2022-10-26, 20:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är verkligen märkligt. Viss mat är nästan som vanligt, en del har ökar flera hundra %. Det som är för dyrt är främst grönsaker. Jag hittade en korg frukt jag hade råd med, har inte ätot frukt på två månader. Blir lyx. Man ska inte behöva äta vitaminer för att man bara har råd med pasta. Det känns inte OK.

Men det finns många som tjänar på detta. Klart att det finns en sann del av krisen, men en del är helt klart tillverkad eftersom folk konsumerat för lite under covidåren.

Håller med, känns som att man odlare, slakterier och entreprenörer utnyttjar situationen och har tagit i från tårna vid prisökningen, skamligt. Blir förbannad.
Citera
2022-10-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Tror du verkligen själv på att folk (med normala inkomster som du refererar till) renoverar köket vart tredje år och går på restaurang dagligen med hela familjen?

Den här bilden av medelsvensson med lån "upp över öronen" som åker till Thailand 2 ggr om året och har 2 sprillans bilar på leasing o h och allt annat ni hittar på, är ju bara en fantasi baserad på några lyxfällandeltagare...

I Stockholm, absolut. Thailand två gånger om året? Det är inte bara Thailand, det är Spanien, Mykonos, New York weekend, London weekend.

Givetvis tar man inte med sig hela familjen på restaurang dagligen, spela inte dum. Det handlar om föräldrarna. Har du ens varit ute på stan de senaste åren? Det är fullproppat på varenda restaurang (även idag). Och det är inte direkt tanter och gubbar eller tonåringar som är gäster.
Citera
2022-10-26, 20:28
Medlem
TS gör en korrekt spaning. Flashback är helt ute och cyklar beträffande medelsvenssons situation, som vanligt...

För egen del känns det som man är rätt ute ur synk med samhället i stort då man åstadkommit reallöneökning i år och både inkomst/förmögenhet går åt rätt håll. För några år sedan var man fattig student och levde i princip på existensminimum + öl

Så nu när man är ute ur skolan och avancerar i karriären talar folk om mörka tider. Ånej då, det är ju för bövelen REA för en ungtupp på börsen också

Har givetvis 30 cm slak också.
Citera
2022-10-26, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Tror du verkligen själv på att folk (med normala inkomster som du refererar till) renoverar köket vart tredje år och går på restaurang dagligen med hela familjen?

Den här bilden av medelsvensson med lån "upp över öronen" som åker till Thailand 2 ggr om året och har 2 sprillans bilar på leasing o h och allt annat ni hittar på, är ju bara en fantasi baserad på några lyxfällandeltagare...

Håller med. Min svärfar bor i hus med sin fru och två tonårsbarn.
De har två bilar eftersom båda bor flera mil från sitt jobb, men båda har heltidsjobb, men de har ingen leasing på bilarna. Den ena bilen är typ 4 år gammal och den andra 10 år gammal.

De åker aldrig och jag menar verkligen aldrig utomlands. Jag har känt familjen i ca 14 år och under den tiden har de aldrig åkt utomlands, visst vi har tagit nån tur ner med bilen till Danmark och till Norge, men jag menar att de aldrig bokat en resa med flyg och hotell osv i nåt land utanför norden.

Låter lite tråkigt kanske, men de har stundtals haft en riktigt bra ekonomi så de har absolut haft råd, men valt att spara pengar istället och det kanske är bra idag när priser skenar.
Citera
2022-10-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?
Ungefär som innan. Kanske lite mindre bilkörning.
Min sambo tänker på duschandet och sparprogram på diskmaskinen, men hon är rätt woke.
Citera
2022-10-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Ungefär som innan. Kanske lite mindre bilkörning.
Min sambo tänker på duschandet och sparprogram på diskmaskinen, men hon är rätt woke.

Det där med sparprogram på diskmaskinen vet jag inte. Det som sparas är väl bara vatten? Att mindre vatten används.

Men i min erfarenhet så är det större risk för att det inte bli riktigt rent samt att i alla fall på vår diskmaskin så tar det mycket längre tid med eko programmet, så då borde maskinen dra mer el vilket kostar mycket idag, i alla fall i södra Sverige.
Citera
2022-10-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Hur fan kan man ha det tuffted knegarlöner? En dålig knegarlön efter skatt är på säg 18 tusen, hur fan kan man inte gå runt på säg 36 tusen efter skatt?

Jag förmodar att du bor i en liten etta? Vet du vad hus, el, mat, fritid för barnen m.m kostar idag?
Citera
2022-10-26, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Håller med. Min svärfar bor i hus med sin fru och två tonårsbarn.
De har två bilar eftersom båda bor flera mil från sitt jobb, men båda har heltidsjobb, men de har ingen leasing på bilarna. Den ena bilen är typ 4 år gammal och den andra 10 år gammal.

De åker aldrig och jag menar verkligen aldrig utomlands. Jag har känt familjen i ca 14 år och under den tiden har de aldrig åkt utomlands, visst vi har tagit nån tur ner med bilen till Danmark och till Norge, men jag menar att de aldrig bokat en resa med flyg och hotell osv i nåt land utanför norden.

Låter lite tråkigt kanske, men de har stundtals haft en riktigt bra ekonomi så de har absolut haft råd, men valt att spara pengar istället och det kanske är bra idag när priser skenar.
Tragiskt att knappt ens har sett sig om förutom sin egen tomt.
Citera
2022-10-26, 21:11
Medlem
Awkwardmans avatar
Vi är i början av krisen. Själv har jag gjort en genomlysning av min ekonomi och gallrat lite. Kolla mer kampanjer när jag handlar mat, men någon misär är det såklart inte frågan om.

Får jag någon krona över åker den in på börsen.
Senast redigerad av Awkwardman 2022-10-26 kl. 21:13.
Citera
2022-10-26, 21:11
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Jag förmodar att du bor i en liten etta? Vet du vad hus, el, mat, fritid för barnen m.m kostar idag?
Bor i 100 kvadrat lägenhet i Stockholms län. Har 1 barn. Har fasta kostnader på 25 tusen i månaden (mat, avgift, lån). Vad är det som gör det svårt för svenssons? Hur mycket läsk chips onödiga klädinköp görs inte?
Citera
2022-10-26, 21:39
Medlem
Som vanligt blåser media upp allt. ”CHOCKHÖJNING PÅ MJÖLK” mjölken stiger typ 1kr
Citera
2022-10-26, 21:42
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qft123
Som vanligt blåser media upp allt. ”CHOCKHÖJNING PÅ MJÖLK” mjölken stiger typ 1kr

Kanske inget för en privatperson. Men tänk en kommun, skola, bageri eller stor livsmedelsindustri. Eller priset på grädde, ost (8l mjölk =1kg ost) och smör Sedan brukar väll mjölkpriset var någon slags kanariefågel i gruvangrej traditionellt sätt.
Senast redigerad av Awkwardman 2022-10-26 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in