2022-10-26, 14:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du missade poängen i inlägget som var att lånen var så pass låga på den tiden mot nu och inte påverkades av stora räntehöjningar på samma sätt. Bara 10% ränta nu skulle fullständigt atombomba bostadsmarknaden och priserna skulle rasa, med 100% säkerhet, minst 50%, iaf i storstäderna, och att folk med sparkapital ska värnas, inte bolånetorskar som får gå i KK.
Slemhögska institutet har ingen empati med överbelånade som drivit upp priserna till dessa fantastnivåer. Det ska inte Riksbanken ha heller, och det verkar vara budskapet de proklamerat också.
Den observation som du gjorde med att räntan steg och bostadspriserna inte kraschade var ju korrekt och väl motiverad att nämna.

Sedan har vi en period i Sverige under 2000-talet med stigande ränta och stigande bostadspriser. Finns fler exempel.

Belåningsgraden var hög förr. Troligen högre än nu.
Husen som byggdes var små, och enkla. Och folk belånade sig över öronen för att kunna köpa/bygga. Så var det förr.

Det som hänt sedan dess är att vi haft tillväxt och folk har råd med med mer. Så husen som byggs är större och lyxigare. Och kostar mer. Det tror en del är en bubbla.
Men länkar jag ett äldre hus med äldre standard, som man kan ta på kortet, så blir bara folk irriterade och arga över att jag länkar ruckel. Dom kan inte ta emot informationen.

Förr var också folk utspridda mer. Och pris för adress var mer lika överallt.
Det har ändrat sig mycket. Pris i Kalix är helt försumbart jämfört med centrala Stockholm. Det fantiserar en del om är en bubbla, men människors preferenser är inte bubblor.
Den som väntar på att kvinnors preferenser för kläder, skor, handväskor skall "krasch" lär få vänta. Tror jag de flesta inser.
Citera
2022-10-26, 14:56
Medlem
Karmans avatar
Villor säljs numera under utgångspris. Villor sjunker i pris mer än bostadsrätter. Tros bero på "vintern" och de höga elpriserna.
https://www.privataaffarer.se/hemnet-villor-saljs-under-utgangspriset/
Citera
2022-10-26, 14:58
Avslutad
Rörlig boränta på 5% ställer svenska folket inför svåra val, i o m låsta årsräntor kan t o m ligga under denna. Personligen tror jag boräntor på 5% under ett år, inom ett halvår dämpar all ”onödig” konsumtion rejält. Därigenom kommer inflationen rasa rejält. Troligen kommer de flesta nästa år köra 50% rörlig, 50% ettåring vid lånebindning.
Sverige är också unikt vad gäller binda på så korta tider. Utomlands har du oftast mycket långa bindningstider,vilket nu försvagar kronan.
Senast redigerad av lone star 2022-10-26 kl. 15:05.
Citera
2022-10-26, 15:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Den observation som du gjorde med att räntan steg och bostadspriserna inte kraschade var ju korrekt och väl motiverad att nämna.

Sedan har vi en period i Sverige under 2000-talet med stigande ränta och stigande bostadspriser. Finns fler exempel.

Husen som byggdes var små, och enkla. Och folk belånade sig över öronen för att kunna köpa/bygga. Så var det förr.

Det som hänt sedan dess är att vi haft tillväxt och folk har råd med med mer. Så husen som byggs är större och lyxigare. Och kostar mer. Det tror en del är en bubbla.
Men länkar jag ett äldre hus med äldre standard, som man kan ta på kortet, så blir bara folk irriterade och arga över att jag länkar ruckel. Dom kan inte ta emot informationen.

Det har ändrat sig mycket. Pris i Kalix är helt försumbart jämfört med centrala Stockholm. Det fantiserar en del om är en bubbla, men människors preferenser är inte bubblor.
Den som väntar på att kvinnors preferenser för kläder, skor, handväskor skall "krasch" lär få vänta. Tror jag de flesta inser.
Finns det fakta på att belåningsgraden var högre "förr" (när nu det är)? Jag ställer mig lite skeptisk til det faktiskt. Klart "preferenser" kan vara bubbla. Det beror ju helt på hur parametrarna runtomkring "preferenserna" utvecklas. Plötsligt blir något stabilt och logiskt sjukt instabilt och ren galenskap...
Citera
2022-10-26, 15:53
Avslutad
Ingves, fel man på fel plats
Citat:
Riksbanken har flaggat för att den räknar med stora förluster 2022, delvis beroende på nedskrivning av värdet på tillgångar som köpts i programmet för kvantitativa lättnader (QE) och delvis beroende på räntekostnader till följd av bankens egna räntehöjningar. Men förlusterna kan bli större än vad Riksbanken själva räknar med.
https://www.di.se/live/shb-staten-kan-behova-skjuta-till-mer-an-beraknat-till-riksbanken/

Betalartikel. Vilken stjärna? Nu blir det tuffa tider! Det kostar på att vara världssamvete..
Citera
2022-10-26, 17:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Rörlig boränta på 5% ställer svenska folket inför svåra val, i o m låsta årsräntor kan t o m ligga under denna. Personligen tror jag boräntor på 5% under ett år, inom ett halvår dämpar all ”onödig” konsumtion rejält. Därigenom kommer inflationen rasa rejält. Troligen kommer de flesta nästa år köra 50% rörlig, 50% ettåring vid lånebindning.
Sverige är också unikt vad gäller binda på så korta tider. Utomlands har du oftast mycket långa bindningstider,vilket nu försvagar kronan.
Nordea lär räkna med betydligt högre höjningar än till 2,25 % om det stämmer.
Iofs lär upplåningen på marknaden spela in med.
Citera
2022-10-26, 17:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Snarare att de prefabriceras och att det används billigare material.
Citera
2022-10-26, 17:47
Medlem
Kaenkelberries avatar
Äh det är lugnt. Går räntan upp emot 5% så kommer staten gå in med subventioner ändå. Sedan när väl inflationen går ner till RBs målsättning så kommer räntan givet sjunka igen.
Citera
2022-10-26, 17:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Äh det är lugnt. Går räntan upp emot 5% så kommer staten gå in med subventioner ändå. Sedan när väl inflationen går ner till RBs målsättning så kommer räntan givet sjunka igen.
Varför skulle staten göra det? Varken FI eller RB vill avskaffa amorteringskravet.
Elstöd kommer säkerligen, men det lär inte rädda priserna om nu räntan når 5%.
Citera
2022-10-26, 18:21
Medlem
Machiavellys avatar
Så. Nu har även jag gått in i bostadslånen. Tog lån idag på 1.8 miljoner.

Förvisso har vi 50.000 netto totalt varje månad, inga andra lån eller något annat. Husen i grannskapet var innan räntehöjningen sålda för 3 mnkr.
Lyckades förhandla ner mig till 2.2 mnkr då en del ska renoveras plus att det var ett dödsbo där arvtagaren ville bli av med det.

Ser det som en ganska bra investering ändå. Det jag betalar i ränta nu räknar jag med att tjäna tillbaka när jag renoverat färdigt och sålt det, om X antal år. Borde inte vara ett problem alls.

Det enda som oroar mig är elpriset? Har värme- och vattenpump, men samtidigt är vi bara två personer i hushållet och huset är på 140kvm men uppdelat i en huvudvåning och en källarvåning. Källaren har inte någon större värmekälla just nu direkt, och vi kommer inte använda den.

Så 70kvm hus på 2 pers - ska nog gå bra.
Senast redigerad av Machiavelly 2022-10-26 kl. 18:25.
Citera
2022-10-26, 18:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Finns det fakta på att belåningsgraden var högre "förr" (när nu det är)? Jag ställer mig lite skeptisk til det faktiskt. Klart "preferenser" kan vara bubbla. Det beror ju helt på hur parametrarna runtomkring "preferenserna" utvecklas. Plötsligt blir något stabilt och logiskt sjukt instabilt och ren galenskap...
Data existerar ju men kan bli lite bökig att få ihop. Dels fanns också statliga lån i botten. Och så hypotekslån ovanpå de. Och sedan topplån i bank.

Data lär inte finnas insamlat som idag utan den som skall sammanställa för nog komma över listor på de olika långivarna och sammanställa.

Men här finns iaf SBAB som påstår.
https://www.hus.se/nyheter/belaningsgrad-historiskt-lag/

Tänker man efter är det inget konstigt. Ofta skulle man då bygga hus på en lön. Då blev det extremt belånat. Mina föräldrar hade inga pengar att överleva på första semestern med nytt hus, utan fick åka hem till sina föräldrar och leva på dom tills nästa löning kom. Det kan ju indikera hur det var.
Vet inte vad folk tror egentligen om hur det var förr?
Var skulle kontantinsatserna komma ifrån?
Citera
2022-10-26, 18:43
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle staten göra det? Varken FI eller RB vill avskaffa amorteringskravet.
Elstöd kommer säkerligen, men det lär inte rädda priserna om nu räntan når 5%.

Knappt något parti vill gå emot överklassen och medelklassen vilket skulle få så omfattande konsekvenser i form av minskad konsumtion så att hela statsfinanserna skulle urholkas. Man skall komma ihåg att Sverige har en av världens högsta skatter redan så jag tror faktiskt att det finns en rejäl buffert att ta av. Se det som tillfälligt för när inflationen går ner igen och räntorna minskas så kommer ökningen på bostäder i storstäderna att ökas på igen. Vi blir bara fler och fler samt att många inklusive mig själv inte vill sätta oss i hyresrätter med klientelet som ingår!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in