2022-10-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Som vanligt blåser media upp allt. ”CHOCKHÖJNING PÅ MJÖLK” mjölken stiger typ 1kr

Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Kanske inget för en privatperson. Men tänk en kommun, skola, bageri eller stor livsmedelsindustri. Eller priset på grädde, ost (8l mjölk =1kg ost) och smör Sedan brukar väll mjölkpriset var någon slags kanariefågel i gruvangrej traditionellt sätt.

Kolla vad Bregott kostar idag. Det är ju så man tappar hakan hur dyrt det är.
Jag har ätit det hela mitt liv på mackan, men nu är det slut när det kostar 60 kronor för en ask och det finns alternativ som kostar 25.
Citera
2022-10-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det där med sparprogram på diskmaskinen vet jag inte. Det som sparas är väl bara vatten? Att mindre vatten används.

Men i min erfarenhet så är det större risk för att det inte bli riktigt rent samt att i alla fall på vår diskmaskin så tar det mycket längre tid med eko programmet, så då borde maskinen dra mer el vilket kostar mycket idag, i alla fall i södra Sverige.
Tja, min värld också faktiskt, men verkar bli rent så det kanske är en så kallad föreställning vi har.
Sparprogram med lägre temp på vattnet, typ 50 istället för 70. Vet inte om det påverkar eller är som du säger.
Citera
2022-10-26, 22:07
Bannlyst
I Sverige betalar vi 70+% till staten allt som allt och sen får vi tigga tillbaka så mycket som möjligt genom bidrag och avdrag, så det är väl naturligt att bre på lite och oja sig om att man svälter för att utgifterna ökat med några hundra.
Citera
2022-10-26, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorup
I Sverige betalar vi 70+% till staten allt som allt och sen får vi tigga tillbaka så mycket som möjligt genom bidrag och avdrag, så det är väl naturligt att bre på lite och oja sig om att man svälter för att utgifterna ökat med några hundra.

Fortsätt drömma om "några hundra"

De flesta har nog fått flera tusen extra i utgifter, även en sån som jag som bor i lägenhet.
De olyckliga stackare som bor i hus i södra sverige med fel typ av uppvärmning kan ha fått 10 000 kr plus i extra utgifter.
Citera
2022-10-26, 22:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Precis. Naiva tvåbarnsfamiljer som har finansierat villa under villahysterin, sommarställe under sommarställeshysterin och två bilar (Tesla+valfri tysk modell) genom att belåna sig upp till öronen, kommer att konka.

Jag tror inte dessa är så många, visst en del men inte en betydande del. Det kommer dock få konsekvenser då det tricklar sig igenom det ekonomiska systemet. Vi sitter alla i samma båt (det ekonomiska systemet) och alla kommer att få lida, mer eller mindre. Har man inte varit del i den senaste hysterin och lever inom sina medel (med marginal) så kommer man klara det. Visst, det blir inte kul, men livet är inte alltid kul! Det är nyttigt för svensken att få sig en näsbränna. Många har inte förstått hur priviligierade vi är i livets lott.
Citera
2022-10-26, 22:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Nä, som sagt. Här har de gått för 11,5 mille för något år sen. Men nu jäklar sjunker de med flera millar.

Det är ett stort problem, inte många som sitter med flera millar på banken för att täcka upp. Det blir topplån med ohemula räntor.
Citera
2022-10-26, 22:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Tror du verkligen själv på att folk (med normala inkomster som du refererar till) renoverar köket vart tredje år och går på restaurang dagligen med hela familjen?

Den här bilden av medelsvensson med lån "upp över öronen" som åker till Thailand 2 ggr om året och har 2 sprillans bilar på leasing o h och allt annat ni hittar på, är ju bara en fantasi baserad på några lyxfällandeltagare...

Sentimentet är så. Jag erbjöd dottern och pojkvännen att ta över huset, det första dottern sa var att de då skulle byta ut köket (inget fel på det, helt, allt fungerar och nya maskiner, inga hängande luckor eller sån skit). Det är dock ett furukök och det är ju inte modernt. Den yngre generationen sätter krokben för sig själva, påhejade av sina morsor.
Citera
2022-10-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Eftersom du hävdar att en obelånad fastighet är oerhört billig att bo i så undrar jag hur du räknat och vad det kostar?

Med fastighet menar jag alltså byggnaden som står på fastigheten, för tydlighetens skull, precis som i folkmun. I alla fall… Det beror på en massa faktorer så som hur bra isolerad den är förstås.

Max fastighetsavgift per år 8 524 SEK

Vi ponerar att det är en medelstor villa på 150 kvadratmeter som varken installerat bergvärme eller något annat som skulle hjälpa att hålla nere elförbrukningen. En sådan villa har en årlig elförbrukning på ca 18 000 kilowattimmar enligt data från SCB. Genomsnittligt elpris i dyraste elområdet i Sverige har varit 100 öre per kWh utslaget på hela året 2022 samt prognos för sista månaderna. Så det landar på 18 000 SEK. Sen har vi sophämtning som kostar från en tusenlapp till 2500 kronor om året. Vi kan ponera den dyrare nivån. Då landar vi på 28 500 om året. Det är 2 375 i månaden. Sen tillkommer en massa annat underhåll men även om vi dubblar eller tripplar priset så är det inte tungt för en villaägande familj att betala.
Citera
2022-10-26, 22:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det där med sparprogram på diskmaskinen vet jag inte. Det som sparas är väl bara vatten? Att mindre vatten används.

Men i min erfarenhet så är det större risk för att det inte bli riktigt rent samt att i alla fall på vår diskmaskin så tar det mycket längre tid med eko programmet, så då borde maskinen dra mer el vilket kostar mycket idag, i alla fall i södra Sverige.

Sparprogram diskmaskin 1,3 KWh, normalprogram 4 KWh, isch.
Citera
2022-10-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sparprogram diskmaskin 1,3 KWh, normalprogram 4 KWh, isch.

Hur kan det komma sig i så fall när det i alla fall för min maskin tar minst en timme längre för sparprogrammet?
Citera
2022-10-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
I Stockholm, absolut. Thailand två gånger om året? Det är inte bara Thailand, det är Spanien, Mykonos, New York weekend, London weekend.

Givetvis tar man inte med sig hela familjen på restaurang dagligen, spela inte dum. Det handlar om föräldrarna. Har du ens varit ute på stan de senaste åren? Det är fullproppat på varenda restaurang (även idag). Och det är inte direkt tanter och gubbar eller tonåringar som är gäster.

Och det är medelinkomsttagarna som belånat sina hus så att de kan äta ut... Knappast.

Nu kanske stockholmare är ekonomiskt efterblivna (om jag tolkar din text rätt), men där jag bor (de jag känner alltså) käkar folk lunchlådor, semestrar i Sverige oftast, och är allmänt rätt återhållsamma. Visst kan man ha en leasingbil, (tex elbil för att dra ner på bränsle kostnaderna) men då har man bara en finbil och andrabilen betydligt billigare.
Renoverar gör man när det behövs, inte för att det är roligt.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-10-26 kl. 23:00.
Citera
2022-10-26, 22:43
Medlem
TarmeBaisses avatar
Man kan komma undan billigt. Gör egen pasta, baka eget bröd, gör din egna måltidsdryck och köp billigt kött.

Värmen är väl det ända som är ett hot mot min ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in