2022-10-27, 11:08
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Fint att du beter dig som en vuxen genom att kalla mig för "mongoloid". Jag önskar dig också en bra dag.

Jag slutar svara när du tar upp alldeles för mycket av min dyrbara tid med dumma invändningar. Jag har ingen skyldighet att ägna timmar åt att sitta och bemöta trams, och tänker inte lägga undan de viktigare saker jag har att göra för att du kräver uppmärksamhet.

Jag har stulit bromsbackarna från din bil. Nu åligger det dig att upprätthålla säkerheten, förslagsvis genom att inte använda din bil. Och försök inte skylla på mig om du råkar ut för en olycka, för jag hade aldrig det uppsåtet, din mongoloid.

Förstår du inte att USAs systematiska mobbing inte kommer att fungera på Ryssland? Detta är något USA gradvis byggt upp, med sanktioner först mot pluttländer som Nicaragua och fattiga diktaturer i Afrika. Det funkade inte ens mot Kuba. De bara biter ihop och härdar ut. Det funkar inte mot Venezuela. De bara biter ihop och härdar ut. De funkar inte mot Iran. De bara biter ihop och härdar ut. Det kommer inte att funka mot Ryssland heller, och i detta fall har väst gett sig in på att försöka mobba en lite för stor motståndare till underkastelse. Det kommer inte att funka. Släpp det. Det går inte. Ni bara skadar er själva mer och mer, ju mer ni försöker. Och se detta som ett gott råd i all välmening, istället för att envisas, för i eran envishet gräver ni bara en allt djupare grop åt er själva.

Önskar dig, som sagt, en bra dag. Lycka till och hejdå.

Du svarar ju aldrig på en enda fråga och diskuterar aldrig, du har skapat en fantasitråd där du för monologer om ditt eget inre önskan att det " går bra för rössija..."
Vilket såklart är en lögn, det går inte bra för ditt fascistiska ryssland.

Du viftar bort att den ryska ekonomion krymper med kanske 10%, frågan är,
hur mycket bättre går det om den krymper 15%? 20% ?
Citera
2022-10-27, 11:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Oj då. Nu rinner visst oljepristaket ut i sanden. Om det öht blir något tak så blir det vid ett högre pris och bara en handfull länder som kommer att vara med på det.

Det är 12% högre idag än det var 27 oktober 2021. Det är inte tillräckligt mycket för att du ska skitposta om det.
Citera
2022-10-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du svarar ju aldrig på en enda fråga och diskuterar aldrig

[..]

Du viftar bort att den ryska ekonomion krymper med kanske 10%, frågan är,
hur mycket bättre går det om den krymper 15%? 20% ?
Det är tvärtom så att jag svarar på alldeles för många frågor, har alldeles för stort tålamod med dina svinerier (när du inte kan diskutera sakligt, utan förfaller till personangrepp) och ger dig betydligt mer uppmärksamhet än vad du gör dig förtjänt av. Mina största karaktärsbrister är att jag är för snäll och har för mycket tålamod.

Dina tillväxtprognoser är ouppdaterade. Det ändras nämligen över tid, förstår du. Såhär lät det i somras:

Citat:
Despite sweeping sanctions, Russia's economic outlook has improved since April — but it's gotten worse for almost every other country

Jul 27, 2022

The IMF forecast Russia's economy to contract 6% this year — an improvement from its April forecast.
https://www.businessinsider.com/imf-...cession-2022-7

Det är nämligen så att IMF uppdaterar sina prognoser varje kvartal. De gav en prognos i april, en ny i juli, och sedan var det dags igen nu, alldeles nyligen, i oktober. Och den senaste ser alltså ut såhär:

Citat:
IMF anticipates significant slowdown in global growth next year; Russia’s recession likely to be milder than earlier expected

The IMF has raised its projections for Russia from its July forecast, and now expects Russian GDP to contract by only 3.4 % this year and 2.3 % next year.
https://www.bofit.fi/en/monitoring/w...22/vw202241_4/

Och ja, min käre vän, jag förstår mycket väl att dina 10% kan syfta på den totala nedgången 2022+2023, men jag tror nog att vi alla - du, jag och din matematiklärare i lågstadiet - är överens om att en nedgång med 3,4% följt av en nedgång med 2,3% inte summerar till en total nedgång på 10%, eller hur?

Min tråd är ingen "monolog". Jag får ständigt motargument av dig och andra debattörer, och jag gör mitt bästa för att svara på de repliker jag tycker är värda att ta på allvar, och i den mån jag hinner kombinera det med mitt privatliv. Och i den mån jag har lust att svara. Det är nämligen ingen skyldighet att sitta och käbbla med folk på Flashback, utan det gör var och en i den mån man vill.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-10-27 kl. 11:57.
Citera
2022-10-27, 12:13
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Det är tvärtom så att jag svarar på alldeles för många frågor, har alldeles för stort tålamod med dina svinerier (när du inte kan diskutera sakligt, utan förfaller till personangrepp) och ger dig betydligt mer uppmärksamhet än vad du gör dig förtjänt av. Mina största karaktärsbrister är att jag är för snäll och har för mycket tålamod.

Dina tillväxtprognoser är ouppdaterade. Det ändras nämligen över tid, förstår du. Såhär lät det i somras:

https://www.businessinsider.com/imf-...cession-2022-7

Det är nämligen så att IMF uppdaterar sina prognoser varje kvartal. De gav en prognos i april, en ny i juli, och sedan var det dags igen nu, alldeles nyligen, i oktober. Och den senaste ser alltså ut såhär:

https://www.bofit.fi/en/monitoring/w...22/vw202241_4/

Och ja, min käre vän, jag förstår mycket väl att dina 10% kan syfta på den totala nedgången 2022+2023, men jag tror nog att vi alla - du, jag och din matematiklärare i lågstadiet - är överens om att en nedgång med 3,4% följt av en nedgång med 2,3% inte summerar till en total nedgång på 10%, eller hur?

Min tråd är ingen "monolog". Jag får ständigt motargument av dig och andra debattörer, och jag gör mitt bästa för att svara på de repliker jag tycker är värda att ta på allvar, och i den mån jag hinner kombinera det med mitt privatliv. Och i den mån jag har lust att svara. Det är nämligen ingen skyldighet att sitta och käbbla med folk på Flashback, utan det gör var och en i den mån man vill.
109 rader, inget svar...
nen fullt med förolämpningar från dig som du själv snyftar om och påstår att DU är utsatt för..
Du är tveklöst helt inkapabel till debatt
Senast redigerad av Draken55 2022-10-27 kl. 12:15.
Citera
2022-10-27, 12:25
Medlem
Nå, ryssarna är ett jordbruks- herdefolk från södra Volgas regioner. Hur de kunnat göra anspråk på hela norra Asien med enorma naturresurser utan att anklagas för erövring och kolonialism kan bara förklaras av en...ehum, välvilliga idioter från väst som skriver den "goda" historien.
Citera
2022-10-27, 12:42
Medlem
Citat:
109 rader, inget svar...
nen fullt med förolämpningar från dig som du själv snyftar om och påstår att DU är utsatt för..
Du är tveklöst helt inkapabel till debatt
IMF kom med en väldigt pessimistisk prognos för Rysslands BNP-utveckling i april. De skrev upp prognosen till en mer positiv i juli. De skrev upp den till en ännu mer positiv i oktober. Nu handlar det, enligt IMF, bara om ett pyttelitet hack i tillväxtkurvan, och detta trots att USA+EU fullkomligt dödar sina egna ekonomier för att desperat försöka få den ryska på fall. Men de lyckas inte. Det går mycket bättre för Ryssland än vad som utlovades när de kom med sitt första sanktionspaket, andra sanktionspaket, tredje sanktionspaket, fjärde sanktionspaket, femte sanktionspaket, sjätte sanktionspaket och sjunde sanktionspaket. Nu kom de med sitt åttonde sanktionspaket, samtidigt som IMF alltså meddelar att de skrivit upp prognosen för Rysslands BNP-utveckling!

Så frågan kvarstår: Varför går det så bra för Ryssland?

Du har skrivit betydligt mer än 109 rader utan att svara på det.
Citera
2022-10-27, 12:49
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
IMF kom med en väldigt pessimistisk prognos för Rysslands BNP-utveckling i april. De skrev upp prognosen till en mer positiv i juli. De skrev upp den till en ännu mer positiv i oktober. Nu handlar det, enligt IMF, bara om ett pyttelitet hack i tillväxtkurvan, och detta trots att USA+EU fullkomligt dödar sina egna ekonomier för att desperat försöka få den ryska på fall. Men de lyckas inte. Det går mycket bättre för Ryssland än vad som utlovades när de kom med sitt första sanktionspaket, andra sanktionspaket, tredje sanktionspaket, fjärde sanktionspaket, femte sanktionspaket, sjätte sanktionspaket och sjunde sanktionspaket. Nu kom de med sitt åttonde sanktionspaket, samtidigt som IMF alltså meddelar att de skrivit upp prognosen för Rysslands BNP-utveckling!

Men det du säger stämmer ju inte
Det är bara dina märkliga tolkningar av ett stort ras i den ryska ekonomin
Du låter som en fanatisk religiös tomte
Citera
2022-10-27, 13:00
Medlem
Citat:
Men det du säger stämmer ju inte
Här är IMFs rapport från juli:

https://www.imf.org/-/media/Files/Pu...h/text-en.ashx

I tabellen på sidan 8 ser vi att deras prognos för 2002 då var -6,0% och att detta var en förbättring med 2,5 procentenheter sedan deras rapport från april. Av det kan vi räkna ut att de i april trodde att Rysslands BNP-tillväxt för 2022 skulle ligga på -8,5%

Här har du motsvarande siffror från deras senaste rapport, publicerad i oktober:

https://www.imf.org/en/Publications/...22#Projections

Som vi ser har IMF nu blivit än mer optimistiska om den ryska ekonomins återhämtning. De tror nu att BNP-tillväxten för 2022 kommer att landa på -3,4%.

Precis som jag skrev i tidigare inlägg, alltså. Har du synpunkter på siffrorna, eller om du av någon anledning inte tror på dem, så får du vända dig till IMF med dina klagomål.

Citat:
Du låter som en fanatisk religiös tomte
Du låter som en faktaresistent person. Så fort någon siffra inte stämmer med vad du ville se så blir du arg och börjar använda glåpord mot vänliga människor som bara försöker upplysa dig om fakta.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-10-27 kl. 13:05.
Citera
2022-10-27, 13:24
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Här är IMFs rapport från juli:

https://www.imf.org/-/media/Files/Pu...h/text-en.ashx

I tabellen på sidan 8 ser vi att deras prognos för 2002 då var -6,0% och att

Du låter som en faktaresistent person. Så fort någon siffra inte stämmer med vad du ville se så blir du arg och börjar använda glåpord mot vänliga människor som bara försöker upplysa dig om fakta.
2002? ok
Det enkla svaret på din enkla fråga
Varför går det så bra för Ryssland
är, det går inte bra för Ryssland
Fattar du inte det förtjänar du glåpord.
Citera
2022-10-27, 13:31
Medlem
Citat:
2002?
Just det, 2022 skulle det vara. Tack för rättelsen av det lilla skrivfelet. Länken var dock till rätt rapport och alla procentsiffror som jag nämnde stämmer.

Därmed har vi alltså konstaterat att jag hade rätt om IMFs BNP-prognoser.
Citera
2022-10-27, 13:45
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Därmed har vi alltså konstaterat att jag hade rätt

Jag klipper lite i ditt inlägg,
för att påpeka att du inte har rätt.
Det går inte bra för ryssland.
Det måste du få höra tills du begriper, det är för din skull.
Citera
2022-10-27, 14:57
Medlem
Citat:
IMF kom med en väldigt pessimistisk prognos för Rysslands BNP-utveckling i april.

hmm. är inte riktigt med på ditt resonemang, så det är positivt att ryssland istället för att landa på 4,5%+ i 2022 (prognos från 2021) , bara tappar till -3.4% istället?

Citat:
De skrev upp prognosen till en mer positiv i juli.

uhm... det är värre än global covid.... menar du att det inte är så illa som var global rescenision som 2008 (bankkrisen)?

Citat:
De skrev upp den till en ännu mer positiv i oktober. Nu handlar det, enligt IMF, bara om ett pyttelitet hack i tillväxtkurvan,
uhm. det är värre en global covid, det är det värsta ryssen upplevt sen bankrisen 2008....

Citat:
och detta trots att USA+EU fullkomligt dödar sina egna ekonomier för att desperat försöka få den ryska på fall.

uhm... prognoserna är ju ett par % +, såväl här som i usa. menar du att växande ekonomier dvs + = dåligt
krympande ekonomier dvs - = bra

för det låter (och är) objektivt falskt.

Citat:
Men de lyckas inte. Det går mycket bättre för Ryssland än vad som utlovades när de kom med sitt första sanktionspaket, andra sanktionspaket, tredje sanktionspaket, fjärde sanktionspaket, femte sanktionspaket, sjätte sanktionspaket och sjunde sanktionspaket. Nu kom de med sitt åttonde sanktionspaket, samtidigt som IMF alltså meddelar att de skrivit upp prognosen för Rysslands BNP-utveckling!

altso sanktionerna mot ryssland är ju i mesigaste laget, men visst, i februari någon gång blir det ju intressant att se effekten av EUs oljestopp (vi är ju fortfarande den största marknaden)

Citat:
För att amerikanska bankar inte har crashat
ELLER
avsaknanden av en teoretisk global kris som är (något) värre än covid, men inte så farlig som global ekonomisk bankris.

Citat:

egentligen onödigt, din tes är att det går bra för ryssland, medans det inte gör det. och även om bnp naturligtvis är ett "förenklat" sätt att mäta det , nordkorea tex ökar +2% , så tror jag inte att det betyder att de snart är om USA, i något avssende, eller att "vinden har vänt"....

vill du ha en bättre förestålse så rekomenderar jag denna , den har enkla grafer så att barn såväl som de lågbegåvade och lätttrollade i väst ska ha en chans att bättra sig...

slidedeck
https://yale.box.com/s/7f6agg5ezscj234kahx35lil04udqgeo

hela studien
https://papers.ssrn.com/sol3/papers....act_id=4167193
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här