2022-10-26, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Siffran är en fantasi. Ett rent påhitt.

Detta är den första förekomsten jag hittar på internet där denna siffra nämns, och det är en obskyr prorysk Telegram-sida:

https://t.me/obrazbduschego2/11686

Jag hittar inget äldre inlägg eller artikel. Däremot hittar jag de som hänvisar till detta inlägg. Och därefter hänvisar andra till de inlägg som hänvisar till detta. Och sedan blir det spridning.

Ingenstans hittar jag en källa eller annat konkret att gå på.

Fast om någon annan hittar ett äldre inlägg eller artikel så får ni posta det.

Du har rätt att tro vad du vill,men fakta säger 400000döda ukrainska trupper
Citera
2022-10-26, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Att folk stöder ryskt anfallskrig är stötande, att någon jag sett som seriös stöder det är fan i mig helt åt helvete! 0 i trovärdighet

Alla krig startas av en orsak och ett anfall och orsaken är ofta inte så glasklar för alla då de allra flesta inte är pålästa innan kriget, vi har sett detta i hela västmedia och här på FB där folk som knappt visste vart Kiev låg helt plötsligt är experter och vet vem som har rätt och fel.
Citera
2022-10-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Förstår du ens vad som stod i artikeln? Vapenslagen rankas i den rapporten utifrån deras möjlighet att vinna krig mot två militära stormakter samtidigt (läs Ryssland och Kina). Två geografiskt stora länder på andra kontinenter. I USA är alltså doktrinen att man ska kunna besegra båda samtidigt. Ryssland klarar inte ens av att besegra ett mycket mindre grannland…

Ryssland klarar inte av att vinna i Ukraina trots att USA bara skickar en bråkdel av sin förmåga:
- Inga stridsflygplan
- Inga stridsvagnar
- Inga moderna IFV
- Inga helikoptrar
- Inga soldater
- Inga fartyg
- Inga kryssningsmissiler
- En bråkdel av sina HIMARS/M270. Inga ATACAMS.
- En bråkdel av sitt artilleri
- Några hundra bepansrade bilar (ex. Humwees, de har byggt huntratusentals)

Listan kan göras längre. Och nej, ammunitionen är inte slut. Den fortsätter att rulla in varje vecka.

Det är ju helt klart att Nato och USA och Ryssland utkämpar ett proxy krig. Som listan visar saknas det en hel del vapen i Ukraina som om Ukraina fick tillgång till dem sannolikt skulle få ett snabbt slut på kriget. Är det av rädsla för Ryssland som Nato / USA håller inne med vissa vapen eller för att man vill sakta mala ner ryssarna tills deras militära förmåga år rejält rumphuggen. Om det är av rädsla för ryssen så kan man ju undra var gränsen går för vad ryssarna accepterar att Nato förser Ukraina med. Hittills har ryssarna mest muttrat när det kommit nya leveranser av vapen till Ukraina. Och vad kan egentligen ryssarna göra ifall Nato ger sofistikerade vapen som ryssarna inte kan värja sig emot. Inte skulle kärnvapen sättas in av ryssarna - i så fall skjuter dom sig själva i foten.
Citera
2022-10-26, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk90
400000 döda ukrainska militärer är ju, som vi alla vet, en äkta Bagdad Bob-lögn, men du vill alltså driva lögnen åt det riktigt löjliga hållet? Nu är jag ingen expert på militära termer, så jag vet inte hur många som ingår i en trupp, men 400000 döda trupper måste ju vara betydligt fler än alla Ukrainas unga män.
Citera
2022-10-26, 22:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Du har rätt att tro vad du vill, men fakta säger 400000 döda ukrainska trupper

Nej. Fakta säger 32974 döda ukrainska soldater. Här har du faktan:

Citat:
"Enligt en säker källa har 32974 ukrainska soldater dött under kriget Ukraina vs Ryssland. OSINT har använts för att samla in data.".

Då var det utrett. Min källa? Ja, min källa är en säker källa. Och OSINT har använts för datainsamling. Därför stämmer det.
Citera
2022-10-26, 22:18
Medlem
Citat:
Fakta? OSINT betyder jo att vilken tjomme som helst skall kunna verifiera varje enskilda nummer. Än så länge är jo bara telegram inlägget källan
Citera
2022-10-26, 22:23
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Alla krig startas av en orsak och ett anfall och orsaken är ofta inte så glasklar för alla då de allra flesta inte är pålästa innan kriget, vi har sett detta i hela västmedia och här på FB där folk som knappt visste vart Kiev låg helt plötsligt är experter och vet vem som har rätt och fel.
Anfallskrig mot ett grannland är alltid fel, finns ingen ursäkt. Rysslands krympliga ursäkt är att "rädda" de av Ryssland numera ockuperade områdena. Därför bombar de daghem, sjukhus och äldreboenden i Kiev.

Var tror du omvärldens sympati ligger? En död ryss är en bra ryss.
Citera
2022-10-26, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Siffran är en fantasi. Ett rent påhitt.

Detta är den första förekomsten jag hittar på internet där denna siffra nämns, och det är en obskyr prorysk Telegram-sida:

https://t.me/obrazbuduschego2/11686

Postat kl 13:13, 22 oktober.

Jag hittar inget äldre inlägg eller artikel. Däremot hittar jag de som hänvisar till detta inlägg. Och därefter hänvisar andra till de inlägg som hänvisar till detta. Och sedan blir det spridning.

Ingenstans hittar jag en källa eller annat konkret att gå på.

Fast om någon annan hittar ett äldre inlägg eller artikel så får ni posta det.

Huruvida siffrorna stämmer till fullo kommenterar jag inte MEN siffror om döda Ukrainare vill inte Zelensky prata om, han vill bli omvald och inget annat och exakt därför vill han ej förhandla om fred då alla siffror skulle bli synliga och alla beslut skulle granskas mycket noga.

Fred kommer bara att kunna ske efter valet.
Citera
2022-10-26, 22:29
Bannlyst
Citat:
Anfallskrig mot ett grannland är alltid fel, finns ingen ursäkt. Rysslands krympliga ursäkt är att "rädda" de av Ryssland numera ockuperade områdena. Därför bombar de daghem, sjukhus och äldreboenden i Kiev.

Var tror du omvärldens sympati ligger? En död ryss är en bra ryss.
Självklart fel, de flesta krig startas mellan grannländer och sedan växer det ev.

Gömmer man sig bland befolkningen så blir det oskyldiga som blir drabbade, det är delar av UA strategin speciellt då dom vet att alla väst media tror på dom och misstror ryssen.

Omvärlden, du menar västvärlden eller hur dvs minoriteten av jordens befolkning.
Senast redigerad av fuckedbyus 2022-10-26 kl. 22:32.
Citera
2022-10-26, 22:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Självklart fel, de flesta krig startas mellan grannländer och sedan växer det ev.

Gömmer man sig bland befolkningen så blir det oskyldiga som blir drabbade, det är delar av UA strategin speciellt då dom vet att alla väst media tror på dom och misstror ryssen.
Ryssen har liksom lagt till misstroendet genom ett anfallskrig mot sin granne. Andra gången inom loppet på 10 år mot Ukraina, har varit ett par tidigare krig mot Georgien bla.
Citera
2022-10-26, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ryssen har liksom lagt till misstroendet genom ett anfallskrig mot sin granne. Andra gången inom loppet på 10 år mot Ukraina, har varit ett par tidigare krig mot Georgien bla.
Vadå andra gången?

Oj vad du förenklar georgien konflikten, raljerar värre än maggan.
Citera
2022-10-26, 22:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Mig veterligen har inte Ukrainska armen gömt sig i centrala Kiev, varken vid själva anfallet eller nu efter den senaste terrorbombningen.

Enda sättet detta krig kommer att sluta på är att Ryssland blir bombat från väst, och då blir det troligen totalt, ingen tolererar en granne som anfaller andra grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in