Citat:
Den observation som du gjorde med att räntan steg och bostadspriserna inte kraschade var ju korrekt och väl motiverad att nämna.Du missade poängen i inlägget som var att lånen var så pass låga på den tiden mot nu och inte påverkades av stora räntehöjningar på samma sätt. Bara 10% ränta nu skulle fullständigt atombomba bostadsmarknaden och priserna skulle rasa, med 100% säkerhet, minst 50%, iaf i storstäderna, och att folk med sparkapital ska värnas, inte bolånetorskar som får gå i KK.
Slemhögska institutet har ingen empati med överbelånade som drivit upp priserna till dessa fantastnivåer. Det ska inte Riksbanken ha heller, och det verkar vara budskapet de proklamerat också.
Slemhögska institutet har ingen empati med överbelånade som drivit upp priserna till dessa fantastnivåer. Det ska inte Riksbanken ha heller, och det verkar vara budskapet de proklamerat också.
Sedan har vi en period i Sverige under 2000-talet med stigande ränta och stigande bostadspriser. Finns fler exempel.
Belåningsgraden var hög förr. Troligen högre än nu.
Husen som byggdes var små, och enkla. Och folk belånade sig över öronen för att kunna köpa/bygga. Så var det förr.
Det som hänt sedan dess är att vi haft tillväxt och folk har råd med med mer. Så husen som byggs är större och lyxigare. Och kostar mer. Det tror en del är en bubbla.
Men länkar jag ett äldre hus med äldre standard, som man kan ta på kortet, så blir bara folk irriterade och arga över att jag länkar ruckel. Dom kan inte ta emot informationen.
Förr var också folk utspridda mer. Och pris för adress var mer lika överallt.
Det har ändrat sig mycket. Pris i Kalix är helt försumbart jämfört med centrala Stockholm. Det fantiserar en del om är en bubbla, men människors preferenser är inte bubblor.
Den som väntar på att kvinnors preferenser för kläder, skor, handväskor skall "krasch" lär få vänta. Tror jag de flesta inser.