Citat:
Ursprungligen postat av
Tzatzikin
Jag och familjen har fått det ”sämre” i bemärkelsen att jag tillexempel inte äter lika mycket frukt nu som innan. Vi har inte lika mycket grönsaker nu som innan. Vi äter inte lika mycket på restaurang nu som innan. Vi åker inte på (kostsamma) utflykter lika ofta nu som innan. Vi köper inte lika mycket bensin till bilen nu som innan. Vi köper inte lika mycket spel till barnens datorer och vi köper kläder av sämre kvalité nu än innan.
Detta är egentligen inte ett problem för oss. Men lite tråkigt. Men vi levde inte på marginalen innan och gör det inte nu heller.
Men det är klart att det finns folk som har det tufft, på riktigt. Och ju dyrare allt blir ju svårare blir det då att få allt att gå ihop. Ignorant att påstå att människor inte påverkas för att man själv har det gott ställt. Vi har exempelvis många fattiga pensionärer i Sverige som rotar efter burkar i papperskorgarna för att ha råd med mat.
Eller hur. Ser mycket fler "vanliga svenssons-pensionärer" som går och samlar pantburkar lite försynt. I affärerna jagas det snattare hela tiden. Coop har varit tvungna att stänga sina snabbkassor för att så många stjäl varor.
Här på gatan har radhusen gått för 11,5 mille för ett år sen. Nu får den döde tanten på gatan (hennes släktingar) inte sitt hus sålt. Det bara står där med utbudspris på 7,5 mille.
Jämte hennes hus köpte en familj ett hus för 8,5 mille i somras. Jag talade om för familjen som köpte radhuset för 8,5 mille det närliggande radhuset i nästa länga gick för 11,5 mille förra hösten. (Det har de säkert sett själva.)
Att det är nya tider märks. Sen att medelklass inte har råd med sina 11 miljonersvillor är en sak. Där handlar det ändå om folk med dubbla inkomster på 100 tusen mån, som kan göra såna köp.
De har marginaler. Folk med små inkomster har dock sämre marginaler. Dock så blir de ju tvungna att höja folks magra pensioner när det är en sån här inflation och det ska ju göras till nästa år.