2022-10-26, 16:57
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är nog snarare du som bör lära dig förstå vad du läser i allmänhet och hur USAs försvarsmakt är uppbygd i synnerhet.

Jag är, generellt, gladare för Fox News än liberal amerikansk media, men varningarna här säger inte vad du tror att de säger.

USAs marina slagstyrka är ingenting något land står emot. Vid en luftkonflikt med exempelvis Ryssland, så hade ryssarna inte haft skuggan av en chans, helt utan att USAs flygvapen ens varit inblandat.

Damage control när du blev ägd? Oväntat, verkligen.

Vad sa jag? Jo att den rankades som Weak och flygvapnet Very weak. Precis vad artikeln bekräftade. Det är heller inte så konstigt när de skickat så mycket till Ukraina som nu blivit skrot. Du hade fel din pajas gå och lägg dig.
Senast redigerad av Idiotsverige 2022-10-26 kl. 17:00.
Citera
2022-10-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige

Vad sa jag? Jo att den rankades som Weak och flygvapnet Very weak. Precis vad artikeln bekräftade. Du hade fel din pajas gå och lägg dig.

Fast du förstår ju inte vad dessa klassificeringar syftar på. Du är uppenbarligen inte något akademiskt ämne. Får jag fråga hur din skolgång såg ut?
Citera
2022-10-26, 17:35
Medlem
Citat:

Vad sa jag? Jo att den rankades som Weak och flygvapnet Very weak. Precis vad artikeln bekräftade. Det är heller inte så konstigt när de skickat så mycket till Ukraina som nu blivit skrot. Du hade fel din pajas gå och lägg dig.

Förstår du ens vad som stod i artikeln? Vapenslagen rankas i den rapporten utifrån deras möjlighet att vinna krig mot två militära stormakter samtidigt (läs Ryssland och Kina). Två geografiskt stora länder på andra kontinenter. I USA är alltså doktrinen att man ska kunna besegra båda samtidigt. Ryssland klarar inte ens av att besegra ett mycket mindre grannland…

Ryssland klarar inte av att vinna i Ukraina trots att USA bara skickar en bråkdel av sin förmåga:
- Inga stridsflygplan
- Inga stridsvagnar
- Inga moderna IFV
- Inga helikoptrar
- Inga soldater
- Inga fartyg
- Inga kryssningsmissiler
- En bråkdel av sina HIMARS/M270. Inga ATACAMS.
- En bråkdel av sitt artilleri
- Några hundra bepansrade bilar (ex. Humwees, de har byggt huntratusentals)

Listan kan göras längre. Och nej, ammunitionen är inte slut. Den fortsätter att rulla in varje vecka.
Citera
2022-10-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kanske kan stämma då Ukraina inte rustade mot en fullskalig invasion som skedde. Första månaden hade Ukraina nog fruktansvärda förluster, jag trodde inte de hade en chans att stå emot ett sådant anfall.

Sista två månaderna har visst putin förlorat både stora mängder män och även retirerat.
Känns fint att det dör ryssar på främmande mark igen precis som när de invaderade Finland..
Låt ryssarna fortsätta dö..

Det skålar vi för. Ju fler orcher som blir gödsel desto bättre för världen. Men utan dvärgen från kreml på ett spätt blir det ingen riktig fest.
Citera
2022-10-26, 17:53
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Legoknekt från NZ beskriver hur livet i UAF ter sig. "Så fort Ryssarna vet vart du är så är det bara att gömma huvudet i marken och be, sen kommer artileriet". Detta är hur UAF staplar "irretrievable losses".

◾New Zealand mercenary in Ukraine describes how is to be under Russian shelling for New Zealand media.

Detta har utspelat sig varje dag sedan slutet av februari. Ryssarna sist jag kollade drar iväg mellan 30 och 40.000 pjäser om dagen. Om bara 1% av pjäserna träffar sitt mål så är det 3 till 4000 skadade/dödade (irretrievable losses, då du inte får ett litet köttsår av 155mm pjäser).

Edit: Glömde länk.

https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/12435

För det första heter det granater, förutsatt att du inte menar att ryssarna slungar iväg sina artilleripjäser med katapult.

För det andra kör inte ryssarna med 155 mm-granater, utan med 120, 122, 152 och 203 mm artilleri.

För det tredje, så kan man inte förutsätta skadeverkan baserat på artillerikaliber, och helt sonika räkna X antal döda per granat, då det beror på vilken ammunitionstyp som används, huruvida den detonerar som tänkt, vilken målsaturering som uppnås och vilket skydd fiendeförbandens manskap och vagnar har.

Ni är så tråkiga i debatten, då ni saknar all kunskap om vad ni snackar om och inte ens har vett nog att hålla snattran och ta till er när de som kan ämnet diskuterar.
Citera
2022-10-26, 17:56
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Vi förutsätter att du har rätt och att jag inte vet vad jag snackar om.

Jag ställer då en enkel fråga: vilken luftstridsförmåga har USA kvar om deras flygvapen blir 100% utslaget?
Citera
2022-10-26, 18:07
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Vita män som bombar varandra medan afganer och araber sätter på deras fruar. För vad?

Därefter är flashback fullt med hatiska män som gärna skulle hängt på och dött för ingenting.

I sakfrågan, så tror jag säkert att ryssarna har dödat mer än vad våra siffror säger. Och visst måste det vara tragiskt om unga(vita) män blir så hjärntvättade till hat så de går och dör för ingenting.

I vår media så förlorar ryssarna varje dag, medan i rysk media så vinner ryssarna varje dag. Slutsats: Skit i media.
Citera
2022-10-26, 18:22
Medlem
Putin är snart död ochdå även hans "rike". Gåvan han ger sitt folk är ett fattigt u-land (Ryssland) som kommer ta generationer att återuppbygga
Citera
2022-10-26, 19:09
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Putin är snart död ochdå även hans "rike". Gåvan han ger sitt folk är ett fattigt u-land (Ryssland) som kommer ta generationer att återuppbygga
Ryssland kan sälja kärnvapen. Lär bli bra betalt.
Citera
2022-10-26, 20:20
Medlem
Det tog mig ett bra tag att få tag på siffror i kriget. De första fick jag från BBC. Där hade de en grupp som bara checkade de döda från båda sidor. Men hur många som började är faktiskt osäkert för Rysslands del, både 150.000 har nämnts och 200.000. BBC utgick från 600.000 soldater på Ukrainas sida, som Kiev meddelade.När de lade ihop summorna och soldaterna, dvs 250.000 reguljära och extra typ frivillga 100.000 (mest polacker), gränssoldater, poliser och liknande 100.000, och alla dessa som utbildat soldaterna och tydligen en hel mängd av de bästa Nato soldater som finns och sen en hel mängd befäl (som i Amerikansk stil inte finns tillsammans med soldaterna) - så får de inte ihop det. Det fattas ungefär 120.000 till 600.000.
Men alla räknar med och talar om 600.000 ukrainska soldater.

Dessa soldater var hårdtränade på Natovapen och i början använde dem. Tills Ryssarna sköt sönder dem tillsammans med alla flyplan, helikoptrar, tanks, armerade bilar, kanoner och likande uppriggade ställningar.

30.000 döda ukrainska soldater som Ryssland hade att ta hand om och de ville veta vem de är och gick ut med en förfrågan till Ukraina - eftersom många inte hade några som helst kännetecken eller papper på vem de var. De som var riktiga ukrainska soldater fick ett brev hem och en förfågan om huruvida de skulle sända dem eller begrava.

1.680 döda ryssar, enligt Ryssland - några fler enligt BBC.

Grejen är att USA betalar 40% av soldaternas lön och Ukrainska armén vill att de gräver ner dem eller bränner dem - så att USA inte vet vem som dött och fortsätter betala lönen.
På samma sätt lovade Zelenski att betala änkepension om deras män dog. Därför var det bra att de försvann men inte hade dött.

I augusti redogjorde BBC för den ryska förlusten som de hade räknat var 16.400 man. Ryssland berättade om 7.000 man.

Som jag ser det på är det värst för de ukrainska soldatern att det inte finns någon ledning. De får inte öppna telefonen - för då skjuts de? Vart skall de gå, vart skall de ta vägen. Det var ju meningen att de skulle till Moskva - det finns inget förberett i Ukraina. De som slagit I Dobass i 8 år har sina ställen och skyttegravar - men vart skall de andra ta vägen. Och ingen mat!!! Ingen ammunition!

Det dröjde till maj/juni innan man kunde se linjer på kartorna av de ryska och ukrainska styrkorna. När jag har tittat på kartorna så skulle jag säga att när soldaterna kastade sina nya gevär och fick tag på de gamla, som de kunde använda, så lugnade kriget ner sig. (Inte så många döda)

Trots det förlorades mellan 200 till 500 män - enligt Zelenski - som berättade om det varje kväll.
De ryska militärmyndigheterna berättar varje dag vad som hänt. Hur många tanks, hur många nerskjutna Himars raketer och så vidare. När ryssarna använder sig av en sorts eld för att röka ut de här bombskydden så måste de uppskatta hur många som dött. (det blir säkert fler än det var - men i allmänhet har de varit verkligt korrekta - enligt de Ukrainska källorna.

Alla trycker in vapen och pengar och soldater in till kriget och de tycks gå upp i rök. Fast nu är det de "härdade" soldaterna (typ. ISIS) och de vägrar ge sig ut i självmordsuppdrag - som de flesta offensiver från Ukranskt håll är, eftesom de saknar lufttäckning och allting är plant så de är oskyddade.

Jag tror att den större siffran är korrekt för Ukrainas del. Och jag tycker att idén med att ha ledare i Tyskland och inga på plats är förkastligt. Bara elände!
Citera
2022-10-26, 20:34
Medlem
pandemonium71s avatar
Graden av idioti bland PRO-ryssar och andra dårar är patetisk. Stad efter stad under rysk kontroll faller och de retirerar i många fall okontrollerat med stora förluster. Vi har alla sett hur man tvingas ta in äldre och äldre materiel då förlusterna är enorma.

Senast idag uttalade sig den norska befälhavaren som är ansvarig för att bistå med utbildning att hon aldrig sett så motiverade soldater. Bara en dåre skulle hävda att de skulle vara motiverade om 400.000 av deras landsmän var döda.

Ryssland kommer att falla och detta kriget kommer att förloras av dem. Det finns ingen propaganda i världen som kan dölja deras förluster, det räcker att se på var gränserna är.

Sedan att det finns tusentals videos där både dödsfall och materiella förluster dokumenterats behöver jag inte ens ta in som argument.

Ni PRO-ryssar är verkligen avskräde med vanföreställningar. Väx upp, acceptera att erat naziryssland är på väg att falla. Den civiliserade världen har tröttnat på avskummet.
Citera
2022-10-26, 21:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandemonium71
Senast idag uttalade sig den norska befälhavaren som är ansvarig för att bistå med utbildning att hon aldrig sett så motiverade soldater. Bara en dåre skulle hävda att de skulle vara motiverade om 400.000 av deras landsmän var döda.

Ja. Siffran är en fantasi. Ett rent påhitt.

Detta är den första förekomsten jag hittar på internet där denna siffra nämns, och det är en obskyr prorysk Telegram-sida:

https://t.me/obrazbuduschego2/11686

Citat:
"For history books and not only, data from reliable sources that do not mind additional verification. The irretrievable losses of the Armed Forces of Ukraine at 10:00 on October 20, 2022 amounted to 402,000 people, of which 387,000 were killed. Losses among mercenaries and volunteers from Poland, the Baltic States, Romania amounted to 54,000 of them 31,240 were killed.
Data from ambulance radio frequencies, via Starlink satellite modems, reports funeral agencies and extracts from morgues and mobile crematoria to Zelensky's headquarters."

Postat kl 13:13, 22 oktober.

Jag hittar inget äldre inlägg eller artikel. Däremot hittar jag de som hänvisar till detta inlägg. Och därefter hänvisar andra till de inlägg som hänvisar till detta. Och sedan blir det spridning.

Ingenstans hittar jag en källa eller annat konkret att gå på.

Fast om någon annan hittar ett äldre inlägg eller artikel så får ni posta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in