2022-10-26, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag ser just nu ingenting som skulle kunna få stockholms villapriser ens orka hålla sig kvar på samma prisnivå som rådde år 2019-2020 då styrräntan var 0% och priserna 30-35% lägre än toppen, med snart 4% styrränta, elpriser och inflationen. Redan i vår någon gång borde stockholms villapriser nå prisnivån innan covid runt index 210-215, ner från index 300 Mars 2022

Ingenting? Låt vara att det har varit lite dystra tider men folk i gemen har fått löneökningar och börsen är väl ändå upp sen 2019? T.o.m dysterkvisten Trillske hävdade att det vart en del rejäla kliv avseende lönen de senaste åren.
Citera
2022-10-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Ja. Och givet att kreti och pleti tror att 10 år är en riskfri bra investering så tar kreti och pleti obegränsad risk. Detta begränsas då istället av banken, vilket är problematiskt på så vis att banken dels skiter i om du personligen går i konkurs, och dels skiter ännu mer i eventuella effekter för samhället (du är åtminstone en liten prick i deras kalkyl, hur irrelevant liten den punkten än blir).

Och för att tydliggöra den där [...]: nä, långivaren tar inte risk på samma sätt som låntagaren tar risk. Det finns något du missförstår i upplägget men jag vet inte exakt vad. Om det handlar om matematiken bakom detta (utfall över stort N) eller något annat.

Ehm, med tanke på att spekulation är en oerhört stor faktor för svensk bostadsmarknad förstår jag inte vad du menar. Sen att opportunister (tex bostadsutvecklare) snor åt sig premien av detta för att det svenska samhället av oklar anledning är mer inkompetent/lättlurat är andra samhällen må så vara, men för bostadsköpare/spekulanter har hursomhelst spekulation länge varit väldigt relevant i Sverige.

På vilket sätt menar du att de har rätt? Jag kommer liksom inte på ett enda exempel. Tex trodde sveriges kreti och pleti 2017 att bostäder var "världens bästa investering". Idag, 5 år senare, tror kreti och pleti att bostäder är "en oerhört riskabel investering". Båda dessa är objektivt fel. Kombinationen av dessa påståenden är inte bara fel, det är hål i huvudet.

Om du menar att kreti och pleti ofta lyckas hamna i mitten av samhällshierarkin bör du nog fundera på detta en gång till.

Vart mycket att tröska igenom så vi kör första stycket. Självfallet skiter banken i dig som individ, men de ogillar normalt sett för stora kreditförluster. Går Kreti och Pleti i konken så blir det tvångsförsäljning och inhysning i HR. Är det nåt du ser framför dig banken kommer att gilla?

Och i vilken förvirrad värld befinner du dig i när du säger att det är låntagaren som bär risken? Det är ju låntagaren som ska prestera?
Citera
2022-10-26, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vart mycket att tröska igenom så vi kör första stycket. Självfallet skiter banken i dig som individ, men de ogillar normalt sett för stora kreditförluster. Går Kreti och Pleti i konken så blir det tvångsförsäljning och inhysning i HR. Är det nåt du ser framför dig banken kommer att gilla?

Och i vilken förvirrad värld befinner du dig i när du säger att det är låntagaren som bär risken? Det är ju låntagaren som ska prestera?
Banken är en organisation. Ett företag. Banken vinstoptimerar. Utan kreditförluster - utan att du går i KK - så har banken misslyckats fullständigt med sin optimering. Du drar den klassiska flashback-manövern av att ifrågasätta allt du inte fattar för att du har exakt 0 erfarenhet av det.

Ja, banken gillar att x% av kreti och pleti blir en kreditförlust.
Citera
2022-10-26, 21:46
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ingenting? Låt vara att det har varit lite dystra tider men folk i gemen har fått löneökningar och börsen är väl ändå upp sen 2019? T.o.m dysterkvisten Trillske hävdade att det vart en del rejäla kliv avseende lönen de senaste åren.

Varit dystra tider?? Det har varit BLOMSTRANDE tider fram till inte sååå länge sen... om 3 år så var oktober 2022 blomstrande tider relativt. Det är bara att hålla ut och gå igenom dystra tider och försöka bygga kapital på annat håll. Byta bostäder kan man alltid göra för värdena går ner över hela linjen ändå så det kvittar, men för fan i hela helvetet se inte era bostäder som något som kommer skapa kapital för det gör dom inte
Citera
2022-10-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
En hel del men tillhör de 1.5% i Svea med högst lön.
Men till sakfrågan: nej politikerna kommer givet att ställa upp med diverse subventioner- samtliga partier senast har lovat detta.

Finns det någon bra statistik över vart de lika lönepercentilerna ligger. Var ligger gränsen för 1%, 5% etc?

Typ något som detta
http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/
Men med uppdaterad data.
Citera
2022-10-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Banken är en organisation. Ett företag. Banken vinstoptimerar. Utan kreditförluster - utan att du går i KK - så har banken misslyckats fullständigt med sin optimering. Du drar den klassiska flashback-manövern av att ifrågasätta allt du inte fattar för att du har exakt 0 erfarenhet av det.

Ja, banken gillar att x% av kreti och pleti blir en kreditförlust.

Jeebus christ; vilken optimering tänker du på då? Att 80% av lånestocken blir värdelös? Jag skrev uttryckligen att bankerna generellt ogillar för stora kreditförluster. I din aspiga hjärna fick du det till att dom inte vill ha några kreditförluster. Och sen kickar din hjärna igång igen att du har läst att det det finns ett jämviktsvärde nånstans som är optimalt. Bara det att du har missat att förmedla det i text som vanligt...
Citera
2022-10-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Varit dystra tider?? Det har varit BLOMSTRANDE tider fram till inte sååå länge sen... om 3 år så var oktober 2022 blomstrande tider relativt. Det är bara att hålla ut och gå igenom dystra tider och försöka bygga kapital på annat håll. Byta bostäder kan man alltid göra för värdena går ner över hela linjen ändå så det kvittar, men för fan i hela helvetet se inte era bostäder som något som kommer skapa kapital för det gör dom inte

Om du inte bott under en sten så är hela den civiliserade värdlen plåga av ökande cost of living de senaste 6(?!?) månaderna-ish. Jag skrev även att börsen och livet i övrigt är upp sen 2019.
Citera
2022-10-26, 21:58
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Om du inte bott under en sten så är hela den civiliserade värdlen plåga av ökande cost of living de senaste 6 månaderna-ish. Jag skrev även att börsen och livet i övrigt är upp sen 2019.

Är 6 månader länge ? Allt är upp sen 2019, ptja förutom bostäder såhär i dagsläget, men vi kommer nog se ännu fler stålbad för börsen och ännu sämre tider i många år innan något blir bättre
Citera
2022-10-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Är 6 månader länge ? Allt är upp sen 2019, ptja förutom bostäder såhär i dagsläget, men vi kommer nog se ännu fler stålbad för börsen och ännu sämre tider i många år innan något blir bättre

Vet inte om vi pratar förbi varandra; men mitt ursprungliga inlägg berörde att det är dystra tider för tillfället. Om du sen inte vill hålla med om det så är det i min mening lika effektfullt som att peka på att vi inte har det dåligt eftersom det finns folk som har det sämre.
Citera
2022-10-26, 22:06
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Vet inte om vi pratar förbi varandra; men mitt ursprungliga inlägg berörde att det är dystra tider för tillfället. Om du sen inte vill hålla med om det så är det i min mening lika effektfullt som att peka på att vi inte har det dåligt eftersom det finns folk som har det sämre.

Du ifrågasatte någon som inte såg något som skulle kunna hålla bostadspriserna uppe med argumentering " det har varit dystra tider för tillfället men lönerna har ökat"
Citera
2022-10-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Så. Nu har även jag gått in i bostadslånen. Tog lån idag på 1.8 miljoner.

Förvisso har vi 50.000 netto totalt varje månad, inga andra lån eller något annat. Husen i grannskapet var innan räntehöjningen sålda för 3 mnkr.
Lyckades förhandla ner mig till 2.2 mnkr då en del ska renoveras plus att det var ett dödsbo där arvtagaren ville bli av med det.

Ser det som en ganska bra investering ändå. Det jag betalar i ränta nu räknar jag med att tjäna tillbaka när jag renoverat färdigt och sålt det, om X antal år. Borde inte vara ett problem alls.

Det enda som oroar mig är elpriset? Har värme- och vattenpump, men samtidigt är vi bara två personer i hushållet och huset är på 140kvm men uppdelat i en huvudvåning och en källarvåning. Källaren har inte någon större värmekälla just nu direkt, och vi kommer inte använda den.

Så 70kvm hus på 2 pers - ska nog gå bra.
Tänk på att det är viktigare NÄR du köper elen än hur mycket el du köper. Styr värme och varmvatten till natten så kan du kapa mycket av kostnaden bara där.
Citera
2022-10-26, 22:16
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Tänk på att det är viktigare NÄR du köper elen än hur mycket el du köper. Styr värme och varmvatten till natten så kan du kapa mycket av kostnaden bara där.

Du menar t.ex. att slå på disk- och tvättmaskiner när priset är som lägst på dygnet, och så vidare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in