2022-10-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Hoppas det blir hemsk svält och död eftersom jag gärna vill köpa skog men just nu är skog för dyrt 😊

Om det blir hemsk svält och död så är skog det sista som kommer att vara ditt bekymmer, var så säker på det. Du är inte mer speciell än någon annan medelsvenne.
Citera
2022-10-26, 18:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Fattar du inte att de drabbas själva då de äger hälften av jordens resurser, medan klassklyftorna ökar?
Medelklassen håller på att utrotas i US och DET är ett jätteproblem.

Fjant-lakejer på flashback som är så blåsta så de "försvarar" de superrika.

Folket kommer aldrig acceptera att de får det sämre. Och ja, klassklyftorna ökar.
Det kommer att bli revolution när de superrika drar iväg än mer.

Det har hänt förr och det är oundvikligt. Det kommer ske igen.

Många snorrika parasiterar på samhället och miljön med sina konsumtionsvanor på endast skit, dessutom.

På Flashback tror vi att alla kan bli rika samtidigt.

Och att det inte skulle röra oss i ryggen att gå över folks döda kroppar på vägen till jobbet.

Att vi är säkra, fattigdom kan inte drabba oss för vi är så duktiga.

Folk här sparar ju lätt 20 000 i månaden i sina fantasipengar så det går nog bra.
Citera
2022-10-26, 18:18
Medlem
CassandraCs avatar
Jag har levt långt under mina tillgångar redan innan, så jag har inte märkt något.
Citera
2022-10-26, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Om det blir hemsk svält och död så är skog det sista som kommer att vara ditt bekymmer, var så säker på det. Du är inte mer speciell än någon annan medelsvenne.
Jo jag är mycket speciell 😊
Citera
2022-10-26, 18:21
Medlem
Som äkta FB-medlem med megadase, månadslön på 120.000kr, obelånad sjurummare på Södermalm och några miljoner i aktier samt något dussin guldtackor som ligger och skräpar lite varstans i hemmet har jag såklart inte märkt av krisen alls.
Citera
2022-10-26, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Vad vet du om hans sjukpension? Kanske finns försäkringspengar efter olycka, ärvda pengar, vinster från aktie eller bostadsspekulering osv.

Absolutt ingenting därför min fråga. Får man enligt dig inte ställa frågor på FB?

(FB) Är det någon som faktiskt inte har råd nu i krisen på riktigt?
Citera
2022-10-26, 18:25
Medlem
Tzatzikins avatar
Jag och familjen har fått det ”sämre” i bemärkelsen att jag tillexempel inte äter lika mycket frukt nu som innan. Vi har inte lika mycket grönsaker nu som innan. Vi äter inte lika mycket på restaurang nu som innan. Vi åker inte på (kostsamma) utflykter lika ofta nu som innan. Vi köper inte lika mycket bensin till bilen nu som innan. Vi köper inte lika mycket spel till barnens datorer och vi köper kläder av sämre kvalité nu än innan.

Detta är egentligen inte ett problem för oss. Men lite tråkigt. Men vi levde inte på marginalen innan och gör det inte nu heller.

Men det är klart att det finns folk som har det tufft, på riktigt. Och ju dyrare allt blir ju svårare blir det då att få allt att gå ihop. Ignorant att påstå att människor inte påverkas för att man själv har det gott ställt. Vi har exempelvis många fattiga pensionärer i Sverige som rotar efter burkar i papperskorgarna för att ha råd med mat.
Senast redigerad av Tzatzikin 2022-10-26 kl. 18:42.
Citera
2022-10-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Hur har en ensam sjukpensionär med villa, fritidshus och Spanien resor råd att köpa aktier?
Kanske inte aktier, villa och fritidshus men det är rätt jävla bra inkomst man kan ha med bidrag numera.
Jag får ut nästan 18 (netto) som sjukpensionär och det räcker utmärkt till kläder, resor, nöjen osv.

Inflationen har mest märkts i media och liiite liiite i mataffärerna, inte så mycket i plånboken.
Citera
2022-10-26, 18:37
Medlem
Mecanicuss avatar
Är glad att jag inte sitter i sitsen med stora lån mm.
Bor i liten lägenhet, tjänar så att jag klarar mig, låg elförbrukning, inga lån, lite sparat.
Har dock inga problem att sätta in mig i andras situation. Förstår oron många känner. Förmågan att känna empati och sympati finns kvar.
Citera
2022-10-26, 19:09
Medlem
Det har säkert blivit tuffare för många som har små marginal . Men i en kommande lågkonjunktur, den kommer ju inte över en natt, så har ju regeringen ändå kraftfulla verktyg till sitt förfogande, inte minst tack vår starka ekonomi och den låga statsskulden.
Och efter lågkonjunktur kommer alltid högkonjunktur så lyssna på olyckskorparna är att oroa sig helt i onödan för hur morgondagen blir.
Visst många har det tufft men Sverige som nation står väl rustat.

Själv sitter jag i alls fall still i båten, lever precis som vanligt och längtar redan till våren.
Citera
2022-10-26, 19:18
Medlem
Än så länge lever jag som normalt. I och för sig stängt av vissa elkomponenter.
I jobbet reser jag mycket. Spelar ingen roll i vilken världsdel jag är i, men alla flyg är fullbokade. Alla bra restauranger fullbokade och även med väntetid. Kris? Njae, inte i alla samhällsskikt.
Citera
2022-10-26, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Inga problem, men jag har också begärt löneförhöjningar justerade för inflation. Jag kan inte förstå hur någon kan godta stagnerad eller till och med sänkt reell lön.

Hoppas du förstår att alla normala företag skiter fullständigt i inflation när det kommer till löner.
Förhandla lön gör man i utgångspunkt för att man kan ge bra argument varför man förtjänar mer lön. Att man varit duktig på saker, jobbat hårt, kanske mycket övertid, visat sig som en perfekt anställd.

Men säg att de flesta företag skulle gå med på det, då spär vi bara på inflationen ännu mer och själva nyttan med de höga löneökningarna går förlorad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in