Citat:
Ursprungligen postat av
pandemonium71
Senast idag uttalade sig den norska befälhavaren som är ansvarig för att bistå med utbildning att hon aldrig sett så motiverade soldater. Bara en dåre skulle hävda att de skulle vara motiverade om 400.000 av deras landsmän var döda.
Ja. Siffran är en fantasi. Ett rent påhitt.
Detta är den första förekomsten jag hittar på internet där denna siffra nämns, och det är en obskyr prorysk Telegram-sida:
https://t.me/obrazbuduschego2/11686
Citat:
"For history books and not only, data from reliable sources that do not mind additional verification. The irretrievable losses of the Armed Forces of Ukraine at 10:00 on October 20, 2022 amounted to 402,000 people, of which 387,000 were killed. Losses among mercenaries and volunteers from Poland, the Baltic States, Romania amounted to 54,000 of them 31,240 were killed.
Data from ambulance radio frequencies, via Starlink satellite modems, reports funeral agencies and extracts from morgues and mobile crematoria to Zelensky's headquarters."
Postat kl 13:13, 22 oktober.
Jag hittar inget äldre inlägg eller artikel. Däremot hittar jag de som hänvisar till detta inlägg. Och därefter hänvisar andra till de inlägg som hänvisar till detta. Och sedan blir det spridning.
Ingenstans hittar jag en källa eller annat konkret att gå på.
Fast om någon annan hittar ett äldre inlägg eller artikel så får ni posta det.