Citat:
Ursprungligen postat av
Riddim
Det är ett stort ämne men man kan väl sammanfatta det med att man haft problem att ta artilleriet in i nästa generations krigföring. Man har väldigt lite smart ammunition att tillgå och träffsäkerheten är låg. Man använder gammal doktrin vad gäller förbandsstruktur vilket betyder att man inte förmår att understödja de rörliga elementen effektivt och order behöver tas igenom onödigt många led. Man har dåligt fungerande kommunikationssystem och det tar lång tid mellan eldunderstöd begärts till eldöppnande. Osv.
Jaha, jag trodde du skulle berätta nåt för mig som jag inte hade hört 100 ggr förrut.

Låter mer att du rapar upp nåt som du hört någon annan säga, än att du faktiskt kan särskilt mycket om ämnet själv.
Säkert så finns det utrymme för modernisering i ryska armén, inget jag tvivlar på.
Du har inte sagt något om ukrainska armen, men implicit så menar du väl att eftersom vissa av de ukrainska trupperna hade fått NATO-träning innan kriget så skulle deras artilleri vara extremt mycket bättre.
Så mycket bättre enligt ditt antagande, att du anser att min rejält konservativa beräkning att ryssarna bara siktar 50% så bra som ukrainarna, inte är
tillräckligt försiktigt tilltagen.
När du pratar om "smart" ammunition så är det väl inget som Ukraina fått tillgång till mer än i symboliska mängder, vad jag vet. Har väl aldrig varit mer än några 10-tals HIMARS i operation samtidigt? Och M777 hör man inget om längre. Dom är väl utslagna nu dom flesta. Dom här väst-levererade vapnen måste ju du också förstå är ganska mycket en propaganda-grej. Jättebra för moralen såklart men det måste ju till helt andra volymer för att det ska göra någon skillnad på slagfältet.
Den här moderna NATO-träningen för artilleri är säkert jättebra, det är inte det. Men det är garanterat en ganska stor dos hype inbakad också. Precis som man har hypat upp alla dessa olika vapensystem som skulle vända Ukrainas krigslycka, och sen har dom visat sig vara helt ordinära vapensystem som kan gå sönder och blir förstörda precis som allt annat. Det handlar om att man ska ge hejarklacken mer hopp hela tiden så att dom ska fortsätta vifta med blågula flaggor ända tills den ukrainska disktrasan är urvriden till sista droppen.