som att jag har haft rätt eftersom bitcoin har rasat under snart ett års tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in