Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Inte så stor andel som folk tror, men ganska betydande. Och det är ju just det som är poängen. Det vill säga att Putin sett till att en stor del av intäkterna från naturresurserna hamnar i statsbudgeten, så att de kan användas för satsningar på infrastruktur m.m. Hade de amerikanska "rådgivarna" fått fortsätta härja så hade de pengarna istället hamnat hos Exxons, Shells och BPs aktieägare.
Hur stor del av oljeintäkterna i Kongo tror du hamnar i statsbudgeten? Hade inte de amerikanska "rådgivarna" kastats ut så hade Ryssland av idag sett ut som Kongo.
Det du gör nu är att flytta målstolparna. Du berättar först triumferande att oljan har en marginell betydelse i rysk ekonomi, när jag påpekar att den utgör en mycket stor del av statsbudgeten så är det plötsligt ett kvitto på hur briljant Putler är som ser till att intäkterna från oljan hamnar i statskassan och gynnar landet (det stickspåret ger jag mig inte ens in i) och sen avrundar du med att jämföra Ryssland med Kongo. Ja, jämfört med Kongo är Ryssland förmodligen ett riktigt hyggligt land men jag trodde nog ambitionsnivån var högre än att bräcka ett av de fattigaste och mest dysfunktionella länderna i världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ErrorNotFound404
Dessa 2 punkter hänger ihop. Ryssland hade aldrig kunnat betala tillbaka sina skulder om inkomstkällorna hade ägts av utländska aktörer. Det som hände var förvisso att oljepriset gick upp och det uppstod intäkter över huvud taget, men också att 80-90% av intäkterna till de ryska oligark- eller utlandsägda oljebolagen hamnade hos ryska Skatteverket genom nya punktskatter på råvaruproduktion. Det här var en process som började redan för 20 år sedan, långt innan Misjustin tillträdde.
90 % av intäkterna till privata bolag gick till skatt? Ja det låter ju verkligen som en framgångssaga. Du får gärna komma med källhänvisningar av något slag då jag är fortsatt skeptisk till vad av det här som ens skett och vad som faktiskt är Putlers förtjänst.
Citat:
Ursprungligen postat av
ErrorNotFound404
Du tillhör alltså bokstavsbarnen med Tourettes syndrom som skriker VLADOLF PRUTTLER i forumet? Kan då glädja dig med att detta förstås inte bara VLADOLF PRUTTLERs förtjänst. 1998 och VLADOLF PRUTTLERs tillträde var starten på ett kollektivt uppvaknande i det ryska samhället, där man insåg det som Göran Persson påpekade: "Den som är satt i skuld är icke fri." Det är det ryska kollektivet som tagit Ryssland ur fattigdomen - VLADOLF PRUTTLER är förstås en oerhört viktig person i sammanhanget men inte hela svaret på frågan varför det går så mycket bättre för "ryssland" än för många andra länder.
Så frånsett allt bölande om Putler så hävdar du nu alltså att den ryska framgången beror på ett "kollektivt uppvaknande". Ja det är ju ett väldigt kuriöst sätt att se på en dysfunktionell kleptokrati där befolkningen lever i armod utanför Piter och Moskva och där en korrupt elit bestående av Putlers kompisar och vapendragare äter sig feta och skickar ungar och fruar till Västeuropa.
Men återigen: belägg gärna dina påståenden om Putlers framgångar med källor.