2022-10-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle staten göra det? Varken FI eller RB vill avskaffa amorteringskravet.
Elstöd kommer säkerligen, men det lär inte rädda priserna om nu räntan når 5%.

Det finns redan ventiler i nuvarande amorteringskrav. FI har redan förtydligat att bankerna kan lätta upp kraven.
Regeringen går längre och vill pausa helt. Och det är de som bestämmer.
Lite synd kan man tycka. Det borde endast pausas för de som har svårt att klara räntorna.

Det kan inte finnas någon som tror att regeringen skulle orsaka kaos på bostadsmarknaden för en så löjlig sak som amorteringskravet.
Citera
2022-10-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Äh det är lugnt. Går räntan upp emot 5% så kommer staten gå in med subventioner ändå. Sedan när väl inflationen går ner till RBs målsättning så kommer räntan givet sjunka igen.

Ok så… hur skuldsatt är du :-p
Citera
2022-10-26, 20:01
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det finns redan ventiler i nuvarande amorteringskrav. FI har redan förtydligat att bankerna kan lätta upp kraven.
Regeringen går längre och vill pausa helt. Och det är de som bestämmer.
Lite synd kan man tycka. Det borde endast pausas för de som har svårt att klara räntorna.

Det kan inte finnas någon som tror att regeringen skulle orsaka kaos på bostadsmarknaden för en så löjlig sak som amorteringskravet.

Regeringen ville men jag hoppas att man lyssnat på dom som kan det här med ekonomi som varnar å det starkaste att börja bråka med amorteringskravet. Det är förödande om regeringen tar beslut tvärtemot vad FI, riksbanken m.fl rekommenderar. För visst är det väl skönt att slippa amortera men om konsekvensen är ännu högre ränta så hoppas jag att man trots lånetorsk förstår fördelarna med amortering framför högre ränta.
Citera
2022-10-26, 20:02
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Äh det är lugnt. Går räntan upp emot 5% så kommer staten gå in med subventioner ändå. Sedan när väl inflationen går ner till RBs målsättning så kommer räntan givet sjunka igen.

Ja subventioner kommer absolut motverka räntehöjning det står ju högst upp i receptet va?
Citera
2022-10-26, 20:05
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vårt följetongsobjekt på HBS är återigen på visning i helgen. Kanske kan det bli affär nu när de sänkt priset 200k till?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-kungsholmen-hornsbergs-strand-stockholms-kommun-hornsbergs-strand-15b,-5-tr-18825816

De har alltså harvat på med att sälja denna lägenhet sedan juni, visning nummer 10+ nu.

“if at first, you don't succeed, try, try, again,”

https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/stockholm/hornsbergs-strand/514043

Kommande försäljning, får se om de dumpar ner priset till det mer rimliga 6m denna gång.
Citera
2022-10-26, 20:13
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
När köper Slemhog? Vad är köpsignalen? Tar nog rygg där

Smart val!

I korthet: när priserna börjar komma ner till 2012-2013 års prisnivå innan räntesäkningarna till 0% tog vid 2014-2015.
55-65 000 kr/m2 i innerstan, 35-40 000 kr/m2 i närförort och 3-3.2 milj för en ej renoverad villa i stockholms förorter som Huddinge, Tullinge och Upplands Väsby. Jag tror om 10-18 mån kan bli ett rätt bra köp läge.
Håll koll på räntan!

Så länge inflationen, räntor fortsätter stiga, ska man avvakta med köp fr då kommer priserna dyka kraftigt.

Om räntan höjs till låt säga 4% styrränta nästa år och så länge den ligger kvar stabilt på denna "höga" nivå, så kommer priserna sakta gå neråt hela tiden, kanske i flera år.

Om inflationen börjar röra sig ner igen och nå 5%, räntorna börjar sänkas igen eller ingen större finans- fastighetskris eller lågkonjunktur börjar ta fart inom 9-20 mån samt om politikerna börjar med vansinnes curling, så råder jag att köpa direkt då i denna prisdipp med kanske 30-35% rabatt, för då kommer det nog aldrig bli en större bostadskrasch, inte inom 10 år iaf.
De kommer nog slemhog göra iaf och då hitta rätt objekt med slemhog rabatt, då orkar jag inte vänta mer.
Senast redigerad av slemhog 2022-10-26 kl. 20:48.
Citera
2022-10-26, 20:17
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Ok så… hur skuldsatt är du :-p

En hel del men tillhör de 1.5% i Svea med högst lön.
Men till sakfrågan: nej politikerna kommer givet att ställa upp med diverse subventioner- samtliga partier senast har lovat detta.
Citera
2022-10-26, 20:18
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Ja subventioner kommer absolut motverka räntehöjning det står ju högst upp i receptet va?

Vart har jag angivit det?
Citera
2022-10-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Smart val!

I korthet: när priserna börjar komma ner till 2012-2013 års prisnivå innan räntesäkningarna till 0% tog vid 2014-2015.
55-65 000 kr/m2 i innerstan, 35-40 000 kr/m2 i närförort och 3-3.2 milj för en ej renoverad villa i stockholms förorter som Huddinge, Tullinge och Upplands Väsby. Jag tror om 10-18 mån kan bli ett rätt bra köp läge.
Håll koll på räntan!

Så länge inflationen, räntor fortsätter stiga, ska man avvakta med köp fr då kommer priserna dyka kraftigt.

Om räntan höjs till låt säga 4% styrränta nästa år och så länge den ligger kvar stabilt på denna "höga" nivå, så kommer priserna sakta gå neråt hela tiden, kanske i flera år.

Om inflationen börjar röra sig ner igen och nå 5%, räntorna börjar sänkas igen eller ingen större finans- fastighetskris eller lågkonjunktur börjar ta fart inom 9-20 mån samt om politikerna börjar med vansinnes curling, så råder jag att köpa direkt då i denna prisdipp med kanske 20-35% rabatt, för då kommer det nog aldrig bli en större bostadskrasch, inte inom 10 år iaf.
De kommer nog slemhog göra iaf och då hitta rätt objekt med slemhog rabatt, då orkar jag inte vänta mer.

Tänker också att det värsta kommer om 1 år. Lägenheterna har redan få budgivningar och många får sänka priserna rejält för att kunna locka budgivare. Snart säljs dom inte alls pga höga räntor vilket också kommer leda till högre avgifter till föreningen.
Väldigt många har förlorat sina jobb och värre kommer det bli.
Citera
2022-10-26, 20:32
Medlem
43% av svenska bostadsägare klarar inte mer än 6000 spänn i ökade utgifter per månad: https://www.nordea.com/sv/press/2022-10-21/fyra-av-tio-bostadsagare-klarar-inte-okade-utgifter-pa-mer-an-6-000-kronor-i-manaden

Värsta inflationen i modern tid.

El-tortyr-i-pungen-räntor.

Skenande energikostnader.

Och snart kommer arbetslösheten som ett brev på posten.

6000:-... och sen tar det stopp för Svensson som lever på krediter och statens goda vilja.

Men bostadspriserna, vilka som bekant prissätts per betalförmåga på marginalen, de ska upp minsann! Joråsåaatteeee.
Citera
2022-10-26, 20:36
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Vart har jag angivit det?

I det jag citerade
Citera
2022-10-26, 20:49
Medlem
slemhogs avatar
Jag ser just nu ingenting som skulle kunna få stockholms villapriser ens orka hålla sig kvar på samma prisnivå som rådde år 2019-2020 då styrräntan var 0% och priserna 30-35% lägre än toppen, med snart 4% styrränta, elpriser och inflationen. Redan i vår någon gång borde stockholms villapriser nå prisnivån innan covid runt index 210-215, ner från index 300 Mars 2022
Senast redigerad av slemhog 2022-10-26 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in