Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-05, 18:00
  #4345
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Bitcoin verkar mest vara Scam.
Det är helt decentraliserat och det finns ingen som kan scamma om man vet vad man gör. Vinst är dock inte garanterad utan att många tror på idén.
2022-11-05, 20:23
  #4346
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Haha, men vad har regleringarna mer saken att göra? Ingen vill eller behöver ju ha skiten till något.

Än så länge klarar man sig bra på fiat, även om man blir onödigt fattig, eftersom man bestjäls på en del av frukterna av sitt arbete. Men om, säg, 10-15 år kommer du också att använda bitcoin, direkt eller indirekt, oavsett om du gillar det eller inte.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-05 kl. 20:26.
2022-11-06, 11:45
  #4347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Än så länge klarar man sig bra på fiat, även om man blir onödigt fattig, eftersom man bestjäls på en del av frukterna av sitt arbete. Men om, säg, 10-15 år kommer du också att använda bitcoin, direkt eller indirekt, oavsett om du gillar det eller inte.
Hur räknade du fram detta tidsspann? Hur föreställer du dig att världen ser ut om 10 år?
2022-11-06, 12:28
  #4348
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Än så länge klarar man sig bra på fiat, även om man blir onödigt fattig, eftersom man bestjäls på en del av frukterna av sitt arbete. Men om, säg, 10-15 år kommer du också att använda bitcoin, direkt eller indirekt, oavsett om du gillar det eller inte.
Jag tror det kan gå betydligt fortare. Beslutade man sig i USA att reglera att lightningbetalningar skattas och hanteras på samma sätt som cash och kortdragningar, så har vi inom 6 månader betalningslösningar som Cash App, lnpos.me och Strike med flera ute på marknaden. Därifrån är det bara en vattenfallseffekt bort innan det är etablerat i hela västvärlden. Säg runt 2 år.
Entreprenörskapet och innovationerna ligger runt hörnet. Det är bara gnistan, i form av tydliga regleringar, som återstår

Frågan är bara när startskottet kommer? Jag tror det kan komma inom 1-3 fyra år. Varför inte i samband med nästa val i USA?
__________________
Senast redigerad av Leaston 2022-11-06 kl. 12:45.
2022-11-06, 14:00
  #4349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag tror det kan gå betydligt fortare. Beslutade man sig i USA att reglera att lightningbetalningar skattas och hanteras på samma sätt som cash och kortdragningar, så har vi inom 6 månader betalningslösningar som Cash App, lnpos.me och Strike med flera ute på marknaden. Därifrån är det bara en vattenfallseffekt bort innan det är etablerat i hela västvärlden. Säg runt 2 år.
Entreprenörskapet och innovationerna ligger runt hörnet. Det är bara gnistan, i form av tydliga regleringar, som återstår

Frågan är bara när startskottet kommer? Jag tror det kan komma inom 1-3 fyra år. Varför inte i samband med nästa val i USA?
Haha. Det är ingen utanför din minimala bubbla som vill ha eller behöver dina föreslagna ”lösningar” (bortsett från att de inte ens fungerar).

Vi får se till nästa presidentval då!
2022-11-06, 17:28
  #4350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag tror det kan gå betydligt fortare. Beslutade man sig i USA att reglera att lightningbetalningar skattas och hanteras på samma sätt som cash och kortdragningar, så har vi inom 6 månader betalningslösningar som Cash App, lnpos.me och Strike med flera ute på marknaden. Därifrån är det bara en vattenfallseffekt bort innan det är etablerat i hela västvärlden. Säg runt 2 år.
Entreprenörskapet och innovationerna ligger runt hörnet. Det är bara gnistan, i form av tydliga regleringar, som återstår

Frågan är bara när startskottet kommer? Jag tror det kan komma inom 1-3 fyra år. Varför inte i samband med nästa val i USA?

Vad menar du med att det ska beskattas som cash?

Mig veterligen så beskattas det som kontanter i annan valuta.
2022-11-06, 20:23
  #4351
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Vad menar du med att det ska beskattas som cash?

Mig veterligen så beskattas det som kontanter i annan valuta.
Bitcoin beskattas som tillgångar idag, inte som pengar.

Det svåra är faktumet att Bitcoin både kan vara en tillgång, likt guld eller aktie investering, och samtidigt kunna fungera som pengar.

Skall man då beskatta Bitcoin olika, beroende på hur man använder det? Ja, kanske?
2022-11-06, 22:59
  #4352
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag tror det kan gå betydligt fortare. Beslutade man sig i USA att reglera att lightningbetalningar skattas och hanteras på samma sätt som cash och kortdragningar, så har vi inom 6 månader betalningslösningar som Cash App, lnpos.me och Strike med flera ute på marknaden. Därifrån är det bara en vattenfallseffekt bort innan det är etablerat i hela västvärlden. Säg runt 2 år.
Entreprenörskapet och innovationerna ligger runt hörnet. Det är bara gnistan, i form av tydliga regleringar, som återstår

Frågan är bara när startskottet kommer? Jag tror det kan komma inom 1-3 fyra år. Varför inte i samband med nästa val i USA?

Inför och under nästa hausse kommer det nog att komma många företag som börjar godta bitcoin. Men KMP m.fl. lär kunna hanka sig fram med gammaldags fiat ytterligare ett antal år. Sedan kommer man väl försöka få till en eller flera CBDC, som kanske behöver lite tid för att misslyckas. Så 10-15 år tills KMP blir illa tvungen att använda bitcoin, åtminstone ibland, tror jag är rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Vad menar du med att det ska beskattas som cash?

Mig veterligen så beskattas det som kontanter i annan valuta.

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bitcoin beskattas som tillgångar idag, inte som pengar.

Det svåra är faktumet att Bitcoin både kan vara en tillgång, likt guld eller aktie investering, och samtidigt kunna fungera som pengar.

Skall man då beskatta Bitcoin olika, beroende på hur man använder det? Ja, kanske?

I de flesta länder klassas bitcoin som en råvara i dag. Det bästa för att den ska fungera smidigt som betalningsmedel är om man tar bort all kapitalvinstskatt på bitcoin, som man har gjort i t.ex. El Salvador, Panama och Lugano (?). Det skadar inte heller att man på dessa platser kan betala in skatten i bitcoin.
2022-11-09, 15:37
  #4353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bitcoin beskattas som tillgångar idag, inte som pengar.

Det svåra är faktumet att Bitcoin både kan vara en tillgång, likt guld eller aktie investering, och samtidigt kunna fungera som pengar.

Skall man då beskatta Bitcoin olika, beroende på hur man använder det? Ja, kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Inför och under nästa hausse kommer det nog att komma många företag som börjar godta bitcoin. Men KMP m.fl. lär kunna hanka sig fram med gammaldags fiat ytterligare ett antal år. Sedan kommer man väl försöka få till en eller flera CBDC, som kanske behöver lite tid för att misslyckas. Så 10-15 år tills KMP blir illa tvungen att använda bitcoin, åtminstone ibland, tror jag är rimligt.





I de flesta länder klassas bitcoin som en råvara i dag. Det bästa för att den ska fungera smidigt som betalningsmedel är om man tar bort all kapitalvinstskatt på bitcoin, som man har gjort i t.ex. El Salvador, Panama och Lugano (?). Det skadar inte heller att man på dessa platser kan betala in skatten i bitcoin.

De skatteklasser ni talar om existerar inte.
2022-11-09, 23:58
  #4354
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag tror det kan gå betydligt fortare. Beslutade man sig i USA att reglera att lightningbetalningar skattas och hanteras på samma sätt som cash och kortdragningar, så har vi inom 6 månader betalningslösningar som Cash App, lnpos.me och Strike med flera ute på marknaden. Därifrån är det bara en vattenfallseffekt bort innan det är etablerat i hela västvärlden. Säg runt 2 år.
Entreprenörskapet och innovationerna ligger runt hörnet. Det är bara gnistan, i form av tydliga regleringar, som återstår

Frågan är bara när startskottet kommer? Jag tror det kan komma inom 1-3 fyra år. Varför inte i samband med nästa val i USA?

Ny lagstiftning kommer inte att hjälpa tyvärr.

1: Lightning är en funktionellt SUPERidiotisk idé.

2: Bitcoins volymkapacitet är ett stort skämt.
2022-11-10, 07:28
  #4355
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Ny lagstiftning kommer inte att hjälpa tyvärr.

1: Lightning är en funktionellt SUPERidiotisk idé.

2: Bitcoins volymkapacitet är ett stort skämt.
Vi har gått igenom detta och jag orkar inte göra det igen. Det är upp till var och en ha åsikter i detta fall.
2022-11-10, 07:37
  #4356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vi har gått igenom detta och jag orkar inte göra det igen. Det är upp till var och en ha åsikter i detta fall.
Så du menar att du är faktaresistent och trots flera genomgångar så vägrar du ta till dig att lightning är extremt korkat på många plan? Fundera lite på varför det nätverket inte har vuxit på över ett år.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback