2022-10-27, 20:00
Medlem
Jag är ny här så vänligen ha lite tålamod. När det gäller spåret att något kan ha hänt Tove efter att hon lämnat lägenheten: har de här tidigare vansinnesdåden diskuterats i tråden? Samma gärningsperson men med stort tidspann (1982 och 2003).

(FB) Fågelskådare ville döda - körde över 25 personer, Vetlanda, 25 april 1982
Citera
2022-10-27, 20:01
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Kommer åklagaren väcka åtal även om ingen kropp hittas? Vad tror ni?
Beror såklart helt på bevisen, är man säkra på mord men bara hittat bevis som kan leda till att bo kan överleva, blir det åtal människorov.
Citera
2022-10-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modig39
PRECIS . Detta var på morgonen som personen sett tjejerna i bilen .

Ja och sånt är väl ganska normalt efter att ha varit ute till 04.00-04.30? Och speciellt efter att grannar på natten hört konstiga ljud från lägenheten och en cykel som får fötter och traskar iväg till en annan gata .. Tjejerna är så delaktiga i detta som det bara går..
Citera
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Pga av maskningen kan jag tyvärr inte se mer än att det är PM från polisutredningen. Ser inte ens datum/tid.

Som jag tolkar det finns det två bildbilagor, 3 resp 5 sidor. Utifrån maskningens storlek skulle jag säga att det är max 2 bilder per sida. Men detta var ju i samband med häktningen, så har säkert tillkommit mer.
I vanliga fall så kan avrapporteringsPM gå under enbart PM. Dubbelkollade ett antal FUP för säkerhets skull.

Alltså: en polis egna rapport om vad ärendet gällde och hur de hanterade situationen.
Citera
Medlem
Hört att 1 möjligtvis 2 rumäner har blivit hämtade av polisen från en arbetsplats i en närliggande ort. Detta ska vara kopplat till ”fallet Tove”. Någon annan som vet vad det gällde och varför dom blev hämtade.

Detta skedde för ett par dagar sedan.
Citera
2022-10-27, 20:03
Medlem
capires avatar
Lyssna på trailer som är gjord den 21 oktober. Man får höra när reporter Alessandro Nilsson knackar på hos JJs granne mittemot. Endast 2 min.

Imorgon kan man lyssna på dokumentären.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Kommer PM/FUP bli tillgängligt ifall åtal väcks den 3 november? Hur funkar sånt?
Åtal väcks inte förrän alla tänkbara utredningar och analyser är klara och alla förhör hållna så det dröjer länge än, flera månader.
Det som händer härnäst är att antingen har misstankarna försvagats eller behöver utredarna mer tid och då anhåller de om förlängning av häktningen. Åklagaren beslutar sedan om tjejerna ska släppas eller häktningen förlängas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
200 timmar i häkte utan att polisen fått svar på alla frågor...

De båda misstänkta har suttit häktade i mer än åtta dygn nu om jag räknat rätt och därmed cirka 200 timmar. Att sitta ensam i en cell utan några andra kontakter än med häktespersonal och poliser som förhör dem borde ha gjort att någon av de två "fått nog" och berättat det som polisen vill veta - det vill säga var Tove finns om de hade vetat det. Betänkt att det inte är några "tuffa" och förhärdade gängkriminella som sitter där utan två unga personer med tämligen obefintligt kriminellt förflutet även det framkommit uppgifter om att den ena eventuellt gjorde sig skyldig till försök till mordbrand. (Har jag förstått det sista rätt?)

Vad vet vi egentligen?
1. De tre träffades ute och ett bråk uppstod.
2. De gick hem till en av de två häktade.
3. I den lägenheten har det hänt något, förmodligen rätt våldsamt, eftersom en granne reagerade och gick och knackade på.

Sedan vet vi inte mer och de båda häktade kanske inte heller vet mer. Om de säger till polisen att Tove lämnade lägenheten och att de inte vet vad som hände henne sedan så kan det faktiskt vara så att det stämmer. Då kan polisen upprepa den frågan hur många gånger som helst och påtala att de tror att de båda häktade ljuger, och de båda kan då i sin tur bara upprepa att de inte vet.

Jag har också svårt att tro på de spekulationer att någon hjälpt dem att röja undan en död kropp, eftersom då hade det, som jag ser det, också kommit fram efter dessa 200 timmar i häkte.

Jag har själv svårt att egentligen tro att Tove lämnade den här lägenheten där de befann sig efter ett slagsmål, kanske svårt misshandlad, och att hon sedan råkade ut för någon eller några andra personer som utsatte henne för något ännu värre.

Jag tror också att polisen har svårt att tro att någon annan kan ligga bakom Toves försvinnande än de båda misstänkta. Men jag befarar att det kan ha fört med sig att polisen lagt alla ägg i samma korg och släppt alla andra eventuella spår. Poliser gör ju som bekant bort sig ibland...

Det skulle ju inte vara första gången häktade personer visar sig inte vara skyldiga till det som de anklagats för. Och efter att de här två har suttit de här 200 timmarna i så börjar jag luta åt att det faktiskt är så. Därmed växer också tanken att det faktiskt kan vara så det är någon eller några andra personer som gjort något mot Tove. Egentligen känns det som för mycket deckare över ett sådant scenario men verkligheten överträffar ju faktiskt dikten från gång till annan.

I Amela-fallet satt MGM häktad i över en månad på sannolika skäl. Han blev sen frisläppt när kroppen hittades och dödsorsaken var självmord/drunkning där man bedömde att det var omöjligt att han var inblandad.

MGM i det fallet enligt egen utsago hade mött upp Amela sent på natten och skjutsat henne, och Amela hade mitt i körningen tagit sig ur bilen och sprungit därifrån. MGM åkte tillbaka och väntade i två timmar och när Amela inte dykte upp kontaktade han familjen som i sin tur kontaktade polisen.

Det krävs alltså ganska lite för att häktas på sannolika skäl för människorov.
Citera
2022-10-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mothbreeder
Om det här med droger är sant, kan det vara så att JJ/MH har dragit in en tredje ung tjej in i drogträsket och det var det som TT var orolig över den kvällen? JJ/MH lurade med TT till lägenheten genom att påstå att denna tjej var där. TT litade på de eftersom de ändå varit vänner tidigare. De skulle skrämma henne men 'råkades' döda henne när TT sa emot och hotade med anmälan?

Skulle också förklara varför TT slutade vara med i kompisgänget: hon var skötsam och höll sig borta från droger.

Ja det är en av mina teorier . Att denna tjejen TT letade efter skulle köpa droger och hon ville ha tag på henne och stoppa henne . TT har nog många unga omkring sig då hon jobbat som vikarie på Brinell skolan i Nässjö under sista året .
Det är en högstadie och gymnasieskola .
Så hon kan nog vara rädd om sina elever.
Så kan vara orsaken att MH och JJ var sura på TT . Och att TT skvallrat för barchefen
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Får inte ihop påståendet om att TTs mobiltelefon ska ha hittats i JJs lägenhet enligt en granne (ej bekräftade uppgifter). Varför göra sig av med TT men behålla mobilen?

Möjligt att den halkat ner i soffan eller något, men mest tror jag på att de förstört den och gjort sig av med den (om de är skyldiga).

Eller så hittade dom den inte för att den låg i kassen i korgen, den kasse som JJ ska ha tagit med sig upp från TT:s cykelkorg när hon kom hem men sin grannchaufför vid 04- tiden från Mc Donalds.

Kanske det blev lite mycket där sedan med att göra sig av med kroppen, städa, prata ihop sig, låtsas att man är upptagen med att hälsa på pappsen, ringa till komppisar och berätta sin version (extremt viktigt) mm och påsen blev kvar liggandes på en hatthylla.

Tror dock att mobilen är skickad ut någonstans där den inte kommer att hittas. Troligen i vatten, kanske åt det håll där den pingats senast? T ex där man letat idag, Föreda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Innan de började leta borde de kontaktat T.T. pojkvän, föräldrar och kamrater.

De tycks inte ha gjort så och det är uppseendeväckande, det förstår även du.

Mer troligt att de ”hotboxade” i bilen än dimma kanske. Eller en kombo av båda.

Hur det än är så stämmer ju ingenting om de två sitter i en bil på söndagmorgon.
Finns ju säkert kvitton från Nöjet och bevis i lgh på hur mycket de evtl har druckit. Då ska typ JJ förklara evtl rattfylla, vad de gjorde i reservatet i bil andra vändan österut efter McD nu för egen maskin osv osv.
Är det ens sant att de ertappats där av någon så har de nog ett och annat att försöka förklara alltså.
Citera
2022-10-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Sanningen är att polisen kan ha säkrat flera liter med blod utan att gå ut med det av utredningstekniska skäl.
Nej, då hade brottsrubriceringen inte varit människorov. Man har också hela tiden arbetat efter en hypotes att hon är vid liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in