2022-10-27, 06:21
Medlem
Upprustningen av försvaret behövs uppenbarligen inte eftersom vi nu kan avvara 14 archer till Ukraina!!!!
Citera
2022-10-27, 08:41
Medlem
Förstår du inte om Ryssland intar Ukraina står vi på tur.
Citera
2022-10-27, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08man55
Upprustningen av försvaret behövs uppenbarligen inte eftersom vi nu kan avvara 14 archer till Ukraina!!!!
Har jag missat något? Finns det något annat land än Ryssland som är ett militärt hot mot Sverige?

Om inte:
Du får gärna förklara för mig hur en död ryss (dödad av Archer i Ukraina) kan attackera Sverige.
Du menar att deras spöken attackerar oss?
Senast redigerad av DeepDepp 2022-10-27 kl. 09:26.
Citera
2022-10-27, 12:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Tvivlar inte en sekund att du har rätt. Det är en värld som den stora massan mig villigt inräknad inte har någon insikt i.

Att det sen tidigare finns ett stort överskott människor utan egentlig mening som ser till att ta varje tillfälle i akt för att synas och visa på sin egen vikt är ingen hemlighet. Många soldater kan vittna om märkliga möten med höga officerare som t.ex. krävt uppställning utomlands. Ofta med tillhörande tal och någon klyscha i stil med att "det är viktigt att ni vårdar materielen så den fungerar när det behövs".

När jag kom hem från LA01 i Liberia så hade vi en kortare träff med ingenjörer från Bofors som ville ha output på den då nya ceasar-vagnen. Vår pragmatiske chef förvarnade dessa att det handlar om unga grabbar som kommer ha olika synpunkter varav dom flesta är personliga och främst baserade på det egna jagets väl och ve.

Det hela slutade att en av dem blev rejält sur och sa högt nåt i stil med "kan ni inte säga något som är bra då?". Minns att vi blev lite förvånade då stämningen snabbt blev dålig och dom drog.

Jag är helt medveten att jag rajerar men samtidigt är det en skitig bransch som finns över hela världen. Om inte representanter kunde ha lite is i magen och slå dövörat till till hur livet är att vistas i grupp över två veckor i ett stridsfordon flertalet tillfällen så var dom kanske inte på rätt plats.

Det jag försöker säga är att svenskar har ändå traditionellt en stor rad system som står sig mycket bra. Allt från m/86 till rena förbättringar som strv 122 och i förlängningen gripen.

Att sedan den något mörka naturen i den branschen drar till sig skitskallar med egenintressen är vi knappast ensama om men har ändå lyckats prestera på en toppnivå.

Än märkligare blir det när ett ytterst fåtal ens vågar stå för dom röstat på t.ex. SD och står med mössan i hand på hemmafronten samtidigt som dess döttrar influreras på tik tok av hjärndöd "gangsterrap" från tredje världen.

Var mitt inlägg tillräckligt luddigt?
Att ösa in utvecklingspengar för 24 st vagnar är ytterligt märkligt, samtidigt fimpade man senare medvetet SEP som var tänkt att köpas in i flera hundra ex.
Nu köptes AMV i färre ex än tänkt pga att eldkraft helt plötsligt kom på modet.
Att man dessutom skrotade 48 st FH77B för att spara småpengar är helt barockt.
Det leder till att vi var utan artilleripjäser under flera år.
Samtidigt hade en FH77B med nytt längre eldrör moddad till FH77C inte gjort bort sig på dagens slagfält, detta till bråkdelen av pengarna Archer kostat.
Citera
2022-10-27, 15:34
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att ösa in utvecklingspengar för 24 st vagnar är ytterligt märkligt, samtidigt fimpade man senare medvetet SEP som var tänkt att köpas in i flera hundra ex.
Nu köptes AMV i färre ex än tänkt pga att eldkraft helt plötsligt kom på modet.
Att man dessutom skrotade 48 st FH77B för att spara småpengar är helt barockt.
Det leder till att vi var utan artilleripjäser under flera år.
Samtidigt hade en FH77B med nytt längre eldrör moddad till FH77C inte gjort bort sig på dagens slagfält, detta till bråkdelen av pengarna Archer kostat.
Har jag inte helt fel så var det första fröet till Archer en FH77 monterad på en dumper. Tanken var att alla pjäser skulle uppgraderas till en billig kostnad.
tänk om vi hade kvar dessa pjäser och kunde presenta Ukraina dessa "fattigmans-Archer"
Citera
2022-10-27, 18:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har jag inte helt fel så var det första fröet till Archer en FH77 monterad på en dumper. Tanken var att alla pjäser skulle uppgraderas till en billig kostnad.
tänk om vi hade kvar dessa pjäser och kunde presenta Ukraina dessa "fattigmans-Archer"
Det hade räckt om vi förrådsställt FH77A, de hade varit ett bra bidrag till Ukraina.
Citera
2022-10-28, 11:06
Medlem
Citat:
Det hade räckt om vi förrådsställt FH77A, de hade varit ett bra bidrag till Ukraina.
Vi skulle ha gjort Archer som förslag B med 45/L eldrör och magasin med 24 skott. För att sedan utveckla ARCHER II med nya delar.

Hade vi även behållit våra Karinpjäser där åtminstone hälften kunde ha fått dumper så hade läget varit ännu bättre.

Lite lustig med alla felsatsningar du anser. Samtidigt som du lovordar SEP. Som man snällt kan säga vara före sin tid. Då ingen upprepar ingen ville köpa dem. Där de var så desperata att de ville ha samarbete med Patria och AMV.
.
Citera
2022-10-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du hade inte fel då man först testade med HB 77A. Men kom på att det kunde vara bra att skydda besättningen. Då satsade man på HB77B L45 och där skulle man ha stannat. För att sedan utveckla vidare med HB 77B 52L. Så att den blev som idag.
Citera
2022-10-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Du hade inte fel då man först testade med HB 77A. Men kom på att det kunde vara bra att skydda besättningen. Då satsade man på HB77B L45 och där skulle man ha stannat. För att sedan utveckla vidare med HB 77B 52L. Så att den blev som idag.
För att nu göra den som ARCHER III.
Citera
2022-10-28, 15:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vi skulle ha gjort Archer som förslag B med 45/L eldrör och magasin med 24 skott. För att sedan utveckla ARCHER II med nya delar.

Hade vi även behållit våra Karinpjäser där åtminstone hälften kunde ha fått dumper så hade läget varit ännu bättre.

Lite lustig med alla felsatsningar du anser. Samtidigt som du lovordar SEP. Som man snällt kan säga vara före sin tid. Då ingen upprepar ingen ville köpa dem. Där de var så desperata att de ville ha samarbete med Patria och AMV.
.
SEP hade högre skyddsnivå än AMV och lägre profil. Dessutom var det hybriddriven, exakt det som nu lanseras.
Vi köpte dåtida teknik som gav oss en medelmåttigt skyddad vagn med låg eldkraft. Dock var SEP tänkt att köpas in i hyfsad volym, Archer var tänkt att köpas i 24 st ex för svensk del och 24 st ex för norsk del, något overkill att utveckla en ny pjäs för den volymen.
2 st ubåt A26 likaså, en sak om vi lagt pengar på att bygga efterföljare till Gotland.
Som det är nu har vi inte byggt ubåt senaste 15 åren, inte konstigt att det tar tid och blir fördyringar och förseningar.
Citera
2022-10-28, 16:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
SEP hade högre skyddsnivå än AMV och lägre profil. Dessutom var det hybriddriven, exakt det som nu lanseras.
Vi köpte dåtida teknik som gav oss en medelmåttigt skyddad vagn med låg eldkraft. Dock var SEP tänkt att köpas in i hyfsad volym, Archer var tänkt att köpas i 24 st ex för svensk del och 24 st ex för norsk del, något overkill att utveckla en ny pjäs för den volymen.
2 st ubåt A26 likaså, en sak om vi lagt pengar på att bygga efterföljare till Gotland.
Som det är nu har vi inte byggt ubåt senaste 15 åren, inte konstigt att det tar tid och blir fördyringar och förseningar.

Men nu kan det bli ganska många fler för det är tveklöst en bra pjäs. USA har testat och Archer är där short-listed (som jag förstår). Samma med Schweiz.
Citera
2022-10-28, 17:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men nu kan det bli ganska många fler för det är tveklöst en bra pjäs. USA har testat och Archer är där short-listed (som jag förstår). Samma med Schweiz.
Absolut, men det visste vi inte då och dagens armé är fortfarande nästan icke existerande trots snart 10 år sedan det ryska anfallet på Ukraina och 15 år sedan det ryska anfallet på Georgien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in