2022-10-26, 10:45
Medlem
ErrorNotFound404s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Punkt 1 är rätt vag och beror knappast på Putlers förträfflighet utan är resultatet av att oljan gick upp i pris.

När det gäller punkt 2 så undrar jag när i tiden det här skedde enligt dig. Jag utgår från att du inte syftar på Misjustins reformarbete som skedde härom åren?

Dessa 2 punkter hänger ihop. Ryssland hade aldrig kunnat betala tillbaka sina skulder om inkomstkällorna hade ägts av utländska aktörer. Det som hände var förvisso att oljepriset gick upp och det uppstod intäkter över huvud taget, men också att 80-90% av intäkterna till de ryska oligark- eller utlandsägda oljebolagen hamnade hos ryska Skatteverket genom nya punktskatter på råvaruproduktion. Det här var en process som började redan för 20 år sedan, långt innan Misjustin tillträdde.

Du tillhör alltså bokstavsbarnen med Tourettes syndrom som skriker VLADOLF PRUTTLER i forumet? Kan då glädja dig med att detta förstås inte bara VLADOLF PRUTTLERs förtjänst. 1998 och VLADOLF PRUTTLERs tillträde var starten på ett kollektivt uppvaknande i det ryska samhället, där man insåg det som Göran Persson påpekade: "Den som är satt i skuld är icke fri." Det är det ryska kollektivet som tagit Ryssland ur fattigdomen - VLADOLF PRUTTLER är förstås en oerhört viktig person i sammanhanget men inte hela svaret på frågan varför det går så mycket bättre för "ryssland" än för många andra länder.
Citera
2022-10-26, 12:01
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrorNotFound404
men inte hela svaret på frågan varför det går så mycket bättre för "ryssland" än för många andra länder.

Raderade allt ditt snack om pruttler, han heter faktiskt Putin! Skärp dig.

Men lämnade kvar din lögn om ryssland.

I år tappar Ryska ekonomin hisnande 7-10% , enligt olika bedömare som IMF Worldbank osv.
Kan du vänligen visa på många andra länder som det går lika dåligt för?
EU ökar 2.7% i år så det kan du lämna därhän, du kanske vill jämföra med Somalia och Kongo?
Citera
2022-10-26, 12:04
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Inte så stor andel som folk tror, men ganska betydande. Och det är ju just det som är poängen. Det vill säga att Putin sett till att en stor del av intäkterna från naturresurserna hamnar i statsbudgeten, så att de kan användas för satsningar på infrastruktur m.m. Hade de amerikanska "rådgivarna" fått fortsätta härja så hade de pengarna istället hamnat hos Exxons, Shells och BPs aktieägare.

Hur stor del av oljeintäkterna i Kongo tror du hamnar i statsbudgeten? Hade inte de amerikanska "rådgivarna" kastats ut så hade Ryssland av idag sett ut som Kongo.

Du klarar inte ens av att skriva hur otroligt beroende av olja och gas Ryssland är, du lever som alltid i total förnekelse.
Och kriget ni nu startat gör er situation oerhört prekär, hörde bland annat att Moskovitch, det gamla bilmärket, ska starta upp igen ... Hurra.
Citera
2022-10-26, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
I år tappar Ryska ekonomin hisnande 7-10% , enligt olika bedömare som IMF Worldbank osv.
Nu ljuger du igen.

Citat:
2022 Projected Real GDP (% Change) : -3.4
https://www.imf.org/en/Countries/RUS

Aja baja.
Citera
2022-10-26, 12:15
Medlem
Citat:
Inte så stor andel som folk tror, men ganska betydande. Och det är ju just det som är poängen. Det vill säga att Putin sett till att en stor del av intäkterna från naturresurserna hamnar i statsbudgeten, så att de kan användas för satsningar på infrastruktur m.m. Hade de amerikanska "rådgivarna" fått fortsätta härja så hade de pengarna istället hamnat hos Exxons, Shells och BPs aktieägare.

Hur stor del av oljeintäkterna i Kongo tror du hamnar i statsbudgeten? Hade inte de amerikanska "rådgivarna" kastats ut så hade Ryssland av idag sett ut som Kongo.
Det du gör nu är att flytta målstolparna. Du berättar först triumferande att oljan har en marginell betydelse i rysk ekonomi, när jag påpekar att den utgör en mycket stor del av statsbudgeten så är det plötsligt ett kvitto på hur briljant Putler är som ser till att intäkterna från oljan hamnar i statskassan och gynnar landet (det stickspåret ger jag mig inte ens in i) och sen avrundar du med att jämföra Ryssland med Kongo. Ja, jämfört med Kongo är Ryssland förmodligen ett riktigt hyggligt land men jag trodde nog ambitionsnivån var högre än att bräcka ett av de fattigaste och mest dysfunktionella länderna i världen.
Citat:
Dessa 2 punkter hänger ihop. Ryssland hade aldrig kunnat betala tillbaka sina skulder om inkomstkällorna hade ägts av utländska aktörer. Det som hände var förvisso att oljepriset gick upp och det uppstod intäkter över huvud taget, men också att 80-90% av intäkterna till de ryska oligark- eller utlandsägda oljebolagen hamnade hos ryska Skatteverket genom nya punktskatter på råvaruproduktion. Det här var en process som började redan för 20 år sedan, långt innan Misjustin tillträdde.
90 % av intäkterna till privata bolag gick till skatt? Ja det låter ju verkligen som en framgångssaga. Du får gärna komma med källhänvisningar av något slag då jag är fortsatt skeptisk till vad av det här som ens skett och vad som faktiskt är Putlers förtjänst.
Citat:
Du tillhör alltså bokstavsbarnen med Tourettes syndrom som skriker VLADOLF PRUTTLER i forumet? Kan då glädja dig med att detta förstås inte bara VLADOLF PRUTTLERs förtjänst. 1998 och VLADOLF PRUTTLERs tillträde var starten på ett kollektivt uppvaknande i det ryska samhället, där man insåg det som Göran Persson påpekade: "Den som är satt i skuld är icke fri." Det är det ryska kollektivet som tagit Ryssland ur fattigdomen - VLADOLF PRUTTLER är förstås en oerhört viktig person i sammanhanget men inte hela svaret på frågan varför det går så mycket bättre för "ryssland" än för många andra länder.
Så frånsett allt bölande om Putler så hävdar du nu alltså att den ryska framgången beror på ett "kollektivt uppvaknande". Ja det är ju ett väldigt kuriöst sätt att se på en dysfunktionell kleptokrati där befolkningen lever i armod utanför Piter och Moskva och där en korrupt elit bestående av Putlers kompisar och vapendragare äter sig feta och skickar ungar och fruar till Västeuropa.

Men återigen: belägg gärna dina påståenden om Putlers framgångar med källor.
Citera
2022-10-26, 12:17
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Nu ljuger du igen.

https://www.imf.org/en/Countries/RUS

Aja baja.

Russia's GDP growth (year on year)
The chart shows that, in 2022, Russian GDP will drop by 5.5% according to the OECD, by 6% according to the IMF and by 8.9% according to the World Bank. Data source: World Bank.7 okt. 2022

Går det bra när en ekonomi krymper så mycket?
Ja eller Nej tack.
Då går det alltså ännu bättre enligt dig ju mer ekonomin krymper?
Går det bättre för Ryssland om ekonomin krymper 12% 2023?

Real GDP?? jag tror dina riktiga unskaper om ekonomi är lika låga som dina kunskaper i allt annat, på ett barns nivå.
Citera
2022-10-26, 12:20
Medlem
Citat:
Du berättar först triumferande att oljan har en marginell betydelse i rysk ekonomi
Jag skrev att det var en "ganska betydande" del av statsbudgeten. Oljan är en liten del av ekonomin, dvs en liten del av BNP, men tack vare kombinationen med hög export-skatt på råvaror och låga inkomstskatter, så utgör oljan en betydande del av inkomstsidan i statsbudgeten.

Ser du någon motsägelse i resonemanget så har du nog svårigheter att tolka text som inte är skriven på förenklad svenska. Du vet att BNP och statsbudget inte är samma sak?
Citera
2022-10-26, 12:22
Medlem
Citat:
Jag skrev att det var en "ganska betydande" del av statsbudgeten. Oljan är en liten del av ekonomin, dvs en liten del av BNP, men tack vare kombinationen med hög export-skatt på råvaror och låga inkomstskatter, så utgör oljan en betydande del av inkomstsidan i statsbudgeten.

Ser du någon motsägelse i resonemanget så har du nog svårigheter att tolka text som inte är skriven på förenklad svenska. Du vet att BNP och statsbudget inte är samma sak?
Du skrev fler inlägg, jag visade på hur ditt resonemang ändrade sig mellan dessa när du stötte på mothugg. Du avstår i vanlig ordning från att besvara merparten av mina invändningar.
Citera
2022-10-26, 12:25
Medlem
Citat:
Du skrev fler inlägg, jag visade på hur ditt resonemang ändrade sig mellan dessa när du stötte på mothugg. Du avstår i vanlig ordning från att besvara merparten av mina invändningar.
Jag är noggrann med mina ordval. När jag pratar om BNP så skriver jag "BNP", när jag pratar om statsbudgeten så skriver jag "statsbudgeten". Vad du menar med "den ryska ekonomin" vet jag inte riktigt, men det är väl ett trick för att försöka få propagandan att låta trovärdig när den inte överensstämmer med fakta.
Citera
2022-10-26, 12:29
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Jag är noggrann med mina ordval. När jag pratar om BNP så skriver jag "BNP", när jag pratar om statsbudgeten så skriver jag "statsbudgeten". Vad du menar med "den ryska ekonomin" vet jag inte riktigt, men det är väl ett trick för att försöka få propagandan att låta trovärdig när den inte överensstämmer med fakta.

Få eller ingen är så okunnig och förvirrade när det gäller siffror som du.
Nyss använde du " real GDP"
Du vet inte ens vad det är.
Och svarar aldrig på riktiga frågeställningar om det faktum att den ryska ekonomin krymper rejält
utan fortsätter påstå att " det går bra för Ryssland"

Går det ännu bättre ju mer ekonomin krymper?
Citera
2022-10-26, 12:47
Medlem
Citat:
IMF anticipates significant slowdown in global growth next year; Russia’s recession likely to be milder than earlier expected

14 Oct 2022

The IMF’s latest World Economic Outlook predicts that the world economy will grow by 3.2 % this year and 2.7 % in 2023. The updated forecast lowers the July 2023 global growth forecast by 0.2 percentage points. While economic effects of Russia’s invasion of Ukraine have been the biggest single factor in dragging down growth, the Fund also notes the impacts from significant monetary tightening in major economic blocs.

The IMF has raised its projections for Russia from its July forecast, and now expects Russian GDP to contract by only 3.4 % this year and 2.3 % next year. The IMF still expected last July that Russian GDP would shrink by about 9 % during the 2022‒2023 period.
https://www.bofit.fi/en/monitoring/w...22/vw202241_4/

Citat:
Exports of Far Eastern coal through Far Eastern Railway up 14% to over 19 mln tons

VLADIVOSTOK, October 26. /TASS/. The loading of Far Eastern coal on the Far Eastern Railway rose by 8.6% in first nine months of this year, with over 19 mln tons exported, up by 14% compared with 2021, the press service of the Far Eastern Railway reported on Wednesday.
https://tass.com/economy/1527513

Citat:
Russia appears to bypass oil sanctions via Azerbaijan: Petrostrategies

25 Oct, 2022

At least 250,000 b/d of Russian oil seems to have been transiting through Azerbaijan via the BTC pipeline since May 2022
https://www.civilnet.am/en/news/6801...trostrategies/
Citera
2022-10-26, 14:20
Medlem
Citat:
https://www.bofit.fi/en/monitoring/w...22/vw202241_4/

https://tass.com/economy/1527513

https://www.civilnet.am/en/news/6801...trostrategies/
Är det alltså ett friskhetstecken att Ryssland försöker mygla sig förbi sanktionerna som du i vartannat inlägg påstår är verkanslösa? Det krävs en del dubbeltänk för att det här ska gå ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in