2020-01-07, 17:23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Under en timmes tid söndagen den 25 april 1982 höll en 29-årig fågelskådare hela Vetlanda med omnejd i skräck. Han hade bestämt sig för, som han senare uppgav när polisen grep honom, att ha ihjäl människor.

29-åringen påbörjade en vansinnesfärd genom centrala Vetlanda. Han riktade in sig på fotgängare och cyklister och färden gick över både trädgårdar och cykelvägar. Utanför ett hus blev en barnvagn fullständigt demolerad. Lyckligtvis befann sig inget barn i vagnen.

Mellan varven inne i staden körde 29-åringen ut på landet för att sedan återvända. Efter en timme lyckades Vetlandas enda polisbil få stopp på vettvillingen. Då hade 25 människor fallit offer för hans framfart. 17 fick föras tillsjukhus.
Trots att flera personer ådrog sig livshotande skador kom lyckligtvis ingen att förolyckas.

29-åringen, som bodde hemma hos sina föräldrar, var känd som en enstöring med ornitologi som enda intresse. Efter gripandet kördes han till den psykiatriska kliniken på sjukhuset Ryhov i Jönköping.

Är det någon som vet mer om denna mycket otäcka händelse? Denna svarta dag måste ju leva kvar i många Vetlanda-bors minne?
Citera
2020-01-07, 17:26
Medlem
Tvirtynts avatar
Eftersom ingen avled så har det nog fallit i glömska skulle jag tro. Annars var ju snubben före sin tid på ett vis eftersom sånt här har blivit vardag numera.
Citera
2020-01-07, 17:44
Medlem
Konstigt att ingen tog ut sin traktor o stoppade honom.
Vetlanda borde vimla av sådana fordon.

Vad var det för person?
Blev han utsläppt?
Citera
2020-01-07, 19:13
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvirtynt
Eftersom ingen avled så har det nog fallit i glömska skulle jag tro. Annars var ju snubben före sin tid på ett vis eftersom sånt här har blivit vardag numera.

Vardag?

Aldrig hört om nåt liknande?
Citera
2020-01-07, 19:28
Medlem
Tvirtynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Vardag?

Aldrig hört om nåt liknande?

Terrordåd och diverse knäppskallar runtom i Europa som ger sig på folk och folksamlingar.
Citera
2020-01-07, 19:59
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvirtynt
Terrordåd och diverse knäppskallar runtom i Europa som ger sig på folk och folksamlingar.

Han 1982 var ju BOKSTAVLIGEN en ensam galning.. Capiche?
Citera
2020-01-07, 20:04
Medlem
Tvirtynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Han 1982 var ju BOKSTAVLIGEN en ensam galning.. Capiche?

Mycket riktigt
Citera
2020-01-07, 22:56
Medlem
herrcarlssons avatar
Jag tycker det konstigaste är att man kallade mannen "fågelskådaren" då fågelskådning inte har med mordet att göra. Hade han slagit ihjäl någon med en kikare på en ornitologträff hade jag förstått varför man satte det namnet. Men det är klart han kanske var känd som den galne fågelskådaren i bygden.
Citera
2020-01-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Jag tycker det konstigaste är att man kallade mannen "fågelskådaren" då fågelskådning inte har med mordet att göra. Hade han slagit ihjäl någon med en kikare på en ornitologträff hade jag förstått varför man satte det namnet. Men det är klart han kanske var känd som den galne fågelskådaren i bygden.
Han hade väl fått pippi !
Citera
2020-01-08, 13:23
Medlem
448s avatar
Många fågelskådare är lite enuckiga små bokstavsyndromgubbar , slinter ibland hos dom och det slutar med kucklikuakuten och medicinpastiller.

Rätt vanligt att dessa ingår i Säpos spaningsorganisation då en glosögd farbror med kikertar snabbt redo att rycka ut för att studera "vitfotad sydeuropeisk strandpipare" som tutar till i larmnätet även kan användas för annan spaning.

Håll koll på era fågelskådare
Citera
2020-01-08, 13:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Det var ju viktigt med titlar på den tiden. Han hade kanske ingen annan lämplig titel?
Citera
2020-01-08, 20:31
Medlem
Denna händelse är inte bortglömd i Vetlanda. Min kompis blev påkörd och bröt benet. Bilföraren som var fågelskådare är det fortfarande (vad det nu har med saken att göra). Han var borta från Vetlanda under en längre tid men dök sedan upp och överföll och knivskar två ungdomar som dragit sig undan från en fest för att ha en trevlig stund tillsammans. Han har numera bytt namn och dyker då och då upp i Vetlanda. Såg honom senast någon gång under hösten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in