2022-10-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Är det alltså ett friskhetstecken att Ryssland försöker mygla sig förbi sanktionerna som du i vartannat inlägg påstår är verkanslösa? Det krävs en del dubbeltänk för att det här ska gå ihop.
Du glömmer frågestållningen. Varför går det så bra för Ryssland? Alltså, så bra i förhållande till det ständiga kraxandet om hur "dåligt" det går och att kollapsen står och väntar alldeles runt hörnet.

Jag vet inte var jag skrev att "sanktionerna är verkanslösa". Kan du citera det inlägget, i så fall? Sanktionerna har verkan, men betydligt mindre verkan än det var tänkt och vad det utlovades. Är de inne på sjunde sanktionspaketet nu, eller åttonde? Varför räckte inte de sex första i så fall? Hur många kommer det att behövas, tror du, tio, tjugo, trettiofem?

Sanktionernas verkan är begränsad. Dels för att en hel del av det är dumt utformade rallarsvingar som görs i affekt utan att tänka igenom vad man gör. Dels för att det finns massor av vägar att kompensera för dem, komma runt dem, hitta hålen i dem, osv. Det har inget med något "myglande" att göra. Utsätts man för terrorbrott i form av olagliga ekonomiska sanktioner (inklusive rena stölder) så har man givetvis full rätt att på alla sätt och vis hitta andra vägar för sin handel. Du skall väl skita i om Ryssland och Azerbadzjan bedriver handel med varandra - det är inte din business.

Att det går att skicka olja till Azerbadzjan som sedan säljer den vidare är bara en liten liten pusselbit i mosaiken av åtgärder som mildrar effekten av västs olagliga sanktioner. Istället för att sitta och sura för det så kunde du väl hjälpa till att hitta fler pusselbitar som förklarar de ryska framgångarna?
Citera
2022-10-26, 14:44
Medlem
Xedomes avatar
Håll dig till sanningen.

Ryssland är och förblir ett U-land. Utgår ifrån att samtliga ryssar skäms ögonen ur sig för den korrupta kleptokrati som landet blivit under Vladimir Putin. Med Boris Nemtsov i ledningen, hade läget varit ett annat. Nu är Ryssland ett fullkomligt hopplöst fall. En underrättelsetjänst med en autokrat.

En diktatur bland andra - där lögn blivit legio, propaganda den enda utsagan och alla oliktänkande kväses i sin linda. Av en fullständigt vettskrämd ledare. Han har inte mycket tid kvar nu - och det vet han.

All eventuell respekt som Ryssland åtnjutit tidigare till följd av sin kultur (definitivt ingenting annat) - är nu sedan länge glömd. Rysslands krig mot Ukraina har förpassat Ryssland till periferin i världen. Paria.

Losers.
Citera
2022-10-26, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du glömmer frågestållningen. Varför går det så bra för Ryssland? Alltså, så bra i förhållande till det ständiga kraxandet om hur "dåligt" det går och att kollapsen står och väntar alldeles runt hörnet.

Jag vet inte var jag skrev att "sanktionerna är verkanslösa". Kan du citera det inlägget, i så fall? Sanktionerna har verkan, men betydligt mindre verkan än det var tänkt och vad det utlovades. Är de inne på sjunde sanktionspaketet nu, eller åttonde? Varför räckte inte de sex första i så fall? Hur många kommer det att behövas, tror du, tio, tjugo, trettiofem?

Sanktionernas verkan är begränsad. Dels för att en hel del av det är dumt utformade rallarsvingar som görs i affekt utan att tänka igenom vad man gör. Dels för att det finns massor av vägar att kompensera för dem, komma runt dem, hitta hålen i dem, osv. Det har inget med något "myglande" att göra. Utsätts man för terrorbrott i form av olagliga ekonomiska sanktioner (inklusive rena stölder) så har man givetvis full rätt att på alla sätt och vis hitta andra vägar för sin handel. Du skall väl skita i om Ryssland och Azerbadzjan bedriver handel med varandra - det är inte din business.

Att det går att skicka olja till Azerbadzjan som sedan säljer den vidare är bara en liten liten pusselbit i mosaiken av åtgärder som mildrar effekten av västs olagliga sanktioner. Istället för att sitta och sura för det så kunde du väl hjälpa till att hitta fler pusselbitar som förklarar de ryska framgångarna?
På vilket sätt är sanktionerna olagliga?
Citera
2022-10-26, 15:30
Medlem
Draken55s avatar
Varma drycken har ett svar att ge.

Går det bättre för Ryssland ju mer ekonomin krymper?
Ja eller Nej.

Jag frågar eftersom du hela tiden påstår det går bra trots att ekonomin krymper.
När går det bäst? om ekonomin krymper 25% ? 35% ?
Citera
2022-10-26, 16:31
Medlem
Citat:
På vilket sätt är sanktionerna olagliga?
Här har du en artikel om det, som avslutas med meningen:

Citat:
The extra-territorial sanctions contained in the US sanctions regimes against Iran and Cuba are therefore in violation of the law on sanctions.
https://scholarlycommons.law.wlu.edu...&context=wlulr

Här har du en annan som kommer till liknande slutsatser angående USAs ekonomiska terrorism mot Nicaragua:

Och en som nämner att USA fällts av ICJ för sina olagliga sanktioner mot Iran:

Citat:
On 7 August 2018, the United States’ (US) decision to reimpose sanctions on Iran, lifted under the Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA), led to Iran filing a claim before the International Court of Justice (ICJ) that the US’ actions violate provisions under the Treaty of Amity, 1955.[1] The ICJ held that the US shall, in accordance with 1955 Treaty of Amity, remove any impediments of free exportation to Iran of medicines and medical devices, foodstuffs and agriculture commodities, and spare parts, equipment, and associated services necessary for the safety of civil aviation.
https://www.epw.in/engage/article/do...ernational-law

Det där med "safety of civial aviation" har du själv nyligen tagit upp som en tänkbar effekt av sanktionerna mot Ryssland. Jag tror ju inte att de kommer att få de konsekvenserna, men du menar alltså att det är lagligt (eller bör vara lagligt) att utsätta ett land för en ekonomisk terrorism som leder till att civila flygplan störtar och passagerarna dör?
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-10-26 kl. 17:00.
Citera
2022-10-26, 17:02
Medlem
Draken55s avatar
Sanktionerna mot Ryssland är inte olagliga,
kriget som Ryssland startade och som gett sanktioner är däremot ett brott mot internationella lagar.

Om inte stormakten ( fniss) ryssland kan flyga säkert får de väl låta planen stå på marken.
Senast redigerad av Draken55 2022-10-26 kl. 17:11.
Citera
2022-10-26, 17:24
Medlem
MU-XPRT-INPUTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ryssland är och förblir ett U-land. Utgår ifrån att samtliga ryssar skäms ögonen ur sig för den korrupta kleptokrati som landet blivit under Vladimir Putin. Med Boris Nemtsov i ledningen, hade läget varit ett annat. Nu är Ryssland ett fullkomligt hopplöst fall. En underrättelsetjänst med en autokrat.

En diktatur bland andra - där lögn blivit legio, propaganda den enda utsagan och alla oliktänkande kväses i sin linda. Av en fullständigt vettskrämd ledare. Han har inte mycket tid kvar nu - och det vet han.

All eventuell respekt som Ryssland åtnjutit tidigare till följd av sin kultur (definitivt ingenting annat) - är nu sedan länge glömd. Rysslands krig mot Ukraina har förpassat Ryssland till periferin i världen. Paria.

Losers.

Ok, lite cred för att har en nice MILF i din avatar, men det är ändå fult att ljuga! Vet hut!

Ryssland - med den stolta och akondroplasiska ledaren PUTIN! - är vida överlägset shithole countries som Sverige. Man är både rikare och framgångsrikare. Bara att kolla reallöner, förmögenheter, HDI, typ vilket-jävla-index-du vill som mäter rikedom och välstånd. Ryssland vinner... eller också ljuger statistiken!

Bra med fler ryska skribenter i tråden, btw. Приветствую вас, товарищи! Extra fint att man kan lära sig nya sanningar - alternativa verklighetsbilder som kontrasterar till homoglobalist-MSM - som att Putin gjorde sig av med Jeltsins oligarker (även om man kanske glömmer att nämna de Putin-trogna oligarker som klev in istället) eller att Ryssland är ett kollektivistiskt samhälle där man hjälper varandra (testa gärna den teorin som hemlös med en plastmugg på valfri tunnelbanestation i Moskva, exempelvis Kyivskaya!).
Citera
2022-10-26, 17:29
Medlem
Citat:
Här har du en artikel om det, som avslutas med meningen:

Här har du en annan som kommer till liknande slutsatser angående USAs ekonomiska terrorism mot Nicaragua:

Och en som nämner att USA fällts av ICJ för sina olagliga sanktioner mot Iran:

https://www.epw.in/engage/article/do...ernational-law

Det där med "safety of civial aviation" har du själv nyligen tagit upp som en tänkbar effekt av sanktionerna mot Ryssland. Jag tror ju inte att de kommer att få de konsekvenserna, men du menar alltså att det är lagligt (eller bör vara lagligt) att utsätta ett land för en ekonomisk terrorism som leder till att civila flygplan störtar och passagerarna dör?
Jag snabbläste en av dina artiklar utan att få svar på frågan. Jag tänker inte pina mig igenom 30 sidor av en skrivelse som inte ens handlar om Ryssland. Vad vi däremot vet med 100 % säkerhet är att Ryssland bryter mot internationell rätt genom sitt illegala anfallskrig mot Ukraina och att Putler är en krigsbrottsling. Om du inte har någon källa som faktiskt explicit förklarar varför sanktionerna mot det krigsförande Ryssland är olagliga enligt internationell rätt så konstaterar jag att du återigen flyttar målstolparna med att böla om ekonomisk terrorism. Varför skulle det vara så hemskt förresten? Ryssland exporterar ju en massa olja och gör lukrativa affärer med Mongoliet medan de sluter gynnsamma allianser med Nordkorea och Syrien så den nästan mytologiska frågan kvarstår:
Varför går det så bra för Ryssland?
Citera
2022-10-26, 19:36
Medlem
Citat:
Jag snabbläste en av dina artiklar utan att få svar på frågan. Jag tänker inte pina mig igenom 30 sidor av en skrivelse som inte ens handlar om Ryssland. Vad vi däremot vet med 100 % säkerhet är att Ryssland bryter mot internationell rätt genom sitt illegala anfallskrig mot Ukraina och att Putler är en krigsbrottsling. Om du inte har någon källa som faktiskt explicit förklarar varför sanktionerna mot det krigsförande Ryssland är olagliga enligt internationell rätt så konstaterar jag att du återigen flyttar målstolparna med att böla om ekonomisk terrorism. Varför skulle det vara så hemskt förresten?
Det är intentionen som är hemsk. Inte resultatet. I alla fall inte i detta fall, men det finns ju exempel där terroristerna lyckats med sitt uppsåt:

https://www.youtube.com/watch?v=RM0uvgHKZe8

Citat:
.. den nästan mytologiska frågan kvarstår:
Varför går det så bra för Ryssland?
Det är bra att vi är överens om vad det är för fråga som tråden handlar om. Это уже прогресс.
Citera
2022-10-26, 23:04
Medlem
Citat:
Det är intentionen som är hemsk. Inte resultatet. I alla fall inte i detta fall, men det finns ju exempel där terroristerna lyckats med sitt uppsåt:

https://www.youtube.com/watch?v=RM0uvgHKZe8

Det är bra att vi är överens om vad det är för fråga som tråden handlar om. Это уже прогресс.
USA hade aldrig uppsåtet att mörda barn din mongolid. Det är fan tragiskt att du hellre förnedrar dig själv på det här viset istället för att bete dig som en vuxen.
Men för att summera det passerade dygnet:
* Du påstod att det var USA som genomförde reformer i Ryssland, vilket var fel. USA bidrog med rådgivare men hade aldrig makten i Ryssland och nej, de var inte skickade av CIA för att kontrollera Jeltsin. Du har inte styrkt dina fantasier på något som helst vis.
* Rysk statistik är högst opålitlig då man vill upprätthålla fasad av framgång och/eller motståndskraft mot sanktionerna. Det bekräftar du väldigt fint genom att med jämna mellanrum ta upp mängden olja som Ryssland exporterar som ett tecken på ekonomisk framgång, länka artiklar om sjunkande inflation men ignorera att det rör sig om ett marginellt tapp på ett tvåsiffrigt belopp samt förstås totalignorera Draken när han påpekat för femtioelfte gången att den ryska ekonomin krymper.
* Ryssland som land är starkt beroende av att exportera olja och gas för trots att det bara utgör en bråkdel av den totala ekonomin så utgör det lejonparten av den ryska statsbudgeten och det är staten Ryssland som behöver finansiera sitt illegala anfallskrig mot Ukraina. Att Ryssland fungerar bättre än Kongo är inget att skryta med.
* Du har inte på någt vis styrkt att sanktionerna mot Ryssland är olagliga. Det spelar ingen roll om du slänger upp länkar till forskningsrapporter om helt andra länder där det för övrigt framgår explicit att det är en tolkningsfråga eller genom att bjuda på hårdklippta youtube-klipp om Albright.

Du snackar med andra ord en massa dynga och det vet du uppenbarligen om eftersom du satt i system att sluta svara när det blir jobbigt. När det gäller flygsäkerheten i Ryssland så åligger det Ryssland att upprätthålla denna. Förslagsvis genom att avstå att flyga med stulna flygplan som inte längre underhålls.
Citera
2022-10-27, 06:37
Medlem
Citat:
USA hade aldrig uppsåtet att mörda barn din mongolid. Det är fan tragiskt att du hellre förnedrar dig själv på det här viset istället för att bete dig som en vuxen.
Fint att du beter dig som en vuxen genom att kalla mig för "mongoloid". Jag önskar dig också en bra dag.

Citat:
Du snackar med andra ord en massa dynga och det vet du uppenbarligen om eftersom du satt i system att sluta svara när det blir jobbigt.
Jag slutar svara när du tar upp alldeles för mycket av min dyrbara tid med dumma invändningar. Jag har ingen skyldighet att ägna timmar åt att sitta och bemöta trams, och tänker inte lägga undan de viktigare saker jag har att göra för att du kräver uppmärksamhet.

Citat:
När det gäller flygsäkerheten i Ryssland så åligger det Ryssland att upprätthålla denna. Förslagsvis genom att avstå att flyga med stulna flygplan som inte längre underhålls.
Jag har stulit bromsbackarna från din bil. Nu åligger det dig att upprätthålla säkerheten, förslagsvis genom att inte använda din bil. Och försök inte skylla på mig om du råkar ut för en olycka, för jag hade aldrig det uppsåtet, din mongoloid.

Förstår du inte att USAs systematiska mobbing inte kommer att fungera på Ryssland? Detta är något USA gradvis byggt upp, med sanktioner först mot pluttländer som Nicaragua och fattiga diktaturer i Afrika. Det funkade inte ens mot Kuba. De bara biter ihop och härdar ut. Det funkar inte mot Venezuela. De bara biter ihop och härdar ut. De funkar inte mot Iran. De bara biter ihop och härdar ut. Det kommer inte att funka mot Ryssland heller, och i detta fall har väst gett sig in på att försöka mobba en lite för stor motståndare till underkastelse. Det kommer inte att funka. Släpp det. Det går inte. Ni bara skadar er själva mer och mer, ju mer ni försöker. Och se detta som ett gott råd i all välmening, istället för att envisas, för i eran envishet gräver ni bara en allt djupare grop åt er själva.

Önskar dig, som sagt, en bra dag. Lycka till och hejdå.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-10-27 kl. 06:46.
Citera
2022-10-27, 06:43
Medlem
Oj då. Nu rinner visst oljepristaket ut i sanden. Om det öht blir något tak så blir det vid ett högre pris och bara en handfull länder som kommer att vara med på det.

Citat:
Biden Team Reworks Plan for Russia Oil-Price Cap as Markets Sour

October 26, 2022

US officials have been forced to scale back a plan to impose a cap on Russian oil prices, following skepticism by investors and growing risk in financial markets brought on by crude volatility and central bank efforts to tame inflation.

Instead of strangling the Kremlin’s oil revenues by imposing a strict lid on prices that would have been observed by a broad “buyer’s cartel” of nations, the US and European Union are likely to settle for a more loosely policed cap at a higher price than once envisioned, with just Group of Seven nations and Australia committed to abide by it, according to people familiar with the matter.
https://www.bloomberg.com/news/artic...uverify%20wall

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in